PDA

View Full Version : Voor de kenners: Melvin Sparks!



EuroCinema
15 oktober 2008, 10:44
In souljazz kringen is gitarist Melvin Sparks een levende legende. Los van zijn soloplaten speelde hij o.a. op Black Talk van Charles Earland en op klassieke platen van Lou Donaldson (Hot Dog!), Idris Muhammad, Bernard Purdie, Reuben Wilson en Big John Patton. En aanstaande maandag speelt hij met Dr. Lonnie Smith in het BIMhuis in Amsterdam. Liefhebbers van funky jazz a la Grant Green weten genoeg! :soul:

Michael AE
15 oktober 2008, 14:51
Ik schaam me dood, maar ik ken werkelijk geen 1 naam uit je bericht. Toch maar eens gaan kijken dan.

Luctor
20 oktober 2008, 13:30
ik ga vanavond naar het Bimhuis!

beruk
20 oktober 2008, 14:27
Lucky bastard!
Veel plezier!

Luctor
21 oktober 2008, 01:58
Tjemig! Wat was het goed!
Iemand het optreden van dr. Lonny Smith gezien?
Die Melvin kan er wat van.

Luctor
21 oktober 2008, 17:57
Volgens mij heb ik daar ts gespot. Klopt dat, Euro Cinema?
Vooraf lezend in een boek? Tweede rij?

EuroCinema
22 oktober 2008, 11:41
Ja, dat was ik! Was vroeg gekomen zodat ik met mijn neus bovenop Sparks kon zitten. Wat een genot was het, zeg. Ik was erg verrast dat hij behalve een sterke solist ook zo'n goede begeleider bleek. Sommige solo's van de anderen ontgingen me half omdat ik zo in z'n akkoorden opging. Enne... de eerste keer dat ik een toegift heb meegemaakt voor de pauze! :dance:

Luctor
22 oktober 2008, 18:17
ja da's waar.
Volgens mij zijn er ook mensen toen al weggegaan.
Sparks speelde top. Hij had alleen wat moeite om op zijn kruk te komen.
Mooie gitaar ook trouwens.

EuroCinema
22 oktober 2008, 19:26
Jahaa, en gewoon hardcore recht de amp in, zelfs geen stempedaal. :rockon:
Herkende je me van m'n myspace of heb ik je weleens ontmoet ergens?

Luctor
22 oktober 2008, 22:13
Ik herkende je van Myspace idd. Maar ik wist het niet zeker,anders had ik je welaangeschoten.
Trouwens,dat zijn leuke opnames.
Nog even over Melvin: het viel mij op dat hij veel 9 en 13 akkoorden speelde. O fzag ik dat fout.

Kun jij nog iets specifieks opnoemen van de solo's?

Pepe
22 oktober 2008, 22:49
Ik heb hem gemist.


Maar als je van die muziek houd Euro, dan heb ik nog wel een paar leuke links voor je om te downloaden, 3 uur muziek in totaal, only funky jazz cats.

http://illasounds.podomatic.com/mymedia/thumb/8661/460%3E_1119279.jpg

Them funky changes (http://illasounds.podomatic.com/entry/eg/2008-07-25T03_16_56-07_00)

Inner city blues (http://illasounds.podomatic.com/entry/eg/2008-03-27T06_02_39-07_00)

Het staat allemaal hier (http://illasounds.podomatic.com/) en hier (http://illasounds_rewind.podomatic.com/)

EuroCinema
23 oktober 2008, 10:01
Ik heb hem gemist.
Maar als je van die muziek houd Euro, dan heb ik nog wel een paar leuke links voor je om te downloaden, 3 uur muziek in totaal, only funky jazz cats.

Oh ja heerlijk, thanks voor de tip! Helemaal mijn ding inderdaad: Grant Green, Boogaloo Joe Jones, Melvin Sparks, vroege Benson, al dat Blue Note en Prestige werk eind jaren zestig, begin jaren 70 zeg maar. En dan 70s cats als Jimmy Ponder, David T. Walker, Phil Upchurch... :soul: Je hebt tegenwoordig ook weer wat goeie gitaristen in die stijl: Eddie Roberts van de New mastersounds is de bekendste, maar Nigel Price van James Taylor Quartet heeft nog wat meer echte jazzchops en Dave Wilkinson van Phat Fred heeft met Fast 3 een geweldig tribute to Grant Green opgenomen (www.myspace.com/fastthree). En in de VS heb je Eric Krasno van Soulive en Will Bernard (o.a. Stanton Moore) kan er ook wat van. :chicken: Ik ben een beetje een nerd voor die stijl, ik weet het.


Ik herkende je van Myspace idd. Maar ik wist het niet zeker,anders had ik je welaangeschoten.
Trouwens,dat zijn leuke opnames.
Nog even over Melvin: het viel mij op dat hij veel 9 en 13 akkoorden speelde. O fzag ik dat fout.

Kun jij nog iets specifieks opnoemen van de solo's?
Volgende keer wel doen, drinken we een biertje/frisje! Wat mij opviel was dat-ie zijn pink alleen bij akkoorden gebruikt en dus in zijn solo's enorm horizontaal (de hele hals over) speelt, iets dat bijvboorbeeld Benson ook doet en waar ik als tamelijk positievaste gitarist altijd wel van onder de indruk ben. Ook van die lange slides op en neer over 4 frets zoals Grant Green ook wel maakte:
----------
-5678765 -> in 1 beweging met 1 vinger
----------
----------
----------
----------

Qua akoorden in de funky dingen inderdaad veel 9-akkoorden en 13 en ook zo'n hele vuige die Rodney Jones (nog zo'n goeie jazzfunker!) ook veel doet: 13#9 noem ik het maar even:

A "13#9"
------8
------7
------6
------5
------x
------x

Oh en wat ook opviel: hoe hij een jazzpiano-effect kreeg door met 1 simpele greep (kwarten) chromatisch te schuiven

------5-6
------6-7
------5-6
------5-6
------5-6
------x-x etc.
In principe een bekend trucje, maar hij wist het enorm effectief te gebruiken.

Oh en die octave double bend, die rockers vaak doen maaar jazzers bijna nooit en Sparks dus de hele tijd:
--------
------5
---7-(9) ->bend
------
-------
-------

:???: Nu nog uitvogelen wat die 200 verschillende akkoordgrepen waren die-ie op Oleo gebruikte. Rhythm changes met heel erg veel substituties!

Luctor
23 oktober 2008, 10:55
Zo, jij hebt wel heel goed gekeken man!
Die rondzwervingen over de hele hals was mij ook opgevallen evenals de vele bends die hij maakte.
Vooral met dikke jazzsnaren is dat best heavy. En volgens mij had hij er wel 0.13 snaren opzitten (te horen aan zijn basnoten). Niet voor niets krampverschijnselen aan het eind van die avond. (en plectra die in het rondvlogen, but no stress....). Geweldig!

Kom je vaker in het Bimhuis?
Ik ben er wel een paar keer geweest. Oa. om mee te doen aan die workshops op dinsdagavond maar dat lukt niet goed. Volgende spreek ik je aan!

EuroCinema
23 oktober 2008, 11:51
Ik kom er wel maandeljks of zo denk ik. Die workshops heb ik ook weleens gedaan. Maar dat zit toch wel echt in de serieuze geimproviseerde-muziek-hoek, voor mij wat te veel Mischa Mengelberg en wat te weinig Lou Donaldson, zeg maar.

Luctor
23 oktober 2008, 14:03
Ja precies. Het is ook niet helemaal mijn ding. Maar leuk om eens te gaan luisteren.

Overigens dat You Tube filmpje is erg goed!
Spelen jullie allang? En hoe lang speel je zelf? Hoe heb je het jezelf aangeleerd?

Oei allemaal vragen ineens (en een beetje off-topic, geloof ik...)

beruk
23 oktober 2008, 14:21
Vertel! Kan ik vast opwarmen voor de 31 ste

Luctor
23 oktober 2008, 14:26
???????31e?????

beruk
23 oktober 2008, 14:28
Eurocinema speelt 31-10 in de utrechtse jazz tempel: het SJU -huis.
Vandaar.

EuroCinema
23 oktober 2008, 15:16
Ja precies. Het is ook niet helemaal mijn ding. Maar leuk om eens te gaan luisteren.

Overigens dat You Tube filmpje is erg goed!
Spelen jullie allang? En hoe lang speel je zelf? Hoe heb je het jezelf aangeleerd?

Oei allemaal vragen ineens (en een beetje off-topic, geloof ik...)

Gee thanks!! Deze band bestaat nu een jaar of twee, maaar met twee van de leden heb ik een jaar of vier in een rare groove/funk band gezeten die regelmatig optrad. In totaal speel ik dik 20 jaar, begonnen met rock en blues, toen wat meer pop, toen een tijdje GeDJ'd(!), toen de funkband en nu dus EuroCinema. Ik heb een jaartje muziekschool gedaan, de basics geleerd van mn pa die in de 60s plaatjes maakte en een paar jaar terug een jaar priveles gehad een jazzgitaarleraar. Ik hou erg van deze stijl, en ik sprokkel eigenlijk een beetje bij elkaar hoe je dat moet spelen: een beetje blues, een beetje funk, een beetje bebop, een beetje fusion.
Oh en de 31e SJU inderdaad, zou erg leuk zijn om GN-ers de hand te kunnen schudden daar!

Luctor
23 oktober 2008, 15:51
OK, jij hebt een langere historie dan ik. Dat zie je dan ook wel terug.
Ik ben een jaar of wat geleden begonnen met zomaar wat popakkoordjes op een akoestische gitaar. Daarna een tweedehands Fendertje gekocht maar deze (met winst!!) ingeruild tegen een jazzgitaar (Epi Howard Roberts). Daarna een Ibanez Artcore erbij. En als laatste een Fender B.J. aangeschaft.
Speel met zangeres en accordionist in een familieband, genaamd Fragile. We spelen vooral standards en zijn nog in ontwikkeling. We hebben enkele optredens gedaan maar het is vooral de gezelligheid, al moet ik zegen dat ik wel steeds ambitieuzer wordt.
Ik heb les bij een privéleraar voor jazzgitaar.

EuroCinema
23 oktober 2008, 23:46
Leuk! Hebben jullie ook een myspace of zo?

Luctor
24 oktober 2008, 00:25
nee er staan op youtube 3 fragmentjes onder zoeknaam Fragile Wormerveer.
Verwacht er niet teveel van. Maar laat mj wel weten wat je ervan vindt. (ik kan het hebben)

EuroCinema
24 oktober 2008, 19:44
Klinkt lekker hoor! Gitaar en harmonica kleuren wonderwel bij elkaar en een erg leuk arrangement van Wild Wood ook! van mij mogen er natuurlijk wel meer gitaarsolo's in :cool:

Luctor
24 oktober 2008, 22:28
Hee, dat is leuk om te horen. Gitaar en accordeon is inderdaad een onverwachte combi die het leuk doet. Aangezien we allebei nog in ontwikkeling zijn, kan dat nog wel een leuke wending gaan krijgen.
Akkoorden gaan best goed, al zeg ik het zelf.
Solo's vind ik nog erg moeilijk om te spelen. Maar waar een wil is, is een weg.
Heb jij, door je jarenlange ervaring, nog tips hoe darmee om te gaan?

EuroCinema
27 oktober 2008, 12:00
Het beste solo-advies wat ik ook heb gehad was een citaaat van Emily Remler: leer zes licks en je kunt jazz spelen. Natuurlijk blijf je niet dezelfde licks naspelen. Je gaat varieren en je eigen ideeen ontwikkelen. Maar hoe een jazzfrase werkt, hoe een jazzgitarist denkt, dat leer je vooral door kleine stukjes van andermans soli uit te pluizen.

Luctor
27 oktober 2008, 22:19
Bedankt voor je tips. Ga ik zeker wat mee doen!

Overigens verschijnen er wat filmpjes op You tube van het concert.
Leuk nog even nagenieten.
Nogmaals dank, EuroCinema!