PDA

View Full Version : Digimixer? Geluidskaart? Que?



Joey Handsome
15 oktober 2008, 16:27
Ik had een Dell laptop 1,8 ghz 2gig ram. Daar nam ik ook altijd mee op met Cubase. Simpele Phonic mixer met vijf mic en drie stereo ingangen, dat via een minijack de laptop in. Ging altijd goed. Geluidskwaliteit was even goed als met mijn zwaar verouderde desktop met creativegeluidskaart.

Toen kreeg ik een inbraak thuis en heb ik van mijn lieve ouders een nieuwe laptop gekregen. Een Acer 2,2 ghz 4 gig ram met Vista. Vorige had ook Vista en liep goed.

Het irritante is dat ik nu een latency heb als ik opneem. Vroeger had ik dat niet. Nu werkt ik veel met oude drumcomputers, synths die ik via midi aanstuur. Dat loopt allemaal prima. Maar alles wat ik via de line-in opneem heeft latency en loopt dus scheef met de rest. Ik denk dat dit te maken heeft met de inferieure geluidschip in mijn laptop en het ontbreken van een goede geluidskaart.

Nu heb ik ongeveer 500 euro max. te besteden. Aan de ene kant lijkt het me heel makkelijk om een Phonic Helixboard te kopen met firewire waarmee ik 18 sporen tegelijkertijd mee op m'n laptop kan zetten. Nu kan ik dat maar met 1 stereospoor tegelijkertijd doen en 18 zou echt een uitkomst zijn. Nu heb ik geen Helixboard en omdat de firewiremixers er nog niet al te lang zijn vraag ik me af of hoelang het mee gaat en hoe de kwaliteit ongeveer is. Waarschijnlijk niet lager dan mijn huidige analoge Phonic?

Of zou ik beter wat minder geld uit kunnen geven en voor http://www.thomann.de/nl/alesis_io26.htm kunnen gaan? Beter merk, wellicht betere kwaliteit en ik heb nog niet per sé zoveel sporen tegelijkertijd nodig. 8 is ook al redelijk.

Verder zie ik ook nog dingen als firepods etc. Ik weet het allemaal niet zo goed en zie door de bomen het bos niet echt. Wat is handig? Ik wil minimaal 8 kanalen, er moeten inserts opzitten, phantoom voeding, eigenlijk liefst ook wel toonregeling (wat op de alesis weer niet zit). Ingebouwde digi-effects kan fijn zijn.

Of kan ik beter mijn oude mixer gebruiken en een goede externe geluidskaart aanschaffen? Dan heb ik alleen weer niet de mogelijkheid meer dan twee kanalen (links/rechts) tegelijkertijd op te nemen...

pol
15 oktober 2008, 16:45
toonregeling: overbodig, cubase heeft standaard een goeie eq
ingebouwde fx: niet naar kijken, is meestal toch crap, je vind veel beter vst plugins voor cubase..

idem met inserts, tenzij je echt goeie outboard gear hebt, voor niks nodig.


voor 500 heb je firepod, motu 8pre, die alesis en nog wat dingen, ik zou zoiets nemen, zal beter zijn qua preamps en conversie als zo'n phonic.

Joey Handsome
15 oktober 2008, 16:47
Tja, ik heb nog twee Alesis 3630's liggen hier. Die wilde ik eigenlijk nog wel gebruiken. Ik moet zeggen dat ik nou niet zo te spreken was over die vst galm in Cubase. Waar kan ik goede vandaan trekken?

pol
15 oktober 2008, 16:56
de standaard galm vst in cubase is ook niet goed.
zoek een vst die met impulses overweg kan, die zijn zeer realistisch, en je kan om het even welke impulse erinladen.

guhlenn
16 oktober 2008, 09:39
die 3630's werken ook erg goed als voetensteun. ;) ik zou een plug-in gebruiken. Als je wat over deze en gene fora surft kom je zat suggesties tegen. software is tegenwoordig erg goed hoor.

pol
16 oktober 2008, 09:46
yups, gewoon even rondneuzen op opnameforums, is hopen goeie gratis (of goedkope) software te vinden...

bvb blockfish compresser,

gclip en nog vanalles bruikbaars.

http://www.gvst.co.uk/index.htm

harrie-beton
16 oktober 2008, 09:49
Die Alesis is stukken beter dan die Helixboard. Dat is voor 315 een uitstekende oplossing. Ik ben niet zo wild van Vista (ben niet de enige) omdat het mooie uiterlijk van Vista wel de helft van laptopkracht opvreet. Er zijn truuks om die kleuterkleurtjes en effecten (aero) uit te zetten, dat zou ik zeker doen.

Goedkope geluidskaarten hebben 1 chip die zowel de input als de output regelt, daar komt de latency van. De duurdere hebben gewoon meerdere DA chips.

Joey Handsome
16 oktober 2008, 11:23
Alvast bedankt zover. Ik ga zeker wat neuzen op opnameforums, daar kan ik nog een hoop leren. Vista ga ik maar wat meer basic instellen, inderdaad zonder de disco.

Bedankt voor de tips voor compressie en galm, beide heb ik hard nodig.

Ik zit nog te twijfelen tussen de Alesis en de Firepod. De Moto 8pre ziet er ook erg goed uit, maar waar zit hem de meerwaarde in?

pol
16 oktober 2008, 11:39
kijk welke opties je nodig hebt.
ADAT in is wel handig, kan je later nog een 8 kanaals adat preamp bijkopen als je meer sporen moest willen dan 8.

bij de firepod bv heb je die optie niet, kan je enkel een 2de firepod bij gebruiken als je 16 kanaals wil.

HaroldA
16 oktober 2008, 11:58
toonregeling: overbodig, cubase heeft standaard een goeie eq
De EQ in Cubase is wel heel makkelijk te bedienen en je kunt er goed mee filteren, maar geef mij maar een analoge EQ... Dat klinkt IMHO vele malen beter...

pol
16 oktober 2008, 12:05
een goeie analoge eq is ook duur. wat je standaard op die goedkope mengtafels tegenkomt zal niet veel voorstellen.

Han S
16 oktober 2008, 12:07
De 3630 is beroemd en berucht, Alesis is een bedrijf dat geweldige spullen maken afwisselt met het uitbraken van de grootste crap.

Voor de 3630 zijn er tweaks op het www te vinden waardoor hij echt goed gaat werken.

Han S
16 oktober 2008, 12:10
een goeie analoge eq is ook duur. wat je standaard op die goedkope mengtafels tegenkomt zal niet veel voorstellen.

Word! Een Massenburg parametrische EQ kost $25.000, maar aan de andere kant heb ik zelf een paar 10 banden grafische EQ's gebouwd die geen 5 euro aan onderdelen hebben gekost en voorbeeldig werken.

HaroldA
16 oktober 2008, 12:30
een goeie analoge eq is ook duur. wat je standaard op die goedkope mengtafels tegenkomt zal niet veel voorstellen.
Wat ik op mijn nogal el-cheapo Soundcraft Rac Pac (http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=91) heb vind ik al beter klinken dan Cubase. Ik mis helaas wel een 2e mid+sweep (en Q, maar dat vind je nergens op een compacte 19" mixer)

Desalniettemin een leuk mixertje voor thuis...

skanky
16 oktober 2008, 12:42
Word! Een Massenburg parametrische EQ kost $25.000, maar aan de andere kant heb ik zelf een paar 10 banden grafische EQ's gebouwd die geen 5 euro aan onderdelen hebben gekost en voorbeeldig werken.

Je kan ook overdrijven Han, een GLM EQ kost +/- $5000 en de mastering versie $9000

Voor $25.000 heb je ongeveer een Fairchild 670..... :D

Han S
16 oktober 2008, 12:51
Ik heb eens ergens 25 mille zien staan voor een Massenburg. Maar het is met 9 mille ook wel meer dan genoeg vind ik en bovendien zien ze er uit als een Velleman dhz kitje.

skanky
16 oktober 2008, 12:54
Klopt ja, ze zien er erg cheap uit. "My First GML"

Han S
16 oktober 2008, 13:11
Eve Ann Manley heeft dat beter voor elkaar, kost ook een vermogen en er zit niets bizonders in, maar het ziet er ook duur uit. :D

Joey Handsome
6 maart 2009, 14:39
Zo, ik heb me anderhalve maand geleden een Motu 8pre aangeschaft, vanwege de (eventuele uitbreidings-)mogelijkheden en goede revieuws. Paar opname fora afgegaan waar men ook positief was over het ding. Ook heb ik toen een Lexicon MX200 aangeschaft, zodat ik niet moeilijk hoefde te doen met plugins etc. Gewoon gelijk mooie galm in Cubase uit de Lexicon.

De Lexicon werkt perfect, precies zoals ik het me voorgesteld had. Mooi geluid, fijne mogelijkheden. Goed apparaat voor het geld voor zover ik het kan beoordelen.

Maarrr... de Motu geeft me kopzorgen. Dan niet direct de Motu zelf, maar vooraal de Motu icm mijn laptop met firewire aansluiting. Op de een of andere manier blijft de boel maar hikken en uitvallen, cracks (tikken) in het geluid geven en van alles en nog wat. De software lijkt ruzie te hebben met de hardware... Ik word er tureluurs van. Alles netjes gedownload en geďnstalleerd.

Nu heb ik gelezen op een ander forum dat dat zo kunnen komen doordat er in veel laptops een crap firewire chipset zit. Het lijkt er erg op dat dit bij mij het geval is. Nu had men het over een firewire expresscard met texas instruments chipset. Dat zou een goede kaart zijn om in m'n laptop te schuiven en dan zou het afgelopen zijn met de ellende. Nu weet ik niet precies meer op welk forum ik dat gelezen heb, daarom zet ik mijn vraag hier neer. Ik weet wel dat ik van bijv. forumlid Swan ook heb vernomen dat er problemen met laptops en firewire interfaces waren, met een desktop met goede firewirekaart was er niets aan de hand.

Maar goed, hoe weet ik in welke kaart dat zit? Ik kan het maar moeilijk vinden op internet. Ik vind bijvoorbeeld dit:

http://www.feedback.nl/?b=F5U506EA&a=174

of dit:

http://www.thomann.de/nl/rme_hdspe_expresscard.htm

Nou, meer dan 100 euro ga ik echt niet uitgeven. Die laatste valt dus zeker af, maar nog steeds weet ik van beide niet of daar nou de juiste chipset in zit en of het wel goed gaat zijn.

Please help me out.

harrie-beton
7 maart 2009, 01:38
mmm, ik zou er eerst vanuit gaan dat Vista de boel meer loopt te kutten dan een firewire kaart. Als je het kunt testen zou ik eerst de laptop op XP 32 bit zetten, de meeste muzikanten en filmers zijn niet te spreken over vista.

Joey Handsome
7 maart 2009, 01:58
Oké, ga ik doen. Ik heb alle drivers ff gedownload etc. Zal dit weekend even kijken of het dan wel werkt. Toch raar, het zou moeten werken zou je denken. Vista drivers etc. allemaal van de Motu site gehaald. Maar goed, het is het proberen waard, als het geld scheelt.

bert k
7 maart 2009, 02:28
Je hoort het van alle kanten, Vista en opnames gaat niet samen.

glennshred
7 maart 2009, 10:47
Hier geen probleem met vista en opnames :crazyhappy:


T'enige dat bij mij niet werkt is de asio driver van men emu0202 (creative)
ook drivers gedownload die compatible zijn met vista, installeren ging goed
maar toen ik hem wou selecteren bij device set up bleef men pijltje
rondjes draaien, gelukkig neem ik hier niet mee op, mss een fout ingeslopen
volgende keer dus maar ééns op andere manier installeren.

bert k
7 maart 2009, 13:40
Dus wel een probleem met vista...

Ik heb zelf ook geen problemen, bij mij werk het goed op de laptop. Maar dat het af en toe werkt bij sommige mensen wil niet zeggen dat er geen problemen zijn met vista. Dus als het fout gaat is dat het eerste waar ik naar zou kijken.

MjS
7 maart 2009, 16:03
Ben sinds eergister overgestapt op Mac, Cubase 4,5 en Tascam US-144 en M-Audio Axiom 25 lopen allemaal veel beter! Geen enkel probleem, geen driver-conflicts e.d., terwijl ik met Vista toch wel veel gezeik had. Maar in principe zou je met Vista volgens mij wel een stabiel systeem moeten kunnen samenstellen.

Joey Handsome
1 april 2009, 23:16
Zo, vandaag Belkin firewire express card met texas instruments chipset in de bus gehad. Had me kopzorgen opgeleverd, dat wil je niet weten. Ome Joey had met z'n domme kop hem bij 4allcients besteld op internet zonder eerst te googlen. Toen het al wat lang duurde googlede ik erop en damn... :o:nervous::dontgeti: Dom, dom, dom, maar ja, ik weet niet hoe het komt, maar vandaag stond de pakketbode voor de deur.
In m'n laptop geschoven, installeerde zichzelf direct, Motu 8 pre ingeprikt en ja hoor, hij doet het precies zoals het hoort zonder haperingen of wat dan ook. Klopte dus toch wat ik gelezen had, de chipsets van veel firewire poorten in laptops zijn vaak ruk. Stukje opgenomen en het werkt allemaal heel lekker. Blij, blij, blij. Eigenlijk ook geen zin meer om xp te installeren, het draait nu allemaal prima. Lekker lui.

MarkS
2 april 2009, 00:56
Een collega heeft ook een nieuwe flinke ACER laptop met Vista, en het eerste wat hij deed was zich verbazen over alle ACER specifieke troep die in de taakbalk verscheen bij het opstarten. Het killen van veel onnodige processen maakte de boel een stuk soepeler. Dus voor mogelijke latency problemen zou ik dat ook ff nakijken.

Joey Handsome
2 april 2009, 01:09
Yup, die empowering technologie die erop zit is gruwelijk vervelend. Heb het vorige maand allemaal eraf geknikkerd. Net nog even met de Motu zitten spelen en meerdere kanalen naar binnen getrokken. CPU doet helemaal niets, loopt als een trein. Ben er echt blij mee.

harrie-beton
2 april 2009, 17:24
handsome, is vista dan vervangen nu door xp en loopt de moto goed?

Joey Handsome
2 april 2009, 23:27
Nee, ik heb er helaas de tijd niet voor kunnen vinden om XP erop te knallen. Wellicht dat ik het nog wel probeer, wanneer ik tijd heb, om het verschil te bekijken. In ieder geval nog wel bedankt voor de info, weet nu hoe het moet. Tot nu toe loopt die Motu met Vista perfect. Alles werkt gewoon goed. Het zat hem echt in de firewire aansluiting op m'n laptop. Er zijn meer mensen met laptops die dat probleem hebben blijkbaar, zo las ik op andere fora. Nu met die Belkin firewire express card loopt ie gesmeerd.