PDA

View Full Version : buizen vervangen ac30



jaywalker
14 oktober 2008, 16:49
Hallo mensen,

Ik heb al het nodige zoekwerk gedaan maar kan het zo niet vinden.
Ik vermoed dat mijn ac30 (een topboost remake uit 1987) een setje nieuwe buizen kan gebruiken. Ik heb de versterker ruim 4 jaar en heb in die tijd geen nieuwe buizen er in gezet. Er zit een kans in dat de vorige eigenaar dat ook niet heeft gedaan. De buizen beginnen al aardig zwart te zien.
Ik heb een setje jj electronics EL84 voor zo'n 45 eurie. Kan ik deze zelf vervangen of moet iemand die nog apart voor mij biassen? Heb namelijk gehoord dat je dit beter niet zelf kan doen.

Alvast bedankt!

Greetz

Chris Winsemius
14 oktober 2008, 17:02
Bij AC30s hoeft ip. niet gebiased te worden maar het is soms wel handig/beter dat 'n tech even checkt of de nieuwe buizen "toevallig 'n beetje ok ingeregeld uitkomen in jouw specifieke AC30".

Sommige sets (matched) EL84s trekken wat meer stroom dan andere sets, in het algemeen werken "iets koudere" sets het best in AC30s mbt. tot levensduur en laagweergave.

Succes!

jaywalker
14 oktober 2008, 17:15
Is er een manier waarop ik daar zelf achter kan komen? Ik woon namelijk in Enschede, en de Americanguitarstore durft er 150 euro voor te vragen. Ze zijn ook van plan diezelfde JJ electronics buizen er in te zetten, die ik dus zelf voor 45 eurie inlusief verzendkosten kan kopen.

Kan ik er een grote buil aan vallen als ik dat setje (4 stuks) koop en er gewoon in set?

Chris Winsemius
14 oktober 2008, 17:27
Is niet van te voren te voorspellen....

Imho: kwartet EL84s + installatie + kleine check: +/- 110 E incl.btw. en wat maanden garantie op de set buizen.

Je kan natuurlijk voor goedkoop gaan maar als daardoor (later) dingen misgaan ben je uiteindelijk veel duurder uit.

Iig./altijd bij AC30s: alle 4 de eindbuizen installeren, nooit 2, 3 of 1!