PDA

View Full Version : Kapotte gitaar gevonden: elementen er in?



Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 19:22
Hoi allemaal!

Ik ben volkomen nieuw in het gitaar-bouw wereldje en heb sowieso 0,0 verstand van electronica. Ik heb dan ook een waarschijnlijk erg eenvoudige vraag, maar goed :D
Ik heb 'n oude body gevonden waar alle geen electronica meer in zit behalve 2 draadjes (zwart en geel). De electronica incl. passende slagplaat heb ik ergens anders vandaan gehaald. Mij rest nu alleen de vraag: hoe maak ik het geheel werkend?

Als ik het gele draadje strip dan is 't gewoon een stroomdraadje. De zwarte draad bestaat echter uit 'n stroomdraad met daarbinnen weer een (omhulsde) stroomdraad. De elementen hebben 2 dezelfde draden.

Nu de vraag:

Het lijkt me dat ik de gele draad gewoon aan de andere gele kan verbinden (draadjes omelkaar heen draaien, tape er om heen en klaar).
Moet ik bij die zwarte de binnenste 2 draadjes EN de buitenste ook perse apart verbinden?
En wie heeft enig idee waar beide draadjes voor dienen?

Sorry voor deze gigantische n00b vragen, ik heb er zoals gezegd totaal geen verstand van :seriousf:

G.G.
14 oktober 2008, 19:28
Vermoedelijk is die dubbele kabel massa en signaal en dat gele draadje een massakabeltje naar de brug.

Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 19:33
Bedankt, maar eh... :dontgeti: massa?

(Ik ben ook al druk aan het googelen trouwens ;))

*edit*

Volgens Wikipedia is 't hetzelfde als aarding. Best belangrijk dus!? ;)

G.G.
14 oktober 2008, 20:12
Bedankt, maar eh... :dontgeti: massa?

(Ik ben ook al druk aan het googelen trouwens ;))

*edit*

Volgens Wikipedia is 't hetzelfde als aarding. Best belangrijk dus!? ;)

Precies. Dat is het kabeltje dat naar je brug gaat. Die zit dus met je snaren verbonden en daardoor maakt een gitaar minderlawaai wanneer je de snaren aanraakt.

EDIT:

Kijk hier eens:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Is erg leerzaam/.

Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 21:49
Merci! Ik ga lekker aan 't prutsen.