PDA

View Full Version : tremolo activeert LED verlichting



Yoshida
14 oktober 2008, 11:15
Hey rockers,

Ik heb ff jullie hulp nodig. Ik ben een gitaar aan het bouwen, wat ik hierin wil verwerken is een serie LEDjes die geactiveerd worden als ik de tremolo gebruik.
Dit is vrij lastig, maar wat zou hier puur theoretisch de beste manier voor zijn?

De reden dat ik dit niet in mijn bouwtopic zet is omdat dit topic misschien hergebruik waarde heeft voor andere gitaarnetters.

Rutger
14 oktober 2008, 11:51
De simpelste manier lijkt mij een klein drukknopje tegen het tremoloblok, die ingedrukt is in rust stand en opkomt als je de tremolo naar beneden drukt.

Yoshida
14 oktober 2008, 11:57
De simpelste manier lijkt mij een klein drukknopje tegen het tremoloblok, die ingedrukt is in rust stand en opkomt als je de tremolo naar beneden drukt.
OK waar moet dat knopje tussen komen? Simpelste lijkt me via de input een lus leggen. Bedrading lijkt me een kwestie van achterin een gang uitfrezen en daar de draad langsleggen.

KoenB
14 oktober 2008, 12:36
Als je denkt dat je stroom kan tappen van je input, dan heb je dat helemaal verkeerd (ik denk dat je dat denkt, could be wrong ;)). Een versterker levert geen stroom aan de gitaar namelijk, de snaren + pickups vormen samen een wisselstroombron (HEEL klein stroompje, en een spanning van 0,5-2 volt ongeveer) dat door de versterker wordt opgepikt en versterkt. Wat je dus moet doen is een apart batterijcircuit in je gitaar bouwen. Dus, batterijvakje infrezen of in je control cavity een batterij proppen, en daar de schakelaar en ledjes aan hangen, met de bijbehorende weerstand (ook niet geheel onbelangrijk ;) ).

snaarplukker
14 oktober 2008, 14:55
Als je denkt dat je stroom kan tappen van je input, dan heb je dat helemaal verkeerd (ik denk dat je dat denkt, could be wrong ;)). Een versterker levert geen stroom aan de gitaar namelijk, de snaren + pickups vormen samen een wisselstroombron (HEEL klein stroompje, en een spanning van 0,5-2 volt ongeveer) dat door de versterker wordt opgepikt en versterkt. Wat je dus moet doen is een apart batterijcircuit in je gitaar bouwen. Dus, batterijvakje infrezen of in je control cavity een batterij proppen, en daar de schakelaar en ledjes aan hangen, met de bijbehorende weerstand (ook niet geheel onbelangrijk ;) ).
Als je ook een zwakstroomcircuit in je versterker hebt kan je middels stereo jacks en kabel een voedingslijntje aftappen. Verder heb ik de twijfel of de tremelo voldoende beweegt om een schakelaar te kunnen activeren.

Cees

Yoshida
14 oktober 2008, 14:58
Als je ook een zwakstroomcircuit in je versterker hebt kan je middels stereo jacks en kabel een voedingslijntje aftappen.

Cees
hmm misschien een pre-amp (zelfbouw) zodat ik direct een koptelefoon aan kan sluiten? ;)

RoelTM
14 oktober 2008, 15:30
hmm misschien een pre-amp (zelfbouw) zodat ik direct een koptelefoon aan kan sluiten? ;)
je bedoeld zoiets?

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/AmplugAC30Final-753679ed0524a23cb73ecc44962451c8.jpg

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 15:35
Je kan eventueel "creatief met hefbomen" zijn.

Als je aan de tremoloblok onderaan een hefboom monteert, die via een tandheugel een potmeter aanstuurt (wat in feite een variabele weerstand is), kan je via een eenvoudige R-keten een reeks ledjes (allemaal tegelijk wel) laten oplichten. De voeding komt dan van een batterij.

KoenB
14 oktober 2008, 15:43
Als je ook een zwakstroomcircuit in je versterker hebt kan je middels stereo jacks en kabel een voedingslijntje aftappen. Verder heb ik de twijfel of de tremelo voldoende beweegt om een schakelaar te kunnen activeren.

Cees

http://rocky.digikey.com/weblib/E-Switch/Web%20Photos/TL1105EF250Q.jpg met zo'n soldeerschakelaartje (je hebt ze ook met een nog platter knopje) moet het zeker kunnen!

Misschien nog een leuk ideetje: inderdaad een potmeter gebruiken zoals in eerdere posts is gesuggereerd, en dan voor elke led een Zenerdiode met een oplopende waarde neerzetten. Zenerdiodes slaan door bij een bepaald voltage, zo zullen er meer leds oplichten naarmate je de tremolo verder naar beneden drukt. Dit vereist wel even wat meer knutsel en denkwerk maar zou heel vet zijn.

sorry ik ben echt een mafkees als het om leds gaat. Ik kloot er veel te veel mee :p

Yoshida
14 oktober 2008, 15:51
Hey goeie suggesties hier. :)

Ik zal er zeker een blik op werpen. Misschien toch een drukschakelaar, misschien een push/pull potmeter?

G.G.
14 oktober 2008, 18:50
Ik heb wel een idee, maar dat is wat lastig uit te leggen. Stel nou dat je onder je slagplaat ruimte maakt voor een batterij. Je doet om je tremelo blok een rondje tape als isolatie en voor en achter op het blok zet je twee contactpuntjes op de tape waar je een draadje naartoe legt. In het hout boor je voor en achter het blok twee kleine gaatjes waar je veertjes uit een balpen in steekt die je ook bekabelt..... Snap je het nog? op het moment dat je je trem naar voren of naar achteren beweegt maakt een van de veertjes contact met het contactpuntje (op het tape, op het blok) en is de circel compleet. Op deze manier is de boel geaard, en sta je zelf niet in de stroomkring en je signaal ook niet.

Yoshida
14 oktober 2008, 19:51
Ik heb wel een idee, maar dat is wat lastig uit te leggen. Stel nou dat je onder je slagplaat ruimte maakt voor een batterij. Je doet om je tremelo blok een rondje tape als isolatie en voor en achter op het blok zet je twee contactpuntjes op de tape waar je een draadje naartoe legt. In het hout boor je voor en achter het blok twee kleine gaatjes waar je veertjes uit een balpen in steekt die je ook bekabelt..... Snap je het nog? op het moment dat je je trem naar voren of naar achteren beweegt maakt een van de veertjes contact met het contactpuntje (op het tape, op het blok) en is de circel compleet. Op deze manier is de boel geaard, en sta je zelf niet in de stroomkring en je signaal ook niet.
Dit topic is vooralsnog puur theoretisch. Wanneer ik de tremolo heb bekijk ik wat ik een slag kan laten maken naar de praktijk. Jullie creativiteit verbaast me in positieve zin.