PDA

View Full Version : Valse Ibanez afs 75 t



The-Knul
13 oktober 2008, 20:32
Hallo Beste mensen,

Ik heb een vraagje. ik heb een Semi Acoustic Ibanez Afs 75 T. das die rode van de artcore series. ook heeft dat ding een enorme Tremelo. Dit is allemaal geen probleem. Alleen wordt die gitaar ongelofelijk snel vals. hier wordt ik een beetje ziek van. dus is mijn vraag aan jullie: weet iemand hoe ik mijn Ibanez (die zkr heel mooi is) voor een langere tijd goed gestemd kan houden? Want nu lijkt t erop dat ik m na elke 2 nummers opnieuw kan gaan stemmen en daar wordt ik een beetje gek van. Alleen wil ik niet de tremelo eraf slopen. want die ziet er echt goed uit.

Nou ik hoop dat iemand een idee heeft. het is namelijk echt een lekkere country gitaar.

Bram+
13 oktober 2008, 20:42
Dingen waar je naar kan kijken zijn je snaren, je manier van snaren opleggen en de topkam. Oude snaren schijnen sneller te onstemmen. Als je je snaren met teveel wikkelingen hebt vastgelegd, kan de gitaar ook sneller ontstemmen. Wat betreft de topkam: wellicht lopen de snaren daar vast. heb je toevallig dikkere snaren erop gelegd? Fabrieksaf liggen er denk ik .009/.42 op zoals bij de meeste Ibanezzen, daar is de topkam waarschijnlijk ook op ingesneden.

Eko
13 oktober 2008, 20:47
Een gitaar met een Bigsby ,of immitatie daarvan , is altijd wat lastig op stemming te houden zonder een goede set-up. Het is een samenloop van een heleboel zaken. Snaren moeten goed opgezet worden. Teveel windingen geeft te grote kans op slippen van de snaar bij de stemmechanieken. Een te nauwe topkam geeft problemen met het gebruik van de Bigsby. De snaren komen dan niet meer is de goede stand terug. Een brug die niet goed staat afgesteld geeft hetzelfde probleem.
Snaren die niet goed gerekt zijn met het opzetten geven ook problemen omdat de rek dan er langzaam uitgaat tijdens het spelen.
Locking tuners zijn een oplossing omdat het aantal windingen dan zowat nul wordt. Een goede brug doet ook wonderen.
Let wel , het wordt nooit geen topklasse Gretsch of Gibson , maar bespeelbaar wordt hij zeker.

The-Knul
13 oktober 2008, 20:52
Dingen waar je naar kan kijken zijn je snaren, je manier van snaren opleggen en de topkam. Oude snaren schijnen sneller te onstemmen. Als je je snaren met teveel wikkelingen hebt vastgelegd, kan de gitaar ook sneller ontstemmen. Wat betreft de topkam: wellicht lopen de snaren daar vast. heb je toevallig dikkere snaren erop gelegd? Fabrieksaf liggen er denk ik .009/.42 op zoals bij de meeste Ibanezzen, daar is de topkam waarschijnlijk ook op ingesneden.

ik heb nu er 11 tot 49 erin zitten is dit dan een probleem voor me top kam zo ja wat kan ik er tegen doen.

iig bedankt

Bram+
13 oktober 2008, 21:05
Dan is het inderdaad waarschijnlijk geen overbodige luxe om je topkam bij te vijlen. Dan klemmen de snaren minder in de topkam en dat scheelt bijvoorbeeld bij het ontstemmen na tremolo-gebruik.

Voordat ik een verhaal ga vertellen dat al een aantal keer verteld is hier op het forum:
In deze thread staan wel wat nuttige tips:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43008

En anders zoeken op topkam invijlen met de zoekfunctie. Levert een hoop op.

chocorookie
13 oktober 2008, 21:49
grafiet..........., pak een HB potlood en " smeer" je geleiding van je topkam

The-Knul
13 oktober 2008, 22:37
Bedankt mensen:P

Top dat jullie allemaal dit weten. ik zal t gebruiken.
dank jullie wel

richwoodplayer
14 oktober 2008, 00:18
handig!
http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Kim Wilson
14 oktober 2008, 08:41
Dikke snaren opzetten! Ik heb ook zo'n zelfde gitaar, en ik had ook het euvel dat de tremolo niet lekker meer terug kwam in de originele stand. Nadat ik er .011 snaren opgezet heb, blijft ie wel op stemming. Dan trekt ie namelijk weer in de originele stand. Wel even zorgen dat de topkam wat verbreed wordt.