PDA

View Full Version : Marshall 1987 RI eindbuizen



ronalt
15 oktober 2008, 11:46
Ik was er altijd van overtuigd dat de plexis van Marshall met el 34 buizen bezet waren. Ik heb de mijne 2ehands gekocht. Nu ik hem heb losgehaald zitten er 6l6 buizen in!
Hij gaat overigens knal hard...... maar klinkt als een dijk. Mijn vraag is, of ik er zomaar el 34 buizen in kan zetten (na instellen van de bias natuurlijk) of heeft iemand er aan lopen modden? Wat zal het verschil in geluid zijn?
Alvast bedankt.

Puerco
15 oktober 2008, 15:03
Als pin 1 en pin 8 van je output tubes met elkaar verbonden zijn en de weerstand tussen pin 4 en pin 6 is 1K of groter moet het geen probleem zijn.

Chris Winsemius
15 oktober 2008, 15:27
Ik was er altijd van overtuigd dat de plexis van Marshall met el 34 buizen bezet waren. Ik heb de mijne 2ehands gekocht. Nu ik hem heb losgehaald zitten er 6l6 buizen in!
Hij gaat overigens knal hard...... maar klinkt als een dijk. Mijn vraag is, of ik er zomaar el 34 buizen in kan zetten (na instellen van de bias natuurlijk) of heeft iemand er aan lopen modden? Wat zal het verschil in geluid zijn?
Alvast bedankt.

In een bepaalde periode waren er geen moderne/nieuwe EL34s voor handen en gebruikte Marshall meestal 5881 buizen.

Bias-circuit moet ietsje aangepast worden om de trim-pot in het juiste bereik te krijgen voor EL34s. Voor de G2-stoppers zou ik 1k/5W gebruiken en voor de gridstoppers 1k5 tot 5k6.

pol
15 oktober 2008, 15:33
waarom veranderen als die goed klinkt ?
el34 klinkt vuiler, meer mids, maar zo gigantisch is het verschil ook weeral niet)

Chris Winsemius
15 oktober 2008, 16:06
waarom veranderen als die goed klinkt ?
el34 klinkt vuiler, meer mids, maar zo gigantisch is het verschil ook weeral niet)

+1!

(Ging zelf even in op het EL34-gebeuren ;)).

ronalt
15 oktober 2008, 20:57
Heb hem net opengemaakt, er zit een vette sticker op this amplifier is fitted with 5881 power valves, replace with same only. Verder klopt de bedrading zoals puerco zegt wel, dus het zou moeten kunnen, dankjewel voor de snelle reactie!
Vanwaar die sticker vraag ik me nu dus weer af. Info?

ronalt
15 oktober 2008, 21:02
waarom veranderen als die goed klinkt ?
el34 klinkt vuiler, meer mids, maar zo gigantisch is het verschil ook weeral niet)

Klopt, ben ook meer op zoek naar de technische antwoorden.

Dude
15 oktober 2008, 21:03
In een bepaalde periode waren er geen moderne/nieuwe EL34s voor handen en gebruikte Marshall meestal 5881 buizen.



vandaar die sticker...

ronalt
15 oktober 2008, 21:06
vandaar die sticker...
ah vandaar

Puerco
16 oktober 2008, 00:16
Hoogstwaarschijnlijk zit die sticker daar om deze reden:

Bias-circuit moet ietsje aangepast worden om de trim-pot in het juiste bereik te krijgen voor EL34s. Voor de G2-stoppers zou ik 1k/5W gebruiken en voor de gridstoppers 1k5 tot 5k6.
Is dus simpel te controleren en indien gewenst net zo simpel aan te passen (als je kunt solderen).

btw. Chris is de grootste ampexpert hier op het forum, als je verschillende antwoorden krijgt luister dan naar Chris

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 12:17
btw. Chris is de grootste ampexpert hier op het forum, als je verschillende antwoorden krijgt luister dan naar Chris

Hey, hou 'ns ff op ja! :) (ben gewoon maar 'n lul met soldeerbout ;))

Ik vind eigenlijk dat pol in dit topic een zeer juiste opmerking maakte... "don't fix if it ain't broken".

Naast die tijd met 5881-buizen bij Marshall maak je ook vaak (wat) verschillen mee, zelfs in latere/grotere tijden van Marshall. Voorbeeld van gisteren hier:
50 Watt (JCM800) 2204, normaal/meestal 'n voedingsspanning van rond de 400 Volt met de stock voedingstrafo's... deze had dus 475 Volt als B+.

HaroldA
16 oktober 2008, 12:33
50 Watt (JCM800) 2204, normaal/meestal 'n voedingsspanning van rond de 400 Volt met de stock voedingstrafo's... deze had dus 475 Volt als B+.
He, is dat de mijne? :sssh:

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 12:45
He, is dat de mijne? :sssh:

Die mogelijkheid kan ik niet 100 % uitsluiten :)

Door 'n (extra) aanpassing naast de JCM888-mod speelt ie nu lekkerder, mocht ie (nog) niet de "feel" van je andere 2204 halen dan is dat na het doormeten van die amp ook +/- bij deze amp mogelijk. Ben iig. benieuwd wat jij er van vindt want daar draait het om, weerstandjes, spanningen, etc. zijn bijzaak ;)