PDA

View Full Version : Fender ruw tolex: verf verwijderen



fredv
14 oktober 2008, 19:58
Ik heb een Fender speakerkastje met ruw blond tolex.
Zit rondom het speakerdoek zwarte verf.
Voorzichtig verwijderd met doekje en thinner, maar je raad het al:
in dat ruwe tolex blijft zwarte verf in de diepe putjes zitten.

Iemand ervaring hiermee en een goede tip om de laatste verf efficient te verwijderen?

blindmouse
14 oktober 2008, 21:41
Op de een of andere manier lijkt er altijd wel verf op het tolex van een gebruikte amp te zitten. Mensen schilderen hun kamer en laten de versterker gewoon staan (het Mr. Bean-syndroom). Als ik zo'n amp onder handen neem gebruik ik verfafbijt. Even laten intrekken. Niet schuren en hard wrijven maar voorzichtig afdeppen. De verf komt dan mee. De verf in de putjes met een mespuntje of de uiteinde van een klein schroevendraaiertje voorzichtig (niet duwen of prikken) lospeuteren. Blonde tolex heb ik nog nooit schoongemaakt. Het zwarte tolex behandel in na het grondig gereinigd en gedroogd te hebben met (niet te uitbundig) zwarte schoencreme (wellicht is er een creme die matched met blond tolex). Goed uitwrijven. Daarna wat cockpitspray, wederom uitwrijven en het tolex is weer als nieuw. (misschien is het handig de verfafbijt even op een verdekt stukje (achterzijde backpanel) uit te proberen). Succes

Aca Ilic
14 oktober 2008, 22:05
Hoi Fred,

gewoon voorzichtig met wasbenzine schoonmaken ( eerste op de onderkant van de amp uitproberen op minst zichtbare plek), maar het kan geen kwaad. Ik heb ook stift strepen en een paar zwarte wegen van mijn Brown tolex verwijderd.

matto
15 oktober 2008, 19:14
Ik heb eens ergens gelezen , ik weet niet meer waar, dat het beplakken met duct tape ( gaffer tape) ook helpen kan om verf van tolex af te krijgen.
Er op plakken goed aandrukken tijdje, laten zitten om goed te hechten en dan er weer afhalen.
Net zo iets als harsen om haar te verwijderen dus eigenlijk.

fredv
16 oktober 2008, 21:18
Op de een of andere manier lijkt er altijd wel verf op het tolex van een gebruikte amp te zitten. Mensen schilderen hun kamer en laten de versterker gewoon staan (het Mr. Bean-syndroom). Als ik zo'n amp onder handen neem gebruik ik verfafbijt. Even laten intrekken. Niet schuren en hard wrijven maar voorzichtig afdeppen. De verf komt dan mee. De verf in de putjes met een mespuntje of de uiteinde van een klein schroevendraaiertje voorzichtig (niet duwen of prikken) lospeuteren. Blonde tolex heb ik nog nooit schoongemaakt. Het zwarte tolex behandel in na het grondig gereinigd en gedroogd te hebben met (niet te uitbundig) zwarte schoencreme (wellicht is er een creme die matched met blond tolex). Goed uitwrijven. Daarna wat cockpitspray, wederom uitwrijven en het tolex is weer als nieuw. (misschien is het handig de verfafbijt even op een verdekt stukje (achterzijde backpanel) uit te proberen). Succes

Dit zal ik eens proberen op een verdekt stukje tolex. Probleem is inderdaad de diepe putjes van het ruwe tolex, in tegenstelling tot gewoon tolex: met de opties die de anderen tot nog toe hebben aangedragen krijg ik de verf niet uit die putjes, en dat is juist het enige wat er nu nog zit. Ben benieuwd of die oude tolex (1961!!!) goed tegen afbijt kan.