PDA

View Full Version : Hoe vaak breken jullie snaren?



telecastermaster
5 maart 2003, 12:34
Ik ben altijd verbaast als ik hoor dat mensen zo vaak snaren breken. Ik breek echt bijna nooit snaren. De laatste een jaar of vier geleden ofzo. En echt tam speel ik nou ook niet.

Neals
5 maart 2003, 12:37
licht eraan, meestal voel ik wel aan dat ze op het punt staan te knappen, en dan zet ik er een nieuw setje op.

Soms ben ik lui, en dan knap ik er 1. Maar het zijn van die periodes... Deze week zijn er 2 snaren op 2 gitaren van mij geknapt... Daarvoor was de laatste een jaar geleden geknapt.

Mithrandir
5 maart 2003, 12:37
Bijna nooit, heel af en toe wil er nog wel eens een e snaar breken, maar dat is echt zelden.

Ihsahn
5 maart 2003, 12:37
Ik moet zeggen dat ik in het begin veel snaren brak, maar hoe harder de muziek is die ik speel ( toch wel de stevige noorse shit dus ) hoe minder snaren is lijk te breken :S, zal wel een verbeterde techniek van me zijn ofzo.
Maar het heef tmij 6 maanden geduurd om dan gisteren eindelijk weer een snaar te breken en niet eens door spelen, ik drukte een beetje te hard op mijn tremolo :razz:, ik gebruik d'addario , goede snaren hoor..

Mithrandir
5 maart 2003, 12:38
wow, 3 reacties tegelijk...

Neals
5 maart 2003, 12:40
fuck gaat fout hiero...

IK <- Digibeet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Neals op 2003-03-05 12:46 ]</font>

Neals
5 maart 2003, 12:40
idd, die e-snaar breek ik nooit daar ik meer een slaggitarist ben..
Als ik een snaar breek is het 9 van de 10 keer de A

Neals
5 maart 2003, 12:40
dubbele post...

Shredhead
5 maart 2003, 12:43
Ik breek zelden snaren eigenlijk. Ik gebruik D'addario 0.09's voor den 7-snaar en ik sta in Bb gestemd, dus ze liggen er ook niet echt strak op, maar spelen wel heel comfortabel.

Ik vervang ze ook meestal 1x per maand en soms na een iets langere periode, omdat ik ze dan niet meer lekker vind klinken. Ik denk dat ze er net niet lang genoeg opliggen om helemaal 'rot' te worden :smile:

Toen ik nog met Floyd speelde brak ik ze wel ietsje vaker, ook al gebruikte ik dat ding nooit.

swampie
5 maart 2003, 13:02
ja ik ook de A-snaar gaat er het snelst aan. bij mij was het ook vooral in het begin. ik had mijn gitaar 2 maanden en krak daar ging de A snaar al. de volgende A brak na 4 maanden. nu doe ik toch wel al een lange tijd met mijn snaren. dus misschien is ook mijn techniek verbeterd. ik moet wel zeggen dat ik van snaren verwisseld ben. nu liggen er ook D'addario's XL op. mijn eerste die zo snel knapten waren ernie ball's super slinky. vandaar waait de wind waarschijnlijk. :grin:

Shredhead
5 maart 2003, 13:04
op mijn inmiddels verkochte 6-snaar heb ik een tijdje met Ernie Ball's gespeeld, maar die knapten bij mij echt veel sneller dan de D'addario's die ik altijd gebruikte, vooral de dunne E.

Overigens denk ik dat het zeer zeker met je aanslagtechniek te maken heeft hoe lang je met snaren doet en dan met name de hoek waaronder je een snaar raakt met je plectrum.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shredhead op 2003-03-05 13:06 ]</font>

swampie
5 maart 2003, 13:06
voila dat bevestigd mijn concluse shredhead :wink:

franci
5 maart 2003, 13:07
Zoals vele zeggen, de aanslag van de snaren doet veel, maar ook de dikte van het plectrum. Ik zelf speel trash, en hardcore,hoe sneller de rifs hoe zachter het plectrum zou ik zeggen. Alleen is het wel zo, als je solo's speelt in dit genre dan is een iets dikkere maat van plectrum wel aan te raden. Ook de snaren spelen een rol, maar van de goedheid van snaren heb ik geen mening, het zijn niet de snaren die breken, maar het is het mannetje dat er op speelt, goedkoope snaren zou ik wel niet gebruiken, alhoewel dure snaren ook mankamenten hebben.

Shredhead
5 maart 2003, 13:14
Waarom een dikkere maat plectrum bij solo's in dit genre dan?

R. Flagg
5 maart 2003, 13:46
Vroeger toen ik het snaren verwisselen nog niet helemaal onder de knie had, brak ik ze regelmatig. Nu behoort dit gelukkig tot het verleden, hoewel ik ga zometeen voor de 2e keer in mijn leven de snaren van mijn nylon snarige vervangen. So wish me luck

Shredhead
5 maart 2003, 14:03
Sterkte :wink:

Neals
5 maart 2003, 14:25
ook heel belangrijk is om dat plectrum een beetje speling in je hand te geven, waardoor de snaren een minder grote opdonder krijgen

Negative K3 fan
5 maart 2003, 15:20
de laatste snaar die ik gebroken heb was heel veel maanden geleden toen ik een nieuwe .011 E snaar in één keer naar een lagere C draaide. Volgens mij ligt het voor een groot gedeelte aan techniek, beginners breken veel meer snaren dan "gevorderden".

urezna
5 maart 2003, 15:24
Ik breek vrijwel nooit een snaar, en ik speel dus wel op Ernie Ball, 009 super slinky, in normale stemming, met dikke plectrum (de paarse van D'addario of Dunlop)...
Daarbij verwissel ik m'n snaren ook niet echt vaak, gaat zo paar maanden overheen.... En toch houd ik wel van een stevig stukje spel, al denk ik niet dat ik erg rag, al is de muziek wel redelijk stevig die ik speel.
Ik let er altijd wel op dat als ik snaren vervang, er geen bramen op de brug zitten, misschien dat dat helpt? Ik heb wel eens het een en ander voorzichtig weggevijld.

Shredhead
5 maart 2003, 15:27
Op 2003-03-05 15:24, schreef urezna:
Ik breek vrijwel nooit een snaar, en ik speel dus wel op Ernie Ball, 009 super slinky, in normale stemming, met dikke plectrum (de paarse van D'addario of Dunlop)...
Daarbij verwissel ik m'n snaren ook niet echt vaak, gaat zo paar maanden overheen.... En toch houd ik wel van een stevig stukje spel, al denk ik niet dat ik erg rag, al is de muziek wel redelijk stevig die ik speel.
Ik let er altijd wel op dat als ik snaren vervang, er geen bramen op de brug zitten, misschien dat dat helpt? Ik heb wel eens het een en ander voorzichtig weggevijld.


Dat kan idd ook een oorzaak zijn ja. Zelf nog nooit last van gehad gelukkig :wink:

60's
6 maart 2003, 15:50
Mijn collega-gitarist breekt altijd snaren op de brug. Hij weet wel, dat er braampjes op kunnen zitten, maar als hij die weghaalt komen ze weer terug door opduwen en tremolo-arm gebruik. Grafieten zadels helpen bij hem zelfs niet. Wie weet een oplossing?

Negative K3 fan
6 maart 2003, 17:54
meer concentreren op de rechter hand techniek.

Electrical Storm
6 maart 2003, 17:59
Ik brak eerst regelmatig mijn hoge e, maar sinds ik addario's i.p.v. fenders erop zet is het al stukken beter...

Negative K3 fan
6 maart 2003, 18:02
fender snaren zijn ook ogneloofelijk kut, dat ze die dingen nog durven te maken zeg.

sickpunk
6 maart 2003, 18:08
brak eerst nooit snaren, nou moet ik me snaren vervangen, omdat ze breken.... breek nu na 2 maanden een snaar, bijna altijd standaard... en dan gaan er weer 6 nieuwe snaren op...

e_lukather
6 maart 2003, 18:14
moet je er een abonnement op nemen... :grin: :grin: :grin:

Shredhead
6 maart 2003, 18:15
Ik ben echt heel tevreden met mijn d'addariootjes :smile:

XL120-7

Electrical Storm
6 maart 2003, 18:41
Op 2003-03-06 18:02, schreef Negative K3 fan:
fender snaren zijn ook ogneloofelijk kut, dat ze die dingen nog durven te maken zeg.


100% mee eens! Ik heb echt nog niemand gehoord die positief is over Fender snaren...

Robbert
6 maart 2003, 19:21
Gebruik zijn 0.10 regular slinky's van Ernie Ball. Absoluut geen klachten over.

Breek zelden snaren, maar als ik ze breek is het meestal de D snaar. Het setje wat er nu opzit, is alweer twee maanden oud.
Tijd voor een nieuw setje dus.

Heb twee keer gehad bij d'Addario's dat er roest op de snaren zat. Of gewoon een donkere vlek. Geen porum voor snaren van toen 15 piekies.

Gebruik overigens 1mm plectra. Heb gister een stapeltje van 10 mijn kamer ingeslingerd. Zo heb ik altijd wat in de buurt :grin:

sash
6 maart 2003, 19:56
Ik gebruik Ernie Ball Power Slinky's 0.11 - 0.48 met hoge aktie. Geeft me goeie toon en je moet er voor werken om de goeie toon eruit te krijgen.
Ik heb een poosje 0.11 - 0.52 en 0.12 - 0.52, maar het verschil tussen 0.11 en 0.12 in toon was niet zo verschrikkelijk groot en het werd op den duur echt te zwaar als je lang stond te spelen. 0.52 is op zich erg lekker en je kan je vibrato's er erg goed op kwijt, maar als ik wat orgelstyle akkoorden stond te spelen miste ik de fladder van die 0.48 er in, die 0.52 was daar net iets te strak voor.

Hoe vaak ik snaren breek... Ligt er een beetje aan hoeveel ik speel. Vandaag D snaar gebroken en dat setje zat er anderhalve week op, maar heb flink veel gespeeld afgelopen week in de vakantie. Normaal doe ik zo'n 3 weken met een setje, met een beetje geluk een maand.

Ik gebruik 1mm dunlop plectra (blauwe).

Neals
6 maart 2003, 21:57
100% mee eens! Ik heb echt nog niemand gehoord die positief is over Fender snaren...

Ik kende iemand die wel positief was over fender snaren...

Maar dat was ook een trotse bezitter van een amuse strat.

RadiuS
6 maart 2003, 22:08
K gebruik altijd al Fender snaren (Super Bullets of Bullets), geen problemen mee, ze breken NOOIT, ECHT nooit (sinds ik graph tech zadeltjes heb :razz:) ze klinken lekker, spelen lekker etc. Als ik losse snaren koop zijn t daddarios of slinkys die vind ik toch minder hoor.

Kjiratsiekoedel
6 maart 2003, 22:23
Op 2003-03-05 13:46, schreef R. Flagg:
Vroeger toen ik het snaren verwisselen nog niet helemaal onder de knie had, brak ik ze regelmatig. Nu behoort dit gelukkig tot het verleden, hoewel ik ga zometeen voor de 2e keer in mijn leven de snaren van mijn nylon snarige vervangen. So wish me luck



De g, b en e hoef je niet echt te vervangen. Laatst kwam ik thuis en toen was de D-snaar spontaan geknapt.
Verder breek ik eigenlijk geen snaren meer.