PDA

View Full Version : Home studiootje, gitaar en onwetendheid



vulvasonic
15 oktober 2008, 02:45
Ik droom al eeuwen van een eigen, mini home studiootje. Ooit had ik het, helaas slechts voor korte tijd, de boel bij elkaar om te doen en te kunnen doen wat ik het liefste doe, ideetjes ontwikkelen, uitwerken en opnemen. Daarvoor gebruik ik o.a. Reason, waarin ik aardig bedreven ben en waarmee ik te gekke dingen kan doen. Dat koppel ik aan Cubase, alwaar de overige partijen (bas, gitaar en zang) moeten worden opgenomen.

Bas en zang lukt wel. Destijds had ik een POD 2, waarmee ik in ieder geval een redelijk basisgeluid in de PC wist te stoppen. Die POD ben ik kwijt en mijn budget is en blijft verschrikkelijk laag.

Mijn vraag is simpel: met welke goedkope apparaten kan ik mijn gitaar rechtstreeks in de PC prikken, met behoud van een redelijk basisgeluid?

Plugins heb ik voldoende, dus het ding hoeft niet veel te kunnen. Ik mot alleen mijn plank in kunnen prikken en dat het liefst voor een bedrag waar we met z'n allen om moeten lachen.

Mijn dank zal onmetelijk groot zijn!

Rinze
15 oktober 2008, 08:42
Ik gebruik de Vox Tonelab, zou je tweedehands toch voor niet te veel op de kop moeten kunnen tikken. Na een periode van gewenining van een paar jaar kan ik er nu heel goeie geluiden uithalen. Ik moest heel erg aan de zware vervorming sleutelen, heb er met andere buisjes en dergelijke en eindeloos instellen nu een uitstekende relatie mee. Met mijn POD die ik eerst had wilde dat trowuens ook maar niet goed lukken, ik denk dat het aan mijn instellingen lag. Ik kan nu de boel aanzetten en hoppa. Ik vind de Tonelab veel beter klinken dan de Line 6 spullen, heb het nieuwste Line 6 spul niet geprobeerd maar dat valt toch buiten je budget. Een Sanamp zou misschien ook wat voor je zijn tweedehands, ik heb zo'n ampje en die is ook te gek, alleen helaas wel erg stil op dit moment (kapot).


Anyway, wazig verhaal maar ik zou naar deen tweedehands Tonelab of Sansamp gaan kijken. Prijzen schat ik voor de Tonelab op zo'n 250, voor een Sansamp nog wat lager, afhankelijk van het type. Met de Sansamps kun je ook goed bassen opnemen. En beide hebben niet het digitale gordijn van Line 6.

pol
15 oktober 2008, 09:14
als je line6 gearbox erbij wil : toneport.
anders een interface van m-audio/edirol/mackie waar een hi-Z micro ingang opzit.

ben je voor rond de 100 - 150 Euro gesteld. goedkoopste oplossing zal wel toneport GX zijn denk ik.

guhlenn
15 oktober 2008, 09:27
Toneport. schijnt 69,- te kosten. Ik begin alvast te giechelen. :)

Lexvandoef
15 oktober 2008, 11:22
Heeft je pedaltone geen recording out? Dan zou ik voor een goeie audio-pc interface gaan van m-audio/edirol/mackie (wat pol al zei).

pol
15 oktober 2008, 11:34
Ik zou de gitaar gewoon rechtstreeks nemen, cleane d.i. tracks zijn enorm handig als je achteraf nog het gitaargeluid wil veranderen, met al die versterkersimulatie plugins die er nu zijn kom je tot een prima resultaat.

en je kan ze later altijd nog reampen door een echte gitaarversterker, of laten doen door iemand die een reampkastje heeft.

line6 simulatie (laatste generatie dan, gearbox) vind ik toch niet slecht. zeker als je de cab sims af zet en in plaats van met de line6 cabs met impulses gaat werken.

MichaelSS
15 oktober 2008, 11:40
Is het geen idee, juist omdat je zo bedreven met Reason bent, gewoon een goede Microfoon, MD421 of iets dergelijks te kopen?

vulvasonic
15 oktober 2008, 12:50
Is het geen idee, juist omdat je zo bedreven met Reason bent, gewoon een goede Microfoon, MD421 of iets dergelijks te kopen?

Daar heb ik helaas de ruimte niet voor. En ook de buren niet trouwens.... :sneaky:

@Lex; die Pedaltone zit vastgeschroefd in mijn effectenbak. En die effectenbak ligt bij ons PA bedrijf (aan de andere kant van het land). Die bak is trouwens zo groot en zwaar dat ik 'm ook niet af en toe mee kan nemen. Ik weet het, het is te zot voor woorden.

vulvasonic
15 oktober 2008, 23:37
als je line6 gearbox erbij wil : toneport.
Goedkoopste oplossing zal wel toneport GX zijn denk ik.

Gelezen en interessant genoeg bevonden. Maar hoe moet ik het nu precies zien?
Zoals ik het begrepen heb, is de toneport dus een interface om je gitaar te verbinden met je pc, waarop de bijgeleverde software geïnstalleerd moet zijn om de bekende zooi versterkers en effecten te simuleren. M.a.w., in vergelijking tot de POD, vindt de bewerking van het gitaarsignaal NIET plaats in het apparaat zelf, maar op de PC?
Dat zou dus betekenen dat de processor van mijn pc krachtiger moet zijn, dan wanneer ik via de POD zou opnemen, waardoor ik extra rekening moet houden met mogelijk negatieve gevolgen op het gebied van de latency?

Op de site van Line6 rept men van: 'Line 6’s exclusive low-latency ToneDirect monitoring'. Betekent dit dat de Toneport zelf een deel van de benodigde processorkracht voor rekening neemt, zoals een goede geluidskaart dat bijvoorbeeld doet?

En zo ja, moet ik de bijbehorende software zien als een zelfstandig opererende applicatie, of is deze tevens te gebruiken als plugin voor een programma als Cubase?


Veel vragen dus.
Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen?
En is er iemand die me een aantal voors en tegens kan noemen van dit apparaat t.o.v. de POD?

Mijn dank is bij voorbaat groot!
:)

pol
15 oktober 2008, 23:49
idd, bij de toneport gebeurt de modelling in je pc, er zit geen processor in de toneport, je moet het ding gewoon zien als een externe geluidskaart.

de latency in gearbox is wel zeer laag, echt een hele zware processor heb je er nu ook niet voor nodig.

de bijbehorende software is een losstaand programma, er is ook een plugin versie voor cubase, maar die moet je achteraf bijkopen (kost nog es 35 euro), is wel heel handig, want zo kan je cleane gitaartracks zonder iets van ampsims en die er achteraf via de plugin opzetten.

het kan evenveel als een pod xt of x3, alleen ben je er niks mee zonder pc.
voor de rest is het net hetzelfde

Jeroen_TRC
16 oktober 2008, 00:16
verhaal

Hey Vulv! Ik heb eventjes zo'n ding gehad (maar deed er eigenlijk niets mee vanwege 0,0 gitaar skills :D) maar 't werkte wel perfect!
Je hebt GEEN krachtige processor nodig (mijn laptopje trok het met gemak) want voor zover ik weet wordt al het bewerken in het apparaat gedaan.
Er zit in principe een geluidskaartje in het apparaat.

Voordelen:
- Goedkoop
- gemakkelijk in gebruik (inprikken, software installeren en klaar)
- behoorlijk veel sounds standaard en je kunt ze ook zelf downloaden/maken.

Nadelen:
- Het is mij niet gelukt om het geluid van 't ding door mijn versterker te laten lopen.
- Voor zover ik weet heb je externe boxen nodig (die ik dus niet had bij mijn laptop conclusie veel gepruts) maar dit zal voor jou waarschijnlijk niet relevant zijn.

vulvasonic
16 oktober 2008, 03:52
idd, bij de toneport gebeurt de modelling in je pc, er zit geen processor in de toneport, je moet het ding gewoon zien als een externe geluidskaart.
Je latency in gearbox is wel zeer laag, echt een hele zware processor heb je er nu ook niet voor nodig.

de bijbehorende software is een losstaand programma

Dank je, ik ben alweer een heel stuk wijzer!
Voor alle zekerheid, met de vetgedrukte zin bedoel je dus dat het met de latency wel snor zit, toch?

En de software, ik neem aan dat ik daarmee de sounds maak, maar kan ik die dan wel meteen doorprikken naar een van de virtuele sporen in Cubase, of heb ik juist daarvoor die extra plugin nodig?

Vergeef me het doorzagen, maar ik wil gewoon zeker weten dat dit ding voor mij de oplossing is voor mijn huidige problemen en dat ik ermee eindelijk weer aan de slag kan om mijn creativiteit de vrije loop te geven. Het bedrag van het ding is zelfs voor mij te overzien. Zat ik wat beter in de slappe was, dan zou ik ook niet zo hoeven emmeren.

:p Ik begin me zowaar al een beetje gelukkiger te voelen!

pol
16 oktober 2008, 09:29
het zit zo, je hebt gearbox, het programma wat standaard bij de toneport zit, en gearbox als vst plugin bij cubase.

in gearbox kan je kiezen welk signaal er naar cubase gaat, sent 1 - 2 is met amp sims en alle effecten die erbij zitten, bij sent 3 - 4 kan je kiezen tussen het signaal wat rechtstreeks uit je gitaar komt zonder amp sim, of amp sim zonder fx. als je dan de gearbox plugin nog hebt bijgekocht kan je achteraf in cubase nog kiezen welk versterkermodel je gebruikt of met andere plugins werken, bv wagner vst, revalver, amplitube, enzoverder.

latency is geen enkel probleem, je monitort via gearbox, niet via cubase, da's net iets trager... maar gearbox zit qua latency ongeveer even snel als een pod, nauwelijks iets van te merken dus.

de extra plugin heb je dus enkel nodig als achteraf nog andere instellingen in gearbox wil gebruiken.

Ik zou wel de model packs erbij nemen, abonneer je dan best op de mails van line6. ze hebben regelmatig promodeals, rond de feestdagen. kan je met visa betalen en je krijgt dadelijk een code om het te activeren.

succes.

vulvasonic
17 oktober 2008, 02:56
Pol, je hebt me ENORM geholpen. Nu ik weet wat het ding kan en met welke beperkingen ik rekening moet houden, kan ik met een gerust hart zo'n ding zien te scoren, zonder al teveel risico te lopen op onverwachte teleurstellingen.

Geweldig bedankt voor je tijd en je heldere uitleg!
:)

rickert
17 oktober 2008, 03:21
Ik heb de toneport, bevalt prima voor thuisstudio en is lekker klein. Ik ga binnenkort een midweek weg, alleen naar de veluwe en neem m'n "homestudio" gewoon mee, echt een voordeel. Verder zijn de sounds gewoon superveelzijdig en het WERKT gewoon.

@pol, dat line-selecten van welke sent er naar Cubase gaat, waar doe je dat?

pol
17 oktober 2008, 09:14
in cubase : vst connections
standaard zal er enkel sent 1 - 2 bij de inputs staan, als je er nog toevoegt komt 3 - 4 er ook nog bij. Ik geef die inputs dan nog even een andere naam voor de duidelijkheid (clean en amp ofzo)

en in gearbox moet je nog instellen dat sent 3 - 4 in het begin van de keten staat, je kan kiezen of die voor of na de amp sims zit.

vulvasonic
20 oktober 2008, 03:43
Nog 1 vraagje: ik zie nergens voor de toneport, ook niet bij de duurdere versies, de aanwezigheid van een adapter staan. Betekent dit dat ze gevoed moeten worden met batterijen, of worden ze van stroom voorzien via USB?

Jaaaa, veel intelligenter hoef je ze van mij niet te verwachten... :chicken:

Les Paul R8
20 oktober 2008, 04:03
Toneport wordt inderdaad gevoed via USB

dodeboboeror
20 oktober 2008, 04:04
Nog 1 vraagje: ik zie nergens voor de toneport, ook niet bij de duurdere versies, de aanwezigheid van een adapter staan. Betekent dit dat ze gevoed moeten worden met batterijen, of worden ze van stroom voorzien via USB?

Jaaaa, veel intelligenter hoef je ze van mij niet te verwachten... :chicken:

USB, verder niets