PDA

View Full Version : Beginner hulp met van alles!



Hiddie
15 oktober 2008, 12:43
Hallo allemaal


Nou ben ik ooit eens begonnen met gitaar spelen en dat ging niet helemaal goed. Ik ben vrij snel afgehaakt en ik had nu weer zin om te beginnen. Ik heb wel wat kennis van noten en noten lezen en een klein beetje basis muziek theorie want ik heb ooit eens piano gespeelt. Ik heb dus een elektrisch gitaartje die ik wil gaan gebruiken.

Nu vraag ik me dus af hoe ik moet beginnen met het leren van gitaar spelen op mijn zelf. In lessen ben ik niet zo geinteresseerd.

Ik zou het liefst van/op bladmuziek, tabs en gehoor kunnen spelen.
Ik heb nog een boekje voor de akoestisch gitaar waar een basis wordt gemaakt met het spelen van bladmuziek op de gitaar.


Waar het nu op neerkomt is dat ik graag zou willen weten:

-of ik dat boekje eens moet gebruiken om de basis te leren met het spelen van gitaar via bladmuziek?

-of ik zelf wat toonladders en akkoorden moet uitvogelen op mijn gitaar (zo leer je volgens mij snel hoe, wat ,waar) of dat ik daar een methode ofzo voor moet gebruiken. Welke toonladders en akkoorden zijn nou belangrijk om goed te kennen?

-of iemand leuke, makkelijke nummers kent (elk genre is voor mij wel prima, maar me voorkeur gaat wel uit naar blues, hard rock, metal) waarmee ik op een leuke manier gitaar leer te spelen. Mijn vingers kunnen nog niet echt alles heel makkelijk pakken.

-ik zou graag wat meer muziek theorie leren, hoe kan ik dat het beste doen?

-ook weet ik totaal niets van gitaren en haar uhmm... terminologie. Soms als ik hier wat loop te lezen snap ik niet waar mensen het over hebben. Ik weet niets van gitaar onderdelen enz.


Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee waarmee ik zou moeten beginnen. Kan iemand mij misschien verder helpen? Bedankt voor het lezen trouwens! :)

Daan_B
15 oktober 2008, 12:47
Tabs, daarvoor kun je het beste internet afzoeken ;).

Leuke nummers rifjes om te beginnen in jou genre zijn: Smoke on the water, Sunshine of your love, Knocking on heavens door en Smells like teen spirit.

Toonladders zijn ook wel op internet te vinden, anders weet (bijna) elke gitarist je ze wel te vertellen.

En ehu, kennis van onderdelen enzo doe je hier op, dus kom vaker naar gitaarnet, zo heb ik ook het meeste geleerd en ik ben vast niet de enige ;).

Succes dr mee! :)

Kakihara
15 oktober 2008, 12:50
Verplichte kost voor gitaristen, beginners en/of gevorderden : http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-gitaar/666764555/index.html

bert k
15 oktober 2008, 13:25
Verkeerde subforum, ik verplaats hem.

pol
15 oktober 2008, 14:04
Verplichte kost voor gitaristen, beginners en/of gevorderden : http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-gitaar/666764555/index.html

en behoorlijk gedateerd ook ondertussen.


1 tip, de allebelangrijkste : zorg voor een goeie timing, oefen dadelijk mee met drumcomputer/metronoom, of speel met bestaande nummers mee. je mag nog zo snel zijn, als je timing niet goed is sta je nergens.

in lessen niet geïnteresseerd ? : toch doen, zeker in het begin, je kent toch niks, dus ga je dingen zowiezo fout aanleren, kost je later veel meer moeite om die fouten terug af te leren, tegen als je iemand hebt die het je goed voordoet en uitlegt ben je dadelijk vertrokken. bekijk ook instructievideo's van goeie gitaristen.

telecastermaster
15 oktober 2008, 15:40
Ik heb maar 1 tip: neem gitaarles. Als je niet individueel les wilt kun je misschien een groepsles overwegen. Dat is goedkoper, gezelliger, en je leert gelijk wat mensen kennen waarmee je kunt samenspelen en misschien nog eens een bandje kunt beginnen.

telecastermaster
15 oktober 2008, 15:42
Nou vooruit dan, nog een tip (maar veel minder waardevol dan mijn eerdere). Koop (of download ergens) een versie Guitar Pro of een vergelijkbare tab editor programma.
Op youtube staat ook een schat aan voorbeeld filmpjes.

alexandra
16 oktober 2008, 12:54
Met tabs beginnen is wel handig, wat Daan_B ook zei, de riffjes van Smoke on the Water en euhm... bijvoorbeeld Iron Man zijn wel aardig te doen om mee te beginnen.
Probeer anders eerst een paar basis-akkoorden te leren, hier bijvoorbeeld (klik (http://www.chordie.com/chords.php))
De akkoorden die het meest gebruikt worden zijn denk ik wel de C, D, E, Em, F, F#, G, A, Am, B... en nog een paar, maar dit vormt zo'n beetje de basis denk ik.
Als je die akkoorden leert, kan je al gauw meespelen met bepaalde nummers. www.guitaretab.com is zeker aan te raden voor tabs.
Mijn advies: leer eerst een beetje tabs en toonladders, begin ook met noten lezen, kan geen kwaad, maar met tabs kan je in het begin makkelijker resultaat boeken.
Let inderdaad op je timing, dat is erg belangrijk.
Als je wat verder bent is het misschien ook leuk om met backing tracks mee te spelen. http://www.guitarbackingtrack.com/
Kan je gelijk de noten, én de timing oefenen omdat je meespeelt :)
En zodra je kan of zin hebt: les nemen!! Dan weet je zeker dat je het goed leert.
Veel succes.

-=JEROEN=-
16 oktober 2008, 17:00
Het antwoord op al je vragen: gitaarnet forum :satisfie:

Beste tip ooit (voor snel-op-gevers ;)): Niet te veel tegelijk willen!!!

Stappenplan:
1 Leer de 8 basis akkoorden vlot spelen
2 Leer de pentatonische ladders spelen
3 Zoek een aantal leuke covers om 1 en 2 in praktijk te brengen

And thats it...

Hiddie
17 oktober 2008, 12:23
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik voel me een beetje verplicht om op alles antwoord te geven dus hier ga ik:


Tabs, daarvoor kun je het beste internet afzoeken . Leuke nummers rifjes om te beginnen in jou genre zijn: Smoke on the water, Sunshine of your love, Knocking on heavens door en Smells like teen spirit. Toonladders zijn ook wel op internet te vinden, anders weet (bijna) elke gitarist je ze wel te vertellen. En ehu, kennis van onderdelen enzo doe je hier op, dus kom vaker naar gitaarnet, zo heb ik ook het meeste geleerd en ik ben vast niet de enige . Succes dr mee!

Ja ik heb heel veel hele makkelijke nummers gevonden. Als ik daar klaar voor ben ga ik meteen aan de slag! :rockon:

Ik ken de toonladders wel en ook hoe het met mineur en majeur akkoorden zit, kwintencirkel bla bla bla want ik heb 4 jaar piano gespeeld. Dat is natuurlijk wel handig.

Ik ga zo snel mogelijk aan de slag met het leren van de toonladders en akkoorden. Met het leren van toonladders heb ik gemerkt dat ik heel makkelijk alle noten op de gitaar leer te vinden. Met het leren van (basis) akkoorden hoop ik zo snel mogelijk wat simpele nummers mee te spelen en de greepjes te leren. Ik ben nu dus bezig met de powerchords en daarna ga ik de majeur en mineur akkoorden eens leren. Somiggen zijn wel erg moelijk om te pakken en dan nog uit alle snaren geluid te krijgen, gaat al na een kwartier pijn doen. Jullie gasten hebben wel erg gespierde vingers :mad:. Nouja, oefening baart kunst :)

Veel op gitaarnet komen zal ik zeker doen, er valt veel te leren. Ook heb ik heel veel goede sites ontdekt, voor tabs van de wat bekendere artiesten bijvoorbeeld Nirvana is gewoon even googlen genoeg.
Ik hoop dat als ik wat beter ben ook eens andere beginners kan helpen.



Verplichte kost voor gitaristen, beginners en/of gevorderden : http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-g...4555/index.html

Ik heb naar het boek gekeken en ik heb veel gemengde reacties gezien. Ik denk dat het boek zowieso niks voor mij is maar als ik hem gratis kan krijgen of lenen zal ik hem misschien wel gebruiken. Zijn er veel (goede) gitaar boeken, wat is het voordeel van een boek tegenover bijvoorbeeld het internet en kan ik zo'n boek in de gewone bibliotheek terugvinden?



1 tip, de allebelangrijkste : zorg voor een goeie timing, oefen dadelijk mee met drumcomputer/metronoom, of speel met bestaande nummers mee. je mag nog zo snel zijn, als je timing niet goed is sta je nergens.
in lessen niet geïnteresseerd ? : toch doen, zeker in het begin, je kent toch niks, dus ga je dingen zowiezo fout aanleren, kost je later veel meer moeite om die fouten terug af te leren, tegen als je iemand hebt die het je goed voordoet en uitlegt ben je dadelijk vertrokken. bekijk ook instructievideo's van goeie gitaristen.

Ik heb een goeie timing en een goed gevoel voor ritme al zeg ik het zelf. Ik hoor zelf heel makkelijk als ik fout zit. Ik weet hoe het leer proces in elkaar steekt.
Lessen kan ik dus niet betalen, ik weet al wel wat over de techniek en ik ken veel gitaristen waar ik langs kan met vragen daar over. Eerlijk gezegt ben ik niet bang dat ik iets verkeerds doe.



Nou vooruit dan, nog een tip (maar veel minder waardevol dan mijn eerdere). Koop (of download ergens) een versie Guitar Pro of een vergelijkbare tab editor programma. Op youtube staat ook een schat aan voorbeeld filmpjes.

Ik ga Guitar Pro zeker halen, lijkt me een erg handig programmaatje. Voorbeeld filmpjes en instructievideos op bijvoorbeeld youtube ga ik zeker eens gebruiken.


@Alexandra en Jeroen
Allebei heel erg bedankt voor de tips


Aan de hand van deze reacties en mijn eigen onderzoek ga ik denk ik zo aan de slag:

1. De techniek goed aanleren, goed leren hoe ik de nootjes moet aanslaan. RSI is natuurlijk niet prettig om te hebben.
2. De toonladders leren, zo kom ik ook erachter waar alle nootjes zitten.
3. Simpele akkoorden leren. Eerst de powerchords dan de veel gebruikte majeur en mineur akkoorden en dan steeds uitbreiden. Volgens mij is het een kwestie van veel doen totdat ik een akkoord goed kan spelen.
4. Wat simpele nummers opzoeken zoals Come As You Are, Smoke On The Water, House Of The Rising Sun etc om deze dingen in de praktijk te brengen.

Hier kan ik toch aardig een eind mee komen.
Ik ga denk ik het boekje waar ik het eerst over had zeker gebruiken voor stap 1.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips, meer tips zijn altijd welkom.
Ik zal zeker laten weten hoe het gitaar leren spelen gaat en als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen.

Laterz!

grotemaarten
20 oktober 2008, 12:30
Mijn eerste tip: kijk ook naar het topic "gezamenlijk stappenplan om te beginnen met gitaarspelen"

Op je vraag wat de voordelen van een boek tov internet is:
-In een boek heb je vaak meer opbouw vanuit de basis, je leert vaak eerst waar de
noten op de hals zitten, ritme's, akkoorden en toonladders etc. en dan vaak
nummers en verdere technieken.
Ikzelf geef toch de voorkeur aan internet, omdat je daar veel sneller veel meer kan vinden natuurlijk. Nadeel is, dat het niet altijd even goed uitgelegd wordt en soms ronduit verkeerde tablatuur gegeven wordt. Uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. De een leest liever van een beeldscherm, de ander van papier.

Ter aanvulling van eerdere goede tips:

-Je houding!
Let hier goed op, als je te lang verkrampt of met een kromme rug gaat zitten
spelen, is de kans groot dat je hier last van krijgt. Houd je rug recht en let ook vooral op de houding van je linkerarm (als je rechts bent). Als je die verkeerd houdt, kan je last krijgen van je schouder en de rest van die arm. Ik kan het je zo niet direct voordoen, maar als je je elleboog laaghoudt, zit je veel ontspannender en kan je je hand beter krommen, waardoor je vingers rechter op de hals komen te staan (en zo meer bewegingsvrijheid krijgen).
Als je twijfelt, probeer een keer een gitarist te vinden die naar je houding kijkt, want ik kan helaas niet zien hoe jij nu zit te spelen.

-Ritme!
Ik weet dat het al een paar keer eerder gezegd is, maar enige nadruk hierop is op zijn plaats. Als je dit niet vanaf het begin goed doet, moet je het daarna echt afleren en opnieuw beginnen (zoals ik helaas heb moeten doen). Gezien je al lang piano hebt gespeeld, zul je hier zelf het belang ook wel van inzien. Gewoon langzaam beginnen, het ritme vasthouden en van daaruit langzaam opbouwen. Een metronoom is inderdaad een aanrader.

-Nummers!
Kan je de akkoorden A, D en E spelen? Probeer eens Wild Thing (The Troggs) op tab te zoeken ofzo. Of luister met het nummer mee en houd globaal aan :
A A D D E E D D
Die volgorde vaak herhalen en af en toe bij de E blijven hangen.

Succes!