PDA

View Full Version : de solo's vallen weg in het total geluid van de band.



franci
5 maart 2003, 12:59
Ik speel in een uit vijfman bestande groep, waarvan drie gitaristen. Mijn vraag is, wanneer ik solo's speel dan kan ik moeielijk boven het geluid van de andere komen. De andere twee leden spelen met een jcm 800, alleen ik speel met een DSL jcm2000 en een line6 box,wat een goede vettige sound geeft. Ook heb ik een volume pedaal gekocht, maar er is geen verandering.Wie kan mij helpen.

staartmans
5 maart 2003, 13:15
Hoi,

Je kan eens een boost-pedaaltje van Boss of MXR proberen. Die kanl je tijdens een solo aan waardoor je net een aantal decibellen meer kan trekken.
Ik heb hetzelfde probleem en ben nu aan het experimenteren met een Boss Turbo-Overdrive: merk dat mijn solo's veel beter door komen dan zonder. Enige nadeel is de klank van je gitaar, maar dat is ook een kwetsie van goed naar je geluid zoeken.
Je speelt een DSL: 50 of 100 watt, combo of stack?

Greetz, Martino!

Rutger
5 maart 2003, 13:18
en wat meer mid erin draaien als je solo's speelt

drie gitaristen... hoe hou je het vol

skabouter
5 maart 2003, 13:21
hij bedoelt vast 2 electische (waaronder hij zelf) en 1 bas !!

staartmans
5 maart 2003, 13:21
ik zit nog ff te denken. Als je een DSL-top hebt kan je voor je slag het eerste kanaal gebruiken met een pedaaltje ertussen.
Dan stel je het tweede kanaal wat heftiger in met meer gain te bedienen door je footswitch. Misschien een idee?

Martino!

franci
5 maart 2003, 13:21
Ik speel met een DSL 100 stack, de box is van de vetta ( line6).Als distortion gebruik ik de line6 overdrive modeler.

Shredhead
5 maart 2003, 13:24
Bij ons in de band gooien we bij het solo geluif meer mid erin en wat extra volume en dat werkt bij ons prima :smile:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shredhead op 2003-03-05 13:27 ]</font>

franci
5 maart 2003, 13:27
Ja dat van het tweede kanaal heb ik al geprobeert, maar dan is de overgang te hevig, het gebruik van een volume pedaal was voormij de beste keuze omdat ik geleidelijk de klank kon opvoeren.

En nee, het zijn toch drie gitaristen,en het valt goed mee wat de wall of sound betreft.Alleen is het op boksen tegen de twee niet zo gemakkelijk, we hebben een goede timming en spelen zeer strak, ook is het zo dat iedereen zijn eigen werk rifs heeft om het geheel te doen brulen. Wat dat brulen wil zeggen is, de sound is stevig en compact.

staartmans
5 maart 2003, 13:28
Shredhead,

heb je daar pedalen of een techneut voor die dat doet? Welke versterker gebruik je?

Martino!

Shredhead
5 maart 2003, 13:31
Op 2003-03-05 13:28, schreef staartmans:
Shredhead,

heb je daar pedalen of een techneut voor die dat doet? Welke versterker gebruik je?

Martino!




Ik gebruik een Marshall JMP 1 pre-amp en die jaagt door een TC Electronic G-Major heen.

Als ik een solo ga spelen, gebruik ik een andere preset op de JMP1 en op de TC. De JMP1 geeft dan meer mid mee en die stuur ik dan harder uit en de TC hangt er nog een beetje delay aan en een klein beetje reverb. Stuur ik gewoon aan met een midi-footcontroller van Roland.

staartmans
5 maart 2003, 13:37
OK! Dat is allemaal nog een beetje wiskunde voor me maar ik begrijp dat je als het ware tussen amps schakelt?

Shredhead
5 maart 2003, 13:44
Nee hoor, het enige wat ik doe is een andere pre-set gebruiken.

bv:

Voorversterker heeft 2 pre-sets:
A - scheur
B - Solo

Effectenbak heeft 2 pre-sets:
A - noisegate (of wat dan ook)
B - Delay + reverb voor solo

De midicontroller is verbonden met de voorversterker en die is weer verbonden met de effectenbak.
Stel je even voor dat de midicontroller maar 2 knopjes heeft: 1 en 2.

Druk ik op 1, dan hoor ik de combinatie pre-amp A/effectenbak A. Druk ik op 2, dan hoor ik de combinatie pre-amp B/Effectenbak B. En als ik klaar ben met mijn solo-gepiel, druk ik weer op 1 en hoor ik weer A/A.

Ik hoop dat ie zo een beetje duidelijk is?

franci
5 maart 2003, 13:48
bedankt shredhead , er zit wat in, dadelijk proberen.

Shredhead
5 maart 2003, 13:53
geen dank :smile:

staartmans
5 maart 2003, 13:56
ook namens Staartmans bedankt!!!

Shredhead
5 maart 2003, 14:01
Succes ermee :smile:

Hier een voorbeeldje:
http://www.triple7.nl/zm/777_solo_outbreak.mp3

De eerste 4 maten speel ik, de volgende 4 maten de andere gitarist. Ik schop dus eerst mijn solozooi aan, ram die solo eruit en na 4 maten moet ik weer de begeleiding spelen en ram ik mijn scheur weer aan. Voor de andere gitarist is het precies andersom. Ook hoor je hier dat de solo's wel lekker boven het geheel uitkomen. (hoewel dit nog op onze oude apparatuur is ingespeeld, dit is van een demo van 1,5 jaar geleden).

francis
5 maart 2003, 17:01
Klinkt lekker vettig sherdhead, hoe noemt de band, ik ben benieuwd naar meer.

Shredhead
5 maart 2003, 17:11
Dank je :smile:

Triple 7 is de bandnaam. Er staan nog meer sampletjes online van onze nieuwe demo die bijna uit is :smile:

zie: http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=12680&amp;forum=18&amp;10

Kjiratsiekoedel
5 maart 2003, 19:57
Ik zag een keer op tv een gitarist die van slag naar solo ging. Hij draaide zich om, draaide wat aan de knoppen en speelde. Na de solo draaide hij de knoppen terug en ging weer slag spelen. Zo kan het ook.

Shredhead
5 maart 2003, 20:04
LOL!

Zo kan het ook idd, maar persoonlijk vind ik het niet echt praktisch. Ik denk dat ik mezelf erg zou beperken als ik dat zo zou gaan doen op sommige stukken (denk aan: geluid veranderen, wah intrappen en met je solo beginnen). Haha, ik zou het eens moeten proberen, kijken wat je dan voor acrobatiek nodig hebt om alles fatsoenlijk voor elkaar te krijgen :wink:

Neals
5 maart 2003, 20:25
Wat ik doe is een choruspedaaltje die ik echt aanzet bij de solo's, lichte chorus en de solo's komen er al een stuk lekkerder doorheen...
Voor 2 kanaalsversterker neem ik altijd een boss-distortionmee of iets dergelijks mee. Stel ik een kanaal van de amp in voor solo, de distortion gebruik ik dan voor slag.