PDA

View Full Version : Gitaar over stereo



Miyagi6
15 oktober 2008, 18:29
Een vriend van mij speelt met zijn gitaar over de stereo van hem. Hij sluit het zo aan Gitaar -> Versterker -> Stereo. Is dit erg voor de stereo? Of maakt het niet uit omdat er een versterker tussen zit.

Steven Otto
15 oktober 2008, 19:07
Ik speel ook zo wel eens met mijn Roland Cube. Voor zover ik weet kan het geen kwaad.
Ligt er wel een beetje aan wat voor uitgang van de versterker hij gebruikt.

J-sus Rulez
15 oktober 2008, 19:11
als je je signaal rechtstreeks doorstuurt moet je letten dat je niet meer watt door je boxen jaagt dan de boxen aankunnen, je kan wel degelijk je boxen kapotspelen.

Robin.ke
15 oktober 2008, 21:59
Gitaarfrequentie's wijken af van HIFI frequentie's. Je kunt (zeker op hoger volume) je speakers hiermee beschadigen. Overigens klinkt het ook nergens naar.
Met een moddeler ertussen (POD o.i.d.) gaat het wel. Deze zet het signaal om naar een HIFI-achtig spectrum en dan klinkt het ook nog behoorlijk, al zijn daar ook de meningen over verdeelt.

schwalbe
15 oktober 2008, 22:48
Gitaarfrequentie's wijken af van HIFI frequentie's. Je kunt (zeker op hoger volume) je speakers hiermee beschadigen. Overigens klinkt het ook nergens naar

Als 'gitaarfrequenties' zouden afwijken van frequenties die je stereo weergeeft dan zou er geen gitaarmuziek uit je stereo kunnen komen. Onzin dus. Het frequentiespectrum van de gitaar is juist allesbehalve abnormaal en ligt vooral in het middengebied.
Het is het dynamische bereik van een instrument dat je direct inplugt dat gevaarlijk is voor je stereo en je speakers in het bijzonder.
Een modeling pedaal is inderdaad een prima oplossing en het klinkt ook nog eens veel beter.

Miyagi6
16 oktober 2008, 20:52
Hij speelt via zijn mic uitgang. Maarjah opzich vind ik het niet zo slecht klinken. Maar ik dacht dat het slecht was voor zijn boxen.

Puerco
16 oktober 2008, 21:15
Hij speelt via zijn mic uitgang. Maarjah opzich vind ik het niet zo slecht klinken. Maar ik dacht dat het slecht was voor zijn boxen.
Hij plugt zijn gitaar direct in de mic ingang van zijn stereo hifi versterker???
Wat voor gitaar gebruikt hij eigenlijk? Gewoon een elektrische of een akoestische met zo een piezo elementje?
Overigens scheen het vroeger heel normaal te zijn om op een oude buizenradio of zelfs bandrecorder in te pluggen dus ach mischien is het zo vreemd nog niet...

Miyagi6
16 oktober 2008, 21:21
Hij plugt zijn gitaar direct in de mic ingang van zijn stereo hifi versterker???
Wat voor gitaar gebruikt hij eigenlijk? Gewoon een elektrische of een akoestische met zo een piezo elementje?
Overigens scheen het vroeger heel normaal te zijn om op een oude buizenradio of zelfs bandrecorder in te pluggen dus ach mischien is het zo vreemd nog niet...

Nee kijk Elektrische Gitaar -> Versterker ( Van die versterker pakt hij die mic in gang) -> Aux ingang stereo.

Puerco
16 oktober 2008, 22:24
Ooohh, als je de line out van een gitaarversterker op de line in van een hifi versterker aansluit moet dat gewoon kunnen, een hifi versterker voegt in principe niets toe aan je geluid. Of het goed zal klinken is een tweede.
Alleen dat ie de mic plug op de aux in aansluit snap ik niet helemaal, bedoel je niet een line out (op de gitaaramp)?

Miyagi6
16 oktober 2008, 22:38
Hij vondt het leuker om geen geluid te hebben uit zn versterker dus doet hij hem gewoon in mic ingang. Hij kan ook in line out doen maar hij vindt zijn versterker geluid niks en zijn drive kanaal op die versterker is ook kei slecht.

Maar dus het is niet erg?

Humedo
17 oktober 2008, 08:53
Mjah toen ik nog jong was en nog geen geld had voor een gitaarversterker, plugde ik mijn gitaar rechtstreeks in op de mic-ingang van het cassettedeck. Denk dat ik ongeveer 2 audioversterkers en een stuk of 6 hifi-boxen naar de mallemoer heb geholpen :). Maar dat was wel zonder gitaarversterker ertussen...

Miyagi6
17 oktober 2008, 18:41
Hahaha nou voor het geld dat je aan al die boxen hebt uitgegeven had je beter een versterkertje kunnen kopen xD

fredv
19 oktober 2008, 18:36
In mijn oude studentenhuis maakten we er een sport van om oude hifi-speakers kapot te spelen met de gitaar over de stereo: stero flink hard, en raggen maar: duurde meestal niet lang. Dus: als je hele goed speakers op je stereo hebt, zou ik het al helemaal niet proberen, of alleen heel zacht (maar dan is er nattrulijk niets aan). Ik zou zeggen: voorzichtig aan als je gitaar over de stereo aat spelen.