PDA

View Full Version : Alternatief op VK 112



Slevin
15 oktober 2008, 17:09
Hallo mensen, ik heb sinds kort een Peavey Valveking 112. Erg tof ding! Maar helaas is het ding toch net TE luid voor mijn directe leefomgeving (niet voor mij uiteraard 8) ). Ik kan de volume van het lead kanaal niet boven de 1 uitdraaien, wat een beetje vervelend is. Daarbij vind ik de distortion achteraf toch wel flink modderig. Wat wel op te lossen is met een pedaal, maar dat maakt weinig uit wat betreft volume neem ik aan. De clean van de VK vind ik echter wel heel lekker. Vooral het bright knuppie vind ik briljant :D

Maar goed. De amp is dus te luid. Ik zit er dus aan te denken om een alternatieve amp te nemen. Eentje die minder luid is zodat ik meer headroom heb om met de volume knop te spelen. (dan kom je automatisch al op minder watt uit neem ik aan? volgens mij is niet iedereen het eens met minder watt = minder volume) Overdrive/crunch/distortion kan ik dan altijd nog realiseren met een pedaal bijvoorbeeld.

Nu vraag ik mij af wat een goed alternatief is voor mijn situatie. Ik heb bijv. wel de Vox AC15 getest maar kon er nog niet echt warm van worden op een of andere manier. Terwijl die toch bekend staat om de sublieme clean. Komt ook wel door de geringe tijd en de crappy gitaar die ik in mn handen gestopt kreeg hehe. wat is jullie ingeving? aangezien de meesten al een hoop meer ervaring hebben op dit gebied.

Ik gebruik overigens een Fender Tele (std).

Slevin
16 oktober 2008, 13:04
Is dit al te vaak gevraagd oid? Lijkt me sterk dat niemand hier niets van af weet. En ja, ik zoek ook zelf. Maar zo'n bron van ervaring mag je toch niet onbenut laten :o

Jim Haagmans
16 oktober 2008, 13:13
wat is je budget? moet de versterker ook nog in een band mee kunnen? Als je een ac15 noemt zal ik je even wat opties geven rond de 600 euro; fender blues deluxe, peavey classic 30/delta blues, laney vc15, epiphone blues deluxe (edit: dies maar 399 tegenwoordig).. verder kom ik even niet zomaar ergens op maar dat zijn versterkers met een goed clean waar je in ieder geval thuis prima op kan spelen rond dat budget.

groetjes Jim

TimmU
16 oktober 2008, 13:13
Allereerst : minder watt = meer headroom ? Dat is EXACT omgekeerd.

Telecaster en een hele strakke high-gain sound : not .
Er zijn vast mensen die zometeen heel hard gaan schreeuwen dat het heel goed kan, maar niet met een gewone standaard stocktele, dan moet je hem wild aan gaan passen. Die dingen zijn daar niet voor bedoeld ,en daar moet je ze ook niet voor gebruiken imo ( ik mag het zeggen want ik heb zelf ook een tele ) .

Vox AC-15 is inderdaad een gave bak ,maar daar zit je weer met het probleem dat ie alsnog 'te hard' gaat volgens jou .

Het mooie van buizenversterkers imo is dat ze een mastervolume hebben ( de meeste ) , die heet niet voor niets MASTER , die regelt het eindvolume. Staat je versterker te hard, dan zet je die regelaar dus ook lager. Thuis kun je dus zowel een 1-watt als een 240 watt gebruiken, dat maakt niet uit,zolang je de master maar in de gaten houdt. Natuurlijk maakt het uit voor het geluid, maar die verschillen zijn echt niet zo gigantisch dat het hinderlijk gaat worden voor thuis.

Alternatieven voor thuis :

Modelling direct je PC in
Gearbox direct je PC in
marshall G15CDR
Die kleine schattige 5wattertjes ( distortion kun je vergeten, crunch ook , maar daar gaat ie eigenlijk nog te hard voor ( bij degenen die geen MV hebben)

Orange Tiny Terror ( leuke bak , schakelbaar tussen 7 en 15 watt, en er zit een goede clean en crunch sound in) .

Succes, en als je meer wil weten mag je altijd PM'en / doorvragen!:)

Jim Haagmans
16 oktober 2008, 13:17
Ik lees nu net de reactie van Timmu, om even te voorkomen dat het enorme verschil tussen onze tips verwarrend wordt: Ik ging er van uit dat je met je nieuwe aankoop je peavey wilde vervangen en dus liefst ook nog (misschien wat later) in een bandje mee zou kunnen.

Harry
16 oktober 2008, 13:51
als het voor thuis is; koop een leuk modelling versterkertje.

WillemdaGuide
16 oktober 2008, 14:01
Ik gebruik thuis een JTM 30 van Marshall, lekkere sound niet te luid, okay, hoe luider hoe beter ie klinkt, en volgens mij ook nog wel voor niet al teveel geld op de kop te tikken, misschien iets voor jou?

Rormo
16 oktober 2008, 14:40
JTM 30 is idd lekker, maar heel anders dan de Peavey.

De Peavey heeft geen master volume. Wellicht kun je dit er in laten modden? Dat lijkt me eigenlijk nog de beste en goedkoopste oplossing. Zijn hier wel wat gasten die weten hoe dat eventueel zou moeten...

Realeigo
16 oktober 2008, 14:47
Die kleine schattige 5wattertjes ( distortion kun je vergeten, crunch ook , maar daar gaat ie eigenlijk nog te hard voor ( bij degenen die geen MV hebben)


Voordat die lekker klinken moet je ze nog steeds redelijk ver openzetten.
Imo, als je een buizen versterker van 100 watt te hard vind, dan gaat eentje van 5 nog steeds te hard voor je.

Ik ben gezegend met tolerante ouders/buurt. Ik mag overdag lekker zon 5 watt bakkie open draaien en zonder distortion pedaal ervoor lekker scheuren. *



* Vereist wel wat mods. Een stock vjr cruncht alleen als hij voluit staat.

Slevin
16 oktober 2008, 17:01
Klopt idd dat de VK geen master volume heeft. M'n omgeving is nog wel vrij tolerant. De buurt boeit me verder niet zo ( ene kant is doof, andere heeft 6 kinderen :P ) Maar familiegenoten wel. Een versterker met een master volume zou dan wel een betere oplossing zijn neem ik aan.
M'n budget ligt idd rond de 500/600 euro.

In ieder geval hartelijk dank voor de reacties :)