PDA

View Full Version : 2 akkoord zelfde als add9?



harrie
15 oktober 2008, 08:40
Beste mensen. ik ben bezig met het instuderen van een aantal nieuwe muziekstukken daarbij kom ik steeds de akkoordaanduiding C2 tegen. Is dat hetzelfde als Cadd9? In de diverse zoekmachine's voor akkoorden kom ik C2 niet tegen. de tweede van de toonladder is dezelfde als de negende als ik het goed heb. Klopt het dan dat C2 hetzelfde is als Cadd9 (en daarmee A2 hetzelfde is als Aadd9 enzovoort)?

--=HANS=--
15 oktober 2008, 08:52
Ik denk dat er iets anders mee wordt bedoeld, C2 is volgens mij geen akkoord. Je kan het beter even proberen in Speeltechnieken & theorie, daar zit een aantal mensen met echt verstand van zaken wat dit betreft :)

chris c
15 oktober 2008, 09:42
C2 is volgens mij wel degelijk hetzelfde als Cadd9, dus een C akkoord met een toegevoegde D. Het is niet gebruikelijk om dit met C2 aan te duiden, en theoretisch misschien niet helemaal koosjer, maar ik ben het ook al tegengekomen.
Tenzij het een fout is en men Csus2 bedoelt, dat zijn dan de noten C, G, D.

harrie
15 oktober 2008, 10:01
Ik verleen mijn diensten op dit moment aan een koor en de bladmuziek die ik van hen meegekregen heb zit vol met dit soort akkoorden. ook F6, F9 en dat soort akkoorden zitten er in.

peter_heijnen
15 oktober 2008, 11:13
Het is een behoorlijk zooitje in de lichte muziek, er is nooit een systeem afgesproken waardoor mensen allerlei eigen systeempjes hanteren en tot overmaat van ramp daar vaak ook slordig mee om springen.

In grote lijnen kun je bij akkoorden met een grote terts en daarbij een negen of twee toegevoegd, uitgaan van: Cmaj9, C9, Cadd9, en Csus2.
-Cmaj9: majeur septiem accoord met toegevoegde negen
-C9: dominant septiem akkoord met toegevoegde negen.
-Cadd9: majeur drieklank met toegevoegde negen.
-Csus2: majeur drieklank waarbij de terts wordt vervangen door de secunde.

Die C2 kan -zonder geluidsbeeld- in al zijn slordigheid op zowel add9 als sus2 slaan, maar laat gerust je oren bij dat soort twijfel beslissen: als het past past het.

Btw, ik verplaatst deze meteen maar even naar theorie

Sterik
15 oktober 2008, 14:09
ik denk dat ze met een C2 over het algemeen geen vervanging van de terts bedoelen, dus geen Csus2

dat zou dan deze zijn

0
3
0
2
3
x

of:

x
x
9
12
10
8

pimmetje
15 oktober 2008, 14:26
Als ik met de handen in het haar zit, pak ik looknohands.com (http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html) erbij. Daar wordt een C2 als gelijke van de Cadd9 gegeven...

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 15:54
Ik vindt vaak nog vauten op dergelijke gitaarsites. Het is zoals Peter zegt.. Met C2 wordt waarschijnlijk bedoelt de sus2. En t verschil tussen de C2 en C9 is dat t nootje wat erbij komt bij de 9 een octaaf hoger is dus.

R

EuroCinema
15 oktober 2008, 18:10
Nee hoor. Een C9 is een C dominant septiem met de tweede trap eraan toegevoegd. 7+2= 9. Je mag daarvoor elke ligging gebruiken die je maar wilt.

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 21:28
Nee hoor. Een C9 is een C dominant septiem met de tweede trap eraan toegevoegd. 7+2= 9. Je mag daarvoor elke ligging gebruiken die je maar wilt.

Dat is niet hoe ik t geleerd heb. Een dominant septiem akkoord met daarbij een toegevoegde 2 zou ik een C7sus2 noemen. Ik heb echt specifiek geleerd dat bij een 2 de lagere noot toegevoegd wordt en bij een 9 dus dezelfde, maar 1 octaaf hoger. Zo doe ik t al ruim 15 jaar eigenlijk..

R

ErikE
15 oktober 2008, 22:01
EuroCinema heeft wel gelijk:

Een getal meteen na de letter van de grondtoon van het akkoord betekent dat alle toonladdereigen toevoegingen in sprongen van een terts vanaf de kwint (volgt u het nog?) t/m het getal erin zitten (bv. in A13 zit naast terts en kwint de 7, 9, 11 en 13. Aangezien er geen maj tussen staat is het overigens een dominant septiem akkoord en is de 7 dus feitelijk een b7). De kwint mag wel weggelaten worden...

Sus staat trouwens voor suspended, oftewel uitgesteld, hetgeen slaat op de terts. Dit gebeurt of vanaf de kwart (sus4), of vanaf de secunde (sus2 of sus9)
en is vaak een manier om de spanning vast te houden tot het in een majeur akkoord (de grote terts) oplost.

Natuurlijk komen deze akkoorden ook zelfstandig voor, om een meer open geluid te creëren. Denk bv. aan Asus9:

0
0
2
2
0
x

Over die 2 en 9 heb je gelijk trouwens, alhoewel een 2 op gitaar over het algemeen alleen als sus2 zal voorkomen.

DeiDRagonas
15 oktober 2008, 23:49
EuroCinema heeft wel gelijk:

Een getal meteen na de letter van de grondtoon van het akkoord betekent dat alle toonladdereigen toevoegingen in sprongen van een terts vanaf de kwint (volgt u het nog?) t/m het getal erin zitten bv: in A13 zit naast terts en kwint de 7, 9, 11 en 13.

Hier zit de truc idd... Als ik t zo terug lees klopt dat natuurlijk wel, dom van me om dat een C7sus2 te noemen. En eigenlijk wist ik dat al wel, want zo heb ik t wel geleerd idd.. Daarom thanx voor de opfriscursus!

Maar dan heb ik nog ff een vraagje.. Een Csus2 is de suspended 2 (logisch)... Het verschil tussen een C9 en Cadd9 is nu ook duidelijk (ook daarvoor nogmaals thanx, want ook dat was ik ff kwijt.)... Maar Is er dan verschil tussen een C2 en C9? Is de C2 theoretisch gezien een dominant septiem met toegevoegde 2 en de C9 de dominant met toegevoegde 9 (met dezelfde toegevoegde noot, alleen een octaaf hoger)?? Of heb ik dat mis?

Grt R!

tnijland
16 oktober 2008, 00:11
Volgens mij wordt een sus2 en een add9 in verschillende situaties gebruikt en zijn de toepassingen afhankelijk van het feit of je gebroken akkoorden gebruikt zoals bijvoorbeeld bij een piano. Een Csus2 wordt dan een eenvoudige drieklank C-D-G (1-2-5) i.p.v. C-E-G (1-3-5). Een Cadd9 akkord voegt juist de hogere nine met de rechterhand toe in hetgeen meestal gebeurt in combinatie met de bastoon die bij piano met de linkerhand wordt gespeeld.

Bij gitaar wordt het add9 akkoord juist vaak genoemd omdat deze makkelijk is te combineren met het power chord zoals bijv. C5(add9) waarbij C=1, G=5 en D=9. Ook hier is de nine dus een oktaaf hoger, vandaar de 9 als toevoeging i.p.v. de 2.

Vb. F(add9) = (F=1, C=5, G=9 (dus 1 oktaaf hoger))
| - - - - - - -
| - - - - - - -
| - - - - - - -
| - - - - 0 - -G
| - - 0 - - - -C
| 0 - - - - - -F

pimmetje
16 oktober 2008, 08:22
Maar dan heb ik nog ff een vraagje.. Een Csus2 is de suspended 2 (logisch)... Het verschil tussen een C9 en Cadd9 is nu ook duidelijk (ook daarvoor nogmaals thanx, want ook dat was ik ff kwijt.)... Maar Is er dan verschil tussen een C2 en C9? Is de C2 theoretisch gezien een dominant septiem met toegevoegde 2 en de C9 de dominant met toegevoegde 9 (met dezelfde toegevoegde noot, alleen een octaaf hoger)?? Of heb ik dat mis?C2 : C D E G, 1 2 3 5
Cadd9 : C D E G, 1 3 5 9
C9 : C E (G) Bb D, 1 3 (5) b7 9
Csus2 : C D G, 1 2 5

Waarbij C2 en Cadd9 eigenlijk 'tzelfde zijn...
Of zit ik nu weer een plank ver mis te slaan?

ErikE
16 oktober 2008, 12:39
Moet toegeven dat ik C2 nog nooit ben tegengekomen, maar ik denk dat het zo wel klopt. C2 komt dan neer op Cadd2. Of het moet het zelfde verhaal zijn als C5: C-G --> C2 C-D...

DeiDRagonas
16 oktober 2008, 14:13
C2 : C D E G, 1 2 3 5
Cadd9 : C D E G, 1 3 5 9
C9 : C E (G) Bb D, 1 3 (5) b7 9
Csus2 : C D G, 1 2 5

Waarbij C2 en Cadd9 eigenlijk 'tzelfde zijn...
Of zit ik nu weer een plank ver mis te slaan?

Thanx, zo klopt het denk ik inderdaad. Dus bij de C2 komt geen dom7 zoals ik gister vermoedde. Thanx. Een C2 kom je idd eigenlijk nooit tegen.

Grt Roy!

-=JEROEN=-
16 oktober 2008, 16:46
Conclusie: C2 (piano) = Cadd9 (gitaar)

-=JEROEN=-
16 oktober 2008, 16:48
C2 : C D E G, 1 2 3 5
Cadd9 : C D E G, 1 3 5 9
C9 : C E (G) Bb D, 1 3 (5) b7 9
Csus2 : C D G, 1 2 5
Kleine correctie: Cadd9 : C E G D, 1 3 5 9

BTTF
5 november 2009, 00:09
Beste

De 2 wil zeggen dat die in de plaats van de terts komt.
Dus C2 houdt in de grondligging de noten C, D en G in.(dus zonder de terts E)
De D in dit akkoord ligt dan vlak tegen de grondnoot.

Cadd9 daarentegen wil het volgende zeggen:
Aan het grondakkoord C wordt bovenaan een D toegevoegd.
Dus krijg je in grondligging C, E, G en daarboven nog een D.

Dus in C2 vervang je eigenlijk de terts(E) door de 2(D)
In Cadd9 voeg je boven het grondakkoord een D bij.

Keep on rocking

BTTF

gorgasm
5 november 2009, 09:26
schaamteloze bump maar goed, volgens mij kan je er nix juist over zeggen zolang je de context/het sheet niet gezien hebt.

i win :cheerup:

erwin_ve
5 november 2009, 10:32
Inderdaad; post 5 van Peter is het meest duidelijk.