PDA

View Full Version : Potmeters in de gitaar.



Nocki
14 oktober 2008, 23:30
Hoi,

Mijn gibson lp custom heeft een potmetertje wat neit meer in orde is. als ik m helemaal opendraait kraakt het einde en valt ie ook wel eens stil. Dat kan natuurlijk niet dus die gaan we vervangen.
Voor dat ik dat doe wil ik eerst even alle opties weten. Ik zou er namelijk gelijk een coilsplit in kunnen zetten ofzo maar dat hoeft niet. Heb dat wel eens gehad en ondanks dat het bruikbaarwas en ik het vaak gebruikte merkte is dat ik het honder keer checkte hoe de knoppen stonden dus ik ga dat niet meer doen. Wat ik me wel afvraag is welke potmeters ik het beste kan nemen.

Zijn er verschillende potmeters? Ik heb wel eens wat gelezen over meer of ander hoog, laag of midden door speciale potmeters. De manier waarom potmeters werken enzo.

wie kan daar wat over vertellen? Gewoon alle info over potmeters in de gitaar is bruikbaar.

alvast bedankt!

jerome
15 oktober 2008, 08:01
Voor coil splitting zou je een "push pull potmeter" kunnen gebruiken.
Die kan je dan zo aansluiten dat als aan de knop trekt de betreffende pu single coil schakelt.
Druk je op de knop dan is het element weer als een humbucker geschakeld.
DiMarzio maakt die dingen maar er zijn ook andere fabrikaten.

aaronstonebeat
15 oktober 2008, 12:21
Bij Gibson zijn potmeters van 500 kOhm standaard; logaritmisch voor volume en lineair voor toon.