PDA

View Full Version : Bekritiseer mijn mix



JvD.
16 oktober 2008, 16:49
Ik ben nogal een beginner met mixen, al mijn kennis komt van het lezen op gitaarnet. Nu is het toch echt zaak dat ik een mooi product aflever, dus: hier (http://members.chello.nl/~h.westerik2/Hail%20Infinity%20-%20Fear%20of%20Approach%20%5bmix%202%5d.mp3) een track van mijn band.

Ik ben een aanhanger van Han S dus ik heb de mix niet helemaal plat geslagen.

Ik ben vooral benieuwd naar mensen die op hun speakers de kick niet horen of dat de key's te aanwezig zijn. Ik noem maar wat.

Dus elke mix tip is welkom!

Thoom42
16 oktober 2008, 22:24
Hallo,

Ik vind je mix heel aardig, maar mis diepgang, klank en warmte. Hij is nogal 'koud' gemixt. Ik mis een bepaalde boost, een voller geluid. De mix is een beetje laag, waardoor de mix een beetje koeltjes klinkt. Ik denk dat een paar goede compressors of EQ's wel zullen werken. Verder vind ik je keuze om het nummer zo te beginnen een minder geslaagde, maar dat is persoonlijk denk ik. Ik zou het zelf nooit doen. Ook vind ik dat het 'harde werk' en de zang pas te laat komen. Ik zal hem morgen nog eens over mijn monitoren luisteren, heb nu kwalitatief iets mindere speakers tot mijn beschikking maar ook op die mindere speakers mag het me wat voller en warmer klinken.

pol
16 oktober 2008, 22:33
ik zou het begin weglaten, of niet zo lang laten duren, voegt niks toe

het geluid vind ik verder wel ok, misschien wat minder kick + wat meer attack/hoog op de kick. basgitaar mag misschien ook duidelijker doorkomen, nu zit die nogal op de achtergrond

stevie_vp
17 oktober 2008, 00:26
Opzich een goed begin.

Wat ik zelf zou verbeteren:

- drums minder droog: meer verbs e.d.
- toms wat dieper voller laten klinken. Kunnen in dit arr. ook best wat verb hebben.
- Gitaren iets naar achter en basgitaar iets naarvoren. (met licht compje erop.) dan zweeft ie wat minder...
- solotje zachter. Slag gitaren (dist) minder dof.
- open hihat minder hard en dan wat hi pass erop.
- zang iets helderder (meer prescence en treble) beetje comp op de zang.
- kick iets zachter. maar wel meer attack.

nogmaals een leuke mix :)

succes!

guhlenn
17 oktober 2008, 08:29
Hij vraagt om de mix te bekritiseren, niet de compositie.

Ik vind de lange intro (ik vind het eigenlijk niet eens echt lang) erg leuk, alleen knalt het distortion gedeelte niet echt. Daar valt het meeste te halen gok ik. Zal hem ook eens op mijn monitors luisteren. Waar mix je eigenlijk op (welke monitors)?

pol
17 oktober 2008, 08:32
verbs op drums ben ik nu niet zo gek van, hou wel van droge mixen.
dit is wel een mix die pas tot leven komt als je de speakers wat harder zet, niet dat daar veel mis mee is

rjong999
17 oktober 2008, 20:39
Het is onmogelijk om iets redelijks over de mix te zeggen als ik niet weet wat je voor ogen hebt, ik kan wel zeggen dat ik de gitaar iets harder zou zetten of de bas iets zachter maar dat is eigenlijk flauwekul. Want als je de gitaar harder had willen zetten of iets minder galm in de zang of wat meer midden ofweet ik wel knopje dan had je dat wel gedaan, zo moeiulijk is dat nou ook weer niet.
Dus waar het meer om gaat: wat vind je zelf van je mix, wat zou je er anders aan willen, moet er iets meer knallen, of juist een ander karakter krijgen, droger, of killer ? Als je dat vertelt kunnen mensen je wat meer gericht helpen.

(Oh, als je alleen maar iets wilde laten horen: aardig liedje wel :) )

JvD.
17 oktober 2008, 20:40
Hallo,

Ik vind je mix heel aardig, maar mis diepgang, klank en warmte. Hij is nogal 'koud' gemixt. Ik mis een bepaalde boost, een voller geluid. De mix is een beetje laag, waardoor de mix een beetje koeltjes klinkt. Ik denk dat een paar goede compressors of EQ's wel zullen werken. Verder vind ik je keuze om het nummer zo te beginnen een minder geslaagde, maar dat is persoonlijk denk ik. Ik zou het zelf nooit doen. Ook vind ik dat het 'harde werk' en de zang pas te laat komen. Ik zal hem morgen nog eens over mijn monitoren luisteren, heb nu kwalitatief iets mindere speakers tot mijn beschikking maar ook op die mindere speakers mag het me wat voller en warmer klinken.
hmm, warmte. Ik kan me nog een post van heel lang geleden herinneren waarin ik vroeg: welke frequenties boost of knip ik voor een warmer geluid. We kwamen er niet uit. Wel werd me een "vintage warmer compressor" geadviseerd. Ik vond het wel een leuk ding maar ik wist niet goed wat ik aan het doen was als ik settings veranderde.



ik zou het begin weglaten, of niet zo lang laten duren, voegt niks toe

het geluid vind ik verder wel ok, misschien wat minder kick + wat meer attack/hoog op de kick. basgitaar mag misschien ook duidelijker doorkomen, nu zit die nogal op de achtergrond
Het begin hou ik er in, het is de eerste maat van het nummer van sloom naar normale snelheid. Wel ga ik hem minder extreem pannen. Het is gewoon een leuk introotje dat nummers op de uiteindelijke EP handig kan lijmen.

De basgitaar is vooral op het begin toch wel erg goed te horen, hij speelt daar op vrij hoog. Op het eind hoor je hem slecht. Maar hij speelt daar mee met de rest. Zet je hem uit, dan hoor je dat meteen.

Dat van die kick heb ik wat aan, ik heb er al mee gestoeid, maar het is duidelijk dat daar meer tijd in gestoken moet worden.


Opzich een goed begin.

Wat ik zelf zou verbeteren:

- drums minder droog: meer verbs e.d.
- toms wat dieper voller laten klinken. Kunnen in dit arr. ook best wat verb hebben.
- Gitaren iets naar achter en basgitaar iets naarvoren. (met licht compje erop.) dan zweeft ie wat minder...
- solotje zachter. Slag gitaren (dist) minder dof.
- open hihat minder hard en dan wat hi pass erop.
- zang iets helderder (meer prescence en treble) beetje comp op de zang.
- kick iets zachter. maar wel meer attack.

nogmaals een leuke mix :)

succes!
reverb op de drums, ik ben er geen fan van, zo dra je door heb dat er reverb op zit is het te erg, en zet je het minder heftig, dan hoor je het niet.

de bass heeft al behoorlijk wat compressie. het is samen met de kick het enige wat compressie heeft in deze mix.

de distortion moet idd minder dof, dat is echt een punt waar ik aan moet werken. met distortion is het alleen zo lastig om de guldenmiddenweg te vinden tussen dof en schel.

dat van de hihat, bedoel je dat op 't eind van het nummer? of de hele tijd?

de zang wil ik ietsje zachter zetten, het is idd slim om dan de frequenties van de articulatie ietsje te boosten.


Hij vraagt om de mix te bekritiseren, niet de compositie.

Ik vind de lange intro (ik vind het eigenlijk niet eens echt lang) erg leuk, alleen knalt het distortion gedeelte niet echt. Daar valt het meeste te halen gok ik. Zal hem ook eens op mijn monitors luisteren. Waar mix je eigenlijk op (welke monitors)?
Ik mix op hele crappy sony speakers, van de vuilnis. Ik weet het, het is niet best. Maar mijnsinziens is het belangrijker dat je je speakers kent, weet hoe die reageren, dan dat je heel duur spul hebt. Ik probeer eigenlijk op zo veel mogelijk apparatuur te luisteren na dat ik een potentiële goede setting heb gevonden. Niet ideaal, maar ik heb geen euro’s over momenteel.



verbs op drums ben ik nu niet zo gek van, hou wel van droge mixen.
dit is wel een mix die pas tot leven komt als je de speakers wat harder zet, niet dat daar veel mis mee is
Dat laatste is waar, en dat komt mede doordat ik de mix niet heel hard heb gezet. Misschien ook een beetje doordat ik alles zo "echt" mogelijk heb gelaten. voor veel geluiden is dit exact de opname, zonder EQ's of whatnot.


Voor nu, super bedankt voor de vele eye-openers. Kritiek op de compositie vind ik ook leuk hoor, al veranderd die toch niet meer. Wij zijn een soort “gepolijst postrock bandje” en we zijn nu net iets langer dan een jaar aan de gang.

Dit weekeind ga ik weer een mix posten, dus dan hebben jullie vast weer een hele hoop tips voor me.

Han S
17 oktober 2008, 20:50
Droog klinkende drums mag dan leuk lijken, maar niemand zal ooit een snare horen zoals hij in de snare mic binnenkomt en ik raad je niet aan om je oor vlak boven een snarentrommel te houden. Je zult dus altijd de akoestiek van een ruimte horen en ook een kleine ruimte heeft een akoestiek.

Galm op drums kan wel ,maar neem dan een goed klinkende room of een korte plate. Nog mooier is een goed klinkende ruimte en dan goed geplaatste room mics, maar dat is hogere opnamekunde. :D

berolios
17 oktober 2008, 20:59
Ik vind het spel en het nummer niet heel sterk, maar we gingen het hebben over je mix... die is zeker niet slecht... maar dat wist je al ;)

Ik zou de snare ook nog een beetje compressen, dan komt hij wat vetter naar voren. Evt de overheads wat in toom houden, die worden soms ietwat overweldigend. Basgitaar een tikkie erbij.

De drums ontbreekt het inderdaad aan wat karakter... je kunt ook een room-simulator gebruiken om het wat meer diepgang te geven. Volgende keer als je gaat opnemen raad ik je in ieder geval aan bij drums meer met room-miking te doen. Twee eenvoudige condensatoren als Audio Technica AT 2020 voldoen hier prima. Met room-mikes kun je (zoals de naam al suggereert) de klank van de opname-ruimte erbij mixen, wat de sound wat meer karater geeft, maar toch droog houdt.

Wat voor programma/ plug-ins gebruik je/ heb je tot je beschikking? In het UAD-plugin pakket zit standaard een room-simulator die heel bruikbaar is.

Adios!

berolios
17 oktober 2008, 21:01
Ha, je was me net voor zie ik al... ik was mijn verhaal nog aan het typen :cooler:

JvD.
17 oktober 2008, 21:03
Droog klinkende drums mag dan leuk lijken, maar niemand zal ooit een snare horen zoals hij in de snare mic binnenkomt en ik raad je niet aan om je oor vlak boven een snarentrommel te houden. Je zult dus altijd de akoestiek van een ruimte horen en ook een kleine ruimte heeft een akoestiek.

Galm op drums kan wel ,maar neem dan een goed klinkende room of een korte plate. Nog mooier is een goed klinkende ruimte en dan goed geplaatste room mics, maar dat is hogere opnamekunde. :D

wat bedoel je? dat je vind dat mijn opgenome snare reverb kan gebruiken?
in mijn mix heb je de snare close gemiced en 2 overheads.

skanky
17 oktober 2008, 21:07
Han vergeet de gated reverb.......instant Hugh Padgham...... :D

Han S
17 oktober 2008, 21:42
wat bedoel je? dat je vind dat mijn opgenome snare reverb kan gebruiken?
in mijn mix heb je de snare close gemiced en 2 overheads.

Een natuurlijk klinkende room reverb en dan zodanig dat hij niet opvalt, maar deel uitmaakt van je drumgeluid. Dus als je die reverb mute hoor je meteen wat er gebeurt, maar met die reverb geen je alleen dat drumgeluid wat meer natuurlijkheid. Een duidelijke galm, lang of kort op dums id nooit echt mooi, tenzij je het in een heel langzame ballad doet.

Waar het om gaat is dat een close mic helemaal geen ruimte meepikt.

guhlenn
20 oktober 2008, 10:37
Die vuilnis speakers zorgen ervoor dat je of een bak galm op je snare hoort, of geen. reverb is geen on/off principe, en betere speakers gaan dat laten horen. JE kan je aanpassen aan je speakers, maar wat je mist weet je niet he?

pol
20 oktober 2008, 10:51
goeie speakers hoeven ook niet duur te zijn he :) ouwe hifi kost 2 keer niks..
Ik heb hier bv een paar IMF compact II's, en een paar KEF chorale speakers staan. hebben dezelfde tweeter, klinken goed. De IMF's heb ik 100 betaald, de KEF's 50 voor het paar.

taylor
20 oktober 2008, 11:21
klinkt een beetje als een oefenruimte opname dus puur opnemen en verder niks aan doen maar vind t bij dit soort muziek niet eens zo slecht klinken.de muziek opzich is niet mijn ding.

ligt er ook maar aan wat je hier mee wil na een platenmaatschapij zou ik zo niet opsturen, maar voor wat optredens is t wel goed genoeg.

pol
20 oktober 2008, 11:32
met gewoon opnemen en verder niks doen krijg je zo'n geluid niet.
dit een oefenruimte opname noemen vind ik redelijk overdreven. 't is een vrij goeie mix die hier en daar nog wat bijgeschaafd kan worden.

JvD.
20 oktober 2008, 14:14
Die vuilnis speakers zorgen ervoor dat je of een bak galm op je snare hoort, of geen. reverb is geen on/off principe, en betere speakers gaan dat laten horen. JE kan je aanpassen aan je speakers, maar wat je mist weet je niet he?
is het niet zo dat stiekem elke set speakers een eigen karakter hebben? zelfs peper dure studio monitors?

mijn plan was om als ik straks nog een keer ga mixen, ik eerst een hele hoop speakertjes verzamel van ipot oordopjes tot heiniken krat speakers tot laptop speakertjes(50% van je luisteraars luisteren op laptopspeakers tegenwoordig!!!!!) en ales het dan op al die speakertjes "ok" klinkt. dan is ie klaar.

guhlenn
20 oktober 2008, 15:05
Dat word dan een heel inefficient proces. En idd.: alle luidsprekers hebben een bepaald karakter wat je moet leren. Maar er is een verschil. Als je het verschil nog niet gehoord hebt, is zo'n opmerking een drogredenering. GA gewoon eens langs een winkel met monitors, kopen is niet verplicht.

TimmU
20 oktober 2008, 18:29
Ik ben nogal een beginner met mixen, al mijn kennis komt van het lezen op gitaarnet. Nu is het toch echt zaak dat ik een mooi product aflever, dus: hier (http://members.chello.nl/~h.westerik2/Hail%20Infinity%20-%20Fear%20of%20Approach%20%5bmix%202%5d.mp3) een track van mijn band.

Ik ben een aanhanger van Han S dus ik heb de mix niet helemaal plat geslagen.

Ik ben vooral benieuwd naar mensen die op hun speakers de kick niet horen of dat de key's te aanwezig zijn. Ik noem maar wat.

Dus elke mix tip is welkom!


Lekker bandje. Solo rond 2:25 kan wel wat lekkerder klinken vind ik . 't heeft wel al die Strat twang. Probeer ook de slag ietsje naar de zijkanten vna het spectrum te gooien, dan via de drums bas en toetsen naar binnen te werken met de solo gitaar.

berolios
20 oktober 2008, 18:49
is het niet zo dat stiekem elke set speakers een eigen karakter hebben? zelfs peper dure studio monitors?

mijn plan was om als ik straks nog een keer ga mixen, ik eerst een hele hoop speakertjes verzamel van ipot oordopjes tot heiniken krat speakers tot laptop speakertjes(50% van je luisteraars luisteren op laptopspeakers tegenwoordig!!!!!) en ales het dan op al die speakertjes "ok" klinkt. dan is ie klaar.
Bon giorno,

Studio monitoren en HiFi speakers zijn met een totaal andere doelstelling ontworpen en kunnen zeker niet zomaar wat toepassing betreft uitgewisseld worden. HiFi speakers zijn erop gemaakt het bronsignlaa zo mooi mogelijk weer te geven, terwijl studio-monitoren erop gemaakt zijn het bronmateriaal zo EERLIJK mogelijk weer te geven en zo veel mogelijk details te laten horen.

Kort door de bocht genomen is op HiFi speakers mixen dus absoluut geen goed plan !! Net zoals dat het gebruiken van studio-monitoren als HiFi-installatie vaak ook geen goed plan is... teveel details op je snuffel... krijg je hoofdpijn van :soul:!!

Het is wel een goed plan om je mixen over verschillende speakers te luisteren, daarom zie je in de grotere studio's ook steevast een aantal verschillende setjes staan.

Helaas is dat voor de home-studio een beetje overdreven investering. Wat ik meestal doe is als ik een mix gemaakt heb op mijn monitoren (JBL LSR4326), deze even door een setje Logitechjes van 20 euro jassen, alsook door mijn HiFi-installatie... als de mix dan OK is, brand ik het op een CD-tje en luister ik er in de auto nog een keertje na en zet ik hem eventueel nog op mijn iPod.

Wat mastering betreft gebruik ik een vergelijkbaar proces, waarbij ik een CD die ik goed vind klinken als vergelijkingsmateriaal aanhoud.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes!

koentrend
20 oktober 2008, 21:22
Wat mastering betreft gebruik ik een vergelijkbaar proces, waarbij ik een CD die ik goed vind klinken als vergelijkingsmateriaal aanhoud.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes!



Kan je iets meer vertellen over dat vergelijkbare proces. Ik neem aan dat het een bepaalde werkwijze is, ben benieuwd naar die werkwijze.

berolios
20 oktober 2008, 22:30
Vervang in onderstaand verhaal 'mix' door 'mastering', en je bent een heel eind ;)

[...] Wat ik meestal doe is als ik een mix gemaakt heb op mijn monitoren (JBL LSR4326), deze even door een setje Logitechjes van 20 euro jassen, alsook door mijn HiFi-installatie... als de mix dan OK is, brand ik het op een CD-tje en luister ik er in de auto nog een keertje na en zet ik hem eventueel nog op mijn iPod.[...]

Nee, even serieus... zo pak ik het meestal wel aan.

Moet er wel duidelijk bij zeggen dat recording en studio-mixen voor mij bijzaak zijn. Ik ben in de eerste plaats live-techneut, maar heb een mooi setje gekocht om in mijn vrije tijd (die bijna niet bestaat trouwens) mijn mixen naar een hoger niveau te tillen door in ProTools aan de gang te gaan met live-opnames die ik zelf heb ge-multi-tracked met mijn HD-24. Er zijn wel een aantal demootjes en een enkele bonustrack op die manier gemaakt, maar echt serieuze dingen heb ik niet op mijn naam staan wat dit betreft.

Hopelijk heb je hier iets aan!
Ajoo!

taylor
21 oktober 2008, 10:29
met gewoon opnemen en verder niks doen krijg je zo'n geluid niet.
dit een oefenruimte opname noemen vind ik redelijk overdreven. 't is een vrij goeie mix die hier en daar nog wat bijgeschaafd kan worden.

t intro niet maar als de band samen(later in nummer) komt vind ik wel die feel wel (een beetje) hebben, maar zoals ik zei is t misschien niet eens zo'n slecht idee/feel.

Rude Perception
21 oktober 2008, 11:33
Mag ik even tussendoor zeggen dat ik het nummer wel heel vet vind?
Verder heb ik er niet heel veel zinnigs over te zeggen, behalve dat ik de drums inderdaad een beetje droog vind klinken.

JvD.
22 oktober 2008, 21:13
Mag ik even tussendoor zeggen dat ik het nummer wel heel vet vind?
Verder heb ik er niet heel veel zinnigs over te zeggen, behalve dat ik de drums inderdaad een beetje droog vind klinken.
Held!

ik ben nu een lijst aan het samenstellen van alle feadback van jullie. en dan moet ik maar eens die session file weer openen.
nogmaals bedankt.

JvD.
22 oktober 2008, 23:39
Eerder dan verwacht, MIX 3 (http://members.chello.nl/~h.westerik2/Hail Infinity - Fear of Approach [mix 3].mp3) !
mix 2 is nog online in de openings post, dus voor de vergelijkers misschien leuk.

Ik ben nu net klaar dus ik heb het nummer weer zo veel gehoord dat ik niet meer goed kan oordelen.

ik laad hem in mijn mp3 spelertje en maar straks nog even een wandeling voor 't slapen gaan, ben benieuwd wat ik er dan van vind.

JvD.
25 oktober 2008, 23:05
Weer een update, maar niet als edit, want het is een beetje om te bumpen. (yup je hebt me door. *Rent naar de kerk om te biechten*)

Hier is Mix 4 (http://members.chello.nl/~h.westerik2/Hail%20Infinity%20-%20Fear%20of%20Approach%20%5bmix%204%5d.mp3), er zit veel meer compressie op maar ik weet niet of ik het mooi vind. Ook heb ik met de multiband compressor een soort van exciter gemaakt.

Stefan. Ptzl
27 oktober 2008, 01:53
Over de MP3 kan ik niet oordelen want die gaat niet direct open...
over je myspace wil ik wel iets kwijt!

Nice sound!
De bas vind ik behoorlijk diep en de akoustische gitaar( is deze 100 procent gepanned rechte en links bij ' the sky darkens'?) in mengeling met de lage synth noten zijn aanvullend genoeg om de songs diepgang te geven; ondanks het nul percentage van de drums :)
De zang en backing vocals zijn voldoende vol vind ik!
Hoe ga je precies te werk?:satisfie:

JvD.
27 oktober 2008, 07:31
Over de MP3 kan ik niet oordelen want die gaat niet direct open...
over je myspace wil ik wel iets kwijt!

Nice sound!
De bas vind ik behoorlijk diep en de akoustische gitaar( is deze 100 procent gepanned rechte en links bij ' the sky darkens'?) in mengeling met de lage synth noten zijn aanvullend genoeg om de songs diepgang te geven; ondanks het nul percentage van de drums :)
De zang en backing vocals zijn voldoende vol vind ik!
Hoe ga je precies te werk?:satisfie:
yay! dankje!
nou, de akoestische gitaar is gewoon met een studio projects B1 opgenomen, die low-budget condensator microfoon maar ook met de piezo's. dus ik heb elk spoor als piezo opname en als microfoon.
de rechter gitaar is zoals ik het liedje had bedacht, de linker is alleen om groot chords te slaan, dat het meer body krijgt. idd heel extreem gepanned.
ik zou dit nummer eerst opnemen met iemand die contrabas speelt. maar die kon steeds niet, en toen heb ik een synth genomen.

als ik het nu zo luister vind ik het maar een stom liedje eigenlijk, veels te veel gezeur =D

maar, mijn mix'jes doen het nu iniedergeval weer wel. iniedergeval krijg ik ze open.

vincent136
27 oktober 2008, 10:04
Ik heb je mixjes ook geluisterd en kom ook tot de conclusie dat de body mist. Het klinkt al best goed, maar ik mis het laag, de bas vooral. Het klinkt nogal plat allemaal.

Maar ga zo door, het is al best oke!

Stefan. Ptzl
27 oktober 2008, 13:03
Ik heb die studio projects ook maar neem jij die rechstreeks op via soundcard of via pre amp of via mixer? Als ik akoustische liedjes via de mixer opneem zit het hele EQ systeem verkeerd. Nu staat alles op neutraal maar de opname klinkt toaal anders dan deze via de geluidskaart.
grts.

JvD.
27 oktober 2008, 15:37
Ik heb die studio projects ook maar neem jij die rechstreeks op via soundcard of via pre amp of via mixer? Als ik akoustische liedjes via de mixer opneem zit het hele EQ systeem verkeerd. Nu staat alles op neutraal maar de opname klinkt toaal anders dan deze via de geluidskaart.
grts.

ik doe: mic -> 44euro behringer mixer - > SB live!
wat fout kan gaan is je bron. misschien klinkt je gitaar niet zoals je wilt, heb je oude snaren of heb je de mic niet voor het mooist klinkende deel van je gitaar?
mijn gitaar is ook een low butget ibanez.

JvD.
27 oktober 2008, 15:38
Ik heb je mixjes ook geluisterd en kom ook tot de conclusie dat de body mist. Het klinkt al best goed, maar ik mis het laag, de bas vooral. Het klinkt nogal plat allemaal.

Maar ga zo door, het is al best oke!
wat grappig, velen zeggen dat de bass te hard staat. in het pegin speelt de bas hooge noten. dat is nou eenmaal het nummer.

guhlenn
28 oktober 2008, 08:34
Mix klinkt steeds beter. Compression is your friend. Maar je lijkt de onderlinge volume nivo's niet aangepast te hebben. bass zoemt nog steeds als een idioot in het begin. Gitaar word al een stuk lekkerder, maar drums mogen wat harder en mogen ook wat EQ hebben.