PDA

View Full Version : Soorten volumepedalen + gebruik



Il_Falco
16 oktober 2008, 10:44
Show hier al je volumepedalen en leg uit hoe je hem gebruikt en vermeldt enkele voor en nadelen!

(ik wil hier namelijk iets uit leren :D)

Hallie
16 oktober 2008, 16:07
ben ik ook wel benieuwd naar!

E-J
16 oktober 2008, 16:20
http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p46923.jpg

Ernie Ball 6166, ik gebruik hem enkel voor "swells", a la Mark Knopfler. Volume zelf regel ik toch liever met de volumeknoppen van mijn gitaar dan met een pedaaltje...

dunnoaname
16 oktober 2008, 17:37
Heb net via gitaarmarkt een Boss FV50 L gescoord van een forumlid. Het is mijn eerste volumepedaal, dus ik ben benieuwd!


Kunnen volumepedalen eigenlijk ook als expressiepedaal voor effecten gebruikt worden? Ik heb namelijk een rackdelay/reverb die een ingang voor expressiepedaal heeft en ik ben wel benieuwd wat dat nou doet.

Mitch
16 oktober 2008, 18:36
Als het pedaal een expr. out heeft wel ja.
Ik gebruik een FV500L achter in de keten synthesizer > Boss DD20 > volume pedaal om........... het volume te regelen.

Sorry, spannender kan ik het niet maken.

EuroCinema
16 oktober 2008, 20:04
Deels geplakt uit een ander topic:
http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/Pedaltrain.jpg
Boss FV-50 H volumepedaal voor soepele overgang van slag naar solovolume, iets dat ik als enige gitarist in de band enorm veel doe. Op dit pedaal kun je het minimumvolume instellen, wat ik erg handig vind. Soms maak ik ook kleine swells. Door de plaats voor de drivepedalen cleant het geluid een klein beetje op als ik naar slagvolume ga, wat een prettig bijverschijnsel is voor mijn muziek: cleane slag en clean met een randje voor de solo's.

Nielsje
16 oktober 2008, 20:38
Ik heb een ernieball gehad, perfect ding, gebouwd als een tank. Helaas ook de afmetingen van een tank. De junior is al beter, nog beter kan je fatsoenlijke potmeter in je gitaar stoppen, en de lege plaats op je board vullen met ander leuk speelgoed ;)

cesco
16 oktober 2008, 20:51
als een volumepedaal voluit staat, werkt dat dan net als een "normale" volume pot of boost hij ook?

imlikeajungle
16 oktober 2008, 21:32
Als een normale pot.

Ik heb ook een FV50H, niet ideaal voor swells maar leuke pedaal dankzij het minimumvolume. Werkt toch wat gelijkmatiger dan een pedaaltje.

duckman
17 oktober 2008, 10:35
ik gebruik een Korg volume pedaal, de KVP 001. Deze heb ik al zeker een jaar of 15. Gebruik hem na de ververvorming en voor modulatie/delay/reverb.
Ik ervaar geen tonesuck ofzo.Deze is overigens passief.
Met de bands heb ik een paar nummers waar ik in kom faden, maar meestal is het voor mij een snelle on/off.

Deze dus:

http://home.q02.itscom.net/miyahara/tatami/tatamiimage/kvp001.jpg

Zelf wil ik die van visual sound wel eens properen, die heeft indicatie leds en dat lijkt me wel handig.

Il_Falco
17 oktober 2008, 11:15
@ duckman: verandert je modulatie door je volumepedaal?
ok, rare vraag... waarom plaats je hem ervoor en niet erna (ik dacht erna kan je je volume regelen, ervoor heeft een effect op je delays enzo...)

duckman
17 oktober 2008, 11:27
@ duckman: verandert je modulatie door je volumepedaal?
ok, rare vraag... waarom plaats je hem ervoor en niet erna (ik dacht erna kan je je volume regelen, ervoor heeft een effect op je delays enzo...)


Nee, de modulatie veranderd niet.Ik heb een TC Nova System met een expressie pedaal en daarmee verander ik modulatie settings e.d.

Mijn signaal gaat als volgt:
gitaar>wah>distortion>volumepedaal>nova system>versterker

Waarom ik dit zo doe? Dan hou ik de gain hetzelfde, maar mijn reverb/delay kan natuurlijk uitklinken.

Il_Falco
17 oktober 2008, 11:29
bedankt ;)

10

harrie-beton
17 oktober 2008, 11:47
ik heb een volumepedaal die vooraan in de keten zit van effecten (op mijn pod x3 plus voetpedaal). LINKS op de foto.

http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/gear/podium.jpg
Nu is het leuk om volume effecten te gebruiken, kleine verschillen zijn lastig in te stellen vooral omdat je niet kunt zien of je nu op 60% of 70% zit te trappen. Voor effecten waar ik ineens zachter moet heb ik meerdere patches van hetzelfde geluiden - dat bevalt mij beter.

Nitefly7
17 oktober 2008, 12:22
Heb net via gitaarmarkt een Boss FV50 L gescoord van een forumlid. Het is mijn eerste volumepedaal, dus ik ben benieuwd!


Kunnen volumepedalen eigenlijk ook als expressiepedaal voor effecten gebruikt worden? Ik heb namelijk een rackdelay/reverb die een ingang voor expressiepedaal heeft en ik ben wel benieuwd wat dat nou doet.

vaak kun je met een zgn. 'insert-kabel' (1 stereo plug naar 2x mono ('links'/'rechts') ook je input/output met elkaar verbinden, en dan de enkele stereoplug in de 'ext. pedal in' steken.. werkt hetzelfde, en werkt met de meeste vol.pedals die ik gebruikt heb (boss FV300L, Boss FV-100l, Ernie Ball groot, Ernie Ball vp jr)

jouw FV-50L heeft 2 outputs, 2 inputs en 1 tuner-out volgens mij; ik neem aan dat je via het 'insert kabel'-trucje ook expressie-mogelijkheden hebt..

welke rackdelay heb je?
in de regel is er in 't menu te programmeren dat je expressiepedaal dingen regelt als
- delay feedback (hoeveel herhalingen je hoort, zodat ze niet teveel aanwezig zijn als je even wat 'cleaner' wilt soleren; geen notenbrij van delays wilt horen)
- delay volume (bijna hetzelfde, maar dan kunnen je herhalingen harder/zachter geregeld worden dan je originele signaal)
- delay time (heen/weer schakelen tussen sneller/langzamer)

en nog veel meer..

dunnoaname
17 oktober 2008, 12:30
Toffe tip, als ik hem binnen heb ga ik het uitproberen.

Ik heb een alesis midiverb 4. Tof ding, maar de bypass is ruk, en het cleane signaal lijd onder de AD conversie. Ik ben dus ook nog op zoek naar een parallele TB loop zodat ik hem op dry defeat kan zetten, hetgeen de klank enorm verbetert.

Je kan via het menu inderdaad verschillende parameters aan het expressiepedaal toewijzen. Speed van de leslie lijkt me wel vet, en real time pitchshiften is ook wel tof om mee te ouwehoeren. Feedback van de delay is natuurlijk gaaf voor de oscilatie, alhoewel ik denk dat die niet erg lekker is uit zoon digitale bak.

Ik krijg net een geniaal idee!
Als ik een parallele loop heb met daarin mijn alesis, en daarachter de boss FV, kan ik via de insertkabelmethode de delaytime controleren, en via de andere in en uitgang het delayvolume. Dat is iets wat ik Peter Tiehuis dinsdag heb zien doen, en wat echt waanzinnig cool klinkt!