PDA

View Full Version : John Mayer Black Strat???



leif
14 oktober 2008, 17:45
Ik had een vraag:
Wat zijn de specs van de zwarte relic strat van john mayer. ik kan ze nergens vinden.

dit is hem:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/JohnMayerCrossroads2007.jpg/250px-JohnMayerCrossroads2007.jpg

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 17:47
een gewone afgeragde vroege jaren '60 stratocaster

Alder body
Maple Neck
Rosewoods "veneer" toets
kluson "ping" tuners
6-punts tremolo

leif
14 oktober 2008, 17:50
maar de pickups dan?

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 17:53
gewone oude elementen, kan je met niets anders vergelijken (misschien de Fender Custom-Shop '57-62 elementen)

stratestic
14 oktober 2008, 17:56
Heel misschien kans dat er BigDipper elementen inzitten?

leif
14 oktober 2008, 17:58
Heel misschien kans dat er BigDipper elementen inzitten?
zaten die niet in zijn signature?

Luke-wannabe
14 oktober 2008, 18:08
Volgens mij is dit een custom shop exemplaar, geen oude.

blindfaith85
14 oktober 2008, 18:12
Deze is door john cruz gemaakt. hij wilde een strat die zwaar (afgeragd) gerelict was

robzilla
14 oktober 2008, 18:22
JM gebruikt strat pickups die underwound zijn.. Welke er specifiek in de custom shop weet ik niet.

budje
14 oktober 2008, 18:25
ik dacht dat relicen alleen voor mensen was die geen echte ouwe gitaar konden betalen :strat:

als je een afgeragde strat wil rest er maar een ding: raggen!

blindfaith85
14 oktober 2008, 18:41
Zijn sig pickups zijn big dippers, met special gevoicde mid scoop. Wat op deze zit in onbekend. En nee kenenlijk niet alleen voor mensen die het niet lunnen betalen, maar mssn vind hij het wel zonde om bepaalde heleoude gitaren mee te nemen. EN het is dus ook GEEN ROYY GALLENGER Strat zoals door veer mensen vaak beweerd word!

nevyn292
14 oktober 2008, 19:15
bedoelde gij rory gallagher soms?

blindfaith85
14 oktober 2008, 19:21
Die jah:P wist ff niet meer hoe dat te spellen

barno
14 oktober 2008, 20:01
tamelijk belachelijk dat die gast op een relic speelt terwijl hij waarschijnlijk genoeg centen heeft om een echte ouwe te halen. enfin imho .

hezz
14 oktober 2008, 20:06
Niets mis mee naar mijn mening. Sinds wanneer is het erg om een gitaar om zijn looks te kopen... Ik vind het belachelijk dat het onderwerp 'kunstmatige relic welles-nietes' altijd opkomt...

Speelde hij niet trouwens ook nog steeds op een SRV signature, alhoewel aangepast?

jaspie
14 oktober 2008, 20:09
tamelijk belachelijk dat die gast op een relic speelt terwijl hij waarschijnlijk genoeg centen heeft om een echte ouwe te halen. enfin imho .
alsof in niet ook tig vintage gitaren heeft. Daarnaast is vintage > relic ook niet echt een regel toch? De ene gitaar ligt je gewoon beter dan de ander.

barno
14 oktober 2008, 20:14
Niets mis mee naar mijn mening. Sinds wanneer is het erg om een gitaar om zijn looks te kopen...

Speelde hij niet trouwens ook nog steeds op een SRV signature, alhoewel aangepast?

tuurlijk niet, ik zei ook: imho :)

alleen is het met al die relics op den duur jammer voor de bezitters van echte ouwe gitaren (die bovendien ook nog es goed klinken door ouderdom hout)

Fender75
14 oktober 2008, 22:14
Volgens mij is de custom shop van John Mayer een SRV no1, maar dan zwart gereliced....toch?

Wel supermooie gitaar vind ik!!

blindfaith85
14 oktober 2008, 22:43
Bij mij is niks bekend betreft SRV model, als het goed is is het echt een apart model.

keithvandentol
14 oktober 2008, 23:21
deze zwarte strat van john mayer is "in principe " gewoon een 7ender Stevie Ray Vaughan Custom Shop Replica, op het feit dat ie zwart is, een witte slagplaat heeft, en een rechtshandige tremelo, en wat andere kleine details na dan, bekijk de de zwarte strat van Mayer maar eens naast de 7ender Stevie Ray Vaughan Custom Shop Replica, de slijtplekken zijn nagenoeg hetzelfde, dat is vooral goed te zien aan de plek boven de slagplaat bij de hals en mid PU

Fender75
15 oktober 2008, 09:33
Had ik het toch goed..:)

leif
15 oktober 2008, 10:25
JM gebruikt strat pickups die underwound zijn.. Welke er specifiek in de custom shop weet ik niet.
sorry dat ik op een hele vroege reactie reageer, maar wat is underwound precies??

Lexvandoef
15 oktober 2008, 10:30
Dat de elementen minder windingen hebben dan normaal, en daardoor krijg je een lagere output met de daarbij behorende sounds.

jimihattricks
15 oktober 2008, 10:36
deze zwarte strat van john mayer is "in principe " gewoon een 7ender Stevie Ray Vaughan Custom Shop Replica, op het feit dat ie zwart is, een witte slagplaat heeft, en een rechtshandige tremelo, en wat andere kleine details na dan, bekijk de de zwarte strat van Mayer maar eens naast de 7ender Stevie Ray Vaughan Custom Shop Replica, de slijtplekken zijn nagenoeg hetzelfde, dat is vooral goed te zien aan de plek boven de slagplaat bij de hals en mid PU

in hoeverre kun je iets nog een SRV strat noemen als er geen gouden hardware op zit, geen zwarte slagplaat, geen linkshandige trem en geen sunburst?

dan is t toch gewoon een 60's strat.. voeg daaraan toe dat john wsl geen texas specials erin heeft en hij lijkt helemaal niet meer op een SRV natuurlijk

vandaar dat jouw "in principe" inderdaad terecht is...

a propos het issue: "waarom speeltie op een CS strat alstie een vintage exemplaar kan betalen?" kun je ook het verhaal omdraaien en je afvragen waarom je op een vintage strat moet spelen wanneer je blij bent met je CS exemplaar.. ..niet dat john geen vintage guitars heeft, alleen ermee touren is een ander verhaal

marc_o
15 oktober 2008, 10:58
tuurlijk niet, ik zei ook: imho :)

alleen is het met al die relics op den duur jammer voor de bezitters van echte ouwe gitaren (die bovendien ook nog es goed klinken door ouderdom hout)

Waarom is dat jammer dan? Ben benieuwd..

leif
15 oktober 2008, 10:59
Waarom is dat jammer dan? Ben benieuwd..
ik vind relic ook niet jammer hoor, meestal krijg ik er gas van :dontgeti:

marc_o
15 oktober 2008, 11:01
Ik vind dat hemauw over de staat van de lak of gitaar altijd zo onbenullig....

Zie het gewoon als een instrument, voila, en als dat is wat je wil hebben, dan moet je dat vooral kopen. Niks zonde van de lak of nep of wat dan ook...

rickert
15 oktober 2008, 11:05
Inderdaad, gewoon spelen als ze lekker speelt.

barno
15 oktober 2008, 12:23
Waarom is dat jammer dan? Ben benieuwd..

omdat gitaristen nu nepartikelen gebruiken als statussymbool. Waarom wil je anders een relic? toch om anderen te doen geloven dat de gitaar al een heel leven achter zich heeft. Of nee? omdat je het gewoon mooi vindt ? waarom vinden mensen oude afgeragde dingen mooi? Omdat het historiek suggereert... Iets wat relics niet hebben.

marc_o
15 oktober 2008, 12:26
omdat gitaristen nu nepartikelen gebruiken als statussymbool. Waarom wil je anders een relic? toch om anderen te doen geloven dat de gitaar al een heel leven achter zich heeft. Of nee? omdat je het gewoon mooi vindt ? waarom vinden mensen oude afgeragde dingen mooi? Omdat het historiek suggereert... Iets wat relics niet hebben.

Mwah, zo kun je het inderdaad zien.....zo zie ik het niet, het is een instrument, meer niet.....afwerking is anders dan "nieuw', gewoon vraag en aanbod. De prijzen van oude gitaren, die gaan gewoon nergens meer over.

robzilla
15 oktober 2008, 15:45
sorry dat ik op een hele vroege reactie reageer, maar wat is underwound precies??

een lagere output inderdaad. Hij gebruikt dus gewoon low output strat pups en schroeft zn amp flink open..

Ik vind die strat trouwens echt heel mooi klinken.

barno
15 oktober 2008, 16:22
Mwah, zo kun je het inderdaad zien.....zo zie ik het niet, het is een instrument, meer niet.....afwerking is anders dan "nieuw', gewoon vraag en aanbod. De prijzen van oude gitaren, die gaan gewoon nergens meer over.

wel funny dat jij schrijft dat alles draait om vraag en aanbod en vervolgens vertelt dat de prijzen van oude gitaren nergens meer over gaan... terwijl dat nu net een textbook voorbeeld is van V en A ...

marc_o
16 oktober 2008, 11:12
wel funny dat jij schrijft dat alles draait om vraag en aanbod en vervolgens vertelt dat de prijzen van oude gitaren nergens meer over gaan... terwijl dat nu net een textbook voorbeeld is van V en A ...


Klopt, is ook niet met een schaartje te knippen, maar daar komt wel bij dat de echte vintage gitaren van grote waarde niet voor ons, de huis-tuin-en-keuken gitarist zijn weggelegd, maar helaas teveel als verzamelobject door veelal vermogende beleggers worden opgekocht. Ook dat is vraag en aanbod inderdaad. Verder moet je dat los kunnen zien van vraag naar "versleten-uiterlijk' instrumenten waar het hier feitelijk om gaat.

dIRE sTRAITS
16 oktober 2008, 11:32
van zijn black strat weet ik niet zeker of het een fender srv signature is, volgens mij niet, aangezien alleen de slijtplekken enigsinds een beetje gelijk zijn (sorry keithje:P) echter zijn andere strat, waarvan nu ook een signature is gemaakt is een SRV signature met een tortoise slagplaat, duidelijk te zien aan de gouden harware, lefty brug en handtekening op de kop
voorbeeld:

http://img372.imageshack.us/img372/7322/img0113ge8qk5.jpg (http://imageshack.us)

en hieronder valt er nog veel meer over te lezen::)

http://johnmayer.yuku.com/topic/6254?page=1

barno
16 oktober 2008, 11:36
Klopt, is ook niet met een schaartje te knippen, maar daar komt wel bij dat de echte vintage gitaren van grote waarde niet voor ons, de huis-tuin-en-keuken gitarist zijn weggelegd, maar helaas teveel als verzamelobject door veelal vermogende beleggers worden opgekocht. Ook dat is vraag en aanbod inderdaad. Verder moet je dat los kunnen zien van vraag naar "versleten-uiterlijk' instrumenten waar het hier feitelijk om gaat.

klopt ook :)
soit, ik speel op vintage gitaren vanwege hun uitzonderlijke klank, niet vanwege hun look.
anyways, let's go back ontopic

strate
16 oktober 2008, 11:44
die zwarte relic strat waar het aan het begin van het forum over ging, is een customshop. ik heb een tijd geleden een foto gezien(weet niet meer waar) waarbij de achterkant v.d. kop was te zien. daar stond een customshop teken op.
wat wel zeker is, dat het geen srv number one strat is.
de signature strat van hem zelf is geen srv signature met andere slagplaat, gelet op de rechtshandige tremolo, geen gouden hardware en zijn big dipper pickups erin. ze lijken alleen misschien een beetje op elkaar.

dIRE sTRAITS
16 oktober 2008, 12:00
die zwarte relic strat waar het aan het begin van het forum over ging, is een customshop. ik heb een tijd geleden een foto gezien(weet niet meer waar) waarbij de achterkant v.d. kop was te zien. daar stond een customshop teken op.
wat wel zeker is, dat het geen srv number one strat is.
de signature strat van hem zelf is geen srv signature met andere slagplaat, gelet op de rechtshandige tremolo, geen gouden hardware en zijn big dipper pickups erin. ze lijken alleen misschien een beetje op elkaar.

nee maar de gitaar waarop die signature is gebaseerd is zeker wel een srv strat, zie de foto, je ziet zelfs de handtekening zitten, je kunt mij niet vertellen dat dat geen srv sig is:P

strate
16 oktober 2008, 12:06
nee maar de gitaar waarop die signature is gebaseerd is zeker wel een srv strat, zie de foto, je ziet zelfs de handtekening zitten, je kunt mij niet vertellen dat dat geen srv sig is:P

nee dat bedoelde ik ook niet. die strat op die foto van john in den haag is zeker wel een srv signature met andere slagplaat (en ook andere tuners en brug m.u.v. de zadeltjes??), maar ik zou niet willen zeggen dat de john mayer signature gebaseerd is op de srv signature. ze zijn totaal verschillende vind ik zelf, behalve dan dat ze qua uiterlijk wel op elkaar lijken. maar john vind waarschijnlijk gewoon sunburst mooi met daar een tortoise slagplaat erop. de sunburst tussen beide signatures verschilt trouwens ook en de slagplaat ook.

rickert
16 oktober 2008, 12:26
Alle strats lijken toch op elkaar:D?

JelmerOnGuitar
16 oktober 2008, 17:43
Genius! Dat optreden waar die foto van is was ik ook:D!! Ik vind die gast echt geniaal..
Afgezien van dat feit vind ik die relic er super uitzien... Over zn tone, ik las laatst ook een artikel van hem (volgens mij in Gitarist) over zn tone. Hij schreef dat ie houdt van de oversturing die je krijgt als je een buizenamp qua volume op zn kont trapt. Waar ik hem overigens helemaal gelijk in geef. Hij speelt natuurlijk ook wel met overdrive kanalen (pedalen).. Alleen ook vaak heel hard clean met een boost-randje ofzo..

Was vast allang bekend(A),, maar toch>..

Mitch
16 oktober 2008, 18:34
Relic hoeft van mij ook niet zo, maar waarom het nodig is om relic gitaren meteen te bombarderen tot onzin ontgaat me. Waarom zouden dat geen prima gitaren kunnen zijn? Beetje makkelijk om ze zo af te branden altijd.
Schuren is een stuk lastiger.

hezz
16 oktober 2008, 18:53
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/JohnMayerCrossroads2007.jpg/250px-JohnMayerCrossroads2007.jpg

Een van de strats die hij on-stage nog gebruikt is z'n oude SRV strat die hij kocht toen hij 18 was. Tenminste dat is wat ik lees in de Gitarist.


...Een heel andere wereld dan de tijd waarin hij bij een benzinepomp werkte om z'n eerste echte gitaar te kunnen kopen.
"Inderdaad", lacht hij, "na de middelbare school probeerde ik een paar jaar iets van de grond te krijgen en dat was nogal een onderneming. r gebeurde niet echt iets, maar uieindelijk spaar ik genoeg geld voo reen Fender SRV Signature Series Strat. Ik gebruik 'm nog steeds op het podum, vanavond ook weer. Het is toch cool om te kunnen zeggen: dit stuk hout had ik ook al toen ik nog thuis woonde op m'n achtiende en op m'n dertigste sa ik ermee op podium."

Dusja, zoals ik al zei een SRV strat met aanpassingen.

leif
16 oktober 2008, 19:14
Een van de strats die hij on-stage nog gebruikt is z'n oude SRV strat die hij kocht toen hij 18 was. Tenminste dat is wat ik lees in de Gitarist.



Dusja, zoals ik al zei een SRV strat met aanpassingen.
de srv was een andere hoor. niet die op de foto. dit is de srv:
http://i196.photobucket.com/albums/aa243/sealoblues/100_1406.jpg

barno
16 oktober 2008, 19:52
Relic hoeft van mij ook niet zo, maar waarom het nodig is om relic gitaren meteen te bombarderen tot onzin ontgaat me. Waarom zouden dat geen prima gitaren kunnen zijn? Beetje makkelijk om ze zo af te branden altijd.
Schuren is een stuk lastiger.

afbranden?? bij mijn weten heb ik niets gezegd over de kwaliteit van relicgitaren an sich, for all I care zijn sommigen beter dan echte ouwe gitaren. Relicgitaren beweren wel iets te zijn wat ze niet zijn.
GG hier op het forum doet het wèl goed: op de headstock staat duidelijk vermeld dat het om een oudgemaakte gitaar gaat.

Eko
16 oktober 2008, 20:51
Ik kan me wel voorstellen waarom hij er op blijft spelen. Iedereen die een tijd op deze dingen heeft gespeeld weet ook waarom. Het zijn en blijven enorm goed klinkende strats. Lekkere dikke nek en toooooonnn.

strate
17 oktober 2008, 09:30
de srv was een andere hoor. niet die op de foto. dit is de srv:
http://i196.photobucket.com/albums/aa243/sealoblues/100_1406.jpg

deze strat is dezelfde als van het plaatje van john in den haag (met dat lelijke shirt aan haha), of ben ik nou gek?

dIRE sTRAITS
17 oktober 2008, 13:40
deze strat is dezelfde als van het plaatje van john in den haag (met dat lelijke shirt aan haha), of ben ik nou gek?

haha idd is precies dezelfde