PDA

View Full Version : Software modelling



rjong999
15 oktober 2008, 23:32
Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met software modelling op mijn PC. Ik hebeen Line6 TonePort GX aageschaft, een GearBox Gold licencie, en verder gedownload wat er te downloaden valt, ik denk dat ik inmiddels alles wel heb (heel internet staat op me pc).

Ik krijg er geen mooi geluid lead uit. Clean: prachtig. Clean met een randje: levensecht. Crunch: dik OK. Maar het leadgeluid wordt maar niet lekker. Er mist iets aan scherpte in de attack, dat je niet compenseert met meer compressie of eq, of met meer drive in de modellen. Ná de pick is het allemaal weer prachtig, lekkere vette geluiden, van heel natuurlijke tot heel overdreven sustain, niks mis mee. Maar die attack hè ?

Heeft iemand ervaring met dit type software effecten en modelling ? Iemand die wellicht het probleem herkent en er een oplossing voor heeft (anders dan ''geen software gebruiken") ? Of misschien presets waarvan je zegt: Zó kan het óók ?

Voor alle duidelijkheid: ik gebruik de boel niet voor recording, ik speel er live mee (gitaar -> toneport -> PC + FCB1010 -> 2x actief 130W full range)

Dirk_Hendrik
16 oktober 2008, 08:36
Vraag het eens aan Vettaville. Die weet daar vast meer van!

Epic
16 oktober 2008, 15:14
Heb je Revalver MK III al geprobeerd ? Bij www.peavey.com is een demo versie te downloaden..

Wat ik gemerkt heb is dat je ingangssignaal in je geluidskaart erg belangrijk is. Als het volume te laag is dan blijft je geluid te 'kaal' en als het te hoog is dan vervormt het geluid te veel..
Ik heb de toneport niet geprobeerd, maar het lijkt me dat die dat probleem wel moet oplossen.

rjong999
16 oktober 2008, 15:36
Heb je Revalver MK III al geprobeerd ? Bij www.peavey.com is een demo versie te downloaden..

Wat ik gemerkt heb is dat je ingangssignaal in je geluidskaart erg belangrijk is. Als het volume te laag is dan blijft je geluid te 'kaal' en als het te hoog is dan vervormt het geluid te veel..
Ik heb de toneport niet geprobeerd, maar het lijkt me dat die dat probleem wel moet oplossen.
Ik heb op dit moment GR3, GTR3, Amplitube + metal en Hendrix, GearBox en Revalver III, en nog een bergje shareware modellers.

Als geluidskaarten heb ik de GX van Line6 geprobeert, en de Tascam 1641. Het gitaar signaal nivaeu wordt in de plugins ook als goed aangegeven (GR heeft een learn-functie die dat zelf uitzoekt). Ik zet ook alle compressoren en noise gates etc. uit, dus dat kan mijn probleem niet veroorzaken.

vettavillenl
16 oktober 2008, 16:46
Rob, stuur me eens twee of drie patches en vertel eens welke gitaar je gebruikt. Ik begrijp best dat je gitaar (output endaardoor mate van vervorming/insturing) niets met je vraag direct te maken heeft, maar wellicht kan ik je ervaring nabootsen en een oplossing bieden.

Begrijp ik goed dat je niet de verhouding bedoelt tussen de verschillende patches, clean -- lead, maar puur de eerste attack die je niet 'prettig' vindt?

Wat je wellicht ook iets beter kunt uitleggen is de wat je bedoelt met voor de attack/pick.

Eigenlijk zeg je dat er niets mis is met je apparatuur, alleen de instelling van een voor jou lekkere leadsound, klopt dat?

The Lo Lands
16 oktober 2008, 20:27
Een goede buizen preamp kan je inkomende sound erg verbeteren! Voorheen gebruikte ik mijn preamp van mijn geluidskaart maar de sound bleef kil en digitaal! Nu gebruik ik een buizenpreamp welke je geluid wat kleurt maar net dat extra toefje warmte en tube amp feeling geeft. Ik heb ook alle moddelers!

rjong999
16 oktober 2008, 21:37
Een goede buizen preamp kan je inkomende sound erg verbeteren! Voorheen gebruikte ik mijn preamp van mijn geluidskaart maar de sound bleef kil en digitaal! Nu gebruik ik een buizenpreamp welke je geluid wat kleurt maar net dat extra toefje warmte en tube amp feeling geeft. Ik heb ook alle moddelers!Maar pak jij dan ook distortion of chrunch van je preamp ? Ik heb nog wel 20HE aan preamps liggen :) , dat zou ik eens kunnen proberen.

@Vettaville: ik speel meestal met mijn '76 Les Paul Custom, recentelijk voor het wat zwaardere werk ook op een Wayne Static Fying V met EMG 81+85.

Het opmerkelijke vindt ik dat het cleane geluid wel érg OK is, en met name ook clean met een randje, zeg maar de twin sound, die is echt goed. En ook over de kamerbrede palmmutes ben ik wel tevreden, hoewel je daar al wat attack gaat missen.

Ik zit nog ff in het buitenland maar zal morgen wat proberen te posten.

shredneck
17 oktober 2008, 00:23
Ik vermoed dat de attack achterblijft omdat je pc/geluidskaart een en ander moet berekenen voor er geluid is. Dat kost een kleine fractie.
Als je dat niet bedoelt, dan kan het zijn dat je bepaalde geluidseigenschappen mist die alleen in analoge signalen voor komen.

Ik heb zelf de KB37 met Gearbox en ben er tevreden mee voor thuis....en als ik dan weer op mijn twin speel hoor ik weer hoe het echt moet klinken....

Zeg maar het verschil tussen senseo of ECHTE koffie.

rjong999
20 oktober 2008, 22:10
Ik ben weer een avondje aan het klooiemn geweest en kom nu toch steeds dichter bij het resultaat dat ik zoek.
Met mijn les paul klinkt het allemaal een stuk beter dan me de flying V. Ik verdenk de emg's ervan dat gewoon niet zo lekker met de Gearbox software samen werken, maar misschien komt het ook wewl omdat ik er zwart gecoate DR's op gezet heb, die missen kennelijk gewoon ook wat attack. Dus die gaan er eerst maar eens af.

Samples volgen.

The Lo Lands
21 oktober 2008, 11:23
Maar pak jij dan ook distortion of chrunch van je preamp ? Ik heb nog wel 20HE aan preamps liggen :) , dat zou ik eens kunnen proberen.Nee, het is een mic/instrument buizen preamp en hoewel je een beetje harmonische oversturing kunt krijgen door je buizen in het rood te gooien heeft het niet hetzelfde effect als een buizen(gitaar)versterker. Wel geeft het kleur aan je geluid wat net dat verschil kan maken. Gewoon uitproberen:)