PDA

View Full Version : topkam materiaal



grizzly
14 oktober 2008, 18:27
Ik zal een eigen topkam moeten maken, omdat de hals veel breder is dan de meeste standaard modellen.

Welk materiaal hebben jullie de beste ervaring mee, als het gaat om:
gladde afwerking voor goede snaargeleiding,
beste klankeigenschappen,
andere voor/nadelen die je hebt ervaren?

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 18:30
Been (echt dierenbot)

Hard, relatief makkelijk te bewerken, klinkt goed


Enige nadeel is dat het echt ONTZETTEND hard stinkt als je het zaagt!

aaronstonebeat
14 oktober 2008, 18:36
Over been heb ik ook goede dingen gehoord, maar nooit zelf bespeeld.
Messing wordt ook wel gebruikt (wel al 'ns gehad en beviel prima) en ik denk dat ook andere metalen geschikt kunnen zijn.
Ik heb er ook een van grafiet, bevalt eveneens heel goed. Maar ik zou niet weten waar je dat als ruw materiaal zou kunnen krijgen.

Heynis
14 oktober 2008, 18:46
Bij rocketry suppliers, die gebruiken dat als corrosiebestendige nozzle in hun raketten. Dat is echter wel gewoon geperst grafiet, en niet het grafiethoudende plastic waar de meeste topkammen van gemaakt worden. Ik gok dat de 'Carbostick' drumstokken daarom een beter optie zijn als je het per se zelf wilt maken.

Messing is ook een hele mooie, alleen wel lastig te bewerken. Je hebt dan wel meteen een topkam voor het leven trouwens.

G.G.
14 oktober 2008, 18:58
Graphtech heeft toch ook grotere "blanks"?

grizzly
14 oktober 2008, 19:04
Het ruwe materiaal van grafiet (graphtech) kan ik mogelijk wel krijgen bij Guitar supplies.
Messing (of misschien brons? :+) klinkt ook interessant.
Is goed te krijgen en ik heb tijd en geduld zat om het te bewerken. Hoe zit het echter met de slijtage en wrijving voor de snaren?

grizzly
14 oktober 2008, 19:05
Graphtech heeft toch ook grotere "blanks"?
Ik kon dat op de diverse sites niet direct vinden?
Weet jij een adres?

G.G.
14 oktober 2008, 19:17
Ik kon dat op de diverse sites niet direct vinden?
Weet jij een adres?

Van Graphtech kan ik hem ff niet vinden, maar hier staan onderaan 3 stuks van 55 mm

http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_66

Maar persoonlijk zou ik voor been ff naar de slager lopen.

EDIT: hier staan bredere blanks:

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=64_75&sort=2a

grizzly
14 oktober 2008, 19:35
Hi G.G.

Inderdaad staan er bij Vox een paar langere blanks bij, zelfs van graphtech tot 48.3 mm. Dat zou goed uitkomen, want mijn hals is 48mm breed :+)
Ik kreeg trouwens net een mailtje van Guitar Supplies, dat ze tot 48mm kunnen leveren. (over snelle service gesproken)

Heb jij ervaring met messing? of graphtech materiaal?

G.G.
14 oktober 2008, 20:11
Hi G.G.

Inderdaad staan er bij Vox een paar langere blanks bij, zelfs van graphtech tot 48.3 mm. Dat zou goed uitkomen, want mijn hals is 48mm breed :+)
Ik kreeg trouwens net een mailtje van Guitar Supplies, dat ze tot 48mm kunnen leveren. (over snelle service gesproken)

Heb jij ervaring met messing? of graphtech materiaal?

Met graphtech prima ervaring. Slijt bijna niet en glijd goed. Wat betreft Vox en GS. GS reageert veel sneller op mails en vragen, qua prijs zal er geen verschil zijn. Voor hele kleine zaken heeft voor mij weer vox de voorkeur omdat ik er zo naartoe rijd.

Dj_Tuning
14 oktober 2008, 20:39
Laat er een maken van AMPCO brons. Dat glijd als de beste, en zal van je levensdagen niet slijten...

grizzly
14 oktober 2008, 20:57
Wat is Ampco brons, is dat een aluminium brons legering?
Hoe weet je of dat goede klank eigenschappen heeft?
en is het te koop bij de gemiddelde metaal handel?

barno
14 oktober 2008, 21:07
metalen topkammen imo enkel goed voor slide werk. ik ga altijd voor benen.

grizzly
14 oktober 2008, 21:18
metalen topkammen imo enkel goed voor slide werk. ik ga altijd voor benen.

Ok, klinkt logisch.
Been of Graphtech materiaal hebben dus de voorkeur van de ervaren bouwers op het forum. Dat zal het wel worden. (net al Graphtech blank besteld bij GS, voor pinuts, dus dat is nooit verkeerd)

Ik zit trouwens te kijken naar een stukje steenhard Wenge dat hier voor me ligt.
Met de nerf dwars op de hals, zou dat ook kunnen dienen als topkam? of is dat al eens uitgeprobeerd en als onbruikbaar gekwalificeerd.

aaronstonebeat
14 oktober 2008, 21:43
Ik zit trouwens te kijken naar een stukje steenhard Wenge dat hier voor me ligt.
Met de nerf dwars op de hals, zou dat ook kunnen dienen als topkam? of is dat al eens uitgeprobeerd en als onbruikbaar gekwalificeerd.

Dat soort dingen vraag ik me ook regelmatig af.
Probeer 'ns.

aaronstonebeat
14 oktober 2008, 21:52
Of een of andere steensoort, ga ik vast ook nog wel 'ns proberen.

grizzly
15 oktober 2008, 14:45
Of een of andere steensoort, ga ik vast ook nog wel 'ns proberen.
Bijvoorbeeld de steensoort Bas Alt lijkt me mooi klinken :+))

Enra
15 oktober 2008, 15:21
Ik zit trouwens te kijken naar een stukje steenhard Wenge dat hier voor me ligt.
Met de nerf dwars op de hals, zou dat ook kunnen dienen als topkam? of is dat al eens uitgeprobeerd en als onbruikbaar gekwalificeerd.

Wengé? Ik denk dat de duurzaamheid te wensen overlaat; maw, dat het snel inslijt. In de violenfamilie wordt Ebben gebruikt. Maar Pokhout zou vast moeten lukken.

Hout geeft vaak echter een wat 'mellow' sound. Been ken je. Messing geeft een harde en felle toon. Graftech, tja, moet je van houden.

grizzly
15 oktober 2008, 18:36
Hi Enra,

Gezien de gekozen houtsoorten voor mijn gitaar, Wenge en Padouk, zal ik over warme toon niet te klagen hebben.
Wat meer helder kan er denk ik wel bij.

Je zegt hout mellow, messing hard/fel, ik ken Graphtech sound niet, hoe zou jij het beoordelen?

Enra
15 oktober 2008, 21:50
Hi Enra, Je zegt hout mellow, messing hard/fel, ik ken Graphtech sound niet, hoe zou jij het beoordelen?

Ik vind het altijd erg lastig om klank of het effect op klank van iets echt te beschrijven. Ik bedoel : als ik je een dropje geef en vraag aan je de smaak te beschrijven is dat beslist lastig.

De keren dat ik graftech in de toepassing gehoord heb vond ik het wat 'clean' overkomen. Maar goed alles is subjectief in dit verband.

gengar
17 oktober 2008, 17:59
zou voor been gaan tenzij je flink aan het tremoloen (nieuw woord) gaat en extra "glijvermogen' nodig hebt, dan zou grafiet beter zijn. Ik denk dat het vooral daarvoor gunstig is bij de topkam. Zonder tremolo gewoon been gebruiken.

grizzly
17 oktober 2008, 19:17
zou voor been gaan tenzij je flink aan het tremoloen (nieuw woord) gaat en extra "glijvermogen' nodig hebt, dan zou grafiet beter zijn. Ik denk dat het vooral daarvoor gunstig is bij de topkam. Zonder tremolo gewoon been gebruiken.

Dus als ik je goed begrijp heeft dat betere "glijvermogen" bij het stemmen geen extra voordeel?

gengar
20 oktober 2008, 20:34
Bij het stemmen? Ik denk van niet. Wat belangrijk is is dat je de snaar eerst te laag stemt, even terugdraait dus, en dan aanspant tot de juiste hoogte. Misschien zul je nu denken, duhhhhh, maar goed misschien wel niet en hoor je iets nieuws. Dus niet terug stemmen als het iets te hoog is maar even spanning minderen, dan even aan snaar trekken zodat je de wrijvingspanning bij de topkam en brug weghaalt en dan naar de juiste tune opdraaien.
Ik heb geen problemen bij het stemmen bij gebruik van een benen kam. Been is tot nu toe mijn favoriete materiaal.
Ik moet wel zeggen dat ik voor de brug vaak grafiet gebruik, maar dat is omdat ik daar altijd mijn snaarbreuk heb en dat is wel zeker een heel stuk minder bij het gebruik van de graphtech vervanging.
Maar nogmaals, grafiet is ook prima , zeker voor iemand die grote fan is van de tremolo een goede optie.

grizzly
20 oktober 2008, 22:17
Hi Gengar.

Thanks voor je uitgebreide uitleg. Ik krijg zo steeds meer inzicht in de materie.

Dat van dat stemmen wist ik niet. :)

aaronstonebeat
20 oktober 2008, 22:22
Ik zit me net af te vragen: zijn er ook nog verschillen in been? Van welk dier en van welk deel?
Dan weet ik wat ik moet vragen als ik nog eens een slager bezoek :???:

cas121
20 oktober 2008, 22:36
Runderbeen, meestal het dijbeen. Let er wel op dat je het uren moet uitkoken om te ontvetten, en dan eventueel nog een paar dagen in de bleek leggen.

Heb zelf nog een stukje mammoetivoor liggen waar ik een topkam uit wil halen, vrees alleen dat het iets te bros is.

aaronstonebeat
20 oktober 2008, 23:25
Mammoetivoor, cool !
Zeer concrete aanwijzingen, te gek. Ik denk dat ik het warempel eens ga proberen.
Ik stel me dan zo voor dat je een plakje met de lengte van het bot mee zaagt?

cas121
21 oktober 2008, 01:04
Ja, je kan wel alleen het buitenste deel gebruiken, oftewel de cortex. Het binnenste is te bros maar dat zie je vanzelf

pim raaijmakers
21 oktober 2008, 10:12
mamoetivoor?.... uit welk museum heb je dat gejat? wel supercool!

Ome Keith
21 oktober 2008, 10:43
Been.
Toneblo heeft laatst een topkam op maat voor een akoestische bas van me gemaakt.
Andere vriend van me zit bij een prehistorische werkgroep en klooit wat met koeiebeenderen. Stukkie van gekregen.
Kost helemaal niks bij een slachthuis (uitgekookt en wel). Schijnt heel lekker te bewerken zijn. Ziet er mooi uit en klinkt prima.

gengar
21 oktober 2008, 10:48
haha het wordt steeds gekker hier.Dadelijk gaat de ultieme zelfbouwer nog een stuk been van zichzelf in de gitaar verwerken. Maar ik ga toch maar mijn stukjes been kopen denk ik, wel zo makkelijk.

grizzly
21 oktober 2008, 14:31
haha het wordt steeds gekker hier.Dadelijk gaat de ultieme zelfbouwer nog een stuk been van zichzelf in de gitaar verwerken. Maar ik ga toch maar mijn stukjes been kopen denk ik, wel zo makkelijk.

Nu je het zegt. . .:+) Ik ben vaker geopereerd en er zijn al wat stukjes verwijderd. Misschien de volgende keer iets laten vervangen door Titanium en zelf het stuk been van de chirurg terug vragen voor in mijn nieuwe gitaar.

Kijk zie je die topkam, dat is een stuk uit mijn heup. Nog meer COOL dan van een Mamoet :dance:

cas121
21 oktober 2008, 21:44
ja vet, alleen moet je dan wel een stuk scheenbeen inleveren, de rest is te dun. Ministukje mammoet van 5 x 5 x 2 cm had ik van marktplaats voor een paar euro trw.

gengar
22 oktober 2008, 12:39
ik zal wel weer eens honderd benen kammetjes uit amerika meenemen. Wil niet dat dadelijk op het nieuws komt dat gitaarforum leden in de illegale mensenbeenderhandel zitten...