PDA

View Full Version : Bas gezocht



ben vanhoof
15 oktober 2008, 18:48
Hallo,
Ik ben gitarist/zanger/songwriter van een band en maak thuis dikwijls demo's van songs die wrsch door onze band gespeeld zullen worden. Nu zou ik graag een bas in huis hebben om ook baslijnen in te spelen. Ik kan soms wel de bas van onze bassist hebben maar dat is geen oplossing.

Nu heb ik al wel enkele bassen bespeeld en weet ik ong hoe eentje ik zoek. Een maat van mij heeft een epiphone thunderbird en die speelt zalig. Ik zoek eig iets gelijkaardig, een bas met een vrij dikke hals en dunne frets. Geen ibanez halsjes. Welke merken zijn er zo met dat type hals? Ik zoek ze 2dehands te kopen, ong rond de €200 - 300

RUIS
15 oktober 2008, 19:45
Als je de bas voornamelijk voor opnames wilt gebruiken zou ik voor een Precision gaan. Die hebben meestal wel een stevige hals en zijn vaak voorzien van dunne frets. Ook vanwege het geluid, een goeie P geeft een mooi gedefinieerd vol geluid dat erg goed blijft staan in de mix. Zelf pak ik voor opnames bijna altijd één van m'n Precisions, veel vaker dan m'n Rickenbacker die ik live meestal gebruik. Afhankelijk van de muzieksoort zou je eens kunnen proberen om er flatwounds op te leggen, die geven wat minder hoog en geven de rest van de instrumenten meer ruimte zonder muddy te worden. Squier maakt hele leuke, de vintage Modified bijvoorbeeld, nieuw iets boven de €300.

Mr.Fingers
15 oktober 2008, 22:12
Ik zou ook gaan voor een Precision Bass. Let wel dat de Squier Standard Precision een Jazz-bass hals heeft (die dunner is!). Wil je een goede dikke "knoest" van een hals, moet je eens kijken naar de Classic Vibe '60 (van Squier)

ben vanhoof
16 oktober 2008, 16:05
Ok dan ga ik eens in een muziekwinkel in de buurt zo'n squier testen, wrsch 2dehands kopen als ze me bevalt. Nog andere aanbevelingen die 2dehands te vinden zijn?

Wizz
16 oktober 2008, 18:54
Ok dan ga ik eens in een muziekwinkel in de buurt zo'n squier testen, wrsch 2dehands kopen als ze me bevalt. Nog andere aanbevelingen die 2dehands te vinden zijn?

Zullen ze blij mee zijn in die winkel :stop:

Wizz

Mr.Fingers
16 oktober 2008, 19:10
classic vibe is nog maar een dikke maand echt uit, dus die al 2ehands vinden is quasi onmogelijk

En inderdaad, wat wizz zegt: :stop:

ben vanhoof
16 oktober 2008, 20:41
Euhm je mag toch testen voor je iets koopt... En ik heb in die winkel al 2 gitaren gekocht, 2 jaar gitaarles gevolgd etc... Kan goed zijn dat ik er al voor €2000 heb gekocht. Dan mag je toch wel is iets terugverwachten zeker.

OJJVZ
16 oktober 2008, 23:01
jah als je al goeie klant bent dan kan t best vind k..

Stijn_fi
17 oktober 2008, 10:45
Erm.. Ik heb een klein jaar geleden ook een basgitaar gekocht. Ik heb in verschillende winkels er een paar geprobeerd. Momenteel heb ik een "Squier Vintage Modified Jazz Bas". In de winkel was'ie vierhonderd euro (door iedereen gebruikt, zaten krassen op etc.), maar ik heb 'm op musicstore gekocht voor 289 (nieuw)! Lekker basje, goed geluid, speelt heerlijk: m'n vader heeft d'r meer verstand van en die vond 't een koopje :). Passieve bas, dat wel, met Duncan Design b-lijn elementen. Hals een beetje bijstellen en je hebt een dikke prima gitaar! Hij is alleen rechtshandig.. Binnenkort ga ik nog ff nieuwe elementen kopen + andere snaren, de originelen zitten er nog op :').

Plaatje (de rechter dus, heb even een pic van m'n gitaren gebruikt :) ):

http://img505.imageshack.us/img505/3001/img1577ul9.th.jpg (http://img505.imageshack.us/my.php?image=img1577ul9.jpg)

(klik voor een vergroting)

Klik hier voor de pagina op musicstore.com (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Squier-Vint.-Modi.-J-Bass-MN-Natural/art-BAS0002435-001R), nu is'ie 255 :o.

Wizz
17 oktober 2008, 15:52
Ik heb in verschillende winkels er een paar geprobeerd(...) In de winkel was'ie vierhonderd euro (door iedereen gebruikt, zaten krassen op etc.), maar ik heb 'm op musicstore gekocht voor 289 (nieuw)!

En toen jij klaar was met proberen zaten er nog een paar krassen bij.
Dankzij mensen als jij nemen winkels steeds minder op voorraad.
Bedankt voor je bijdrage.

Wizz

Stijn_fi
17 oktober 2008, 16:07
Als je er enigszins zorgvuldig mee omgaat kan er niks mee gebeuren. Daarbij koop ik nooit een gitaar zonder dat ik 'm geprobeerd heb, om te weten of'ie fijn speelt. Dat jij dat niet doet moet jij weten, maar ik wil waar voor m'n geld...

Kim Wilson
17 oktober 2008, 16:31
Als je er enigszins zorgvuldig mee omgaat kan er niks mee gebeuren. Daarbij koop ik nooit een gitaar zonder dat ik 'm geprobeerd heb, om te weten of'ie fijn speelt. Dat jij dat niet doet moet jij weten, maar ik wil waar voor m'n geld...
Ben je bij Musicstore zelf geweest dan? Ik neem aan van niet, dus online besteld, en dan heb jij dat dus ook niet gedaan. Hoe weet jij namelijk of dat exemplaar van Musicstore net zo fijn speelt?

Roro92
17 oktober 2008, 21:33
Juist. Je lult en helpt de hele gitaarhandel om zeep omdat ze steeds maar af moeten prijzen als demo-zijnde.

Bedankt.

Stijn_fi
18 oktober 2008, 00:05
Ik ben 'nog maar' 16 jaar en heb dus niet zoveel te besteden als iemand van 30 jaar bijvoorbeeld, die al een fulltime baan heeft en dus veel meer te besteden heeft dan ik. De gitaar heb ik eerst bij Eiland Muziek geprobeerd, maar omdat ik nog geen keus had gemaakt had ik 'm nog niet gekocht. Daarna zag ik 'm op musicstore.com staan waar'ie ook nog eens 110 euro goedkoper was, en heb 'm daar besteld: ook nog eens nieuw. Niks met aanbiedingen of prijsverlagen ofzo, je gaat mij niet wijs maken dat jij een gitaar voor 110 euro meer koopt terwijl die dan ook nog eens 'gebruikt' is.

Mr.Fingers
18 oktober 2008, 18:33
De gitaar heb ik eerst bij Eiland Muziek geprobeerd, maar omdat ik nog geen keus had gemaakt had ik 'm nog niet gekocht. Daarna zag ik 'm op musicstore.com staan waar'ie ook nog eens 110 euro goedkoper was, en heb 'm daar besteld: ook nog eens nieuw.

Dus dan heb je wel een keuze gemaakt, want je hebt er eentje besteld.

Met bestellen op het internet is niets mis, maar dan ga je niet instrumenten verslijten in een winkel hé. Het is het een of het ander.

vincent136
18 oktober 2008, 22:15
eigenlijk is het ook best slecht dat we binnenkort weer eens naar music produktiv gaan om ons GAS gehalte weer op peil te brengen. hele middag vette basjes kijken/bespelen en amps testen en niets kopen...

dejohan
24 november 2008, 17:42
Ik vind niet dat je het Stijn kwalijk moet nemen dat hij ergens een gitaar test en ze dan gaat halen op het internet waar ze goedkoper zijn. Muziekwinkels zijn business, geen goed doel. Als de muziekwinkels daardoor in hun eigen vingers snijden, pech voor de winkel maar dan moeten ze er maar iets op verzinnen. Dat heet vrije markt. De klant heeft altijd gelijk.

Luke-wannabe
24 november 2008, 18:38
Don't be so harsh on these guys!

Henkie spenkie
25 november 2008, 15:46
En toen jij klaar was met proberen zaten er nog een paar krassen bij.
Dankzij mensen als jij nemen winkels steeds minder op voorraad.
Bedankt voor je bijdrage.

Wizz


Juist. Je lult en helpt de hele gitaarhandel om zeep omdat ze steeds maar af moeten prijzen als demo-zijnde.

Bedankt.

Wow! Harde uitspraken zeg! Mag ik vragen hoe jullie aan deze wijsheid komen? Prijsverlaging? minder assortiment? Ik zou niet weten waarom.. Kracht van een muziekwinkel lijkt me juist dat je instrumenten kunt proberen en vergelijken, dan lijkt minder assortiment me niet de ideale oplossing. En mensen die instrumenten testen en ze vervolgens niet kopen kost een winkel geld, dat geld moet worden terugverdient worden, dus ALS er al iets met de prijs gebeurt zou die toch eerder omhoog gaan?

Ik, denk dat een beetje muziek winkel dergelijke testers al bij de prijs mee hebben genomen en de prijs mede daarom hoger ligt.

En dat over die krassen snap ik niet zo..Bij de muziekwinkels waar ik kom voorkomen ze dat groten deels door je jas en tas aan te nemen etc.. Als je dat soort dingen al zo'n probleem vind, ga dan liever zeiken over al die mensen die naar de muziekwinkel komen zonder uberhaupt enige intentie te hebben iets te kopen. Dat zijn er ook genoeg. In plaats van je gal te spuwen op mensen die met de beste bedoelingen een muziekwinkel stappen.

Gitaarhandel naar de knoppen helpen? Mijn neus! Beetje concurrentie is alleen maar goed, houd de muziekwinkel scherp. Stelletje moraalridders:chicken::stop: