PDA

View Full Version : Kapotte gitaar gevonden: elementen er in?



Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 19:22
Hoi allemaal!

Ik ben volkomen nieuw in het gitaar-bouw wereldje en heb sowieso 0,0 verstand van electronica. Ik heb dan ook een waarschijnlijk erg eenvoudige vraag, maar goed :D
Ik heb 'n oude body gevonden waar alle geen electronica meer in zit behalve 2 draadjes (zwart en geel). De electronica incl. passende slagplaat heb ik ergens anders vandaan gehaald. Mij rest nu alleen de vraag: hoe maak ik het geheel werkend?

Als ik het gele draadje strip dan is 't gewoon een stroomdraadje. De zwarte draad bestaat echter uit 'n stroomdraad met daarbinnen weer een (omhulsde) stroomdraad. De elementen hebben 2 dezelfde draden.

Nu de vraag:

Het lijkt me dat ik de gele draad gewoon aan de andere gele kan verbinden (draadjes omelkaar heen draaien, tape er om heen en klaar).
Moet ik bij die zwarte de binnenste 2 draadjes EN de buitenste ook perse apart verbinden?
En wie heeft enig idee waar beide draadjes voor dienen?

Sorry voor deze gigantische n00b vragen, ik heb er zoals gezegd totaal geen verstand van :seriousf:

G.G.
14 oktober 2008, 19:28
Vermoedelijk is die dubbele kabel massa en signaal en dat gele draadje een massakabeltje naar de brug.

Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 19:33
Bedankt, maar eh... :dontgeti: massa?

(Ik ben ook al druk aan het googelen trouwens ;))

*edit*

Volgens Wikipedia is 't hetzelfde als aarding. Best belangrijk dus!? ;)

G.G.
14 oktober 2008, 20:12
Bedankt, maar eh... :dontgeti: massa?

(Ik ben ook al druk aan het googelen trouwens ;))

*edit*

Volgens Wikipedia is 't hetzelfde als aarding. Best belangrijk dus!? ;)

Precies. Dat is het kabeltje dat naar je brug gaat. Die zit dus met je snaren verbonden en daardoor maakt een gitaar minderlawaai wanneer je de snaren aanraakt.

EDIT:

Kijk hier eens:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Is erg leerzaam/.

Jeroen_TRC
14 oktober 2008, 21:49
Merci! Ik ga lekker aan 't prutsen.
Nog 1 laatste vraagje: als ik de aarding niet aansluit is er dan:
a) een kans dat de stoppen er uit vliegen.
b) dat ik dood neer val? :D

RoelTM
14 oktober 2008, 22:14
als je de aarde niet aansluit komt er geen geluid uit je versterker...
tenminste, dat is mijn ervaring met onaangesloten aardedraadjes

en dan ga je inderdaad dood ja :satisfie:

aaronstonebeat
14 oktober 2008, 22:33
Zet er 'ns wat foto's van neer.
Ik zou het iig wel proberen te solderen.

Jeroen_TRC
15 oktober 2008, 21:02
*kuch* ik heb het allemaal aan de praat gekregen op 1 dingetje na:
de massa/aarde draad. Om de een of andere reden wil het ding niet werken mèt aarde draad. Ik heb hem op mijn stemapparaatje aangesloten om te testen.

Kan ik het ding nu toch (dus zonder aardedraad) op mijn versterker aansluiten, ik wil namelijk wel eens horen of er ook echt geluid uit komt.

Of krijg ik dan stroom / gaan de stoppen er uit?
Alle hulp is welkom ;)

aaronstonebeat
15 oktober 2008, 21:21
Dan is die draad ofwel toch met de signaalkant verbonden of hij zit aan de aarde en jij sluit 'm aan de hete kant aan.

Foto's !

Jeroen_TRC
15 oktober 2008, 21:30
Sorry heb morgen pas een fototoestel bij de hand. Ik wacht sowieso tot morgen, ik kan vanavond niet bij de stoppen (studentenhuis) en ALS ze er uit vliegen wil ik ze wel kunnen vervangen :D

Tot morgen ;)

KoenB
15 oktober 2008, 21:46
Je kan op geen enkele mogelijk de stoppen er uit blazen, en je versterker loopt ook geen schade op. Het enige wat mogelijkerwijs kan gebeuren is dat je niks zult horen, of wat brom :satisfie:.

Als je je hot aan je ground=aarde=massa hangt, dan wordt je signaal dus het signaal 'de aarde in gezogen'. Dan hoor je niks :chicken: