PDA

View Full Version : Bouwverslag head(jcm 800) + cab(oversized 2x12)



Aquila
13 oktober 2008, 17:45
Sinds zaterdagnacht ben ik trotse bezitter van een werkende zelfbouw jcm 800 2204 50W kloon en een 2x12 V30 oversized cabinet. Na heel wat testen en spelen dan toch wat tijd gevonden om een bouwverslag te maken.

Natuurlijk wil ik als trotste bouwer het woord verspreiden en om het ook makkelijk buiten dit forum te kunnen tonen is het verslag leesbaar op:
http://www.owh.be/geert/

Het geheel is nog niet volledig afgewerkt, er zijn nog enkele puntjes waaraan gewerkt moet worden.
*Bleeder weerstanden plaatsen!!!
*Aarding mogelijk herzien, reductie van ruis zou positief wezen.
*Afscherming kabels met grote potentiaalverschillen tov grond
*Head afwerken
*Bekleding van head en cab met skai
*Bekleding van baffle met speakerdoek
*Plaatsing hoeken en wieletjes cabinet

Momenteel geniet ik echter nog eerst even van het reeds gepresteerde werk. Het was een heerlijk geluid dat mijn oren bereikte bij ingebruikname, de versterker blijft lange tijd op een mooie clean en bij het bereiken van het overstuuringsgebied blijft hij mooi vol over het hele gebied. Het geheel heeft een zeer grote dynamiek, wat voornamelijk te maken heeft met de uitmuntende transformatoren van Mercury Magnetics (met dank aan CMW). Indien de budgetten het weer toelaten komt er een uitgebreide test met verschillende voorversterkersbuisjes, het Tung-Sol buisje als V3 is niet optimaal. Ik denk dat ik eerder richting Electro Harmonix ga gaan.

Zoals aangehaald in de werkpuntjes is ruis nog wel een probleem, momenteel treed het meer op als dat me lief is. Een paar oorzaken zullen dus geëlimineerd moeten worden.
Het werk zit er voorlopig dus nog niet op, maar bij een zelfbouwer zal die kriebel altijd wel blijven zitten... :)

Groeten,
Geert!

Arvoitus
13 oktober 2008, 19:05
Super!

Dit is precies de combinatie die ik over een paar maanden ook ga maken. Behalve de 50W versie dan.

Ik ben benieuwd naar de afwerking van de head en cabinet.

EpiCenturiesAWAy
13 oktober 2008, 19:50
prachtige site man!
heb ervan genoten em te lezen!

Mister X
13 oktober 2008, 19:50
Ziet er heel netjes uit, proficiat.

Vroeg me wel af, hoeveel kost zo'n metalen behuizing om te laten maken?

Aquila
13 oktober 2008, 20:03
@ Arvoitus: De afwerking zal vrij standaard zijn, skai is kunstleer en afhankelijk van kwaliteit vergelijkbaar met Tolex. Zwarte skai rondom, cane speakerdoek voor de baffle en boven de bediening op de versterker.
Chassis staat de dikte van de slaglat naar achter (22mm), boven chassis en tegen de slaglat wordt het met speakerdoek beklede plaatje gezet. Achterkant een simpel geperforeerd rooster.

@ EpiCenturiesAWAy: Dank je wel :)

@ Mister X: De grootste kost van het chassis is de instelling van de plooibank en de afbetaling van de snijder + plooibank, het materiaal zelf is niet de kost. Ik denk dat je toch kunt spreken van een €100 à €150. Indien je meerdere exemplaren maakt kun je die prijs grofweg delen door het aantal stukken. Dit als je het geheel kunt afleveren in een digitaal bestand, anders kruipen daar ook nog behoorlijk wat manuren in.

Chris Winsemius
14 oktober 2008, 11:59
Hoi Geert

Dus daar zijn die trafo's terecht gekomen ;)

Tof!

Qua ruis:
- originele layout is behoorlijk goed
- afgeschermde kabel (R174 bijvoorbeeld) van input naar V1a en van/naar de eq-pots en MV is ip. afdoende
- 1e gridstopper (68k) op de pin v/d buisvoet monteren
- ook (1k5 - 5k6) gridstoppers op de eindbuisvoeten monteren
- qua preampbuizen in deze amp en met deze trafo's: soms vind ik zelf de Tungsols wat te hard/schel klinken, zonder extra buizen aan te schaffen zou je die misschien als V1 kunnen proberen en de JJs als V2 en V3.

Bleederweerstanden: ben ik zelf niet zo'n fan van, ik gebruik meestal een 1k/5W of 10k/5W weerstand om 'n amp te ontladen.

1 www-verspreid truukje van Trace van VoodooAmps: vervang de cathode-R van V1b (10k) door 'n 4k7 of zet er nog 'n 10k overheen. Dit verhoogt de gain vrij subtiel en de sound wordt ietsje vetter, karakter blijft hetzelde maar de sweetspot is makkelijker in te regelen.

mVg!

Chris

bassej
16 oktober 2008, 19:44
hey,

Ik ben van plan een bascabinet te maken, heb je ergens van een site maten gehaald of gewoon wat in elkaar gelijmd? en waar heb je die afmetingen dan vandaan :) ?

2 8 ohm speakers in serie zetten maakt toch 8 ohm en 2 parralel maakt 4 ohm.

En das is 4 ohn toch het meest voor de hand lichende?

Chris Winsemius
16 oktober 2008, 19:56
2 8 ohm speakers in serie zetten maakt toch 8 ohm en 2 parralel maakt 4 ohm.

En das is 4 ohn toch het meest voor de hand lichende?

2 x 8 ohm in SERIE wordt 16 ohm
2 x 8 ohm PARALLEL wordt 4 ohm

Keuze is natuurlijk afhankelijk v/d gebruikte versterker, je zou het zelfs schakelbaar kunnen maken.

Aquila
17 oktober 2008, 01:17
Die transfo's waren inderdaad niet in de vuilbak beland :)

Momenteel heb ik afgeschermde meerkern kabel, van inputs via preamp pot naar de gridstoppers. Ik zal zeker het advies van de kleine coax uitvoeren en ook meerdere potmeters zo afschermen. Ik hoop dat het een hoorbaar effect gaat hebben. Momenteel met preamp en master beide op twaalf uur een redelijke ruis, echter staat die niet in verhouding met het volume van de gitaar, maar dat een buizenversterker zo mag ruisen ben ik het niet mee eens.
Gridstopper ga ik bij het vervangen van de kabels dan ineens ook mee verplaatsen, niet aan gedacht bij het uitvoeren.
De einbuis-gridstoppers zijn al op de buisvoet gemonteerd, tevens heb ik niet geheel volgens VoodooAmps, maar toch gelijkend, een lagere weerstandswaarde en een condensator geplaatst. Met het cabinet in het achterhoofd mocht er toch wat helderheid in het hogere gebied zitten en heb ik dus ook de condensator geplaatst.

Gek genoeg vind ik de TungSol beter klinken in V3 als V1. Momenteel laat ik dit buisje ook gewoon zitten, er is de mogelijkheid dat de onderkant van het glazen buisje zeer licht beschadigd is. Voor een nieuw buisje moet ik dan toch sowieso uitkijken.


Ik heb mijn twee 8Ohm speakers in parallel gezet, dit komt dan inderdaad op 4Ohm uit. Ik heb dit gekozen in plaats van serie omdat ik zo de tegenkoppeling en de output(4Ohm) samen rechtstreeks op de connector kon plaatsen. Voorlopig zal het geheel namelijk als een set gespeeld worden en ik wou niet het risico lopen dat iemand voor de gein even aan de verkeerde knopjes kon draaien. De plaats is echter voorzien om later een schakelaar te plaatsen.


Tja, die afmetingen... Ik ben vertrokken van het idee om een Marshall 1960 4x12 cabinet te bouwen. Een 4x12 leek me echter overdreven en was ook een behoorlijke hap uit het budget (besteed dat liever aan een paar goede transformatoren ;) ) Vandaar had ik de breedte maat van 760 en diepte maat van 360, kwam er nog bij dat ik een donkere versterker aan't bouwen was, dus een mooie respons in de bass was nodig. Hiervoor zeggen ze vaak dat grof genomen het volume de bepalende factor is, waardoor ik uiteindelijk aan de hoogte maat van 660 kwam.
Afmetingen van bass cabinets weet ik zo niet direct te vinden, vooral omdat een specifieke bouwtekening wenselijk is voor de plaatsing van de horn etc.



Ik heb daarstraks de bekleding op het cabinet verlijmd. Blijkbaar was het niet mijn dagje, de afwerking viel wat tegen toen ik het daarnet ging controleren. Gelukkig toch nog wat mogelijkheden om alles toch netjes af te werken. Foto's volgen hopelijk morgen. Indien mensen geïnteresseerd zouden zijn kan ik een stap voor stap foto verslag maken van versterkerbekleding, kwestie dat ik dan mijn eigen ook wat verplicht om het zo net mogelijk te maken ...

Arvoitus
17 oktober 2008, 22:34
Ik heb daarstraks de bekleding op het cabinet verlijmd. Blijkbaar was het niet mijn dagje, de afwerking viel wat tegen toen ik het daarnet ging controleren. Gelukkig toch nog wat mogelijkheden om alles toch netjes af te werken. Foto's volgen hopelijk morgen. Indien mensen geïnteresseerd zouden zijn kan ik een stap voor stap foto verslag maken van versterkerbekleding, kwestie dat ik dan mijn eigen ook wat verplicht om het zo net mogelijk te maken ...
Daar heb ik zeker wel interesse in, aangezien ik hetzelfde over een maandje moet doen.

Heb je er trouwens bewust voor gekozen om de speakers in het midden te doen, ipv onder zoals bij de Bogner OS ?

Chris Winsemius
18 oktober 2008, 20:59
Die transfo's waren inderdaad niet in de vuilbak beland :)

Momenteel heb ik afgeschermde meerkern kabel, van inputs via preamp pot naar de gridstoppers. Ik zal zeker het advies van de kleine coax uitvoeren en ook meerdere potmeters zo afschermen. Ik hoop dat het een hoorbaar effect gaat hebben. Momenteel met preamp en master beide op twaalf uur een redelijke ruis, echter staat die niet in verhouding met het volume van de gitaar, maar dat een buizenversterker zo mag ruisen ben ik het niet mee eens.
Gridstopper ga ik bij het vervangen van de kabels dan ineens ook mee verplaatsen, niet aan gedacht bij het uitvoeren.
De einbuis-gridstoppers zijn al op de buisvoet gemonteerd, tevens heb ik niet geheel volgens VoodooAmps, maar toch gelijkend, een lagere weerstandswaarde en een condensator geplaatst. Met het cabinet in het achterhoofd mocht er toch wat helderheid in het hogere gebied zitten en heb ik dus ook de condensator geplaatst.

Gek genoeg vind ik de TungSol beter klinken in V3 als V1. Momenteel laat ik dit buisje ook gewoon zitten, er is de mogelijkheid dat de onderkant van het glazen buisje zeer licht beschadigd is. Voor een nieuw buisje moet ik dan toch sowieso uitkijken.


Ik heb mijn twee 8Ohm speakers in parallel gezet, dit komt dan inderdaad op 4Ohm uit. Ik heb dit gekozen in plaats van serie omdat ik zo de tegenkoppeling en de output(4Ohm) samen rechtstreeks op de connector kon plaatsen. Voorlopig zal het geheel namelijk als een set gespeeld worden en ik wou niet het risico lopen dat iemand voor de gein even aan de verkeerde knopjes kon draaien. De plaats is echter voorzien om later een schakelaar te plaatsen.


Tja, die afmetingen... Ik ben vertrokken van het idee om een Marshall 1960 4x12 cabinet te bouwen. Een 4x12 leek me echter overdreven en was ook een behoorlijke hap uit het budget (besteed dat liever aan een paar goede transformatoren ;) ) Vandaar had ik de breedte maat van 760 en diepte maat van 360, kwam er nog bij dat ik een donkere versterker aan't bouwen was, dus een mooie respons in de bass was nodig. Hiervoor zeggen ze vaak dat grof genomen het volume de bepalende factor is, waardoor ik uiteindelijk aan de hoogte maat van 660 kwam.
Afmetingen van bass cabinets weet ik zo niet direct te vinden, vooral omdat een specifieke bouwtekening wenselijk is voor de plaatsing van de horn etc.



Ik heb daarstraks de bekleding op het cabinet verlijmd. Blijkbaar was het niet mijn dagje, de afwerking viel wat tegen toen ik het daarnet ging controleren. Gelukkig toch nog wat mogelijkheden om alles toch netjes af te werken. Foto's volgen hopelijk morgen. Indien mensen geïnteresseerd zouden zijn kan ik een stap voor stap foto verslag maken van versterkerbekleding, kwestie dat ik dan mijn eigen ook wat verplicht om het zo net mogelijk te maken ...

Welke waarde R en C gebruik je als 2e cathode (ipv. de stock 10k)?
Te veel gain/hoog op dit punt zorgt vaak voor ellende....

Aquila
19 oktober 2008, 10:32
Ik gebruik daar een 3k3 en een .68µF

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 00:40
Ik gebruik daar een 3k3 en een .68µF

Redelijk wat meer gain EN (mid)hoog (dus ook meer [kans] op ruis).

Experimenteer met wat waardes, eerst stock, dan puur wat andere (lagere) waardes en later misschien 'n C-tje d'r overheen.