PDA

View Full Version : y-kabeltje



JvD.
15 oktober 2008, 00:14
ik heb voor mijn speaker altijd 2 mic's.
maar deze staan even hard, dus ik hoef niets met volume te klooien. kan ik ze dan bijde op een y-kabeltje doen? of is het volume dan niet in bijde even hoog?

guhlenn
15 oktober 2008, 09:14
Tenzij het echt moet altijd apart. als later nou blijkt dat je alleen die ene mic wat wil eq-en, harder of zachter wilt zetten of wilt pannen in het stereo beeld ben je altijd de lul, en alleen omdat je te lui was om twee kabels te gebruiken...

Maar het kan wel :D, denk ik

JvD.
15 oktober 2008, 10:03
nou, het lijkt me juist erg handig live.

Roman
15 oktober 2008, 10:04
Nee, een Y kabel is niet gebalanceerd.

bert k
15 oktober 2008, 10:25
Dan moet je een gebalanceerde Y-kabel maken.

skanky
15 oktober 2008, 10:28
Het gebeurd wel vaker hoor....het kan prima.
Het enige is dat:
of beide mics hebben fantoom nodig
of geen van beide.

Anders krijg je 48v door je flikker. Tis niet veel maar fijn is anders.

guhlenn
15 oktober 2008, 10:58
nou, het lijkt me juist erg handig live.

Want?

Zie eerst maar eens de geluidsman te overtuigen dat je twee mic's nodig hebt. Als je daarna nog met een y-kabel aankomt pakt ie z'n mag light en slaat je acuut neer, overtuig dat je hem aan het sarren bent. Maar even serieus: Dat regelt de geluidsman toch gewoon?

bert k
15 oktober 2008, 11:48
Had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Waarom eigenlijk twee mics? Is het stereo?

guhlenn
15 oktober 2008, 12:18
ik gok vetter geluid. Doe het thuis iig daarom. Maar live ligt dat moeilijk voor de gemiddelde jongeren soos geluidsman, is mijn ervaring. Iets met geloof geloof ik ;).

bert k
15 oktober 2008, 12:36
Fasefouten dus.

guhlenn
15 oktober 2008, 13:44
Nee hoor, zolang het maar een 2x12" is. Heb zo goed als geen last van fase fouten (strikt genomen heb je altijd fase verschillen, akkoord, maar fouten vind ik duidelijk iets anders), maar de klankkleur van twee mic's vult mekaar vaak goed aan. En daarnaast is de ene speaker de andere niet...

Roman
15 oktober 2008, 15:34
Dan moet je een gebalanceerde Y-kabel maken.
Uitgaande van een standaard Y-kabel kan dat niet (een Y-kabel is een synoniem voor een "insert" kabel.)

Wat jij bedoeld; 2 microfoons over 1 signaal (parallel maken dus). Dat kan gebalanceerd uiteraard maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen. Valt onder het kopje "prutswerk" wat mij betreft.

Dus: geen gelul, gewoon 2 snoeren, 2 tracks. Waarom zou je je er druk over maken. :zz:

bert k
15 oktober 2008, 15:37
Ik bedoel helemaal niets, de topicstarter heeft het over microfoons, dan begin jij over insertkabels.

Han S
15 oktober 2008, 18:39
Een insertkabel is helemaal geen Y-kabel, bij een insertkabel heb je aan een kant een stereo jack en aan de andere kant twee mono jacks waarvan de een met de tip en de ander met de ring is verbonden.

Een Y-kabel is een kabel met één plug aan de ene kant en twee andere pluggen aan de andere kant welke in dezelfde configuratie zijn aangesloten. Dat kan gebalanceerd of ongebalanceerd. Of dat met twee microfoons ideaal is? Verre van, maar het werkt gegarandeerd.

Roman
15 oktober 2008, 20:39
Dan heb ik het blijkbaar altijd verkeerd begrepen... :stop:

De Beer
16 oktober 2008, 18:47
Werkt, maar het is zonde. je mist dan de leukste voordelen van 2 mic's. Pannen en Eq'en.
Laat het lekker aan de geluidsman over.

Dat 48v Phantoom verhaaltje van de pagina hier voor is trouwens onzin, een dynamische mic kan prima Phantoom voeding hebben. Voorversterkers en dergelijke zijn soms wel kieskeurig.

JvD.
16 oktober 2008, 18:53
we dwalen af, ik gebruik thuis voor opnemen 2 mics, deze heb ik met zelfgemaakte mooie standaartje voor mijn speaker en ik heb de positionering op mijn gril aangegeven. na veel opnames blijkt dat ik ze altijd even hard heb staan.

ik wil juist zo min mogelijk overlaten aan een geluidsman. ik heb eigenlijk nog nooit een goede geluidsman gehad en moest altijd zelf de mic voor mijn ampje schuiven. omdat er al 1 snoer is, en ik klooien met een mixertje vervelend vind dacht ik: misschien een y-kabeltje.

Han S
16 oktober 2008, 20:01
Dat vind ik merkwaardig, je hebt nog nooit een goede geluidsman gehad zeg je? En je wilt zo weinig mogelijk overlaten aan de geluidsman, mmmm........

Die geluidsman zal dus van jou het signaal krijgen van twee microfoons, maar uit een enkele kabel. Dat krijgt hij op zijn mengtafel en daar kan hij een laagaf filter op loslaten en als hij een leuke tafel heeft kan hij met vier banden parametrische toonregeling jouw geluid alsnog optimaliseren, of helemaal naar de kloten helpen.

Welke microfoons gebruik je waarvan je er twee nodig hebt? En waar zijn die geplaatst ten opzichte van de speakers? Mogelijk kan het met één microfoon net zo goed, zo niet beter klinken. Een centimeter verplaatsen geeft een wereld van verschil aan geluid. Als je twee microfoons op één kabel zet denk ik dat ze elkaar ook zullen beïnvloeden, wat ze met elk een eigen kanaal niet kunnen. Dynamische microfoons hebben een winding van koperdraad of aluminiumdraad met een impedantie van tussen 200 en 600 ohm en ik denk dat de ene microfoon met zijn spanning de andere zal beinvloeden en vice versa.

Ik denk ook dat je wat meer vertrouwen moet hebben in de geluidsmensen, vooraf een vriendelijk gesprekje met ze hebben kan geen kwaad en de meesten kunnen het wel hoor, maar zijn niet helderziend.

skanky
16 oktober 2008, 21:16
Werkt, maar het is zonde. je mist dan de leukste voordelen van 2 mic's. Pannen en Eq'en.
Laat het lekker aan de geluidsman over.

Dat 48v Phantoom verhaaltje van de pagina hier voor is trouwens onzin, een dynamische mic kan prima Phantoom voeding hebben. Voorversterkers en dergelijke zijn soms wel kieskeurig.

Dynamische mics kunnen zeker wel 48v hebben, dat heb ik nooit ontkend. Maar als je ze ongebalanceerd aansluit is het voor jezelf niet zo prettig. Helemaal niet voor zangers/zangeressen. Als je de mic dan aanraakt ben jij de aarde nl.

Han S
16 oktober 2008, 21:30
Een dynamische mic kan mits gebalanceerd aangesloten tegen phantom omdat hij het niet 'ziet'. Mocht er sluiting zitten in de kabel of verkeerd aangesloten dan sneuvelt hij alsnog.


AVOID A DREADFUL MIS-CARRIAGE


Under normal circumstances 48-volts is applied to both pin-2 and pin-3 (with respect to ground) and not across the coil or ribbon, both of which are typically isolated from the outside world via transformer. Since there is no potential difference, Phantom Power is invisible to dynamic and ribbon mics. However, if pin-1 and pin-2 (or pin-1 and pin-3) are reversed — as would happen with a mis-wired cable — either 48-volts would be applied across the mic’s transformer or across the capsule itself. Turning a dynamic mic into a tweeter is not a good thing. I’ve seen a bad cable trash a perfectly good Sennheiser MD-409 (that is not transformer isolated).

The output impedance of most microphones is 200-ohms — 50-ohms for ribbon mics; the ribbon itself is less than an ohm and requires a step-up transformer to get the signal to a useable level. An input transformer’s DC Resistance (10-ohms to 40-ohms, typical) is considerably lower than its AC Impedance (300-ohms to 1k2-ohms, typical). Connecting a mis-wired cable with the phantom power ON will send a momentary spike across the transformer to the coil or ribbon, stretching the latter out of shape.

CONDENSATION Condenser mics are thirsty for power; tube mics in particular require their own supplies most of which are bulky, inconvenient but beautiful. Solid-State Condenser mics were liberated by Phantom Power, allowing some to be battery operated.

En omdat we toch bezig zijn met phantom power, meteen het verhaal over ribbon mics:


TINY RIBBON, BIG SOUND

I spoke with both David Royer — www.royerlabs.com — and Wes Dooley of Audio Engineering Associates — www.wesdooley.com — both of whom manufacture ribbon microphones in the good old US of A. Each does their best to educate users on the do’s and don’ts of ribbon technology, offering mic placement tips, accessories and a generous warranty policy. (Ribbons are more vulnerable to plosives than dynamic mics.) David now has a Phantom-Powered Ribbon mic that kills two birds with one stone by increasing the output level and protecting the ribbon from mis-wired cables.

Wes manufactures the AEA R44 to the original specs offering replacement parts that are interchangeable with the original RCA 44 ribbon mic. Like many retro manufacturers, Wes has taken the time to talk to veteran designers and engineers, collecting some of their stories to share at the upcoming AES show in October. One tip for safely using an RCA 44 on Kick Drum blew me away (without blowing away the ribbon). Simply lay the 44 on its back against a pillow in the bottom of the drum so that the air goes across the face. I can’t wait to try that! The "ribbon" is a narrow strip of aluminum foil — hammered out in the same old-world style tradition as gold leaf — gently locked into place with just enough tension to center it within an extremely powerful magnetic gap. (The resonance is at the lowest possible extreme of the audio band.) It is both delicate and articulate. Ribbon microphones are perfectly capable of interfacing with phantom power so long as the cables are correctly wired. IF you have a transformer-less mic preamp, turn the phantom power off before connecting the mic, allowing time for the blocking caps to discharge just in case they do so at an uneven rate.

Dit staat allemaal op de site van de geweldige Eddy Ciletti.

guhlenn
17 oktober 2008, 09:21
ik heb eigenlijk nog nooit een goede geluidsman gehad en moest altijd zelf de mic voor mijn ampje schuiven.

Normaal gesproken zet het pa bedrijf de mic's op. Daar zitten wel vaker prutsers bij. Maar ook bands kunnen er wat van. Maak een rider, vermeld duidelijk wat je wilt en praat even met die man ruim voor het optreden.

Roman
17 oktober 2008, 09:50
Met name die laatste opmerking van Guhlenn is waardevol (niet dat de rest van je texten zuigen hoor :) )

Als iedere band nou gewoon een duidelijke stage-plot en rider vooraf versturen scheelt dat enorm met opbouw, vragen, onduidelijkheiden etc.

TimmU
17 oktober 2008, 10:36
Weet je hoeveel bands er een rider hebben, en hoeveel PA bedrijven de boel verstjeeren? Verhouding 10 op 5 denk ik.

skanky
17 oktober 2008, 10:59
Weet je hoeveel bands een rider hebben en dan denken dat ze klaar zijn met de techniek?

Een rider is maar het halve werk. Je zal bij elk optreden wel een beetje moeten improviseren. Een geluidstechnicus zal altijd een eigen idee hebben en je moet in samenspraak tot een goed resultaat komen.

Een rider stuur je ruim van te voren naar de desbetreffende technicus (of bedrijf) Dan heeft hij alvast een idee wat de bedoeling zal zijn en kan hij voordat de band er is voorbereiding treffen als monitors plaatsen en eventueel mics klaar zetten.
Dan als de band binnen is, overleggen band en technicus samen over het plan de campagne en kan je aan de technicus uitleggen wat voor sound je wil en al je andere technische wensen . Vaak moet er een beetje geschoven worden in de rider omdat er bijvoorbeeld meerdere bands spelen of bepaalde dingen technisch niet mogelijk zijn.
Daarna gaat de band pas opbouwen en kan de soundcheck beginnen.

Op deze manier kan je samen met de technicus tot een goed resultaat komen.

Han S
17 oktober 2008, 11:02
Ik vind dat zo'n gezeik elke keer weer, het ligt altijd aan de geluidsman. Ik heb dat een jaar of 10 gedaan en ook met de bekende artiesten gewerkt en het vreemde is dat je die nooit hoort klagen. Het zijn altijd de beginnende bandjes die problemen hebben.

Ken de de opmerking: 'we hadden een kutgeluid'? en dan met name het monitorgeluid dat zo vreselijk slecht was. Maar nooit contact zoeken met de monitorman maar wel achteraf klagen. En hoe moeilijk kan het zijn om even op je monitor te wijzen en met de vinger omhoog te wijzen, waarbij elke monitormixman of vrouw begrijpt dat je harder wilt.

En soms kan dat niet want met twee 100 watt Marshall tops en 16 Celestion speakers kom je met dat 15 inch monitortje niet meer boven die orkaan uit. En ook daar krijgt de geluidsman uiteraard de schuld van.

Sorry hoor, maar ik benader het even van de andere kant en zoals ik al eerder zei en Glenn ook, praat even over wat je wilt en doe even een goede soundcheck. En ga dan niet nog een keer aan de knoppen draaien want dan is die soundcheck tevergeefs geweest.

guhlenn
17 oktober 2008, 13:27
Weet je hoeveel bands er een rider hebben, en hoeveel PA bedrijven de boel verstjeeren? Verhouding 10 op 5 denk ik.

Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt: voor elke tien bands die een rider hebben zijn er 5 pa bedrijven die de boel verkloten? :D

HEt si een beetje een grijs gebied, want er zijn ook debielen die gewoon weigeren mee te denken (meestal vrijwilligers in een jeugdhonk). Twee microfoons voor gitaar is een klassieker (een gitaar is mono, dus je krijgt maar één mic, is mij ooit letterlijk verteld), net als 'gitaar kan niet op de monitor, dat kan gewoon niet'. Koop de geluidsman een biertje (of, liever nog, fris) en maak een praatje, leg uit wat je wil en waarom en meestal gaat het goed.

Kim Wilson
17 oktober 2008, 13:29
... Koop de geluidsman een biertje (of, liever nog, fris) en maak een praatje, leg uit wat je wil en waarom en meestal gaat het goed.
De beste tip tot nu toe. Je moet met elkaar samenwerken, niet op je eigen eiland blijven staan en de geluidsman als je vijand zien.

bert k
17 oktober 2008, 13:54
Nou zou ik als geluidsman ook wel effe een goed verhaal willen horen van de gitarist als hij twee mics op zijn ene versterker wil. Het gaat om een livegeluid, geen CD opname. Dat gaat waarschijnlijk helemaal niemand horen.

skanky
17 oktober 2008, 14:10
Ik doe het vaak zelf al, 2 mics voor de gitaar. Zelfs als de gitarist er niet eens om vraagt. Meestal een 57 en een 421. Ik gebruik ze dan als een soort eq voor het gitaargeluid. De 421 voor de body en het overall geluid en dan voeg ik de 57 toe voor de extra midrange om door de mix te prikken.

Han S
17 oktober 2008, 14:15
Die 421 prikt in zijn eentje ook makkelijk door de mix als je hem een beetje richting centrum conus plaatst. Soms vind ik een 421 te irritant, hangt van het gitaargeluid af en dan pak ik een M88, iets minder hi mid en sprankelt nog wat meer en bovendien veel meer proximity, dus effuh een stukkie dichterbij geeft een partij kloten, dat geloof je niet.

skanky
17 oktober 2008, 14:20
Ik gebruik de m88 ook graag, maar ze hebben'm bijna nergens. En ik heb er zelf nog geen een.
De 57 en de 421 hebben ze bij elk podium wel. En ik heb er zelf bijna altijd eentje bij me.

bert k
17 oktober 2008, 14:27
Nou ja, als je tijd en kanalen genoeg hebt, leef je uit. Het kan er alleen maar mooier op worden.

skanky
17 oktober 2008, 14:37
Klopt, ik heb bij de soundcheck ook altijd graag de regie.
Soundcheckregels om het goed en soepel te laten verlopen:

- Luister naar de geluidstechnicus en doe wat ie vraagt
- Niet tussendoor pingelen op je instrument
- Ook niet als ie een anders instrument aan het inregelen is.
- Bij de Soundcheck moeten alle muzikanten in de zaal zijn. Het is vreselijk irritant als je door wilt gaan en de muzikant nog uit de kleedkamer gehaald moet worden.
- Als de technicus vraagt om een liedje te spelen, ga dan niet discussieren welk liedje. Dat boeit niet, neem een nummer met jullie eigen sound en zoveel mogelijk dynamiek (clean/distortion). Het is ook een goed idee om een standaard soundcheck nummer te spelen. Het is helemaal mooi als het ook nog het eerste nummer van de set is. Dan knalt het geluid vanaf het moment dat jullie beginnen.
- Na de soundcheck niet meer aan de knoppen draaien!!
- Nooit de microfoons verplaatsen zonder toestemming van de technicus, anders is de soundcheck voor niets geweest.
- Ruim na de soundcheck je tassen/jassen en ander spul op wat je daar niet meer nodig hebt. Een net podium ziet er veel professioneler uit!


Eigenlijk zijn de regels niet meer dan logisch..........

Roman
17 oktober 2008, 14:50
skanky, ik ben het zooooo met je eens. Op alle genoemde punten, inclusief de regie hebben :)

En STOP EENS MET DAT GEPINGEL!!!!!
ik schop altijd alle muziekanten van't podium en zet ze 1 voor 1 voor de soundcheck op hun plaats. En help verdorie die arme drummer us ipv beetje op je gitaar te speulen en dom rondkijken zo van "zeg drummer, schiet's op".

Je kunt je er zoooooo aan ergeren. Net als aan slechte/domme geluidsmannetjes trouwens. Moet ik het dan toch maar weer zelf doen? prutser...

2 mics voor de gitaar, doe'k ook vaak als er maar 1 gitarist is.

guhlenn
17 oktober 2008, 16:24
Nou zou ik als geluidsman ook wel effe een goed verhaal willen horen van de gitarist als hij twee mics op zijn ene versterker wil. Het gaat om een livegeluid, geen CD opname. Dat gaat waarschijnlijk helemaal niemand horen.

Yup, dat type bedoel ik dus :D. (geintje he, maar met een kern van waarheid) Niet lullen, tis toch maar een bandjes avond. Dat vind ik een beetje jammer. Tis toch ook jouw verdienste als het knalt? Die doe maar gewoon dan doe je gek genoeg mentaliteit levert meestal sub optimale resultaten.

En Han, je beschrijving van die M88 klinkt erg overtuigend. Hoe verhoudt die zich tot de 441? (ik vind de 421 nl. zwaar irritant vanwege dat schgerpe, de 441 heeft dat veel minder maar is toch nog steeds fel)

Btw: een gate, gekoppeld aan een generator, gekoppeld aan muzikanten, zou een goede oplossing zijn :D. Niks zo erg als een snelle sound check van de drums waar de gitarist even laat zien dat ie z;n (mineur) toonladders kent... EN dan ben ik toeschouwer en hoef ik niet eens m;n aandacht er bij te houden.

bert k
17 oktober 2008, 16:50
Nou, ik ben de lulligste niet, maar als ik een festival doe met tien minuten ombouwtijd per band, dan zit ik niet echt op extra werk te wachten. In zo'n geval is het wel fijn als ik dit soort wensen van te voren weet. Maar ik ga het de band best wel naar de zin maken. Alleen heerst er onder beginnende bands vaak een soort overspannen voorstelling van wat je met een PA allemaal kan doen, en ik zeg je, de details gaan meestal volledig verloren in slecht gestemde gitaren en drums, krakende snoeren en een zaalakoestiek waar geen chocola van te maken is.

skanky
17 oktober 2008, 17:28
Als ik een festival doe en ik niet precies weet wat er allemaal speelt zorg ik dat ik alles klaar heb staan en ruim in m'n kanalen ga zitten.
Ik reserveer extra kanalen voor drums, iig voor een extra tom en een spare kanaal. Verder reserveer ik 2 kanalen percussie, 2 kanalen bas, 4 kanalen gitaar, 2 kanalen toetsen, 4 kanalen zang en wat ik over heb is spare.

Verder zorg ik dat ik alle microfoons en DI's klaar heb staan/liggen zodat ik het gelijk neer kan zetten als ik het nodig heb.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

En die ontstemde gitaren, krakende snoeren en slechte akoestiek daar kan je niks aan doen en moet je maar voor lief nemen. Als jij je best maar doet.

bert k
17 oktober 2008, 17:30
Dat is het, gewoon goed werk leveren. In de praktijk zet ik dan ook rustig twee mics neer, hoor. Het heeft ook iets psychologisch, gitarist is blij, dus op zijn gemak, dus hij speelt lekkerder, ook hoor ik totaal geen verschil in het geluid.

skanky
17 oktober 2008, 17:33
Precies, dat is ook een belangrijke taak als geluidstechnicus: zorgen dat de muzikanten zich op hun gemak voelen. Laten merken dat qua techniek alles goed komt (ook als dat niet zo is, dan moet je doen alsof). Als de technicus gaat stressen, dan wordt de band ook onrustig en zullen ze niet lekker spelen.

mvg.
Tonmeister Freud

Han S
17 oktober 2008, 17:55
En Han, je beschrijving van die M88 klinkt erg overtuigend. Hoe verhoudt die zich tot de 441? (ik vind de 421 nl. zwaar irritant vanwege dat schgerpe, de 441 heeft dat veel minder maar is toch nog steeds fel)



De 441 is een totaal andere microfoon als de 421 kwa geluid. Hij klinkt minder fel in het hoogmidden en hij heeft meer laag. Voor blazers en zelfs voor viool kan hij het meer dan goed doen. Op toms heb ik liever een oude 421.

De M88 klinkt compacter dan de 421 en de 441, is veel richtinggevoeliger en heeft een mooiere OAR, ook mooier dan de 441. Op trompet zal ik een M88 niet gebruiken, dat wordt te scherp. De M88 is weer totaal anders dan de 441, het is met microfoons heel bizar, soms probeer je er een op iets omdat je ff geen andere hebt en zowel de 441 als de 88 blijven me verbazen.

Het mooiste wat ik heb meegemaakt als FOH man was een voorprogramma van een grote act. Ik had een CDtje met die jongens opgenomen en ze vroegen of ik het geluid wilden doen toen ze in de support moesten van een echt grote band, al weet ik niet meer precies welke dat was. Anyway, ik zei dat ik dat wel wilde, maar dat ik mijn eigen microfoons zou gebruiken en dan heb ik het over 421's, 441's en de verschillende Beyer mics.

Na afloop ben ik boven op kantoor en daar komt de hoofdact binnen en zegt tegen de leiding van dat gedoe: GVD, waarom had het voorprogramma een veel beter geluid dan wij? Dat vinden we helemaal kudt.

Met Skanky ben ik het eens over de rust die een geluidsman moet hebben, een opgefokte geluidsman is dodelijk. Je moet buitengewoon goed tegen stress bestand zijn en dat zijn er niet zo veel helaas, maar ik heb ze wel meegemaakt die werkelijk door niets uit hun balans waren te krijgen.

berolios
17 oktober 2008, 18:36
Ha ha ha... hier nog een techneut... leuk om eens 'gezeur' van muzikanten te horen... LOL

Tsja, net zoals je goede en slechte muzikanten hebt, heb je ook goede en slechte techneuten... het ligt nogal aan het circuit waarin je zit welk type je het vaakst tegen komt... Ik heb zelf eigenlijk nog nooit klachten of irritatie gehad met muzikanten en ik zit ondertussen toch al een tijdje in de live-audio.

Communicatie is het sleutelwoord (op ALLE fronten !!) en als iedereen beseft dat je er SAMEN bent om een productie een succes te maken, dan zal het me verbazen als er problemen ontstaan; zou me al helemaal verbazen als die zich dan vaak voor zouden doen. Een praatje met de geluidstechneut vooraf (als daar tijd en mogelijkheid voor is) doet vaak wonderen inderdaad. Ook moet iedereen elkaar respecteren en weten wanneer ze elkaars mening serieus moeten nemen. Als een muzikant per se een bepaalde microfoon wilt gebruiken, ook al ben ik ervan overtuigd dat mijn keuze beter is :sssh:, dan vraag ik naar het hoe en waarom en probeer een oplossing te vinden waar we beide blij van worden. Waar we uitkomen hangt dan van de situatie af (zou zomaar kunnen dat zowel zijn als mijn mics ervoor hangen :rockon: ).

Vaak merk ik ook dat als ik laat zien echt voor kwaliteit te gaan en ook te weten waar ik het over heb, dat muzikanten vaak geneigd zijn te vertrouwen op mijn oordeel. Andersom zal ik ook altijd open staan voor de input van muzikanten... het zou niet de eerste keer zijn dat ik de gitarist uitnodig tijdens de soundcheck naast me te komen staan om te luisteren of het inderdaad allemaal klinkt zoals we net hebben besproken.

Daarnaast bemoei ik me persoonlijk ook vaak met de podium-opstelling en (als dat nodig is) het podiumgeluid (maar meestal heb ik het genoegen samen te werken met een goede monitor-techneut) en soms zelfs met de geluiden van de muzikanten zelf... Soms wordt ik op dat moment zelf dan als zeurkous gezien... maar dat interesseert me niet, want het wordt er wel allemaal een stuk beter van... als er geen goede sound van het podium afkomt, is het maken van een goede sound in de zaal immers onmogelijk... en aan het einde van de gig krijg ik dan ook (hopelijk) een bedankje als blijkt dat dat gezeur toch heeft geholpen, want het klonk allemaal geweldig (volgens de manager in de zaal en oma op de tribune)... vergeven en vergeten zeggen we dan ;). Ik vind persoonlijk dus dat je je als mixer op moet stellen als een (onmisbaar) extra bandlid... echt onoverkomelijke problemen komen dan eigenlijk niet voor als je je vak verstaat.

Wat ook al eerder is aangehaald op het gebied van communicatie is het MONITORGELUID... als er iets niet in orde is... ZEG DAT DAN !! Achteraf klagen is makkelijk, maar een tegekke show gegeven hebben, omdat je zo'n lekker podiumgeluid had is nog veeeel leuker :cooler:!!



Als je telkens weer met andere techneuten/ bedrijven samen moet werken, dan wordt de communicatie alleen nog maar belangrijker. Niet alleen op de dag zelf, maar nog veel meer tijdens de voorbereidingen. Niet alleen een duidelijke priklijst en stageplan horen daarbij (klik KLIK (http://www.geocities.com/tech_rooom/ROOOM_Patch_Stageplot.pdf) voor een goed voorbeeld); maar ook een telefoontje met de leverancier een weekje voor aanvang of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn doet vaak wonderen: "wat? 6 blazers? daar wist ik nog niks van !! mmm... volgens mij heeft het management een oude rider gestuurd... ja, graag, stuur de nieuwe maar even op, dan hebben tenminste de juiste spullen bij ons".

Tuurlijk, de muzikanten hebben hun taken en de geluidstechneut heeft zijn taken... maar in die gevallen wanneer de ene zich zoveel mogelijk in probeert te leven in de ander... zal alles het soepelste verlopen...

Ik heb persoonlijk vrijwel nooit problemen, maar dat kan ook het circuit zijn waar ik met mijn verwende reet in zit...

En ja... er zijn ook mindere techneuten... net zoals er mindere muzikanten zijn helaas... maar het is juist de kunst daar goed mee om te gaan en er toch een goede show van te maken !!

skanky
17 oktober 2008, 19:06
Leuk zo'n rider van Rooom maar de meeste mic's kan je niet vragen van een poppodium.
Dit is leuk voor grote festivals waar toch alles ingehuurd wordt. Als je dit soort mics altijd wil gebruiken moet je het zelf meenemen.

Han S
17 oktober 2008, 19:46
Ik vind die microfoon eisen ook wel apart, ik zou in een jeugdcentrum niet mijn dure 414's neerzetten en ik begrijp ook nog steeds die eeuwige 57 op snare niet. Leuk als je een erg goed drummer hebt, maar gaat hij hard op de hi hat dan heb je een probleem.

berolios
17 oktober 2008, 21:24
Ha ha... ik zet iets neer als illustratie voor onze gewaardeerde muzikantenvrienden, om aan te geven hoe een DUIDELIJKE rider eruit ziet, krijg ik commentaar van andere techneuten dat de details daarop niet OK zijn... gaat lekker zo he :satisfie: ! De micro's die je erop zet mag je helemaal zelf kiezen, ik wilde het 1,5 jaar geleden (want deze rider is van juni 2007, is er wel een die toevallig altijd on-line staat, vandaar dat ik hem als voorbeeld geef) graag zo hebben, als jij het bij jouw bandje graag anders ziet... be my guest !! Nu zou ik ook een paar dingetjes anders doen (maar die 414-en houden we erin... OK een setje KM140's mag ook ;)!).

Trouwens, als bepaalde microfoons niet beschikbaar zijn, dan is een telefoontje snel gepleegd, nietwaar? Als een leverancier van een show zijn voorbereiding goed doet zal hij zelf wel even bellen, maar ondertussen weet ik wel dat ik zelf gewoon even een paar dagen vantevoren moet bellen om alles te checken... gaat altijd goed... het maakt me ook niet zoveel uit hoor, als er bepaalde mics niet voor handen zijn... voor een aantal bronnen maakt me dat WEL uit en dat zeg ik dan gewoon en daar komt dan ook geen andere mic op... nog nooit echt problemen mee gehad... maarja... zoals ik al zei: ik ben misschien wel een verwend nest wat dat betreft :soul: ...

Trouwens... hebben we het hier dan alleen maar over pop-podia ?? Ik dacht over optredens in het algemeen... festivals, evenementen, kroegen, zaaltjes... van voor naar achter, van links naar rechts zeg maar ...

Afijn, ik vond mijn eerdere bijdrage eigenlijk wel nuttig... laten we nu niet gaan vervallen in detaillistisch geneuzel.

p.s. een SM57 op snare werkt nog altijd tegek, zeker icm een B98 op snare bottom.
p.s.2 ik werk alleen maar met goede drummers :cooler:

Han S
17 oktober 2008, 21:29
Bij muzikanten is er ook vaak een diep geworteld iets, Celine Dion schijnt nog steeds een SM58 te willen. Ik zag vanmorgen een DVD van Sara Brightman (ik heb het echte concert ook bijgewoond) en die zong op een Neumann KMS105 en dat klinkt toch echt beter dan een 58 IMHO. En met de klassieke stukken zong ze op een Schoeps met zo'n flamingo stand, je kent het wel en dat klonk nog beter.

Maar dat is weer een andere discussie. Ik denk dat die band van de rider die C414's niet zullen missen als er een paar AKG C451's of Neumann KM84's staan.

berolios
17 oktober 2008, 21:39
beetje off-topic (maar we hadden het toch al lang niet meer over een Y-splitje --> sorry, dat las ik later pas):

Een mic moet ook goed bij een stem passen vind ik. Als uitgangspunt neem ik in de meeste gevallen een SM58, omdat ik dat klankmatig nog altijd erg mooi vind (direct in je smoel vocal-mic). En als overspraak een issue is, neem ik als uitgangspunt een Beta 57 (hypernier). Als uitgangspunt neem ik in ieder geval meestal een dynamische mic voor vocalen, omdat het hoog van een condensator vaak nogal nep aandoet. Dit typische hoog is in andere gevallen dan net wel weer wenselijk (jazz, easy listening). Zo werkt een condensator bij sommige stemmen juist weer goed (neem bijv Ilse DeLange).

Het plaatje moet gewoon in elkaar passen. Muzikanten zijn vaak wel in om dingen uit te proberen, maar als er op een gegeven moment een combinatie gevonden is die werkt, dan is het speelkwartier vaak voorbij en houden ze (voorlopig) vast aan de keuze die gemaakt is.

Ajoo!

JvD.
17 oktober 2008, 21:52
Ha, het is super grappig hoe iedereen steeds van een ideale situatie uit gaat. Wij hebben als band één eis: zonder soundcheck komen we niet.
We zijn absoluut geen top act, maar we hebben wel op festivalletjes gestaan met toch erg goede bands.

Meestal blijkt een dag voor het optreden dat dat checken niet kan, we 15 minuten ombouw tijd hebben en de geluids man die zien we daar wel. De rider leest ie niet; enjoy.

Ik heb nog nooit een geluidsman gehad die vroeg hoe het podium geluid was, of die in de zaal luisterde. Meestal komen ze niet achter hun tafel vandaan.
Ook moet ik na het neerzetten van mijn amp zelf het mic’je er maar voor schuiven. Als ik vraag om nog een snoer dan heeft ie het niet, of heeft ie niet zo veel inputs. Man we stonden op een festival in Hilversum en daar was een menneer die niet wist wat een DIbox was. Wat mij betreft moet je altijd alles zelf doen.
Dus als ik toch de mic er zelf voor moet zetten, is het toch gewoon handig om mijn eigen mic’s mee te nemen en die op een y-kabeltje te doen en dan heb ik het geluid van mijn opnames? Daar ging de openingspost over =D

skanky
17 oktober 2008, 22:01
Je hebt dus nog nooit een goede geluidsman gehad die vraagt of het podiumgeluid goed is en achter z'n tafel vandaan kwam?
Sorry hoor, maar dan vraag ik me serieus af op wat voor festivals of wat voor tenten je speelt.....

Kim Wilson
17 oktober 2008, 22:05
Dan heb jij wel altijd pech gehad. Ik heb bij ons in de jeugdsoos ook geluid gedaan voor diverse bands, en ik heb altijd eerst een monitormix gemaakt (en aan iedere muzikant afzonderlijk gevraagd of het goed was), soundcheck, nog een keer vragen of de podiummix goed was, tijdens het optreden op verschillende plekken in de zaal staan. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben.

Han S
17 oktober 2008, 22:45
Ha, het is super grappig hoe iedereen steeds van een ideale situatie uit gaat. Wij hebben als band één eis: zonder soundcheck komen we niet.
We zijn absoluut geen top act, maar we hebben wel op festivalletjes gestaan met toch erg goede bands.

Meestal blijkt een dag voor het optreden dat dat checken niet kan, we 15 minuten ombouw tijd hebben en de geluids man die zien we daar wel. De rider leest ie niet; enjoy.

Ik heb nog nooit een geluidsman gehad die vroeg hoe het podium geluid was, of die in de zaal luisterde. Meestal komen ze niet achter hun tafel vandaan.
Ook moet ik na het neerzetten van mijn amp zelf het mic’je er maar voor schuiven. Als ik vraag om nog een snoer dan heeft ie het niet, of heeft ie niet zo veel inputs. Man we stonden op een festival in Hilversum en daar was een menneer die niet wist wat een DIbox was. Wat mij betreft moet je altijd alles zelf doen.
Dus als ik toch de mic er zelf voor moet zetten, is het toch gewoon handig om mijn eigen mic’s mee te nemen en die op een y-kabeltje te doen en dan heb ik het geluid van mijn opnames? Daar ging de openingspost over =D

Je hebt nog niet gezegd welke microfoons je gebruikt.

bert k
17 oktober 2008, 23:29
Maar los daarvan, als je echt zo'n rioolbeer treft als geluidsman, dan hoef je echt niet te verwachten dat je hetzelfde geluid hebt als je opnames, ook al gebruik je je eigen microfoonsetup. Je bent toch afhankelijk van die gast die hoogstwaarschijnlijk geen vinger uitsteekt naar je geluid, en het vervolgens vakkundig om zeep helpt.

Ik leef met je mee, dat is de praktijk, maar een y-kabeltje gaat hier niet helpen.

berolios
18 oktober 2008, 21:57
[...] Meestal blijkt een dag voor het optreden dat dat checken niet kan, we 15 minuten ombouw tijd hebben en de geluids man die zien we daar wel [...]

Op een festival kun je vrijwel nooit soundchecken als je niet als eerste speelt, dat weet iedereen.
Als je weet dat je op een festival speelt, kun je ook zelf vantevoren even checken hoe het zit met change-over tijden en faciliteiten (rolling risers en zo).
15 minuten is krap, maar met een goede planning en communicatie zeker te doen.
Als je geen eigen geluidsman meeneemt, zie je de techneut inderdaad pas als je optreden is. Wil je eerder contact? Zou ik me iets bij voor kunnen stellen, maar je kunt zelf toch ook even bellen om het optreden door te spreken?


Vat dit aub opbouwend op, want zo is het wel bedoeld!... De manier waarop je je hier in jouw posts profileert geeft mij reden aan te nemen dat we toch zeker ook een deel van de oorzaak van de problemen die je ondervindt bij jou moeten zoeken. COMMUNICEREN is het sleutelwoord... je terugtrekken op je eilandje en verwachten dat je in een of ander willekeurig k@tkroegje de toptechneuten van NL achter de knoppen vind en daar dan zeik over maken wanneer dat niet het geval blijkt te zijn is nogal destructief. In mijn eerste post in deze thread heb ik geprobeerd uit te leggen hoe ik er (als professional) tegenaan kijk, misschien geeft dat wat inspiratie om het de volgende keer wat soepeler te laten verlopen.

Maar zoals Bert al zei: als je een rioolbeer als geluidsman hebt (wat een fantastische uitdrukking is dat, die houden we erin !!)... dan is er weinig aan te doen, buiten je eigen vaste tech mee te nemen... dan weet je dat je altijd iemand bij je hebt die het beste met je voor heeft.

Het is erg vervelend dat je zo veel slechte ervaringen hebt, maar deze zijn zeker niet representatief als je naar de hele scene kijkt. Ik hoop dat de ervaringen snel beter worden, want optreden moet LEUK zijn... en geen kwelling !!

En in reactie op jouw initiele vraag:
De factoren die jouw eindgeluid in een studio bepalen zijn ontzettend verschillend van de factoren die live meespelen. Denk aan akoestiek van de ruimte, pre-amps die je gebruikt voor je mics, mengtafel, volume van je versterker, overspraak... etc... etc... Het feit dat je beide mics op hetzelfde level hebt staan (gain je ze ook hetzelfde, of staan alleen de schuifjes beide even hoog?), wil nog niet zeggen dat je met een y-splitje dezelfde sound krijgt... waarschijnlijk niet zelfs, want de belasting van de input-stage van je pre-amp wordt anders en daarmee gedeeltelijk ook het klankmatige gedrag (hangt natuurlijk af van wat voor kwaliteit pre-amp je gebruikt).


Een Y-splitje live gebruiken zorgt er (in het meest optimale geval) voor dat er steeds hetzelfde signaal bij de mengtafel aankomt, maar wat daar verder mee gebeurd heb je totaal niet in de hand... een Y-splitje is dus totaal zinloos, al zou het werken hoe je dat in gedachten hebt.

De problemen die jij live ondervindt kun je in mijn optiek veel beter oplossen door met de eerder aangedragen maatregelen aan de gang te gaan... met als sleutelwoord (u raad het al) COMMUNICEREN !!!

Succes ermee!

Han S
18 oktober 2008, 22:30
Er was eens een draadje op het niet meer bestaande forum (dat blauwe met de gele lettertjes) van een toetsenist die meende dat hij de PA mannen en vrouwen maar eens flink moest aanpakken, want die hadden er volgens hem geen verstand van en de toetsen waren bij optredens nooit te horen. Dat die toetsenisten vrijwel nooit hun levels voor elkaar hebben was hem even ontgaan. Ik heb dat zo vaak meegemaakt, je hebt een piano en gaat over naar strings, maar die zijn drie keer zachter. Dus je gooit het level omhoog zodat je die strings hoort. Even later gaat hij weer naar piano en blaast bijna je speakers weg.

Dus met een ruk haal je de boel weer naar beneden en laat het voor de rest maar zo staan want je blijft bezig.

Afgelopen zomer op de stadsfeesten geweest in Hoorn. Daar stond op een plein een podium (er waren meerder podia in de stad) en daar stond een klein PA-tje. Daar stond een band over te spelen en een jonge vent deed het geluid. Die installaties waren gratis beschikbaar gesteld en de bediening werd gedaan door vrijwilligers. Vreselijk aardige en rustige jongen van rond de twintig.

Maar verschillende mensen, niet gehinderd door enig verstand van zaken vonden het nodig om constant tegen hem aan te zeiken dat het harder moest en die jongen maar vriendelijk lachen. Dus ik zeg tegen hem dat hij ze toch vooral moet laten lullen want er knipperden al diverse rode lichtjes. Je kunt gewoon niet harder, straks blaas je de boel aan flarden en heb je helemaal geen geluid meer. En daar was die jongen dan weer blij mee. Ik bedoel maar, het is zo makkelijk om kritiek te hebben, maar ga het zelf maar eens doen, die jongens doen echt wel hun best hoor, maar niet iedereen is daar even goed in.

berolios
19 oktober 2008, 00:10
[...]Dus met een ruk haal je de boel weer naar beneden en laat het voor de rest maar zo staan want je blijft bezig [...]
Of je zet er een dikke compressor op... doet die het werk voor je

Wel tof dat je die jongen even een hart onder de riem hebt gestoken... daar heeft ie de hele avond op gedraaid waarschijnlijk!!

Het krijgen van complimenten werkt voor mij persoonlijk erg motiverend... niet dat ik er meer of minder mijn best voor doe, want ik ga er (vrijwel) altijd 100% voor... maar het geeft je wel een goed gevoel van voldoening als er mensen naar je toe komen die zeggen dat het de beste sound is die ze in jaren hebben gehoord :seriousf::cheerup::dance:.

Vooral bij jazz-festivals merk ik goed dat het publiek ook op het geluid erg kritisch is. Soms komen dan mensen (naast complimentjes maken ;)) wel eens zeggen dat ze het wat te hard vinden, of dat het links achterin een beetje dof is of iets . Dat vind ik in zo'n geval meestal helemaal niet erg... ondertussen ben ik ervaren genoeg om snel door te hebben wie je serieus moet nemen en wie niet... Ik leg dan meestal uit welke goede (vind ik dan) reden er is om het iets steviger te maken, of ga luisteren waar ze het over hebben. Einde van dit seizoen op een redelijk groot jazz-festival toevallig nog iemand gehad die zei dat er vooraan iets kraakte... ik gaan luisteren... was er een van mijn infills ziek... toch handig dat iemand even iets komt zeggen in zo'n geval!

Afijn, ik ga weer verder, want ik dwaal af...

Wat de vraag van de TS betreft heb ik alles wel gezegd wat ik wil zeggen, hopelijk kom je eruit JvD !!

Adios!

Han S
19 oktober 2008, 00:16
Ik heb het zo'n 10 jaar gedaan en ook een jaarlijks bigband festival een keer of drie. Niet echt mijn muziek, maar geweldig om te doen en zoals je zegt komen er dan mensen naar je toe die hun waardering uiten en daar doe je het voor. Als je dat truukje een keer door hebt dan is het echt genieten. Het mooie met bigbands is dat ze zelf de balans maken en al met één microfoon op de juiste plek kun je een goed geluid hebben.

Een groot PA in een grote tent is te gek, dat is net formule 1 racen.

Ik heb het niet zo op compressors, het blijft een noodzakelijk kwaad en ik ga voor een zo goed mogelijk geluid.

bert k
19 oktober 2008, 00:54
Of je zet er een dikke compressor op... doet die het werk voor je

!
Nee, dat is een oplossing die werkt als je vaste geluidsman van een band bent met een eigen PA.
In de praktijk zie je de band voor het eerst, en krijg je alle toetsen aangeboden vanaf zijn eigen submixertje en merk je het probleem pas op als je al aan het spelen bent.

berolios
19 oktober 2008, 12:39
[...] In de praktijk zie je de band voor het eerst, en krijg je alle toetsen aangeboden vanaf zijn eigen submixertje en merk je het probleem pas op als je al aan het spelen bent.
Precies... en op dat moment loop je effe naar de achterkant van je tafel, neemt twee vrij compressor-kantjes en inserteer dan op de toetsenkanaaltjes... voila... probleem opgelost :B

De oplossing die werkt als je vaste geluidsman bent van die band is die toetsenist aanspreken op de problemen en zorgen dat die opgelost worden.

berolios
19 oktober 2008, 12:47
[...] Ik heb het niet zo op compressors, het blijft een noodzakelijk kwaad en ik ga voor een zo goed mogelijk geluid.
Dynamische tools zijn in mijn ogen juist een belangrijk onderdeel van het benodigde instrumentarium om een goede mix neer te zetten, zeker live... en zeker in akoestisch 'niet optimale' omstandigheden. Voor mij is 'goed geluid' dan ook vaak o.a. een gevolg van het toepassen van dynamische tools. De kunst is om het gedoseerd toe te passen en te luisteren waar je mee bezig bent, in plaats van op de automatische piloot de helft maar plat te drukken.

Het ligt natuurlijk ook aan het soort muziek waar je mee bezig bent. Bij popmuziek zul je waarschijnlijk iets meer dynamische tools gebruiken dan bij een piano-concert.


Ik heb het zo'n 10 jaar gedaan en ook een jaarlijks bigband festival een keer of drie. Niet echt mijn muziek, maar geweldig om te doen en zoals je zegt komen er dan mensen naar je toe die hun waardering uiten en daar doe je het voor. Als je dat truukje een keer door hebt dan is het echt genieten. Het mooie met bigbands is dat ze zelf de balans maken en al met één microfoon op de juiste plek kun je een goed geluid hebben.

Een groot PA in een grote tent is te gek, dat is net formule 1 racen [...]
Leuk! Ik vind bigbands tegek, alleen mike ik meestal wel alles apart. Op grotere PA's draaien is erg fijn, zeker als dat in een akoestische leuke omgeving is (open-air, HMH, etc), je kunt je dan echt concentreren op een muzikale mix, in plaats van (gedeeltelijk) bezig te zijn de akoestische tekortkomingen van de plek waar je speelt te maskeren. Ach ja, met een ruimte 'mee mixen' geeft soms ook voldoening... het hoort er allemaal bij, toch?

Han S
19 oktober 2008, 13:01
Ik zeg het ook wel eens op forums al gearslutz, maar je bent hier onder ervaren studio en PA mensen, maar ook onder total noobs die zoveel mogelijk willen leren. Een compressor lijkt een wondermiddel, maar in feite is dat verre van waar en gebruik ik het alleen wanneer nodig en dan nog met mate en ook nog als het ff kan parallel, dus met behoud van het origineel en dan gebruik je dus de compressie om zachte signalen wat harder te maken. Als een toetsenist zijn piano vijf keer zo hard heeft als de strings dan zul je niet de compressie gebruiken maar de limiting van het apparaat. En dan blijft er dus van je pianogeluid zo goed als niks over, een wollige brei zal je deel zijn, ook met een Manley VariMu, een 1176 of een Fairchild.

De compressor gebruiken als automatische volumeregeling is bij mij absoluut niet aan de orde, al ben ik het met je eens dat een onervaren zanger(es) die het nodig vindt om zeer hard te gaan uithalen met de microfoon op de mond, niet zonder limiter kan, al was het alleen al om je dure speakers te beschermen.

Hoe ik dat in de studio doe? Ik heb de tekst van het nummer voor me en we zingen het eerst even door. Ik weet dan waar de harde en zachte stukken zitten want ik maak aantekeningen en dan gaat het op de ouderwetse manier met gainriding, dus met de hand aan de fader en dat is nog steeds het mooist. Met de mix komt er dan en beetje compressie op, 2:1 bijvoorbeeld en dan ben je het mannetje. Hangt ook wel van de muziek af hoor, als je dat Motown geheig mooi vindt zul je meer compressie moeten gebruiken.

berolios
19 oktober 2008, 13:29
Hi Han,

Ja, tuurlijk, dat van die compressor bij die toetsen-malloot moet je met een korreltje zout nemen ;)... hoewel ik het wel eens doe hoor! Maar daaraan voorafgaand heb ik wel al alle andere registers open gestrokken om het beter te maken! Soms krijg je dat soort onzin als 'voorprogramma' op festivalletjes en als er van de rest van de band ook niks te bakken valt, vind ik het wel best... ik zorg dat alles goed te horen is en spaar mijn energie voor de headliner :listen:... grappig is dan dat de vaste aanhang/ familie van zo'n bandje dan vaak nog razend enthousiast is ook nog, want het geluid was toch wel erg goed vandaag... hi hi...

Ik moet je eerlijk zeggen weinig studio-ervaring te hebben. Ik heb wel een PT setje waarmee ik live dingen opneem. Ik ben wat dat betreft een echte live-man. Ieder heeft zo ook zijn eigen stijl van mixen natuurlijk, het is ook erg afhankelijk van de situatie vind ik. Ik gebruik vaak best wel het een en ander aan compressie om verschillende redenen. Soms haal ik bronnen zelfs alleen maar door een bepaalde compressor om een bepaalde sound te krijgen... gain reduction is dan vrijwel 0...

Maar goed, ieder zijn stijl, als het eindresultaat maar goed is
Ajoo!

Han S
19 oktober 2008, 13:49
Ik was laatst op een groot plein en daar speelde een bigband. De PA technicus had niet door hoe je dat moet doen en het was dan ook niet best. De zangeres had een draadloze microfoon, er komt op een gegeven moment een saxofoniste naar voren om een solo te plegen, maar daar stond geen microfoon. De zangeres stond naast de saxofoniste met de microfoon in de hand, hangend op kniehoogte en zij kwam niet op het kraakheldere idee om die mic in de buurt van de sax te houden. Heerlijk is dan, je handen jeuken maar je bemoeit je daar niet mee. Ik bemoei me alleen met die zaken als daar om wordt gevraagd, maar als je daar bij staat is het wel moeilijk om je te beheersen.

skanky
19 oktober 2008, 17:40
[QUOTE=Han S;1837748. De zangeres stond naast de saxofoniste met de microfoon in de hand, hangend op kniehoogte en zij kwam niet op het kraakheldere idee om die mic in de buurt van de sax te houden. [/QUOTE]

Achja, dat zijn vaak van die zangeressen die, als ie perongeluk toch rond begint te zingen, de microfoon zo dicht mogelijk bij hun proberen te houden en het liefst het kapsel afdekken met hun handen.

Roman
20 oktober 2008, 09:53
heerlijk herkenbare verhalen :) :seriousf: