PDA

View Full Version : Voorversterkerbuizen.



TimmU
16 oktober 2008, 13:09
N.A.V. Triode Dick's website (http://www.triodedick.com) , even wat ideetjes / vraagjes over de voorversterkerbuizen.

Op het voorversterkerbuisgedeelte van de website vind ik een groot aantal types buizen.

Als vervanger voor de ECC82 : "Gebruik toch gewoon een 6SN7 of zo. Een 6SL7 of een 12SL7 ".

Kort lijstje voorversterkerbuizen:


Cunningham 326
Tungsol 30 en VT67:
Cunningham CX301A
RCA 12SX7:
GE 6SN7GTB
Sylvania 5691
Philips ECC82:
Mullard CV4004
Amperex Bugle boy ECC88

Hoe komt het dat in 99% van de versterkers die ik zie, er een 12AX7 / ECC82/ECC83 zit ? Zijn dit soort buisjes niet te gebruiken voor gitaarsignalen? crunchen ze niet zo mooi ?

heeft iemand wel is dit soort buisjes getest? Mullard bijvoorbeeld, hoor je best veel die naam, maar ik hoor ze best weinig in versterkers.

Met een beetje geluk word dit een mooi discussietopic, ik heb de aftrap in ieder geval gegeven.

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 13:19
Verhaal is natuurlijk (ook) afkomstig v/e HIFI-fanaat (respect hoor).

Dat praktisch alle gitaar-versterkers met ECC8x-buizen zijn uitgerust komt (imho) door beschikbaarheid en (oa.) beduidend minder kans op microfonie dan met prachtig/breed klinkende 6SL7s bijvoorbeeld.

Bij 6SN7s en 6SL7s heb je oktaal-voeten nodig (zoals als bij EL34s en 6L6-en) ip. novaal-voeten en daarnaast heeft de 6SL7 minder gain dan 'n ECC83.

6SL7s zijn voor clean en 'n bluesy randje echt PRACHTIG maar bij meer vervorming helaas wat minder dan puike 12AX7s...

Iemand nog 'n microfonie-arme RCA blackplate 6SL7 op zolder? :)

Dirk_Hendrik
16 oktober 2008, 13:26
Sorry. Vorige week bij het kelder opruimen heb ik alle buizentroep aan de straat gezet. Ik deed er toch niks mee en dan eet die rommel alléén maar ruimte.

TimmU
16 oktober 2008, 13:30
Heb je dat serieus gedaan Barend? Nee toch!

Dirk_Hendrik
16 oktober 2008, 13:51
Jawel. Ik was wel klaar met die zut.

TimmU
16 oktober 2008, 13:57
Verdikkie man. Had je dat niet in het weggeef topic bij zelfbouw kunnen zetten ofzo? ik zou graag wat willen bouwen uit de onderdeeltjes. Wat forumvriendjes hebben daar al leuke versterkers van gemaakt.

Nielsje
16 oktober 2008, 14:01
Heeft 'ie gedaan hoor, is een duidelijk topic over geweest, en 't heeft in z'n onderschrift gestaan, heb je dat gemist Tim?

Dirk_Hendrik
16 oktober 2008, 14:10
Verdikkie man. Had je dat niet in het weggeef topic bij zelfbouw kunnen zetten ofzo? ik zou graag wat willen bouwen uit de onderdeeltjes. Wat forumvriendjes hebben daar al leuke versterkers van gemaakt.

Thanks Niels,

Ja en dan Tim? Eerst weggeven en vervolgens weer uitgebreid maandenlang Tech support spelen.

Zoals gezegd zijn er een aantal zaken naar technisch volwassen medeforummers gegaan. De rest maakte mooi geluid in de kliko.

TimmU
16 oktober 2008, 14:14
Heeft 'ie gedaan hoor, is een duidelijk topic over geweest, en 't heeft in z'n onderschrift gestaan, heb je dat gemist Tim?
Blijkbaar gemist, maarja. 't is niet anders. Back on topic!

xmichielx
16 oktober 2008, 15:00
maar een andere reden is ook idd de microfonie waar tegen deze nieuwe ecc83 buisjes bestemd zijn en ook een betere gain hebben dan de ecc82 etc buisjes..
Welke het beste is en waarom is denk ik ook een kwestie van smaak met je oren...ik ben persoonlijk erg weg van:
jj ecc83 in de v3,v4 en evt v5

en dan een tung-sol of gt mullard reissue in de v1 en v2..strakke gain en helder clean en mooi warm..tis gewoon even steken en kijken wat je het lekkerste vind klinken..en zo duur zijn ze vaak niet dus voor 100 euro kan je genoeg experimenteren lijkt me :)

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 15:55
maar een andere reden is ook idd de microfonie waar tegen deze nieuwe ecc83 buisjes bestemd zijn en ook een betere gain hebben dan de ecc82 etc buisjes..
Welke het beste is en waarom is denk ik ook een kwestie van smaak met je oren...ik ben persoonlijk erg weg van:
jj ecc83 in de v3,v4 en evt v5

en dan een tung-sol of gt mullard reissue in de v1 en v2..strakke gain en helder clean en mooi warm..tis gewoon even steken en kijken wat je het lekkerste vind klinken..en zo duur zijn ze vaak niet dus voor 100 euro kan je genoeg experimenteren lijkt me :)

Misschien is het ook handig om aan te geven om welke amp het gaat? ;)

Veel proberen en ook rekening houden met de specifieke eigenschappen v/d amp, rest v/d gear en sound-wensen is sowieso 'n must imho.

D_H: nog bedankt voor die pallet GEC KT66s! :D

Dirk_Hendrik
16 oktober 2008, 16:02
... om 23 nou een pallet te noemen... whatever.

E-J
16 oktober 2008, 16:18
Ik heb verleden week mijn Marshall JMP 2203 naar mijn amptech gebracht. De versterker krijgt 3x JJ ECC83S en 4x SED Winged C EL34's. Zodra ik hem weer hem ga ik wel nog experimenteren met de V1 buis. Ik wil hiervoor een aantal 12ax7 buisjes (Tung Sol, Electro Harmonix, JJ e.d.) kopen!

pol
16 oktober 2008, 16:28
al dat geexperimenteer met voorbuizen... ok, het maakt wel een klein verschil, maar eigenlijk vind ik het de moeite niet meer om tijd in te steken.

elke keer als iemand clipjes post denk ik net hetzelfde dan als ik zelf verschillende merken buisjes test : zeer weinig verschil in geluid... als de meeste mensen al echt gaan horen dat er verschil is.

de kwaliteit moet gewoon goed zijn, geen microfonie, goeie gain (hier hoor je meer verschil tussen dan tussen verschillende merken) als de ene buis een gain heeft van 70, en een andere 110, zoiets valt op ja, maar voor de rest ... bijzonder weinig klankverschil.

Chroxy
16 oktober 2008, 16:42
ik ben het helemaal met Pol eens. De tijden dat ik een versterker op mijn kamer had staan en iedere dag speelde zijn voorbij.. Toen kon ik enorm mierenneuken over het geluid en probeerde ik idd buis 1/2/3/4 uit.. Na het luisteren hoor je verschillen, minimale verschillen!

Tegenwoordig raak ik mijn versterker alleen nog in de band aan, al die verschillen zijn dan totaal weg.. Heeft het dan nut om (voor jezelf) tig euros uit te geven aan net die rondere toon?.. Van mij hoeft dat in ieder geval niet meer..

Mitch
16 oktober 2008, 17:47
al dat geexperimenteer met voorbuizen... ok, het maakt wel een klein verschil, maar eigenlijk vind ik het de moeite niet meer om tijd in te steken.

elke keer als iemand clipjes post denk ik net hetzelfde dan als ik zelf verschillende merken buisjes test : zeer weinig verschil in geluid... als de meeste mensen al echt gaan horen dat er verschil is.

de kwaliteit moet gewoon goed zijn, geen microfonie, goeie gain (hier hoor je meer verschil tussen dan tussen verschillende merken) als de ene buis een gain heeft van 70, en een andere 110, zoiets valt op ja, maar voor de rest ... bijzonder weinig klankverschil.
Ik wil niet in herhaling vallen, maar doe het toch. Je schreef dit eerder maar ik blijf het er mee oneens zijn. Het verschilt per amp en per buis, maar een andere pre amp buis kan een wereld van verschil maken. Dan heb ik het over oude productie, bij nieuwe productie zijn de verschillen kleiner maar ook wel degelijk aanwezig. Het gaat echt wel iets verder dan het verschil oude snaren/nieuwe snaren.

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 17:48
:)

Let er op bij het vergelijken dat je merken buizen met dezelfde gain en current rating gebruikt en ze pas na 30 minuten (op gloeistroom) beoordeelt. Geheugen voor geluid is vrij lastig maar 't is te oefenen. Naast geluid speelt ook touch/feel/dynamiek mee imho.

Buizen/whatever volledig beoordelen aan de hand van mpegs/mp3s... zeer lastig, naast de kwaliteit v/d opname an sich is er door de bestands-compressie minder te horen en daarnaast speelt er natuurlijk iemand anders op die spullen met meestal 'n andere "touch" dan de toehoorder qua speeltechniek.

pol
16 oktober 2008, 17:57
Ik heb het ook niet over mp3's, of mpegs beluisterd over crappy computerboxjes, ik bedoel goeie opnames, beluisterd over een goed systeem.
dan is er nog steeds zeer weinig verschil.

Mitch
16 oktober 2008, 18:06
Probeer het eens in real life, op een meeting of zo, met een paar écht goede buizen.

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 18:12
Ik heb het ook niet over mp3's, of mpegs beluisterd over crappy computerboxjes, ik bedoel goeie opnames, beluisterd over een goed systeem.
dan is er nog steeds zeer weinig verschil.

Ook als je zelf speelt en luistert?

Heb hier ontzettend vaak vergelijkingen gedaan van puur pre-amp-buisje (verschillende types/merken) met klanten en de verschillen waren duidelijk hoor- en voelbaar.

Wat trouwens ook mee kan spelen: vermoeidheid, drank en/of dope. Als dat het geval is neemt (vooral) de gevoeligheid voor hoge tonen ernstig af...

xmichielx
16 oktober 2008, 20:04
Misschien is het ook handig om aan te geven om welke amp het gaat? ;)

Veel proberen en ook rekening houden met de specifieke eigenschappen v/d amp, rest v/d gear en sound-wensen is sowieso 'n must imho.


high gain amps: peavey 5150, mesa dual en triple rectifier en nu laboga mr hector.
ik heb er flink wat uitgeprobeerd en mij was dit de opzet waardoor ik een mooi en sprankelend warm clean had en een mooie dikke vette gain..strak en wel..als ik bijv een sovtek of een jj ecc3 in me v1 zet klinkt het net wat rommeliger en minder strak..ik kon het ism mijn band iig goed horen..

jerome
16 oktober 2008, 23:10
Ik heb het ook niet over mp3's, of mpegs beluisterd over crappy computerboxjes, ik bedoel goeie opnames, beluisterd over een goed systeem.
dan is er nog steeds zeer weinig verschil.


Ten eerste reageert de ene amp sterker op andere voorbuizen dan de andere...

In mijn versterker (Marshall JMP 2203 top) zijn de verschillen tussen bepaalde merken voorbuizen heel goed te horen (en vooral te ervaren als je zelf speelt).
Net als Chris al zegt; als je zelf speelt ervaar je de verschillen namelijk veel meer dan dat je alleen maar opnamen vergelijkt of erbij staat als luisteraar.
Sommige buizen reageren bijvoorbeeld feller en dat verschil hoor je misschien niet direct, maar dat ervaar je wel als je zelf speelt en dat kan je dan als prettig of minder prettig ervaren.

Tussen sommige merken voorbuisjes zit maar weinig verschil maar tussen andere zit heel veel verschil;
Een EH voorbuis geeft in mijn amp heel veel bas (teveel naar mijn smaak)en een smerig dichtgesmeerd geluid.(misschien een geweldige metal buis?)
Een JJ geeft een mooi open geluid maar te weinig laag en teveel hoog naar mijn smaak.
Een NOS Philips geeft een mooi open en vol geluid, maar naar mijn smaak te agresief
Een Tung Sol geeft naar mijn smaak een mooi vol en toch open geluid met veel dynamiek en karakter.

En dat sommige mensen zeggen dat dit autosuggestie is, is natuurlijk onzin.
Tussen de verschillende soorten speakers, gitaren, houtsoorten, elementen, cabinetconstructies, ampvoedingen zit klankverschil.
Zo ook tussen de verschillende (voor)buizen...

E-J
16 oktober 2008, 23:34
Ten eerste reageert de ene amp sterker op andere voorbuizen dan de andere...

In mijn versterker (Marshall JMP 2203 top) zijn de verschillen tussen bepaalde merken voorbuizen heel goed te horen (en vooral te ervaren als je zelf speelt).
Net als Chris al zegt; als je zelf speelt ervaar je de verschillen namelijk veel meer dan dat je alleen maar opnamen vergelijkt of erbij staat als luisteraar.
Sommige buizen reageren bijvoorbeeld feller en dat verschil hoor je misschien niet direct, maar dat ervaar je wel als je zelf speelt en dat kan je dan als prettig of minder prettig ervaren.

Tussen sommige merken voorbuisjes zit maar weinig verschil maar tussen andere zit heel veel verschil;
Een EH voorbuis geeft in mijn amp heel veel bas (teveel naar mijn smaak)en een smerig dichtgesmeerd geluid.(misschien een geweldige metal buis?)
Een JJ geeft een mooi open geluid maar te weinig laag en teveel hoog naar mijn smaak.
Een NOS Philips geeft een mooi open en vol geluid, maar naar mijn smaak te agresief
Een Tung Sol geeft naar mijn smaak een mooi vol en toch open geluid met veel dynamiek en karakter.

En dat sommige mensen zeggen dat dit autosuggestie is, is natuurlijk onzin.
Tussen de verschillende soorten speakers, gitaren, houtsoorten, elementen, cabinetconstructies, ampvoedingen zit klankverschil.
Zo ook tussen de verschillende (voor)buizen...

Jerome,
Mag ik je vragen wat voor buizen je precies in V1, V2, V3 hebt zitten en wat voor eindbuizen je hebt?

Thanks,
Emiel

jerome
17 oktober 2008, 08:13
Hoi Emiel,
Uiteindelijk zitten er nu 4 NOS Philips eindbuizen in en 3 Tung Sol voorbuizen.
Ik had in eerste instantie een V1 geselecteerde Tung Sol (meer power) in V1 en een V3 geselecteerde (betere balans) Tung Sol in V3 en een "gewone" (niet gemeten) Tung Sol in V2
Het geluid vond ik toen zelfs net even té vol en té uitgebalanceerd klinken en niet open genoeg.
Ik heb nu de "gewone" op V1 zitten de V3 op V2 en de V1 op V3... :D

Rutger
17 oktober 2008, 10:09
Het gaat echt wel iets verder dan het verschil oude snaren/nieuwe snaren.
Dat verschil is anders ook behoorlijk..

Rutger
17 oktober 2008, 10:14
Tegenwoordig raak ik mijn versterker alleen nog in de band aan, al die verschillen zijn dan totaal weg.. Heeft het dan nut om (voor jezelf) tig euros uit te geven aan net die rondere toon?.. Van mij hoeft dat in ieder geval niet meer..
Daar geloof ik niks van. Ik hoor wel degelijk verschil in bandsituatie, wanneer ik een upgrade aan m'n gear heb gepleegd. Dat geldt bijv. ook voor nieuwe snaren, andere kabels of nieuwe potmeters... Maar meer nog: het gaat erom dat je voldoende aandacht aan àlle (zwakke) schakels in je geluidsweg besteedt. Alle kleine beetjes samen maken namelijk een flink verschil.

Je kunt natuurlijk ook beweren: goed is goed, dus met een set JJ's ben ik tevreden en heb ik er geen omkijken meer naar. Daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen. Maar dat neemt niet weg dat de verschillen hoorbaar zijn.

Chroxy
17 oktober 2008, 12:09
lees mijn post nog eens ;).. Ik ben de allerlaatste die gaat beweren dat er geen verschil tussen verschillende buizenmerken (en zeker types) zit. Dat hoor ik, dat hoort iedereen.

Wat ik zei in mijn post was, dat het verschil vaak verwaarloosbaar begint te worden in de band. Ik doe mijn gear ook upgraden, maar nieuwe snaren is omdat oude snaren vals worden, nieuwe potmeters omdat oude versleten zijn en nieuwe kabels omdat oude simpelweg kapot zijn. Ik investeer dan ook in fatsoenlijk materiaal vanwege het feit dat deze langer meegaan en ik dus langer plezier heb in een duurdere Mogami kabel met Neutriks, dan een staggkabel.

Maar zoals je zegt; alle kleine beetjes maken een verschil..! Alleen! Ik ben er volledig van overtuigd dat je het verschil tussen bijvoorbeeld een CTS en cheapass potmeter niet hoort in bandformaat, dat je het verschil tussen een geselecteerde V1 van 'merk' en een normale buis van 'merk' op V1 niet hoort.. of het verschil tussen kwaliteitskabel 1 en 2.. -> wel hoor je het verschil tussen een gare kabel/fatsoenlijke kabel; logisch!

Mitch
17 oktober 2008, 18:05
Volgens mij heeft hier niemand van de non-believers nog een Telefunken in aktie gehoord, of wel?

jerome
17 oktober 2008, 18:29
....Ik ben er volledig van overtuigd dat je het verschil tussen bijvoorbeeld een CTS en cheapass potmeter niet hoort in bandformaat, dat je het verschil tussen een geselecteerde V1 van 'merk' en een normale buis van 'merk' op V1 niet hoort..

Het is opvallend dat er toch aardig wat verschil kán zitten tussen de buizen van hetzelfde merk en type onderling, vooral als je 2 uitersten vergelijkt.
Dat is ook niet echt vreemd want de productieprocessen van buisjes zijn relatief grof.
Sommige leveranciers testen bijvoorbeeld een partij buizen en sorteren ze op V1 of V3 kwaliteit. Als je een niet getest buisje neemt kan die ook evengoed die V1 of V3 kwaliteit hebben, alleen dat weet je dan nooit van te voren.
Maar hij kan ook echt een lagere output hebben of minder gebalanceerd zijn en dan hoor je echt wel verschil.
Maar in mijn geval klonk de niet V1 geselecteerde Tung Sol toch beter dan de wel V1 geselecteerde Tung Sol, en zelfs beter dan de NOS Philips buisjes...
Waarschijnlijk een buisje met minder output en naar mijn smaak lekkerder klinkend in mijn amp

Maar nogmaals, in de ene amp hoor je meer verschil als in de andere amp.
En met veel distortion en amdere effectapparatuur kan het ook zijn dat je weinig of geen verschil meer hoort tussen de diverse voorbuisjes...

En Mitch, Telefunken heb ik er vroeger ook ingehad. Klonken idd zalig!!
Toch eens kijken of ik er nog eens eentje kan scoren...