PDA

View Full Version : Nieuwe versterker, problemen met de keuze.



sjaak1990
14 oktober 2008, 22:08
Hallo,

Sorry voor het openen van zo'n standaard topic maar ik zit echt vast.
Ik heb al een marshall dsl 50, welke ik ga modden of vervangen door een andere scheurbak. Dit is mijn main amp. Deze wil ik in de toekomst lekker combineren met een andere, stereo delay, en gewoon de ene op een randje en de andere lekker clean, maar dit terzijde.
Mijn gitaren zijn een ibanez artstar al100jr en een blade california custom.

Ik woon op 2 plaatsen en ik wil op allebei de plekken een mooi geluid hebben.
Nu gebruik ik tijdelijk een marshall avt100x op de ene plek, maar deze staat hier maar tijdelijk.
Ik wil graag een versterker die ik mee kan nemen om met de band te oefenen. Maar dit is geen reden om speciaal een extra kleine versterker te kopen, anders loop ik maar wat vaker of met een karretje of wat dan ook.
Ik heb vandaag een tijd lang wat combo versterkers aan de tand gevoeld hier een kort verslag ervan, gestest met mijn ibanez arstar met dimarzio norton neck en seymour duncan parallel axis brug pup.:

Brunetti Maranello:
Best mooi clean, beetje Vox achtig, lekker direct en mooie ronde hoge tonen voor zo'n versterker. Toch miste ik wel wat in het geluid. De crunch was lekker maar ook weer niet geweldig, ik weet dat ik wel veeleisend ben. Bij hogere gain werd het wat fuzzy en verloor de versterker definitie. Dit vond ik vooral minder. Hij klonk groot voor zo'n klein bakkie maar toch deed het me niet veel hoewel het geluid toch goed is.

Koch Studiotone:
Clean was steriel direct en fel, naar mijn mening iets te schel, no offence hoor, ik weet dat er veel liefhebbers op het forum zijn. De crunch vond ik wel gaan, net zoals bij de brunetti, wel goed maar toch niets speciaals, geen wow. Hogere gain verloor ook de koch definitie en op dit gebied vond ik de brunetti ook echt beter. Deze klonk vooral wat groter en minder steriel. Vooral de clean en de dikkere scheur van de brunetti vond ik toch echt mooier.

Koch Twintone:
Al een heel stuk beter dan de studiotone. Mooier clean, ronder, meer diepte en vooral grootser. Toch weer een beetje karakterloos. De crunch was ook een stuk beter, maar weer een beetje karakterloos, verder niks mis mee toch. De overdrive was ook echt een stuk beter dan bij de Studiotone, dikker en meer definitie en geen plop bij het wisselen van clean naar gain natuurlijk, wat ik ook als voordeel zie. Toch vind ik deze amp een beetje aan de dure kant voor een tweede versterker.

Orange Tiny Terror combo:
Ik ben geen Orange fan, maar toch maar geprobeerd. Een leuk concept, gain tone en volume knop. Verder die celestion g12h-30 speaker, zou een leuke combinatie moeten zijn. Toch vond ik het een beetje gemoffeld klinken, de versterker miste naar mijn mening de dynamiek, die zo'n soort versterker hoort te hebben. Een netjes geluid maar niets bijzonder.

Peavey classic 30:
Clean wel mooi, maar niet mijn ding, gold ook voor de overdrive. Een geinige versterker maar niet voor mij, ook niet verder getest.

Fender Princeton:
Een heel andere versterker en zeker niet de beste Fender maar ik heb hem er voor de grap even naast geprobeerd.
Clean klonk veel mooier dan bij de andere versterkers, ondanks de 10 inch speaker. Meer karakter, mooie ronde hoge tonen, het echt fender clean. Geen overdrive natuurlijk maar dit is op te lossen met pedaaltjes en dit is geen probleem voor mij.

Nu zit ik dus met het probleem welke versterker moet ik kopen.
Ik heb niet echt een budget ofzo, maar het moet toch niet te duur worden. Het liefst niet boven de 800 euro 2e hands, en het liefste hier toch een stuk onder.
Ik zit er eigenlijk aan te denken een andere boeg in te slaan en gewoon een 1 kanaals vintage versterker te kopen. Waarbij ik voor de overdrive pedalen gebruik, maar wel echt wat speciaal heb.
Ik vind marshall scheur mooi, daarom zit ik ook aan een 2 kanaals te denken.
Ik denk dat het voor mij geen koch of brunetti gaat worden omdat ze gewoon goed zijn maar niets speciaals hebben. Dan heb ik liever een minder veelzijdige versterker met meer karakter.

Ik ben toch een beetje vast komen te zitten wat te doen, een 1 kanaals met prachtige clean, of een 2 kanaal.

Ik zou een losse top ook leuk vinden, ik zou zelf graag een cabinet willen bouwen, ik denk dat ik hier zelf wat moois van kan maken, voor toch veel minder dan de nieuwprijs. Zo kan ik voor de kwaliteit materialen kiezen die ik wil en het is makkelijker te versjouwen.

Het is denk ik al duidelijk, ik wil graag een clean met diepte en karakter, verder hou ik van sound met een lekker randje en een open gedefinieerde scheur. Ik ben zeker geen metalhead.
Veel zullen denken, neem een vox, ik vind de vox clean mooi, maar ben niet zo gek van de overdrive.

Een heel verhaal en sorry voor het zoveelste "nieuwe versterker" topic maar ik zit toch echt een beetje vast.

Ik hoop dat iemand suggesties of ideeën heeft, in ieder geval bedankt :)

MarkV
14 oktober 2008, 22:12
Dus eigenlijk heb je een aantal versterkers geprobeerd, waarbij de Fender eigenlijk maar overblijft als keuze?

Misschien wat andere Fenders proberen?

Wat voor soort geluiden en veelzijdigheid zoek je eigenlijk? en muziekstijl?

sjaak1990
14 oktober 2008, 22:50
Dus eigenlijk heb je een aantal versterkers geprobeerd, waarbij de Fender eigenlijk maar overblijft als keuze?

Misschien wat andere Fenders proberen?

Wat voor soort geluiden en veelzijdigheid zoek je eigenlijk? en muziekstijl?

Dat is het niet echt. Ik wil gewoon geluid met een karakter, ik ben een beetje onduidelijk geweest denk ik. Ik wil gewoon geen versterker met een steriel geluid die het kunstje wel goed doet, maar hier niets speciaals aan toevoegd.

Geluid dat ik zoek: Clean met lekker karakter, moet zeker niet schel zijn. Wil hier vooral veel dynamiek en diepte hebben en wil er (met behulp van pedaal) een mooi randje aan kunnen geven.

Crunch en overdrive: Vind ik toch de marshall richting mooi, dit geld ook voor de overdrive. Wil een helder geluid hebben met veel definitie, dus geen gemoffeld geluid, niet goed uitgedrukt denk ik.

Muziekstijl: Ik ben gek van david gilmour's sound, geweldig gewoon. Verder, beetje classic rock sound, speel het wel met een wat moderner jasje, maar ik wil wel een vintage scheur geluid hebben. En clean, vind ik andy timmons toch mooi, hoewel dat echt wat anders is. Hendrix en SRV sound vind ik ook geweldig. En soms hou ik ook van echt ruig maar dan wel open, maar dat hoeft deze versterker niet perse te kunnen, mooi als het wel kan natuurlijk maar 1 versterker kan natuurlijk niet alles perfect doen, vooral niet voor onder de 1000 euro.

Hoop dat het wat duidelijker is. Bedankt voor de reactie :)

Als aanvulling, ik vond vooral het solo geluid van geen van de geteste versterkers mooi, de brunetti was te gecompressed en ze hadden alleen weinig sustain en er kwam niks glazigs in het geluid

Jimwoud
14 oktober 2008, 23:25
Wat suggesties:

Laney: VC of LC reeks,
Mesa: Studio 22, DC en F reeks

Ga eens revieuws lezen op Harmony central. Neem ze wel met een korreltje zout, soms merk je dat sommige gasten er echt wel verstand van hebben waarop je een beetje een beter idee hebt.

sjaak1990
15 oktober 2008, 00:01
Wat suggesties:

Laney: VC of LC reeks,
Mesa: Studio 22, DC en F reeks

Ga eens revieuws lezen op Harmony central. Neem ze wel met een korreltje zout, soms merk je dat sommige gasten er echt wel verstand van hebben waarop je een beetje een beter idee hebt.

Ik had ook nog de laney vc-30 getest, die was ik alleen al vergeten ;)
Dit was echt níet mijn ding. Meteen weer uitgezet.
Mesa, daar moet ik me in verdiepen.
Harmony central reviews heb ik al veel bekeken, heel positief of heel negatief altijd :P daardoor meestal wel behoorlijk nuttig maar niet meer dan dat.
Ik zou naar die Mesa's gaan kijken, bedankt voor de suggestie.
Het lijkt me wel een erg goede suggestie, clean moet zowiezo goed zijn en mesa crunch vind ik vaak mooi, als het maar niet zo dichtgesmeerd is.

Baker
15 oktober 2008, 09:50
misschien een raar idee,
maar waarom gooi je het niet totaal over een andere boeg:

Modeling!

Ik heb voor thuis een POD + een 8008 powerampje en een klein cabje en wat pedaaltjes. Dit alles tweedehands gekocht. Bij elkaar nog geen 500 euro...

Echt heerlijk om mee te experimenteren. De POD is live ook goed te gebruiken voor kleine tussendoorprojectjes enzo.

Het geluid haalt het nooit bij mijn marshall JVM (imo de ultieme rockbak van dit moment) Maar het is erg leuk en leerzaam en handig om ook wat met modeling te doen.

Baker
15 oktober 2008, 09:51
Dat is het niet echt. Ik wil gewoon geluid met een karakter, ik ben een beetje onduidelijk geweest denk ik. Ik wil gewoon geen versterker met een steriel geluid die het kunstje wel goed doet, maar hier niets speciaals aan toevoegd.

Ok laat maar dan. ;)

sjaak1990
15 oktober 2008, 11:40
misschien een raar idee,
maar waarom gooi je het niet totaal over een andere boeg:

Modeling!

Ik heb voor thuis een POD + een 8008 powerampje en een klein cabje en wat pedaaltjes. Dit alles tweedehands gekocht. Bij elkaar nog geen 500 euro...

Echt heerlijk om mee te experimenteren. De POD is live ook goed te gebruiken voor kleine tussendoorprojectjes enzo.

Het geluid haalt het nooit bij mijn marshall JVM (imo de ultieme rockbak van dit moment) Maar het is erg leuk en leerzaam en handig om ook wat met modeling te doen.

Geen moddeling voor mij, hoewel het goed kan klinken zou ik er nooit warm van worden toch.

Ik denk dat de mesa boogie studio heel mooi kan zijn voor mij.

sjaak1990
15 oktober 2008, 11:40
Ok laat maar dan. ;)

Sorry wat bedoel je? het je een leuk idee of ben ik te lastig? ;)

Baker
15 oktober 2008, 11:43
nee ik stelde modeling voor, maar had niet gelezen dat je geluid met karakter wilde ;)

sjaak1990
15 oktober 2008, 14:27
nee ik stelde modeling voor, maar had niet gelezen dat je geluid met karakter wilde ;)

Haha ok, moddeling met karakter leek me ook al zoiets;)

sjaak1990
15 oktober 2008, 15:11
Wat ik me verder afvraag, iedereen lijkt de Koch versterkers geweldig te vinden, en ik vind ze gewoon goed maar verder doen ze me niks. Hoe is zo'n mesa in vergelijking met bijvoorbeeld een koch studiotone, of de brunetti maranello?
Ik heb wel wat demo's gevonden op youtube, en reviews op harmony, maar toch maakt dit niet zoveel duidelijk voor mij.

zjanke
15 oktober 2008, 17:19
Koch heeft zijn eigen voicing en het lijkt wel of je daar maar twee kanten in hebt: je houdt er van of je vindt het helemaal niks. Het heeft voor mij iets hifi achtigs en ik kan er lekkere geluiden uithalen.

Mesa: .22 is een klein brulmonstertje, .22+ heeft een EQ en dat wordt vaak als erg bruikbaar ervaren.
DC zijn verschillende uitvoeringen van, DC3 is een 35 watter en zit wel in dezelfde klasse als de studiotone maar is moeilijk te vinden. DC5 kom je veel vaker tegen en is de 50 watter en er is ook nog een DC10, ook wat zeldzamer.
F-serie heeft ook een 30, 50 en 100 watter maar daar heb ik zelf nooit echt serieus op gespeeld.

Mesa's gaan vaak veel harder dan je zou denken op basis van het vermogen, een .22 blijft bijvoorbeeld makkelijk overeind naast een 50 watt Marshall.

the sure thing
15 oktober 2008, 17:52
Je zou kunnen kijken naar een 2e hands oude Fender buizentop. Ik heb de Fender Bandmaster reverb: clean echt mega fantastisch. Randje en overdrive haal ik uit de pedalen.

sjaak1990
15 oktober 2008, 19:05
Koch heeft zijn eigen voicing en het lijkt wel of je daar maar twee kanten in hebt: je houdt er van of je vindt het helemaal niks. Het heeft voor mij iets hifi achtigs en ik kan er lekkere geluiden uithalen.

Mesa: .22 is een klein brulmonstertje, .22+ heeft een EQ en dat wordt vaak als erg bruikbaar ervaren.
DC zijn verschillende uitvoeringen van, DC3 is een 35 watter en zit wel in dezelfde klasse als de studiotone maar is moeilijk te vinden. DC5 kom je veel vaker tegen en is de 50 watter en er is ook nog een DC10, ook wat zeldzamer.
F-serie heeft ook een 30, 50 en 100 watter maar daar heb ik zelf nooit echt serieus op gespeeld.

Mesa's gaan vaak veel harder dan je zou denken op basis van het vermogen, een .22 blijft bijvoorbeeld makkelijk overeind naast een 50 watt Marshall.

Over de Koch heb je gelijk ja, geen karakter wel hifi achtig.

Bedankt voor de Mesa informatie, dit heeft me wat verder op weg geholpen.

sjaak1990
15 oktober 2008, 22:42
Je zou kunnen kijken naar een 2e hands oude Fender buizentop. Ik heb de Fender Bandmaster reverb: clean echt mega fantastisch. Randje en overdrive haal ik uit de pedalen.

Je hebt gelijk, ik denk toch dat het sowieso zoiets als dit moet gaan worden toch. Voor scheur heb ik mn marshall, voor clean zoiets erbij voegt echt wat toe. Cabinet kan ik mooi zelf maken. Alleen nu nog een mooie top vinden :seriousf:

sjaak1990
19 oktober 2008, 12:51
Het is een london city dea geworden waar ik zelf een bogner os copy cabinet bij ga maken en de versterker ga ik helemaal aanpassen, karakter dus^^
Heel wat anders geworden maar vind hem clean ook al mooi klinken zelfs, nu al :)

toneblo
19 oktober 2008, 12:56
Ik vind marshall scheur mooi





....welke??



...iedereen weet dat geen ene marshall hetzelfde klinkt....
Mijn mening: in geval van twijfel: Kuch versterkers.
Van alle walletjes een beetje mee-eten!


... ( sorry: Koch )

Jimwoud
19 oktober 2008, 12:56
Zijn inderdaad hele coole versterkers en ze klinken super met pedalen. Gefeliciteerd!

toneblo
19 oktober 2008, 13:03
Het is een london city dea geworden


Verrassende keuze, moet toegeven: Marshall georienteerd!!

Verduin elektronics kan leuke mods uitvoeren met die dingen.
Ome Keith heeft er pas 1 laten doen die bleek in het circuit een spanning van 800 volt (!) te hebben, draait straks op 4 kt 88 lampen, met master-volume pot geeft ie nog steeds meer dan 250 watt uitgang!!!
Zeer vette toon !!!!

sjaak1990
19 oktober 2008, 22:10
....welke??



...iedereen weet dat geen ene marshall hetzelfde klinkt....
Mijn mening: in geval van twijfel: Kuch versterkers.
Van alle walletjes een beetje mee-eten!


... ( sorry: Koch )

Koch is het toch niet geworden, ik heb liever een minder veelzijdige versterker die een paar dingen heel erg goed doet. Toch bedankt.
Marshall scheur is allemaal anders ja, maar wel een beetje de zelfde voicing toch. Best helder, de nieuwere helderder (en scheller) en gewoon open, geen nu metal sound maar beter voor het wat meer oldschool scheurwerk. Dat vind ik marshall sound.


Zijn inderdaad hele coole versterkers en ze klinken super met pedalen. Gefeliciteerd!

Bedankt :) de pedalen moet ik nog proberen, en ik ga er zelf een mastervolume inzetten, dus hopen dat dat lekker scheurt. Ik had de hele tijd tijdens het spelen wel behoefte aan een pedaaltje, ook voor een lekker randje bij het clean, een bb preamp zou wel lekker klinken bijvoorbeeld denk ik :0:seriousf:


Verrassende keuze, moet toegeven: Marshall georienteerd!!

Verduin elektronics kan leuke mods uitvoeren met die dingen.
Ome Keith heeft er pas 1 laten doen die bleek in het circuit een spanning van 800 volt (!) te hebben, draait straks op 4 kt 88 lampen, met master-volume pot geeft ie nog steeds meer dan 250 watt uitgang!!!
Zeer vette toon !!!!

Het was voor mij ook verrassend, leek me leuk om zo meer ervaring op te doen met buizenversterkers. Niet te duur en ook niet zonde om mee aan het werk te gaan wat ik bij een oude marshall in goede staat wel zonde zou vinden. Die zou ik denk ik toch origineel houden, en hoewel het zeker geen marshall is kan ik er denk ik wel een marshall achtige sound uithalen die er erg in de buurt komt.

Bedankt voor de tip, ik zou me gaan oriënteren, ik moet zeggen dat ik het op het moment niet op het podium gebruik alleen thuis en in de oefenruimte maar ik ga eerst zelf denk ik proberen mods uit te voeren.
Ik vraag me wel af hou duur zo'n mod nou is, de versterker zelf kost haast niks, dus ik wil hem het liefste ook onder de prijs van een echt marshall houden ;) Zou ook graag horen wat voor resultaten er bereikt worden qua sound, want ik lees er veel over, en er zijn geen samples te vinden, alleen info, of het ligt aan mij natuurlijk ;)
Een master volume komt er dus sowieso. Verder zijn de elco's enzo in goede staat, de pots ga ik allemaal vervangen, zijn versleten en verstoft. Ik moet nog een speaker cabinet bouwen, keuze tussen greenbacks of v30 misschien in combinatie met g12-75t. Ik vindt een oldschool amp wel lekker klinken voor modernere speakers op de 1 of andere manier.

Trouwens nog een vraagje, er was eerst een topic over deze versterker waarbij de topic starter informatie en schema's en tips had over mods. Ik heb hem gemaild maar heb geen reactie terug gekregen, misschien is zn email adres wel veranderd ofzo maar heeft iemand misschien deze info nog? Want ik weet dat er toen geïnteresseerden waren, het was in 2006 :P

Bedankt voor de reacties.

Ome Keith
20 oktober 2008, 18:21
Kijk uit met te lichte speakers op een DEA.
Heb er twee (DEA 200 en een DEA 100) en die leveren beiden behoorlijk meer
vermogen dan de drie cijfers aangeven

toneblo
20 oktober 2008, 19:48
Meer dan 250 watt met een gemodde volumepot etc... toch?!!!

Ome Keith, You rock!!!

sjaak1990
20 oktober 2008, 20:51
Bedankt voor de tip. Hier dacht ik zelf ook al aan daarom was ik al niet van plan greenbacks te nemen. Ik dacht aan g12-65h speakers, welke wel erg duur zijn. Of v30's wat wel een aparte combinatie is denk ik voor zo'n versterker maar het kan misschien wel lekker klinken. Verder dacht ik misschien aan g12-75t met v30's x loaded.
Heb je sound samples van je versterkers misschien? Ik ben vreselijk nieuwsgierig namelijk :rockon:

Ome Keith
20 oktober 2008, 21:38
Die DEA 100 wordt op dit moment ff gepimpt en daarna gemod als Nico Verduin hersteld is.
Van die DEA 200 heb ik nog geen fatsoenlijke samples omdat ie thuis niet te hanteren is op rockvolume en ik geen fatsoenlijke microfoon daarvoor heb.
Je staat zo ongeveer in je ondergoed als je ervoor staat en de dakpannen gaan eraf.
Binnenkort gaat ie voor een duurtest naar een grote oefenruimte.
Het is trouwens een hele vreemde (Supercity) amp met een niet bepaald standaard circuit (voor zover dat mogelijk is bij LC/SC), hele hoge spanningen, een giga elco en megatrafo's.
Ik sluit niet uit dat alleen chassis en faceplate van de DEA200 zijn en voor de rest een bizarre special van SuperCity.
Die DEA 100 is wel redelijk "conventioneel" maar die wordt eerst gepimpt voor de looks door Toneblo en daarna door Verduin aangepakt voor tone en hanteerbaar volume.
Als ik wat heb stuur ik wel een pm

sjaak1990
20 oktober 2008, 22:32
Die DEA 100 wordt op dit moment ff gepimpt en daarna gemod als Nico Verduin hersteld is.
Van die DEA 200 heb ik nog geen fatsoenlijke samples omdat ie thuis niet te hanteren is op rockvolume en ik geen fatsoenlijke microfoon daarvoor heb.
Je staat zo ongeveer in je ondergoed als je ervoor staat en de dakpannen gaan eraf.
Binnenkort gaat ie voor een duurtest naar een grote oefenruimte.
Het is trouwens een hele vreemde (Supercity) amp met een niet bepaald standaard circuit (voor zover dat mogelijk is bij LC/SC), hele hoge spanningen, een giga elco en megatrafo's.
Ik sluit niet uit dat alleen chassis en faceplate van de DEA200 zijn en voor de rest een bizarre special van SuperCity.
Die DEA 100 is wel redelijk "conventioneel" maar die wordt eerst gepimpt voor de looks door Toneblo en daarna door Verduin aangepakt voor tone en hanteerbaar volume.
Als ik wat heb stuur ik wel een pm

Ik las je pm voordat ik dit bericht las.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je DEA 200 zeg! Zou wel heel leuk klinken denk ik, met zon hoog wattage zouden het wel dikke middentonen zijn!
Het uiterlijkt maakt mij verder niets uit, de klank is voor mij vele malen belangrijker. Wat voor speakers gebruik je en welke bevallen je het beste. Ik heb een g12-50h geprobeerd, dat was niks en g12-75t was het ook zeker niet. V30's wil ik snel gaan proberen

Bedankt voor de info :)