PDA

View Full Version : Bouwverslagje SHO/OCD



KoenB
14 oktober 2008, 14:19
Even een bouwverslagje van mijn SHO/OCD (credits voor G.G. voor dit topidee. volgens mij heb je een heuse SHO/OCD-zelfbouw-frenzy ontketend op dit forum :satisfie: ).

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/GUTS.jpg
Even een gutsshot. Ja er zitten geen mosfets in, dat klopt. Zonder de mosfets is er al een hele hoop vervorming die ik eigenlijk lekkerder vind klinken. Verder heb ik een draaischakelaar gebruikt om de SHO voor of na de OCD te kunnen zetten.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/CASE.jpg
En de casing in de knalgele verf. Als je goed kijkt zie je boven het gat voor 1 van de stompswitches 2 gaatjes zitten. Hier komen 2 rode ledjes, die de O's van het woord bOOster zullen vormen.

Het pedaal krijgt geen batterijaansluiting, ik gebruik toch alleen mijn adapter. Inmiddels heeft het pedaal ook belettering gekregen en staat nu in de clearcoat. Meer foto's volgen dus binnenkort!

ponq
14 oktober 2008, 16:25
Allereerst: Leuk dat je het project post! Het begint idd een rage te worden ;)

maar 2) waarom geen mosfets? Die zorgen toch juist voor de kenmerkende vervorming? Maak ze desnoods schakelbaar.

G.G.
14 oktober 2008, 19:02
Even een bouwverslagje van mijn SHO/OCD (credits voor G.G. voor dit topidee. volgens mij heb je een heuse SHO/OCD-zelfbouw-frenzy ontketend op dit forum :satisfie: ).


Tsja, ik kwam er bij toeval achter doordat de SHO eigenlijk overal lekker bij te combineren is. Maar deze combinatie bleek wel heel erg vet. Ik kan hem iedereen aanraden. Heb je hem zelf al getest?

KoenB
14 oktober 2008, 19:08
Allereerst: Leuk dat je het project post! Het begint idd een rage te worden ;)

maar 2) waarom geen mosfets? Die zorgen toch juist voor de kenmerkende vervorming? Maak ze desnoods schakelbaar.

Omdat ik, nog steeds op onverklaarbare wijze, al een ontzettend vol geluid heb, dat met mosfets alleen maar erger wordt. Ik gooi nu de toneknop op het pedaal vol open en ik heb precies t geluid wat ik zoek.

Ik heb uren zitten zoeken wat het nou is dat het geluid zo vol maakt, maar ik kom er maar niet achter :sneaky: Ik dacht dat het door een bepaalde condensator kwam, dus die heb ik om de beurt losgesoldeerd en een draadbrug er in gezet, maar helaas. Ik heb ook het perfboard 20 keer nagelopen, alles klopt.

ponq
14 oktober 2008, 19:50
Ok, natuurlijk: Sound rules. Als t goed klinkt klinkt het goed.

maar, als ik het goed begrijp heb je dus opamp clipping. Tl082 die over zn nek gaat. Wordt vaker gedaan, maar da's meestal niet een 'romig' geluid. Heb je de 1N34 wel geplaatst?

KoenB
14 oktober 2008, 20:12
Ok, natuurlijk: Sound rules. Als t goed klinkt klinkt het goed.

maar, als ik het goed begrijp heb je dus opamp clipping. Tl082 die over zn nek gaat. Wordt vaker gedaan, maar da's meestal niet een 'romig' geluid. Heb je de 1N34 wel geplaatst?

1N34 zit er in ja (voor asymetrisch clippen is die toch?). Opamp clipping hoort niet romig te zijn nee... maar het pedaal klinkt wel heel vol, nog steeds om een onbekende reden. t is echt een beetje vreemd. T klinkt wel goed daar niet van, maar eigenlijk zou ik toch wel willen dat mn pedaal normaal werkte.

ponq
14 oktober 2008, 20:16
Ok, dan vermoed ik dat die diode aan het clippen is (asymmetrisch). Check de sound eens zonder die diode. Dan zou je pure opamp clipping moeten hebben.

Enterprice
15 oktober 2008, 17:38
Je vind dat je een te vol geluid krijgt, bedoel je daarmee dat je te veel bas hoort?
Als dat zo is zou je eens kunnen experimenteren met de waarde van C2 en C8.
Maak je die kleiner dat heb je minder laag in het geluid, je zou om te beginnen ongeveer de helft van de waarde kunnen proberen als je wilt, bv 33N voor C2 en 47N voor C8.

KoenB
16 oktober 2008, 15:55
Zo, hij is klaar en zit weer in elkaar:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Pedal.jpg

Ben er erg tevreden over. Je ziet de decals zitten nog wel ondanks 3 lagen lak, maar ach, maakt me verder ook niet uit. Bij de LP/HP schakelaar chipte de lak een beetje, heb ik weer ff netjes teruggeplakt. En uiteraard is hij voorzien van mijn custom logo wat ook op mn zelfbouwgitaar zit (staat niet op de foto's in het verslag btw, is er later op gekomen ;) )

@ Enterprise: ik ga binnenkort wel even met die waarden prutsen. Bedankt!

Hallie
16 oktober 2008, 16:08
heeel erg mooi!
ziet er straks uit.

8-)

Mister X
16 oktober 2008, 18:38
Vet pedaal en leuke kleur :p

Chroxy
17 oktober 2008, 14:39
tof!

2 vraagjes; waar heb je het papier vandaan voor de decals? En is het nodig om een printje te etsen voor de OCD? Of kan het ook zonder?

ponq
17 oktober 2008, 14:41
stripboard-versie van de OCD staat volgens mij in t draadje van GG.
decal-papier kun je krijgen bij newtone.

succes!

KoenB
17 oktober 2008, 15:53
stripboard-versie van de OCD staat volgens mij in t draadje van GG.
decal-papier kun je krijgen bij newtone.

succes!

Je neemt me de woorden uit de mond. Let wel ff op dat je het goede decalpaper koopt, je hebt ze voor laser en inkjet printers

Hallie
17 oktober 2008, 16:36
kan ik 'm kopen :satisfie: ?
haha.

opzich zou ik het zelf wel (moeten) kunnen.

de 2 pedaaltjes solderen, moet lukken..alleen die schakelschema's zijn het probleem..
ik heb geen idee wel draadje waar moet..etc

ponq
17 oktober 2008, 16:39
dan heb ik goed nieuws voor je!

Als je een OCD op stripboard krijgt, dan lukt het met die switches zeker ook wel.

KoenB
17 oktober 2008, 17:01
kan ik 'm kopen :satisfie: ?
haha.

opzich zou ik het zelf wel (moeten) kunnen.

de 2 pedaaltjes solderen, moet lukken..alleen die schakelschema's zijn het probleem..
ik heb geen idee wel draadje waar moet..etc

Sorry knul, je moet m lekker zelf gaan maken ;) die schakelschema's zijn echt simpel zoals ponq al zei. In G.G.'s topic staan bovendien een paar plaatjes over het aansluiten van de schakelaars. Daar moet je wel uit kunnen komen! En anders helpen we je wel :satisfie:

Valoosj
18 oktober 2008, 00:43
kan ik 'm kopen :satisfie: ?
haha.

opzich zou ik het zelf wel (moeten) kunnen.

de 2 pedaaltjes solderen, moet lukken..alleen die schakelschema's zijn het probleem..
ik heb geen idee wel draadje waar moet..etc


Onderschat het niet hoor. Er zijn veel mensen die denken dat het simpel is, maar bij de SHO al meteen vastzitten. Wat heel begrijpelijk is natuurlijk. Alle begin is moeilijk. Als je stripbord niet ziet zitten, ik heb pcb's voor zowel de SHO als de OCD...

ponq
18 oktober 2008, 00:46
en die pcb's zijn prima te pruimen!

-KP-
18 oktober 2008, 19:54
Ik heb mijn layout van zowel de OCD als de SHO even op het internet gezet: http://rapidshare.com/files/155265760/SHO_OCD.pcb.html
Gemaakt met ExpressPCB (gratis). Het ziet er misschien wat klungelig uit, maar is getest en goed bevonden.

ponq
18 oktober 2008, 20:46
kan je het niet exporteren naar een jpg (oid) en dan hier posten?

Da's wat makkelijker om te kijken dan eerst een prog installeren.

-KP-
19 oktober 2008, 15:38
http://www.uploadarchief.net/files/download/shoenocd.jpg
Voila.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2008, 15:55
Ik voel mezelf soms net een papegaai:roll:

Maar... maak je pads wat groter. Deze hebben zo weinig koperoppervlak rond de pinnen dat je bij het boren alles wegboort en wat er dan nog over blijft bij de eerste de beste lossoldeeraktie wegfikt.

HaroldA
19 oktober 2008, 23:16
Als je stripbord niet ziet zitten, ik heb pcb's voor zowel de SHO als de OCD...
Heb ik ook gebruikt en heb gisteren de eerste klanken uit 1 v/d OCDs gehoor. Heerlijk! :dance:

Alleen de 2e klinkt nog enorm dof/muf... Maar eens alles langslopen...

Ik wil Valoosj nog even persoonlijk willen bedanken, maar z'n PM box zit al een paar dagen vol, dus bij deze: Valoosj, bedankt voor de printjes en je geduld! :cheerup:

Valoosj
20 oktober 2008, 00:18
Ben ik eens 2 dagen niet online en net dan loopt mijn pmbox helemaal over.
Geweldig dat je eerste OCD al goed klinkt, die 2e komt nog wel in orde. De volume pot moest overigens zoals je zei wel logaritmisch zijn en niet lineair. Ik vond het ook wel vreemd, maar MarkM is toch wel iemand waarvan je verwacht dat de schema's juist zijn. Maar niemand is foutloos. :satisfie:

HaroldA
22 oktober 2008, 11:21
De volume pot moest overigens zoals je zei wel logaritmisch zijn en niet lineair.

Ik zag gister dat ik precies de andere type pots heb als KoenB! Waar hij A heeft heb ik B en visa versa, idem dito en omgekeerd ook.

KoenB
22 oktober 2008, 11:24
Ik zag gister dat ik precies de andere type pots heb als KoenB! Waar hij A heeft heb ik B en visa versa, idem dito en omgekeerd ook.

heb je amerikaanse of europeaanse pots? Daar is A/B nml precies andersom. Mijn pots komen van newtone

HaroldA
22 oktober 2008, 11:32
heb je amerikaanse of europeaanse pots? Daar is A/B nml precies andersom. Mijn pots komen van newtone

Ehm, de mijne ook?

3 x Alpha potmeter 5k lin (PMA5KLIN)
2 x Alpha potmeter 1M lin (PMA1MLIN)
2 x Alpha potmeter 10k log (PMA10KLOG)
3 x Alpha potmeter 500k log (PMA500KLOG)

Later heb ik nog een log pot (http://www.banzaieffects.com/product.php?productid=17283) bij Banzaaaaai! besteld (voor een Muff Fuzz) en die kwam overeen met de codering op de Newtone pots.

Moet thuis een keer controleren of het A of B was.

Edit:

* lineair - Een lineaire potmeter heeft een weerstandselement met een constante diameter, waardoor de weerstand tussen de slede en een van de uiteinden proportioneel is tot de afstand tussen beide. Een lineaire potmeter is soms te herkennen aan een letter A op de behuizing.
* logaritmisch - Een logaritmische potmeter heeft een weerstandselement dat conisch toeloopt van het ene naar het andere uiteinde, waardoor de weerstand tussen de slede en een van de uiteinden logaritmisch verloopt in functie van de afstand tussen beide. Dit type wordt vooral toegepast in audio versterkers omdat de amplitudegevoeligheid van het menselijke oor ook logaritmisch is. Hierdoor kan een volumeknop met een bereik van "0" tot "10" zorgen dat een niveau van "5" half zo luid klinkt als een niveau van "6". Een logaritmische potmeter is soms te herkennen aan een letter B op de behuizing.

Bij mij was het geloof ik precies andersom...

HaroldA
22 oktober 2008, 11:37
Oja,

Ik had gister ook al een mailtje getiept en dacht dat ik die gecancelled had omdat de codering overeen kwam met de pot van Banzai, maar hij bleek nog in m'n drafts te staan:


Beste Newtone,

Ik heb onlangs een redelijke bestelling bij jullie gedaan(xxxx) en daar
zaten de volgende potmeters bij:

3 x Alpha potmeter 5k lin
2 x Alpha potmeter 1M lin
2 x Alpha potmeter 10k log
3 x Alpha potmeter 500k log

De 5k lin potmeter heeft als stempel B5K en de 500k log heeft A500K,
etc.

Dus: A = log en B = lin.

Nou zag ik net een foto van een collega pedaaltjes bouwer en die heeft
precies tegenovergestelde potmeters gebruikt!

Van Wikipedia:
* Een lineaire potmeter is soms te herkennen aan een letter A op de
behuizing.
* Een logaritmische potmeter is soms te herkennen aan een letter B op
de behuizing.

Dus: A = lin en B = log???


Wie heeft er in dit geval gelijk? Heb ik de juiste potmeters?

Valoosj
22 oktober 2008, 12:52
Het verschilt gewoon van waar je koopt. In Amerika is A log en B lin, hier is dat omgekeerd. Bij Musikding halen ze hun gerief waarschijnlijk uit Amerika, want daar is A ook log. Je kan het altijd nameten met je multimeter. Zet 1 pootje op de linkse lug, andere op de middenste en draaien maar. Dan zie je zo of het log of lin is.