PDA

View Full Version : Bas en hook



Rick trodat
15 oktober 2008, 13:00
Mensen,

Ik zit met een klagende geluidsman. Sinds ik met hook el34 heb zit hij te klagen over de enorme hoeveelheid bas die dat ding produceert. Ik vind het wel vet, de rest van de band ook. Maar ook al draai ik de bas terug naar 1, hij vind het toch te veel.

Nu zijn de spanningen flink opgelopen. Hij zegt dat ik zijn geluid verziek enzo. Moet ik hem eruit flikkeren of zouden er nog andere suggesties hier zijn.

De zaal geeft alleen maar complimenten.

Rick trodat
15 oktober 2008, 13:01
Ik heb em verkeerd gezet, kan deze naar offtopic??

Rutger
15 oktober 2008, 13:02
Geluidsman eruit flikkeren en nog een Hook kopen!

Je zou iemand anders ns op je Hook moeten laten spelen terwijl jij samen met je geluidsman in de zaal staat te luisteren. Meestal maakt dat een hoop duidelijk! Misschien kan hij uitleggen wat hij bedoelt, en jij kunt met je eigen oren inschatten of je hem nou serieus moet nemen of niet.

Rick trodat
15 oktober 2008, 13:04
Hiervoor had ik een Vox ac30 en die vond hij schitterend. Maar ja nu knalt het geluid van het podium af. Ik vind het ook een zeikerd.

Solidkick
15 oktober 2008, 13:38
Maar ja nu knalt het geluid van het podium af.

Dan sta je dus te hard.

Lexvandoef
15 oktober 2008, 13:43
Ik heb met mijn Hook absoluut geen last van teveel bas, als je te erg van het podium af knalt kan je natuurlijk ook zachter gaan, of een plexiglas scherm voor je cab neer zetten.

future2future
15 oktober 2008, 14:10
Ik heb zelf atijd de presence knop achterop uitgetrokken, dus meer bas. Ik vind het erg lekker. Maar ik werk veel samen met een drummer, die ook producer is (en bandleider), en die vind het helemaal niks, toen we in de studio zaten zei hij "of je haalt het er nu uit of ik haal het er straks met editten uit" en live heeft hij liever ook dat ik minder bas erin heb zitten. Ik vind het trouwens niet te veel, ik hou wel van lekker laag

Kim Wilson
15 oktober 2008, 14:23
Teveel laag is idd funest voor je mix. Bas is voor de drums en de basgitaar. Bas in je gitaarsound is idd heerlijk, als je alleen speelt of op je zolderkamertje, maar in een band is het echt kut. Maakt je bandmix alleen maar rommelig.

Rick trodat
15 oktober 2008, 15:27
Nou ik sta niet te hard, dat is het probleem niet. Hij klaagt inderdaad over de bas.

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 16:51
Misschien kun je in je cab 1 andere, schellere, speaker zetten die hij dan miced. Dan heb jij een lekker geluid op t podium en hij heeft een lekker geluid voor zn mix. Wel rekening houden met de impedantie dan.

Grt R!

toneblo
15 oktober 2008, 18:46
Citaat:
Origineel gepost door Rick trodat
Maar ja nu knalt het geluid van het podium af.



Dan sta je dus te hard



....eeh,nee,...de rest speelt op amusementsniveau zo te begrijpen....
Tijd voor een echte band dude!!

Mufftin
16 oktober 2008, 10:42
eigenlijk vind de geluidsman de hook kut klinken en wil hij graag een vox horen.. lekkere geluidsman kicken die gast!

Rick trodat
16 oktober 2008, 11:31
eigenlijk vind de geluidsman de hook kut klinken en wil hij graag een vox horen.. lekkere geluidsman kicken die gast!


Ja daar lijkt het in mijn oren inderdaad op. Want verder heb ik nog niemand horen klagen. Ik heb verder de hook eerder live gehoord en dat klonk fantastisch. Dat was weleens waar een groter podium, maar vast ook een betere geluidsman.

Mr.Bluesbreaker
16 oktober 2008, 12:45
Wat voor een cabinet speel je op, en heb je de deep switch aan of uit?
Heb je je versterker/cab naar de geluidsman toe gericht?

Rick trodat
16 oktober 2008, 14:40
Ik speel op een hook cab met g12 h30 speakers en zoals ik em lekker vind klinken met de deep switch aan. Maar zelf al zet ik die uit en draai ik de bas op 1, dan klaagt hij nog.

toneblo
16 oktober 2008, 19:27
De eerste en de laatste les van een gitarist:


Jij ( en de band ) bepaalt zelf wat je wil horen, de geluidsman heeft immers knoppen gekregen, en die zijn er niet om jou podiumgeluid te verzieken.

Doe je dit niet, kun je ook niet van een eigen geluid spreken.

future2future
16 oktober 2008, 19:58
Ik speel op een hook cab met g12 h30 speakers en zoals ik em lekker vind klinken met de deep switch aan. Maar zelf al zet ik die uit en draai ik de bas op 1, dan klaagt hij nog.
Heey dat kan echt niet, dan heb je echt niet extreem veel laag

Harm
16 oktober 2008, 21:19
Beetje vreemd....

Mijn geluidsman is uitermate tevreden met mijn hookje, vind het heerlijk!!
Bas op 12 uur, achter de presence uit getrokken, deep switch ook aan... Nergens last van..... Mid wel op 3 uur meestal... en 4x12 greenbacks...

Erg typisch dus omdat ik vroeger met meer bas speelde....

Harm

Mr.Bluesbreaker
16 oktober 2008, 21:32
Mijn geluidsman kwijlt er nog net niet over. Bas rond de 3-4 met de deep uit op mijn 4*12, op mijn 1*12 OS aan. Vreemd dat je zoveel laag hebt? Toch tijd voor die Hook meeting jongens:D

Maar serieus: heb je met een andere amp op die cab ook zo veel laag naar je idee? En een andere FOH man, klaagt die er over?

Edit: Harm; als je de presence uittrekt, dan activeer je toch de deepswitch?

Kim Wilson
17 oktober 2008, 10:07
De eerste en de laatste les van een gitarist:


Jij ( en de band ) bepaalt zelf wat je wil horen, de geluidsman heeft immers knoppen gekregen, en die zijn er niet om jou podiumgeluid te verzieken.

Doe je dit niet, kun je ook niet van een eigen geluid spreken.
Lekker wijze les... De geluidsman maakt in feite deel uit van de band. En als hij zegt dat hij niet kan werken met die rotzooi die van het podium komt, zul je daar wat aan moeten doen. Je kunt niet alles met een mengtafel.

Ach, je zegt het zelf al, een les van een gitarist. Die weten meestal niet hoe het werkt achter een mengtafel. :satisfie:

Rick trodat
17 oktober 2008, 10:44
Zelf vind ik het niet heel erg veel laag. Een xtc die ik heb getest heeft een stuk meer laag, ook sommige mesa's beuken meer. Maar ja mensen de bas op 1!!!!

En dan zeikt hij nog.

DeiDRagonas
17 oktober 2008, 22:55
Lekker wijze les... De geluidsman maakt in feite deel uit van de band. En als hij zegt dat hij niet kan werken met die rotzooi die van het podium komt, zul je daar wat aan moeten doen. Je kunt niet alles met een mengtafel.

Ach, je zegt het zelf al, een les van een gitarist. Die weten meestal niet hoe het werkt achter een mengtafel. :satisfie:

ECHTER Hans.. Toneblo heeft wel gelijk! Ik ben ook geluidstech en zo werkt t nu eenmaal. De muzikanten hebben een eigen sound die de tech moet vertalen naar een degelijk live geluid. Tenzij er echt storende dingen zijn zoals defecten, uitvallende gear, etc, mag je van een geluidstech verwachten dat ie dat doet.

Zooo heel erg moeilijk is t btw niet hoor om een cab anders te micen zodat er een minder laag geluid uitkomt.. Andere mics al geprobeert? En ook het verwisselen van 1 speaker is maar een kleine ingreep, waardoor jij je eigen podiumgeluid behoudt en hij toch lekker kan mixen.

Die tech is, behalve niet echt professioneel, ook een enorme zeikerd geloof ik heh?

R

Mitch
17 oktober 2008, 23:04
Ik heb em verkeerd gezet, kan deze naar offtopic??
U vraagt, wij draaien.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd een 'apart' probleem.Zelfs met extreme instellingen vindt -ie nog steeds dat zijn mix verkloot wordt. Nou, dan heeft -ie óf een hele slechte mic voor je cab staan of hij heeft een baggertafel of zo, ik weet het niet. Maar kloppen doet het niet.
Als -ie écht vindt dat er teveel laag in je sound zit dan draait -ie dat zelf er maar uit in de zaalmix, waarom zou jij je sound totaal moeten aanpassen? Gaat te ver hoor. Je moet je geluidsman wel te vriend houden en zeker, het kan een extra bandlid zijn maar er is toch wel degelijk sprake van een taakverdeling.

tillens
17 oktober 2008, 23:17
Tja, geluid is natuurlijk subjectief, kan zijn dat je de basgitarist gewoon zwaar in de weg zit? Dan is het lastig te mixen. .

berolios
17 oktober 2008, 23:32
Tsja, net zoals je goede en slechte muzikanten hebt, heb je ook goede en slechte techneuten... het ligt nogal aan het circuit waarin je zit welk type je het vaakst tegen komt... Ik heb zelf eigenlijk nog nooit klachten of irritatie gehad met muzikanten en ik zit ondertussen toch al een tijdje in de live-audio.

Even ter illustratie een quote van mezelf uit een andere thread:
Communicatie is het sleutelwoord (op ALLE fronten !!) en als iedereen beseft dat je er SAMEN bent om een productie een succes te maken, dan zal het me verbazen als er problemen ontstaan; zou me al helemaal verbazen als die zich dan vaak voor zouden doen. Ook moet iedereen elkaar respecteren en weten wanneer ze elkaars mening serieus moeten nemen. Als een muzikant per se een bepaalde microfoon wilt gebruiken, ook al ben ik ervan overtuigd dat mijn keuze beter is :sssh:, dan vraag ik naar het hoe en waarom en probeer een oplossing te vinden waar we beide blij van worden. Waar we uitkomen hangt dan van de situatie af (zou zomaar kunnen dat zowel zijn als mijn mics ervoor hangen :rockon: ).

Vaak merk ik ook dat als ik laat zien echt voor kwaliteit te gaan en ook te weten waar ik het over heb, dat muzikanten vaak geneigd zijn te vertrouwen op mijn oordeel. Andersom zal ik ook altijd open staan voor de input van muzikanten... het zou niet de eerste keer zijn dat ik de gitarist uitnodig tijdens de soundcheck naast me te komen staan om te luisteren of het inderdaad allemaal klinkt zoals we net hebben besproken.

Daarnaast bemoei ik me persoonlijk ook vaak met de podium-opstelling en (als dat nodig is) het podiumgeluid (maar meestal heb ik het genoegen samen te werken met een goede monitor-techneut) en soms zelfs met de geluiden van de muzikanten zelf... Soms wordt ik op dat moment zelf dan als zeurkous gezien... maar dat interesseert me niet, want het wordt er wel allemaal een stuk beter van... als er geen goede sound van het podium afkomt, is het maken van een goede sound in de zaal immers onmogelijk... en aan het einde van de gig krijg ik dan ook (hopelijk) een bedankje als blijkt dat dat gezeur toch heeft geholpen, want het klonk allemaal geweldig (volgens de manager in de zaal en oma op de tribune)... vergeven en vergeten zeggen we dan ;). Ik vind persoonlijk dus dat je je als mixer op moet stellen als een (onmisbaar) extra bandlid... echt onoverkomelijke problemen komen dan eigenlijk niet voor als je je vak verstaat.

Ik ben dus overtuigd van de vaste waarde van een goede geluidsman en zou een mixer dan ook zeker als extra bandlid willen zien. Tuurlijk, de muzikanten hebben hun taken en de geluidstechneut heeft zijn taken, maar het eindresultaat van een show is toch echt het resultaat van de inspanningen van BEIDE !!!

Ik heb vaak genoeg met Leendert zelf gewerkt en eigenlijk nooit tegen de hier geschetste problemen aangelopen wat HOOK amps betreft. Waarschijnlijk andere situaties en ook wat grotere podia. Verder moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik nog niet met andere HOOK-spelers heb gewerkt, voor zover ik me nu zo 1,2,3 herinner.

Om wat meer context te geven aan de hele discussie ben ik erg benieuwd over wat voor optredens we hier praten? Kroegjes voor 50 pax, zalen voor 500 pax, open-air voor 5000 pax? Dat zal namelijk een groot deel van alle issues verklaren denk ik.

Zonder jullie als band, of de geluidstech te kennen, zou ik als uigangspunt willen nemen dat je SAMEN verantwoording moet dragen voor het eindgeluid. Zoals ik al eerder zei: als er geen goede sound van het podium afkomt, is het maken van een goede sound in de zaal immers onmogelijk !!

Als het geluid altijd goed is geweest en er nooit problemen waren, zou je aan mogen nemen dat hij enigzins weet waar hij mee bezig is en is er reden om zijn mening op zijn minst serieus te nemen.

Echter, het is ook mijn ervaring dat sommige kabinetten in kleinere ruimtes problemen BLIJVEN geven, hoe je ze ook instelt... vaak bieden dan creative en ongebruikelijke oplossing dan uitkomst :soul:.

Als je er echt niet uitkomt met je vaste techneut, huur dan een keer een goede ervaren audio-techneut in om te kijken hoe hij tegen de situatie aankijkt.

Succes ermee !!

p.s. Die opmerkingen van 'dit is onze band, zo spelen we, en de tech moet maar zorgen dat hij er wat van kan bakken' zijn natuurlijk belachelijk en worden duidelijk door mensen gedaan die nooit in een enigzins professional circuit hebben meegedraaid.

bert k
17 oktober 2008, 23:43
Paar suggesties. Beamblockers? Die doen niet echt veel met je laag, maar wie weet.

Cab niet op de vloer zetten, maar iets verhoogd. Dan koppelen de lage tonen niet met de vloer, en heb je er op afstand minder last van.
Juist laag gaat wat verder weg heel anders/harder klinken dan wanneer je er vlak bij staat. het is goed mogelijk dat je op het podium een goed geluid hebt en dat het in de zaal bagger is. Ga de eerstvolgende keer eens naast de mengtafel staan, met een verlengsnoer, dan hoor je wat de techneut hoort.
Ik vind het erg kort door de bocht om de geluidsman meteen neer te zetten als zeikerd, hij zal echt wel een punt hebben.

tillens
18 oktober 2008, 00:19
Ik sluit me aan bij Bert. Die geluidsman zal heus wel wat kunnen. Als ik hoor dat je de bas flink open zet, en dan nog een deepswitch? Op een cab die gesloten is krijg je een onwijze oomph wat lastig te micen is. Same als je drummer bijv weigert om een cirkel in zijn bassdrum weigert te knippen maar wel zeurt over het pok geluid wat ie heeft als de mic gewoon voor een dicht vel staat.

Ik ben van mening dat een band elkaar aanvult. De bas en drums doen het laag, aangevuld evt met toetsen ( zeker hammond en rhodes kan heel warm en laag toevoegen) Gitaren moeten juist toplaag aanbrengen. Dan wordt het geluid vol.

In ieder geval luister nog eens kritisch of laat eens iemand anders luisteren. Wanneer heb je je eerstvolgende gig?

Lexvandoef
18 oktober 2008, 00:25
De ts zegt dat de geluidsman zelfs klaagt over teveel laag als de deep switch uit staat en de bas op 1, dan moet er of iets mis zijn met de Hook of met geluidsman, want de Hooks die ik gehoord/bespeeld heb hebben absoluut geen last van teveel bas, zeker niet bij die settings.

DeiDRagonas
18 oktober 2008, 01:32
De ts zegt dat de geluidsman zelfs klaagt over teveel laag als de deep switch uit staat en de bas op 1, dan moet er of iets mis zijn met de Hook of met geluidsman, want de Hooks die ik gehoord/bespeeld heb hebben absoluut geen last van teveel bas, zeker niet bij die settings.

Dat bedoel ik dus. En ik wil heus niet direct lullig doen dat die geluidsman niks kan hoor, zo bedoelde ik t niet.. Maar ik denk gewoon dat t niet aan de Hook ligt..

Wel veel goeie tips btw.

R

Apenzoon
18 oktober 2008, 01:59
Moeilijk geval zonder het gehoord te hebben. Ga zoals gezegd zelf ook eens in de zaal staan. Misschien ben je het dan wel onmiddelijk met hem eens. Ik ben zelf meer geluidstechnicus dan gitarist en als ik een bandje versterk vind ik het heel erg fijn dat ze zelf met hun (bas)gitaar de zaal even inlopen en eventueel hun kritiek uiten. De band bepaalt toch min of meer zelf hoe ze willen klinken. Er is niet zoiets als een standaarmix. Communicatie is het belangrijkste wat er is. Vaak loopt dat slecht. Als het goed loopt merk je hoeveel beter het geluid ervan gaat klinken.

bert k
18 oktober 2008, 16:42
. Maar ik denk gewoon dat t niet aan de Hook ligt..

Wel veel goeie tips btw.

R
Nou, ik wel dus. Als ik lees van allerlei mensen dat hun Hook helemaal geen rare zware bas heeft, dan zou er misschien best wel eens wat stuk kunnen zijn in het Hookje. Kan toch? Stuk weerstandje of zo?

Rick trodat
19 oktober 2008, 13:16
Nee het ligt niet aan mijn Hook, echt hij heeft echt niet onwijs veel bas of iets dergelijks. De xtc heeft een stuk meer vooralsnog. Volgende week maandag hebben we weer een optreden. Dan zet ik em achter een stuk plexiglas, kijken of het werkt.

ff wat anders, vandaag viel het geluid v.d HOOK ineens uit af en toe kraken. Ik diep zuchten.. gelukkig was het een kapot patch kabeltje...pfff gelukkig.

berolios
19 oktober 2008, 17:04
[...] Dan zet ik em achter een stuk plexiglas, kijken of het werkt [...]
Je kunt plexiglas proberen, maar meestal heeft plexiglas van een paar mm weinig effect op lange golflengtes (lage frequenties/ bas). Ik zou eerder naar oorzaken zoeken dan symptomen bestrijden.

Succes in ieder geval!

bert k
20 oktober 2008, 01:07
Ben ik het mee eens. Plexiglas gaat juist meer bas opleveren ipv minder. Al je hoog hou je tegen, en al het laag dendert de zaal in.
Plexi is alleen maar mooi op een Marshall...

Michael AE
20 oktober 2008, 14:45
Heel veel geluidsmensen zetten vaak maar een mic neer op een plek waarvan ze denken te weten dat het altijd werkt. Bij elke amp is het echter toch wel verschillend.

Ik zie vaak dat mensen de speaker aan de zijkant mic'en, maar dat vind ik zelf altijd heel erg plat en klootloos klinken. Bovendien kun je altijd beter ferquenties cutten dan boosten. Ik weet nog wel een truukje om de "beste" positie te bepalen. Zet de amp hard en plaats de mic op de plek waar je de meeste ruis hoort. Meestal is dit gewoon recht op de conus met een bepaald hoekje. Vind ik altijd de lekkerste, meest bal-rijke sound.

Probeer eens te overleggen met je geluidsman over mic-plaatsing. Als hij met de bas op 1 nog te veel bas krijgt, doet hij heel waarschijnlijk zelf iets enorm fout.

Mithrandir
20 oktober 2008, 14:48
Topic verplaatst vanuit off-topic naar live-muziek.

Rick trodat
20 oktober 2008, 18:24
Hey hij is verplaatst. Voor de tweede keer. Hij kan ook geintergreerd worden in: ervaringen met geluidsmensen.;)

Maar goed, tja hoop goede tips. Dat plexiglas laat ik dan maar varen. We gaan het over de plaatsing van de mic hebben.

Waar ik de mic vroeger wilde hebben was altijd bovenaan in een hoek. Vlak voor de speaker was, i.c.m. de vox ac 30 die ik eerst had erg schel.

Nu zet ik em eigenlijk ook bovenaan in een hoek. Ik ga mn cab ook ff in een standaard zetten, zodat vaak een houten podium waar wij op spelen, minder meetrilt.

DeiDRagonas
20 oktober 2008, 18:34
Goh.. Mic plaatsing? Die tip heb ik idd vaker gehoord ;) en ondanks anderen van mening zijn dat de Hook waarschijnlijk stuk is denk ik dat dit wel eens het grote euvel kan zijn.

Ik krijg nu btw t idee dat JIJzelf die mic plaatst!? Wat is daar het principe van als ik vragen mag, want dat lijkt me toch echt een taak van je tech.

R

bert k
20 oktober 2008, 18:39
Is al veel over gepost. Micplaatsing maakt alles uit. Neem er eens rustig de tijd voor.

Rick trodat
21 oktober 2008, 00:33
Oh het is meer een kwestie van helpen. Niet zo dat ik per se die mic moet plaatsen.

Ik ga me er es verder in verdiepen. Ik zat trouwens naar die nieuwe soundsamples te luisteren van leendert op de site hookamps.nl van de el34 en daarin is toch een vrij zware bas te horen in tegenstelling tot de 6l6 versie.

Je komt toch altijd weer dingen te horen als je zelf niet speelt.

Lexvandoef
21 oktober 2008, 10:49
Die nieuwe soundsamples op de Hook site klinken trouwens best goed, vind ik. Die extreem storende zware bas hoor ik er trouwens niet in terug, maar dat kan ook wel aan mijn koptelefoons liggen.
De clipjes klinken wel 'heavy' vind ik, maar dat kan ook aan het volume en de manier van opnemen liggen.
Ik herken in de clipjes in elk geval wel een Captain 34.

Rick trodat
21 oktober 2008, 11:23
Nee het is niet storend, maar de bas is flink anders dan de 6l6 versie.

Het is inderdaad heavy, op een positieve manier. Maar ik denk dat mijn geluidsman er anders over denkt. Ik ga ze eens aan em laten horen.

Thundermane
21 oktober 2008, 13:03
Veel bas met je gitaar kan, maar dan moet je ook genoeg mid en treble over hebben, anders absorbeert het geluid van je gitaar al heel snel de basgitaar en zang.
Buizenversterkers neigen nou eenmaal boven de rest uit te komen.
En je wil toch graag de rest ook kunnen horen.
Ik zelf kijk altijd een beetje uit met de bas, want met een live optreden kan het al snel een rommeltje worden met het geluid in contrast met de rest van de band.
Maar als je zorgt dat je ook genoeg middle en treble erbij hebt, en het volume dan net iets terugneemt, dan kan je er mooi tussen zitten.
Ik zelf ben ook heel erg dol op een bas-achtige gitaarsound (me 7snarige gitaar zit in drop B :P) maarja ik heb idd vaak genoeg gezien dat je de noten niet meer goed hoort omdat je teveel bas hebt, daarnaast kan bas ook helpen om de noten goed te onderschijden. Maarja als het je lukt om je mid redelijk hoog te krijgen zonder ontiegelijk te feedbacken, dan zit je goed. Want veel mid klinkt ook heel goed.

berolios
21 oktober 2008, 13:24
[...] Buizenversterkers neigen nou eenmaal boven de rest uit te komen [...]
Denk eens aan het bekende liedje van Doe Maar: "Hee, er zit een knop op je TV...". Dat kleine roterende ronde ding op je versterker waar 'volume' bij staat... dat is geen aan/uit knop... daar kun je de hoeveelheid lawaai die uit je speakers komt mee regelen :soul:

Ik denk dus dat je jouw tekst moet veranderen in:

[...] Gitaristen neigen nou eenmaal boven de rest uit te komen [...] :noob:

ha ha ha...


Nee joh, ik snap ook wel dat er een bepaald volume moet zijn, wil je een bepaalde sound krijgen... maar het was een schot voor open doel en ik kon het niet laten ;)

skanky
21 oktober 2008, 13:27
Loadboxen zijn mijn grote vrienden.......

:D

Rick trodat
21 oktober 2008, 13:28
Jongens aardig bedoeld hoor, maar ik kan wel met mijn gear omgaan. Ik weet dat er een knop opzit om de bas te regelen en die heb ik al eens op 1 gezet en nog steeds hoor ik klachten van 1 man.

skanky
21 oktober 2008, 13:33
Dit was ook niet tegen jou bedoeld hoor. Ik vergat de quote functie even.
Ik denk dat het probleem niet bij de Hook ligt, of uberhaupt bij jou, maar bij die ene persoon waar je het over hebt.
Andere buizen zullen echt niet helpen. Hij kan gewoon niks met jouw sound. Als je al zoveel geprobeerd heb met de knoppen op je amp ligt het gewoon aan de geluidsman.
Moet ie maar een andere microfoon gebruiken, of beter leren EQ'en, whatever. Maar het kan gewoon niet zo zijn, dat ie met de bass op 1 nog steeds vind dat er teveel bas in zit en er daarom niks mee kan.

Rick trodat
21 oktober 2008, 13:38
We gaan van de week proberen anders de mic te gebruiken en een verhoging van de cab via een standaard.

Ik laat het weten.

Rick trodat
26 oktober 2008, 12:41
Voor de geinteresseerden:

Ik heb de geluidsman de groep uit gezet. Wat hebben we gedaan:

Ik heb hem de hook soundclips laten beluisteren op de hook site van leendert himself: Vond ie slecht klinken, teveel bas. Goed geen probleem volgende:

Zonder mic laten testen, cab in een standaard, standaard op een tapijt, stenen vloer, bas op 1, teveel bas volgens hem. Ok goed, toen met mic getest, vlak voor de speaker, iets te veel treble, in de hoek van hook:D cab teveel bas.

pfff, toen heb ik mijn hook samen tetest met een marshall dsl 100 op een marshall JCM1936 2x12 met G12T-75 speakers. Vond hij de cab meer open klinken.:dontgeti: Maar ook teveel bas, meer nog dan mijn hook.

Nog even over gepraat, maar fender versterkers, vox die behoorlijk open zijn, is volgens hem het enige waarmee hij lekker werkt. Het was dus echt zijn perceptie.

Ik ga de hook natuurlijk niet inruilen, dus hebben we de samenwerking verbroken.

Lexvandoef
26 oktober 2008, 14:47
Jammer dat het zo moet lopen, ik vind het nogal beperkend als je alleen maar met bepaalde merken kan/wil werken. Maar goed, dat moet hij zelf weten, goed dat je je Hook niet weg gedaan hebt ;)

DeiDRagonas
26 oktober 2008, 14:58
:noob:

Ja hoor.. "Ik kan alleen werken met Vox en Fender"

????

Dat vind ik nogal RAAR. Zal niet best wezen dat ik een keer ergens kom met mn spulletjes en zo'n geluidstech zegt: "Ja sorry man.. Ik kan alleen met Mesa en Bad Cat werken." Ik denk dat ik vrij veilig kan zeggen dat t wel heel terecht is dat die gast weggestuurd is. beter hij weg dan je Hook, onieda?

Grt R!

berolios
26 oktober 2008, 21:57
Ik ken de situatie en de ernst ervan niet, maar toch vind ik dat er iets te zeggen is voor het standpunt van de geluidstechneut.

Als band zijnde wil je iemand die 100% voor kwaliteit gaat. Zo iemand wil dan ook een sound neerzetten waar hij achter kan staan --> Immers, als het ruk klinkt, is het de schuld van de geluidsman; als het goed klinkt, is het een geweldige band... zo wordt er gewoon over gedacht !!

Als je als band dan iemand hebt die helemaal voor de sound gaat, kan het dus inderdaad voorkomen dat hij zich weigert te schikken in een bepaald geluid, omdat hij er gewoonweg niet de (kwaliteit) sound mee kan maken die hij wil. Verbreken van de samenwerking is dan een logische stap.

Of dat aan smaak of onkunde ligt, dat laat ik in het midden... hoewel ook ik wel eens bijna ben gestopt bij een band, omdat ik mij niet meer kon verenigen met de muzikale aanpak tijdens optredens (gebruik van heel slechte backing tracks etc)... daar was live bijna niks meer van te maken...

bert k
26 oktober 2008, 22:12
Ik geloof dat TS toch wel alles gedaan heeft om aan de kritiek van de tech tegemoet te komen. Standaard, clips laten horen, hier een hele discussie. En dan komt die gast met 'Ik werk alleen met Fender en Vox.' Tja, op een zeker moment houd het op. Jammer, maar het klinkt als een goeie beslissing.

berolios
26 oktober 2008, 22:32
Ik geloof dat TS toch wel alles gedaan heeft om aan de kritiek van de tech tegemoet te komen. Standaard, clips laten horen, hier een hele discussie. En dan komt die gast met 'Ik werk alleen met Fender en Vox.' Tja, op een zeker moment houd het op. Jammer, maar het klinkt als een goeie beslissing.
Dat denk ik ook wel... maar ik ben er niet bij geweest en wil dus ook geen oordeel vellen... wilde alleen even advocaat van de duivel spelen... aangezien ik vind dat een goede geluidstech zeker zijn mening kenbaar mag maken wanneer het om sound van bepaalde instrumenten gaat...

Maar inderdaad: TS: waarschijnlijk de juiste beslissing gemaakt

DeiDRagonas
26 oktober 2008, 23:58
Ik geloof dat TS toch wel alles gedaan heeft om aan de kritiek van de tech tegemoet te komen. Standaard, clips laten horen, hier een hele discussie. En dan komt die gast met 'Ik werk alleen met Fender en Vox.' Tja, op een zeker moment houd het op. Jammer, maar het klinkt als een goeie beslissing.

Of zou die Hook misschien toch stuk zijn ofzo?
KAN natuurlijk he...













:cheerup: <--------- Zie smiley!!

Rick trodat
27 oktober 2008, 00:49
En die hook...

die blijft, geweldige versterker. Niet anders dan complimenten over de sound op één persoon na dan.

Mitch
27 oktober 2008, 11:02
Klinkt inderdaad meer als iemand die met zijn ogen luistert dan met zijn oren :dontgeti: Alsof Fenders en Vox'en niet ruim in hun laag kunnen zitten! Vervelend dat het zo is gelopen, maar hopelijk doet de verandering jullie uiteindelijk goed.

Bernd Veenema
27 oktober 2008, 11:07
Ik vind dat je gewoon een Fender FM65R had moeten kopen voor de optredens waarin je te maken hebt met die geluidsman. Die heeft zeker niet teveel bas, integendeel! Het scheelt je ook nog eens veel sjouwwerk en iedereen is tevreden :p

EDIT: Dit staat natuurlijk niet meer in Off topic. Ik vind het nogal vaag dat je geluidsman alleen met Fender en Vox kan werken. Nu moet je alleen op zoek naar een andere geluidsman en dat kan ook nog een probleem worden. Of heb je wel een backup?