PDA

View Full Version : Het Grote "Snoeren & Kabels" Topic!



Maarten16
2 oktober 2008, 01:13
Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede gitaarkabel maar met de zoek functie en op internet zoekend naar kabels ben ik er al achter gekomen dat er een hoop verschillende soorten en merken zijn.

Eigenlijk zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus welke kabel moet ik hebben? Ik zoek er een die niet snel opkrult en een goede kwaliteit heeft. Dus ik hoop dat jullie me weer wat verder kunnen helpen.

Mitch
2 oktober 2008, 01:24
Repertoire keuze hoef je daar niet van te laten afhangen hoor ;)
De relatief eenvoudige Cordials vind ik nog steeds kabels die niet snel opkrullen en ook vrij goed verkrijgbaar zijn.

imlikeajungle
2 oktober 2008, 10:19
Neutrik pluggen & Schulz kabel doet 't voor mij al lang...

pol
2 oktober 2008, 10:25
gewoon degelijke kabel kopen + zie dat er goeie pluggen op staan (neutrik of switchcraft), veel hoeft dat niet te kosten, voor 20 a 30 euro moet je al prima kwaliteit hebben, goeie merken zijn Belden, Mogami, etc..

Ik heb zelf al jaren Belden kabel, en die houd het prima uit. Cordial is ook goed hele soepele kabel, over de stevigheid kan ik niet oordelen, want die gebruik ik enkel als ik achter mijn pc zit te oefenen of op te nemen, niet op het podium.

repertoire heeft idd compleet niets te maken met de kabel, als er al klankverschillen zijn tussen verschillende kabels zijn die zeer minimaal, slechte kabels zijn gewoon vatbaarder voor storingen en gaan niet zo lang mee.

Maarten16
2 oktober 2008, 11:06
Het repertoire hoeft er dus niet af af te hangen? dat scheeld dus alweer 1 ding waar op te leten met het kopen van een kabel, een tijdje terug wist een verkoper mij dit te vertellen maar dat was dan wel om mij een duurdere kabel aan te smeren ofzo.

zoon van Piet
2 oktober 2008, 11:19
Het repertoire hoeft er dus niet af af te hangen? dat scheeld dus alweer 1 ding waar op te leten met het kopen van een kabel, een tijdje terug wist een verkoper mij dit te vertellen maar dat was dan wel om mij een duurdere kabel aan te smeren ofzo.

Verkopers zwetsen te veel. Ik zou me nog vaagjes iets voor kunnen stellen bij het idee van een ouderwetse krulkabel voor een vintagesound, daar hebben we het hier al eens over gehad.

Ik ben meer benieuwd naar oplossingen voor het krullen. Ik begin een gig met zes meter kabel, maar en eindig altijd met anderhalve meter en een hoop knopen!

FretdelaTourette
2 oktober 2008, 11:35
Ik ben meer benieuwd naar oplossingen voor het krullen. Ik begin een gig met zes meter kabel, maar en eindig altijd met anderhalve meter en een hoop knopen!

dan is draadloos misschien een goede oplossing?

ik zelf gebruik een George L kabel en daar heb ik geen problemen mee (maar ik spring ook niet meer...)

rock 'n roll
2 oktober 2008, 11:51
Ik heb onlangs zelf een nieuwe kabel gekocht, 6m cordial met neutrik pluggen en dat ding doet zijn werk dus klaag er niet over. Was klaar voor €19 dus veel hoeft het zeker niet te kosten.

Herman
2 oktober 2008, 12:55
Ik gebruik Klotz en Neutrik kabels, bevalt opzich beide prima, maar de Neutrik vind ik wel net iets fijner. Ze zijn wat stugger en voelen ook wat degelijker aan.

pol
2 oktober 2008, 12:58
neutrik maakt geen kabels

Maarten16
2 oktober 2008, 13:04
Als ik zo op inernet zoek naar belden en mogami lees ik allemaal wel goede verhalen, maar ik kan nergens een online winkel vinden waar ze deze verkopen of ik zoek gewoon verkeerd. Hebben jullie nog goede adresen voor me waar ik deze online kan bestellen?

pol
2 oktober 2008, 13:06
ik weet een adres, maar da's per rol van 100 meter.
Apex audio.

iWishmaster
2 oktober 2008, 13:55
Ik gebruik Klotz en Neutrik kabels, bevalt opzich beide prima, maar de Neutrik vind ik wel net iets fijner. Ze zijn wat stugger en voelen ook wat degelijker aan.

Wat Pol zei: Neutrik maakt alleen de pluggen.

Veel mensen zweren erbij, maar ik heb 2x een kabel met 2 neutrik pluggen gemaakt en bij beide brak de kabel 1 keer in de 2 weken net achter de plug. Nu heb ik er andere aanzitten (geen idee meer wat het merk was), en die houdt het al een jaar vol zonder problemen. t Zal wel aan mij liggen ...

zoon van Piet
2 oktober 2008, 16:16
Wat Pol zei: Neutrik maakt alleen de pluggen.

Veel mensen zweren erbij, maar ik heb 2x een kabel met 2 neutrik pluggen gemaakt en bij beide brak de kabel 1 keer in de 2 weken net achter de plug. Nu heb ik er andere aanzitten (geen idee meer wat het merk was), en die houdt het al een jaar vol zonder problemen. t Zal wel aan mij liggen ...

Ik kocht mn eerste neutrik pluggen in 86 of 87 - van de vorige eeuw. Die gebruik ik nog steeds. De kabels slijten, de neutriks niet.

ben vanhoof
2 oktober 2008, 18:37
Wat Pol zei: Neutrik maakt alleen de pluggen.

Veel mensen zweren erbij, maar ik heb 2x een kabel met 2 neutrik pluggen gemaakt en bij beide brak de kabel 1 keer in de 2 weken net achter de plug. Nu heb ik er andere aanzitten (geen idee meer wat het merk was), en die houdt het al een jaar vol zonder problemen. t Zal wel aan mij liggen ...

Mss de kabel vergeten aan de plug te klemmen nadat je'm eraan gesoldeert hebt? Verbaasd me sterk dat een kabel van een plug breekt...

Geoffrey
2 oktober 2008, 20:53
Monster Cables..
Vraag me niet precies waarom, maar dit was één van mijn eerste kabels en ik blijf zo wat bij dit merk.

Herman
2 oktober 2008, 21:11
Hmmm, mijn fout. Heb even gezocht wat 't precies is, ik heb neutrik pluggen aan mijn Klotz kabels. ;) De minder stugge kabels waarover ik het had kan ik zo niet fatsoenlijk vanaf lezen wat het is, aangezien ik die beide aan elkaar getaped heb (lopen van Fx-loop naar bak).

Ibanez666
2 oktober 2008, 22:29
Neurtix pluggen met Van Damme kabel, lekker dun en soepel

Realeigo
2 oktober 2008, 23:20
Van gitaar naar Fx/amp gebruik ik een fender coil cord. Voor de rest maak ik gebruik van Klotz kabel en neutrik pluggen..

EuroCinema
3 oktober 2008, 11:36
Ik gebruik een Spectraflex. Niet de goedkoopste (ook niet de duurste) maar doet precies wat een snoer moet doen: niet opkrullen, niks hoorbaars aan je sound veranderen en er nog een beetje cool retro uitzien ook.

Nitefly7
3 oktober 2008, 13:57
Monster Cables..
Vraag me niet precies waarom, maar dit was één van mijn eerste kabels en ik blijf zo wat bij dit merk.

Monster Cables zijn ook erg ok, maar ook erg duur voor wat ze bieden..

mijn top 3:

op 1 (voorlopig) De nederlandse:
- UwKabelOpMaat (www.uwkabelopmaat.nl) -kabels (hoop niet dat dit spam is).. erg flexibel, kraakvrij/kraakhelder en erg cheapy (komt in de buurt van zelfsolderen!)
- Tasker-met-Neutriks
- VanDamme (alleen de naaam al ), te krijgen bij Misschien de vriendelijkste man in kabel-land; Mark Lavaman.. (http://www.lavacable.com)

andere kabels zijn inderdaad Spectraflex, Klotz LaGrange (erg goed getest) of George L..

let bij Klotz wel op dat je de LaGrange of Titanium pakt, de 'gewone' serie heeft niet zo'n goede pluggen..

als je het geld hebt, kun je de Evidence Lyric/ of Melody van 't zelfde merk proberen, zijn ook niet superduur.. maar wel stevig aan de prijs..

laatste advies: check de Lava Cable site voor advies/vergelijk en kabels in verschillende prijs-verhoudingen..

Speeddemon
4 oktober 2008, 14:08
Op Ebay is er een Engelse verkoper "audio_cables_express", die Klotz LaGrange met Neutrik pluggen verkoopt in verschillende maten, en met rechte en of haakse pluggen, maar ook met de geweldige Neutrik Silent pluggen (recht of haaks).

Ik was incl. verzenden voor 4,5m kabel met een haakse Silent plug iets van 32 euro kwijt (welke vanuit Amerika veel duurder zou zijn. Niettemin toch +1 voor Mark van Lavacables, want hij geeft goed advies en ik heb van hem een custom-made Kimber 4VS speaker cable).
Klotz LaGrange is wel relatief dik en stug, à la Monster Rock cable en NIET zoals de dunnere, flexibelere Cordial kabels. Die klinken op zich o.k., maar ik heb in een luistertest wel verschil gemerkt, en voor mij dus geen Cordial meer (of ik moet in de middle of nowhere snel een kabel hebben).

Maarten16
11 oktober 2008, 20:53
Wat zijn jullie ervaringen met een (Klotz) / La Grange met 2 neutrik pluggen?

Zijn deze sterk/soepel, en krullen ze niet snel?

Zou deze kabel een goede keuze zijn?

Mitch
11 oktober 2008, 21:01
Da's die met die oranje pluggen toch? Krult te snel naar mijn smaak.

Speeddemon
11 oktober 2008, 21:21
Da's die met die oranje pluggen toch? Krult te snel naar mijn smaak.
Nee, volgens mij is dat die TM Stevens signature kabel.

Ik heb de LaGrange kabel, en deze krult niet heel erg, maar is wel stug en dik.

Mitch
11 oktober 2008, 21:22
Nee, volgens mij is dat die TM Stevens signature kabel.

You're right! Dat was 'm. Hij ligt nu tussen pedalboard en amp...

Maarten16
11 oktober 2008, 21:49
Nee, volgens mij is dat die TM Stevens signature kabel.

Ik heb de LaGrange kabel, en deze krult niet heel erg, maar is wel stug en dik.

http://www.tonika.nl/shop/images/LA09PR.jpg

Dit is de kabel

Stug en dik is dat een nadeel of juist niet?

Ik wil hem gaan gebruiken voor van mijn gitaar naar mijn effecten toe

vinni
11 oktober 2008, 22:42
Stug en dik betekent vaak dat er een solide kern in zit of dat de mantel zeer stevig is. Een goed voorbeeld van een stugge (maar goede) kabel is de Evidence Audio Lyric HG.

Ik heb zowel Evidence Audio, Klotz Titanium en Planet Waves kabels.
T'zit 'm in de details....maar de EA is toch wel de beste.

Vinni

Nielsje
13 oktober 2008, 17:42
Hatseflats! Wederom een potentiëel super topic, het grote "Snoeren & Kabels" topic!

Ik zit met een patchkabel issue. Zelf heb ik een aantal kabels zelfgemaakt dmv Tasker kabels en deze Newtone pluggen (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=65).

De patchkabels voldoen prima, ware het niet dat de stekkers geen trekontlasting hebben. Ik merk bij mezelf dat ik toch redelijk vaak van pedalen, dan wel opstelling, wissel. Dan is het toch wel weer fijn om kabels te hebben die wél trekontlasting hebben.

Nou zou ik kunnen gaan wisselen naar de betrouwbare Neutrik plug, ware het niet dat ik de pluggen te groot vind.

Zelf heb ik ook een paar Klotz kabeltjes (http://www.musicallin.nl/online_winkel/kabels_en_snoeren/overige_kabels/patch_klotz_pca_jackmonojackmono_30cm_31878) gekocht bij Music All In. Deze kabels voldoen prima, hebben fatsoenlijke pluggen (er zitten andere pluggen aan in't echt), en kosten erg weinig.

Nu zit ik er over na te denken meer van deze kabels te kopen, of kan ik toch beter wat anders proberen?

George L heeft danwel goeie kabels, maar het systeem is gewoon niet zo best als je nog wel eens wisselt van opstelling. Daarom ga ik liever niet op George L over. De Xcore set is volgens mij ook op dit systeem gebasseerd, en zodoende ook niet interessant.

Maar wat voor 'vaste' patchkabels zijn nog meer goed?

the sure thing
13 oktober 2008, 18:37
George L heeft danwel goeie kabels, maar het systeem is gewoon niet zo best als je nog wel eens wisselt van opstelling. Daarom ga ik liever niet op George L over. Gezien je mail zet je wel heel veel spullen definitief buitenspel. Ik heb 101 patchkabels geprobeerd en heb ook avonden lang zitten solderen. Ik gebruik nu naar alle tevredenheid george L kabels inclusief de George L pluggen. Ik hoef niets anders meer. Ik begrijp je commentaar niet over George L. Ik wissel ook regelmatig van pedaal, maar juist daarom heb ik George L kabels en dito pluggen!

Nielsje
13 oktober 2008, 18:44
Ik begrijp je commentaar niet over George L. Ik wissel ook regelmatig van pedaal, maar juist daarom heb ik George L kabels en dito pluggen!

Het George L kabel-plug systeem is zeker flexibel, maar als je een paar keer gaat ompluggen etc, dan moet je iedere keer voor de zekerheid alles gaan aandraaien, anders loop je de kans dat een keer je snoeren losgaan, op het moment dat je het niet wil. Daarom wil ik juist een 'vaste' kabel, die niet de lompheid heeft als een kabel met neutrik pluggen.

Marshallover
13 oktober 2008, 20:33
Ik gebruik George L in mijn vaste opstelling en daarvoor is het ideaal spul. Voor flexibele pedalboards is het wat minder geschikt en daarom kun je volgens mij heel goed doen met de alternatieve Klotz kabeltjes. Prima spul!

Nitefly7
13 oktober 2008, 20:40
Voor 'nette' afwerking, is de Planet Waves kit ideaal.. stevig, misschien wat stug, maar wel op maat te maken; fijne trekontlasting..

voor mijn 'gewone, pak'mbeet-meeneem' board, heb ik bij Mark 'Lavaman' (van Lavacable.com) een aantal 'VanDamme'-kabeltjes besteld; alleen vanwege de naam al te gek..

en destijds de enige 'beetje hoge kwaliteit' kabels die meteen in 't wit te krijgen waren (wilde toen 'n all-white pedalboard 'White Edition' maken; GE-7, OCD, SHO-boost (wit), RC-Boost, DD-5 en m'n wit/zwarte MXR phase90..)

sowieso is de site van Lavacable erg interessant voor kabel-suggesties...!
er is zelfs een buying guide (en nu maar hopen dat dit geen spam*spam*spam is).. (http://www.lavacable.com/buying.html)

fredv
14 oktober 2008, 21:07
Heb in verleden jarenlang om de paar maanden een nieuwe kabel van 10-15 euro gekocht, kostte bij mekaar dus heel veel. Op een gegeven moment (jaren geleden) maar eens flik mijn portemonnee getrokken voor een Spectraflex kabel: sindsdien nooit meer een gare kabel gehad. En ze geven levenslange garantie (bij normaal gebruik)

Mitch
14 oktober 2008, 22:08
Samengevoegd...

Mr.Bluesbreaker
15 oktober 2008, 01:35
Hi Niels,

er zijn bij mij 2 typen fabriekskabels die langer dan 5 jaar meegaan: Spectraflex (Baldee, niet de vintage reeks) en Klotz TM Stevens signature. Niet eens 'boutique' segment kabels trouwens maar wel heel goed. Die laatste heb ik als patchkabels op mijn board liggen en rond 2002 aangeschaft, veee gewisseld van pedalenbakken/boards en altijd goed.

Het enige nadeel: ze kosten een achterlijke 20-25 euro voor een dito hoeveelheid centimeters. Instrumentkabels van hetzelfde type valt dan wel weer mee. Toen ik nog 6 patchkabels nodig had, heb ik 1 TM stevens instrumentkabel in 6 stukken verdeeld en daar gewoon degelijke Neutrik jacks aan gesoldeerd. Werd te gierig voor die ongein:D Ook dat doet het al jaren zonder problemen.

Wat je ook kan doen is met een paar lui gewoon een keer per x aantal jaar 50-100 meter goede kabel op rol kopen, omgerekend in meterprijs lach je je dan dood, en die 2,50 voor een Neutrik hoef je het ook niet voor te laten.

Edit: oja, de Lagrange van Klotz gaat veel eerder krullen bij mij tov. de TM Stevens. Erg irritant, als je sowieso niet veel van hot naar her loopt maakt het minder uit. De Klotz Titanium was tot nog toe de beste die ik heb gehad, nog een tikje beter dan Spectraflex naar mijn idee, echter een keer van me ontvreemd bij een meerdere-bandjes-avond:S Typisch, men weet wel wat ze jatten tegenwoordig.

Jan Buurman
15 oktober 2008, 11:17
Ik wil zelf gaan solderen maar ik kan geen site/winkel vinden waar je de betere snoeren per meter kunt kopen.
Wie kan mij wat tips geven?

Jan Buurman
15 oktober 2008, 18:53
Wat ik mij trouwens afvraag: Wat maakt een kabel een tone sucker? Slechte pluggen begrijp ik. Slechte solderingen ook. Maar als die goed zijn wat geeft dan de tonesuck?
Het soort koper? De weerstand? Shielding?
Is het ook meetbaar? Ik heb wel eens met een multimeter geprobeerd om verschillen te meten tussen een slechte en een goede kabel maar zonder resultaat...

Dirk_Hendrik
15 oktober 2008, 18:58
Wat ik mij trouwens afvraag: Wat maakt een kabel een tone sucker? Slechte pluggen begrijp ik. Slechte solderingen ook. Maar als die goed zijn wat geeft dan de tonesuck?
Het soort koper? De weerstand? Shielding?
Is het ook meetbaar? Ik heb wel eens met een multimeter geprobeerd om verschillen te meten tussen een slechte en een goede kabel maar zonder resultaat...

De capaciteit tussen mantel en signaalader. Is theoretisch op te vatten als een condenstor. Meetbaar met een capaciteitsmeter.

Nielsje
15 oktober 2008, 19:00
Wat ik mij trouwens afvraag: Wat maakt een kabel een tone sucker? Slechte pluggen begrijp ik. Slechte solderingen ook. Maar als die goed zijn wat geeft dan de tonesuck?
Het soort koper? De weerstand? Shielding?
Is het ook meetbaar? Ik heb wel eens met een multimeter geprobeerd om verschillen te meten tussen een slechte en een goede kabel maar zonder resultaat...

Ik ben geen kenner, maar volgens mij was het zo:
Een kabel werkt als het ware als een condensator. Door kern wordt je signaal gevoerd, door de mantel je shielding. Hoe langer je kabel wordt, hoe erger je dit effect werkt. Dit neem je waar als 'hoog af'/tonesuck. Kabels met een dunne kern (kleine oppervlakte dwarsdoorsnede) hebben hier meer last van dan kabels met een dikkere kern.

Mr.Bluesbreaker
15 oktober 2008, 19:06
Sommige gitaristen gebruiken ook bewust erg lange kabels (15/20 meter) omdat ze dat lekkerder vinden op een felle amp. (deed SRV dat niet, en Roy Buchanan?)

Roro92
15 oktober 2008, 19:09
Ik heb custom kabels uit den US van A.

Kost evenveel als een beetje Klotz, met pluggen naar keus. Lengte gaat in voet. Ik geloof dat 20 voet (6 meter en een beetje) kabel ook $20 kost. Alles is Canare GS-6 kabel.


En ook nog in vijf kleuren te krijgen! Ik heb oranje :D

Jan Buurman
15 oktober 2008, 23:33
De capaciteit tussen mantel en signaalader. Is theoretisch op te vatten als een condenstor. Meetbaar met een capaciteitsmeter.

In lekentaal? Wat 'gebeurt" er?
Zo'n capaciteitsmeter zit zeker niet op een multimeter van de gamma?

TimmU
16 oktober 2008, 01:03
ik heb nergens last van, ik gebruik 2 10 meter X-lines. Goeie kabel, nooit een breuk, en hij krult ook niet zo gek snel.

daron_kurt
19 oktober 2008, 17:18
Ik wil ook eens goeie patchkabeltjes op mn board leggen, maar kan absoluut niet overweg met een soldeerbout e.d...Ik wil dus graag gewoon standaardkabeltjes gaan halen, die wel zo goed mogelijk zijn! Als ik het goed begrijp wordt het allemaal geen George L kwaliteit, maar wat komt dan misschien het meeste in de buurt? Zijn dat die Klotz kabeltjes van 7 euro per 2 stuks? Of heeft iemand anders nog andere ideeën? Zijn die pluggen van Klotz ook betrouwbaar? Zitten hier misschien nog goeie kabeltjes tussen: http://www.musik-produktiv.de/allgm-zubehoer/konfektionierte-kabel/patchkabel.aspx
Of misschien hier: http://www.thomann.de/nl/patch_cables.html

En, maakt het nog uit of ik kabeltjes van 15 cm of 30 cm neem i.v.m. signaalverlies o.i.d.?

Nitefly7
19 oktober 2008, 17:23
Planet Waves kabelkit; zelf op maat te knippen/snijden (mesje zit erbij) en je hoeft niet bij 'n soldeerbout in de buurt te komen..
klinken erg goed, en zijn (in Duitsland) erg aantrekkelijk geprijsd; via internet zo in huis!
enige 'nadeel' is dat kabel een beetje stug is, maar voor mijn kleine board is dat op een klein oppervlak ook geen enkel probleem geweest...

aanrader!


Ik wil ook eens goeie patchkabeltjes op mn board leggen, maar kan absoluut niet overweg met een soldeerbout e.d...Ik wil dus graag gewoon standaardkabeltjes gaan halen, die wel zo goed mogelijk zijn! Als ik het goed begrijp wordt het allemaal geen George L kwaliteit, maar wat komt dan misschien het meeste in de buurt? Zijn dat die Klotz kabeltjes van 7 euro per 2 stuks? Of heeft iemand anders nog andere ideeën? Zijn die pluggen van Klotz ook betrouwbaar? Zitten hier misschien nog goeie kabeltjes tussen: http://www.musik-produktiv.de/allgm-zubehoer/konfektionierte-kabel/patchkabel.aspx
Of misschien hier: http://www.thomann.de/nl/patch_cables.html

En, maakt het nog uit of ik kabeltjes van 15 cm of 30 cm neem i.v.m. signaalverlies o.i.d.?

Jan Buurman
22 oktober 2008, 12:24
De capaciteit tussen mantel en signaalader. Is theoretisch op te vatten als een condenstor. Meetbaar met een capaciteitsmeter.

Is een capaciteitsmeter een apart apparaat of is dat te vinden op een multimeter. Ik ben aan het experimenteren met (Multi)kabels en het zou prettig zijn als ik het kon meten.

pimmedoris
22 oktober 2008, 12:57
Ik ben nog steeds dik tevreden over mijn PLanet Waves kabel. Dit was mijn eerste (en tot nu toe enige) niet-cheap-ass kabel. PW is ook niet superduur, maar ik vond hem ook zeker niet goedkoop.

Ik vind het juist fijn dat hij stug is. Dat geeft mij een beetje een gevoel van zekerheid, dat hij niet zomaar kapot gaat enzo.

DaWi
24 oktober 2008, 16:18
Ik heb vandaag bij een jaar abbo Gitarist een Cordial kabel met Neutrix pluggen gekregen van 6 meter. Nog niet geprobeerd, maar ik ben benieuwd, ik neem hem vandaag mee naar gitaarles.

humbucker
26 oktober 2008, 10:58
Ik heb een half jaar geleden ongeveer een 6m cordial kabel met neutrik silent pluggen gekocht. Hij kostte 32-33 euro geloof ik en hij doet zijn werk prima. Aanradertje!

iWishmaster
29 oktober 2008, 18:05
Is een capaciteitsmeter een apart apparaat of is dat te vinden op een multimeter. Ik ben aan het experimenteren met (Multi)kabels en het zou prettig zijn als ik het kon meten.

Beetje laat misschien, maar toch: Nee dat is niet op een standaard multimeter te vinden. Wel op de (zeer) dure exemplaren misschien, maar meestal is het een apart apparaatje: geen goedkoop simpel ding ook.

Waarom het uitmaakt: De weerstand van de kabel (bepaalt door oa de dikte, gebruikt materiaal etc.) vormt samen met de capaciteit (bepaald door oa de afstand van de afscherming tot de kern) als een RC-filter (http://nl.wikipedia.org/wiki/RC-kring). In dit geval een zogenaamde laagdoorlaatfilter. Ofwel, lagere frequenties worden beter doorgelaten dan hogere. Bij een slechte(re) kabel zal de zogenaamde kantelfrequentie van de laagdoorlaatfilter (de frequentie waarbij de demping van het signaal voor het eerst 3 dB bedraagt) in het 'hoorbare' gebied (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel)liggen. De hogere frequenties die je gitaar produceert verdwijnen deels al voordat ze bij de versterker aankomen en het geluid wordt 'doffer'.

Rekenvoorbeeld:
Weerstand van de kabel:
R = 10 Ohm
Capaciteit van de kabel:
C = 1 uF (micro: 10^-6)
Invullen in:
http://upload.wikimedia.org/math/9/5/b/95b086fb2ef03d4f06877bd3e46a7f26.png
Geeft:
f(k) = 15915 Hz

Dit betekend dat alle frequenties hoger dan f(k) met meer dan de helft verzwakt worden. Dit is geen realistisch voorbeeld btw. Er spelen ook nog wat andere zaken mee in dit verhaal (een draad heeft ook een Inductie die een filterwerking veroorzaakt bijvoorbeeld), maar dit is de meest bepalende factor (correct me if I'm wrong).

Geoffrey
31 oktober 2008, 13:07
Ik ga straks mijn bestelling George L kabels en pluggen ophalen..
Ik lees er over het algemeen toch goede commentaren over en ik heb het geduld niet om aan al die kabels zelf de pluggen te solderen.

hugo123
4 november 2008, 20:13
Ik heb custom kabels uit den US van A.

Kost evenveel als een beetje Klotz, met pluggen naar keus. Lengte gaat in voet. Ik geloof dat 20 voet (6 meter en een beetje) kabel ook $20 kost. Alles is Canare GS-6 kabel.


En ook nog in vijf kleuren te krijgen! Ik heb oranje :D

Heb je hier ook een site van?

Jan Buurman
4 november 2008, 20:22
Ik heb kort geleden een bestelling bij www.uwkabelopmaat.nl (http://www.uwkabelopmaat.nl/Home.html) gedaan voor een zeer specifieke Custom kabel. Zeer snelle en goede service, veel kennis van zaken, goed geprijsd. Ik heb een prachtige multikabel laten maken waarin Signal, send, return én footswitch zitten voor tussen mijn board en amp. Vele malen beter dan de Klotz die ik daarvoor had.
Een echte aanrader én lekker in de buurt!!!

fuchs
5 november 2008, 10:12
Ik heb vandaag bij een jaar abbo Gitarist een Cordial kabel met Neutrix pluggen gekregen van 6 meter. Nog niet geprobeerd, maar ik ben benieuwd, ik neem hem vandaag mee naar gitaarles.

Hoe bevalt 'ie? Ik heb ook een abo genomen...

stratman1976
5 november 2008, 12:49
Ik gebruik een Spectraflex. Niet de goedkoopste (ook niet de duurste) maar doet precies wat een snoer moet doen: niet opkrullen, niks hoorbaars aan je sound veranderen en er nog een beetje cool retro uitzien ook.

Precies, ik gebruik ze ook en je gitaarsound blijft helder. De meeste gitaarkabels lijken goed, totdat je ze vergelijkt met een goede afgeschermde kabel, dan pas merk je wat je mist. Ik zou ze eens proberen!

Mitch
5 november 2008, 12:55
Goede afscherming heeft niets te maken met een helder geluid ;)

Jantje Poen
8 november 2008, 20:23
Nu weet ik dat er al veel over geschreven is, maar ik krijg het niet helemaal helder.

Ik wil pedalenplank gaan maken en heb hiervoor kabeltjes nodig, het moet goed spul zijn, maar liever niet zo duur. George L wil ik niet, heb ik een aantal jaren gehad en te veel problemen mee gehad, de sound is ook te dun vind ik.

Ik zag bijvoorbeeld Klotz Patch Cables te koop bij Max Guitars, ziet er wel proffesioneel uit, is het wat?

Wat maakt een kabels eigenlijk goed? Veel kabels hebben tegenwoordig Neutrik of Switchcraft jacks, zou je ook kunnen veronderstellen dat dan deze kabels allemaal goed zijn???

DeiDRagonas
8 november 2008, 20:39
Als t werkt, werkt het.. Ik heb sinds vorig jaar ook die Klotz patchkabeltjes (btw ook de TM Stevens intrumentcables) en al een dik jaar probleemloos.

Eerst had ik die gekleurde Stagg dingetjes en hoewel qua geluid ook die niet eens te slecht waren ofzo zijn de Klotz kabeltjes net ff steviger zo lijkt het.

Dus, niet moeilijk doen.. Gewoon voor drie eu ps die Klotz kabeltjes halen en vriendelijk lachen naar iedereen die teveel heeft betaald voor zn dure meuk.

Grt R!

Chocola
8 november 2008, 20:43
Weet je dat ik voor ik op dit forum zal niet eens wist dat kabels zoveel uit maken voor het geluid :P

Boyvs
8 november 2008, 20:50
Ik heb ook Klotz , En heb ze op het verlanglijstje staan voor Sinterklaas dit jaar.

2 stuks , haakse plug 30cm , 5 Euro. Nou dat is zeker te doen!

Chocola
8 november 2008, 21:02
welke winkel? want ik heb nog een kerst cadeautje nodig voor mijn zusjes :P

Jantje Poen
8 november 2008, 21:24
Ik dacht eigenlijk meer aan de Klotz signature kabels. 15cm = 12,50, 30cm = 15 en 60 cm = 17,50 Euro.

Ik ben ook benieuwd naar meningen van forumleden die ook deze kabels gebruiken.

Ik heb niet echt de slechtste gitaren en versterkers en zou het jammer vinden dat een paar snertkabels de kwaliteit van het geluid om zeep zouden helpen. Als gitaarsnoer gebruik ik Spectraflex van de Vintage Series, ook het laatste kabel (Van laatste effekt naar versterker) is zo'n kabel, schijnt een beetje een ongeschreven regel te zijn om beide kabels hetzelfde te houden.

DeiDRagonas
8 november 2008, 21:37
Ik dacht eigenlijk meer aan de Klotz signature kabels. 15cm = 12,50, 30cm = 15 en 60 cm = 17,50 Euro.

Ik ben ook benieuwd naar meningen van forumleden die ook deze kabels gebruiken.

Ik heb niet echt de slechtste gitaren en versterkers en zou het jammer vinden dat een paar snertkabels de kwaliteit van het geluid om zeep zouden helpen. Als gitaarsnoer gebruik ik Spectraflex van de Vintage Series, ook het laatste kabel (Van laatste effekt naar versterker) is zo'n kabel, schijnt een beetje een ongeschreven regel te zijn om beide kabels hetzelfde te houden.

Jij bent zo'n type waar ik vriendelijk naar zou lachen dus zeg maar? Ik kan je niet helpen dan.. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil, ik betaal alleen geen 12,- eu voor een stukje snoer van 15 cm (en ik heb toch gewoon goeie gitaren verder).

R

Jantje Poen
8 november 2008, 21:46
Jij bent zo'n type waar ik vriendelijk naar zou lachen dus zeg maar? Ik kan je niet helpen dan.. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil, ik betaal alleen geen 12,- eu voor een stukje snoer van 15 cm (en ik heb toch gewoon goeie gitaren verder).

R

Wat ik niet snap, als 1 neutrik plug iets van 3 Euro kost, dus 2 kosten 6 plus een stukje kabel van 1 Euro = 7 Euro, dan moet het nog gesoldeert worden, dus loonkosten zeg maar, naar de winkel en dan via gratis verzending naar mijn huis. Dus 10 Euro kostprijs, de resterende 2,50 is de winst die een ondernemer moet maken. Dus een eerlijke prijs toch?? Hoe kan een ander "goed" kabel dan maar 5 Euro kost?

Ik hoef niet persé 12,50 Euro per kabel uit te geven, wel wil ik graag begrijpen wat een goed kabel is, en waarom er daadwerkelijk soms een "schandalige" prijskaart aan vast zit?

DeiDRagonas
8 november 2008, 21:52
Het zal je verbazen hoe weinig verschil er tussen de kabels zit.. Het verschil wat men hoort zit vaak in hun hoofd ;). Het verschil zit hem in de mantel, maar een kabel is een kabel. Als je een goede patchkabel met goede afscherming van externe bronnen wilt kopen (dus goede mantel) kun je voor drie t/m vijf euro zeker weten klaar zijn. Iets met "wonderen der techniek" ofzo..

R

Jantje Poen
8 november 2008, 22:12
Het zal je verbazen hoe weinig verschil er tussen de kabels zit.. Het verschil wat men hoort zit vaak in hun hoofd ;). Het verschil zit hem in de mantel, maar een kabel is een kabel. Als je een goede patchkabel met goede afscherming van externe bronnen wilt kopen (dus goede mantel) kun je voor drie t/m vijf euro zeker weten klaar zijn. Iets met "wonderen der techniek" ofzo..

R

Dus dat Neutrik en Switchcraft pluggen een vereiste zijn is een fabeltje?

Chocola
8 november 2008, 22:18
Neutrik zegt zelf alleen leuk te zijn als je je gitaar verwisseld :P. Dan hoor je niet dat kut geluid, maarja verder heb ik geen voordelen kunnen vinden. Ik ga zelf no way meer dan 4 euro per patchcable betalen, dan betaal je opeens 1000% meer voor hooguit 5% betere kwaliteit :P, nou daar doen we het voor. Het wordt misschien anders als je in een studio op gaat nemen, maar dat weet ik niet, DeiDRagonas? :P

DeiDRagonas
8 november 2008, 22:21
Dus dat Neutrik en Switchcraft pluggen een vereiste zijn is een fabeltje?

Ehm.... JA!

edit: In de studio heb ik idd wel dure instrumentkabels.. En van de goedkope Stagg kabels blijf ik ook af wat dat betreft. Ook gebruik ik dan xlr kabels van een gemiddelde kwaliteit en koop voor de zekerheid niet de goedkoopste. Maar ook dan heb ik gewoon dezelfde Klotz kabeltjes op mn pedalboard.

lol, grt Roy!

Jantje Poen
8 november 2008, 22:23
Ehm.... JA!

lol, grt Roy!


Ik wist wel dat ik hier een bruikbaar antwoord zou krijgen! Bedankt, Gr. Jantje

paulusdeBKB
8 november 2008, 22:38
Nog even over die pluggen:

Neutrik pluggen zijn enorm overgedimensioneerd. Lekker stevig, dat wel, maar ze nemen ook een hoop ruimte in. Op een pedalenbord heb je die stevigheid helemaal niet nodig, want de kabels bewegen daar niet op. De Switchcraft jacks ken ik niet.

Mitch
9 november 2008, 15:26
Eerst had ik die gekleurde Stagg dingetjes en hoewel qua geluid ook die niet eens te slecht waren ofzo zijn de Klotz kabeltjes net ff steviger zo lijkt het.
Ja, wat zeg je nou? Dat die hosa-regenboogjes alleen minder stevig zijn of ook slechter het signaal doorgeven?


Jij bent zo'n type waar ik vriendelijk naar zou lachen dus zeg maar? Ik kan je niet helpen dan.. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil, ik betaal alleen geen 12,- eu voor een stukje snoer van 15 cm (en ik heb toch gewoon goeie gitaren verder).



Het zal je verbazen hoe weinig verschil er tussen de kabels zit.. Het verschil wat men hoort zit vaak in hun hoofd ;). Het verschil zit hem in de mantel, maar een kabel is een kabel. Als je een goede patchkabel met goede afscherming van externe bronnen wilt kopen (dus goede mantel) kun je voor drie t/m vijf euro zeker weten klaar zijn. Iets met "wonderen der techniek" ofzo..

Met een stuk basis-natuurkunde alleen ben je er niet, hè? Dat weet je zelf best en zeg je hier:

edit: In de studio heb ik idd wel dure instrumentkabels.. En van de goedkope Stagg kabels blijf ik ook af wat dat betreft. Ook gebruik ik dan xlr kabels van een gemiddelde kwaliteit en koop voor de zekerheid niet de goedkoopste. Maar ook dan heb ik gewoon dezelfde Klotz kabeltjes op mn pedalboard.

Dus wat wil je nou? Je schampert over kabels, zit tussen je oren, blablabla maar doet zelf net zo hard mee.

@Jantje: Ik heb verder geen ervaring met deze specifieke Klotz kabels maar dat een goede kabel+jacks ook voor patchkabels absoluut een verschil maakt in je transparantie is een feit. Het is inderdaad een beetje jammer als je een goede amp hebt de helft van je hoog en dynamiek al om zeep zijn geholpen. Probeer gewoon even een setje en vergelijk ze met goedkope rommel. Ik moet wel zeggen dat het verschil groter wordt met het aantal. Als je maar twee patchkabeltjes nodig hebt zul je een minder groot verschil horen dan wanneer je 8 patchkabels gebruikt.

Jantje Poen
9 november 2008, 15:52
@Jantje: Ik heb verder geen ervaring met deze specifieke Klotz kabels maar dat een goede kabel+jacks ook voor patchkabels absoluut een verschil maakt in je transparantie is een feit. Het is inderdaad een beetje jammer als je een goede amp hebt de helft van je hoog en dynamiek al om zeep zijn geholpen. Probeer gewoon even een setje en vergelijk ze met goedkope rommel. Ik moet wel zeggen dat het verschil groter wordt met het aantal. Als je maar twee patchkabeltjes nodig hebt zul je een minder groot verschil horen dan wanneer je 8 patchkabels gebruikt.

Ik heb al drie soorten patch kabels met elkaar kunnen vergelijken, en ook ik moest ondervinden dat bij een groter aantal logischerwijs het kwaliteitsverschil ook groter wordt. Ik had drie soorten kabels, George L (vergulde pluggen), Boss (vergulde pluggen) en Reference (Switchcraft Nickel pluggen). George L is handig maar onbetrouwbaar, het 1ne moment doet alles perfect en als je dan op een podium staat voor een volle bak met alle ogen op je gericht en je shit (George L) begint te kraken of laat opeens veel minder geluid door, dan kun je wel door de grond zakken, je staat dan echt voor lulletje, erg onproffesioneel! Boss is betrouwbaar (gesoldeerd), maar daadwerkelijk vanaf een kabel of 4 of meer gaat de dynamiek weg. De Reference kabels heb ik ooit in een ver verleden gekocht, ik zie ze tegenwoordig trouwens nergens meer te koop, deze zijn erg goed, betrouwbaar, dynamisch, toon blijft helemaal goed. Ik heb er maar vijf van en ik weet niet wat er gebeurt als ik er bijvoorbeeld 8 in een rij gebruik. Normaal gesproken zou ik dus meteen gaan voor Reference, maar deze zijn niet meer te koop, dus daarom kwam ik nu op het idee van Klotz.

Nielsje
9 november 2008, 15:56
Ik heb ook een stel Klotz patchkabels, en zit er aan te denken om er meer te kopen. Enig nadeel vind ik de ietwat grotere pluggen, gaat een beetje richting afmeting van de Neutrik. Verder zit je natuurlijk met zo'n kabeltje altijd vast aan een vaste lengte, maar ik heb nog géén problemen ondervonden met deze kabels.

Liquid_Metal
9 november 2008, 16:04
Ik heb zelf Cordial van Thomann (als ik me goed herinner deze: (CORDIAL CGK 175 SW (http://www.thomann.de/nl/cordial_cgk_175_sw.htm)) met vergulden Neutrik pluggen (http://www.thomann.de/nl/neutrik_np_2_xb.htm). Sinds een paar maanden in gebruik en mn geluid klinkt erg goed. Degelijk spul en nooit gezeik.

Het passen was wel ff bitchen want eigenlijk is de kabel net ietsje te dik. Maar daar is in de plug iets voor bedacht dus het werkte wel. Moest alleen ff de 'manual' erbij grijpen :)

humbucker
9 november 2008, 16:14
hoe zit het trouwens met die patchkabelkit van Planet Waves? Is dat iets? Want ik ben zelf ook op zoek naar degelijke patchkabeltjes en ik kwam dit tegen.. Iemand ervaring hiermee?

Nielsje
9 november 2008, 16:15
Hm... ik had ooit het grote "kabel topic" geopend..
Maar de planet waves kabel-kit is al eens besproken hoor, volgens mij geen slechte kit, gewoon een variatie op 't thema.

Mitch
9 november 2008, 16:20
Lijkt wat stabieler dan de George L kit omdat de kabel er rechter in kan, het voelt allemaal wat beter. Of het ook goed blijft is natuurlijk iets dat we pas over een jaar of twee weten als die dingen langer gebruikt worden...
Ik ga zo even het e.e.a. samenvoegen.

Nielsje
9 november 2008, 16:22
Het LAVA cable systeem lijkt mij ook wel stabiel, wellicht dat ik daar zelf ooit aan ga. Het is wel weer een behoorlijke investering. Zelf heb ik een pedaltrain, en kan ik kabels die te lang zijn ook gewoon onder m'n bord vastzetten met wat tape en tie-wraps.

http://www.premierguitar.com/issue/newproducts/images/200802_newproducts_6.jpg

Yek1
10 november 2008, 09:28
Heb onlangs mn nieuwe ped.bord bekabeld met Lava Cable Mini ELC. Prijzig maar hoge kwaliteit. En de pluggen zijn 't kleinst van allemaal. In NL te verkrijgen bij www.premiumpedals.com. De normale ELC kabel is ook een erg fijne sprankelende kabel.

DeiDRagonas
10 november 2008, 11:01
Dus wat wil je nou? Je schampert over kabels, zit tussen je oren, blablabla maar doet zelf net zo hard mee.

Erg he?? Maar je conclusie is wel zo'n beetje correct geloof ik.. Ook bij mij zit het in de studio tussen mn oren en pak ik voor de zekerheid dure kabels (Ook handig als je klanten zoals jij over de vloer krijgt), maar om nou te zeggen dat het eindresultaat er daarom zo veel beter van word... Hm, neuj.

Er zit wel verschil tussen kabels, maar dat is echt zooo heel weinig. Ik zeg dat je voor een euro of drie per stuk echt wel goede patchkabels kan kopen en wat je daarmee wil doen moet je zelf weten he.

Grt R!

Mitch
10 november 2008, 11:42
(Ook handig als je klanten zoals jij over de vloer krijgt),
Je zal mij eerder met Cordial zien dan met Evidence Audio als we het hebben over instrumentkabels. Tot zover de afdeling vooroordelen.

Nielsje
16 januari 2009, 15:28
Bump!

Zo, ik wil toch andere patchkabels. Ik word een beetje moe van de ruimte die sommige pluggen innemen. Probleem is dat ik nog wel eens wissel van setup (wie niet), en dat ik een systeem als dat van George L gewoon niet zo zie zitten. Zelf solderen is geen probleem, maar kant en klaar mag ook.

Ik heb de platte stekker van Newtone geprobeerd, en alhoewel de kop wel plat is, is 'ie ook wel weer erg groot (diameter). Bovendien heeft de plug niet ech iets wat op trekontlasting lijkt, iets wat toch wel handig is.

Dus wie weet een goeie patchkabel, maar met kleine kop?

FruscianteFan
16 januari 2009, 16:14
heb deze dingen:
http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm

en die doen hun werk prima. Ik heb trouwens ergens op mijn plank te weinig ruimte voor de plug (niet voor de kop ervan, maar voor het buisje dat erachter zit) en daar heb ik het buisje losgeschroefd en vervangen door tape. Dan heb je een erg flexibele en compacte patchkabel.

Nielsje
16 januari 2009, 16:22
heb deze dingen:
http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm

en die doen hun werk prima. Ik heb trouwens ergens op mijn plank te weinig ruimte voor de plug (niet voor de kop ervan, maar voor het buisje dat erachter zit) en daar heb ik het buisje losgeschroefd en vervangen door tape. Dan heb je een erg flexibele en compacte patchkabel.

Tja, dat heb ik ook met de Klotz kabels. 't kopje is niet zo heel groot, maar het staartje wel ;)

Dit vind ik wel mooi:

http://www.lavacable.com/Desktop/Lava%20Right%20Angle%20Pics/Lava%20RA%20Small%20web%201.JPG

Ook weer zo'n George L achtige, maar deze heeft toch een andere bevestiging. Iemand ervaring met dit systeem?

Nitefly7
16 januari 2009, 17:14
Dat is 't systeem van Lava volgens mij, heb zelf VanDamme (gotta love that name) kabels van Lavaman Mark besteld; gewone switchcraft pluggen, maar wat 'n kwaliteit..
je kan Mark altijd mailen, 't is een bovenstebeste kerel met een geweldige kennis van kabels (hij raadt je -binnen zijn catalogus- ook altijd de passende kabel voor elk budget aan, en gaat niet meteen voor de 'hoofdprijs-kabel'.. erg nuttige tips..)

zijn kabels kun je solderless gebruiken, maar eventueel ook solderen..
George L kun je -voor extra zekerheid- ook solderen, meen ik wel eens gelezen te hebben.. ben 't wel eens tegen gekomen dat men zweerde bij GL's of Lava, maar dan gesoldeerd...



Tja, dat heb ik ook met de Klotz kabels. 't kopje is niet zo heel groot, maar het staartje wel ;)

Dit vind ik wel mooi:

http://www.lavacable.com/Desktop/Lava%20Right%20Angle%20Pics/Lava%20RA%20Small%20web%201.JPG

Ook weer zo'n George L achtige, maar deze heeft toch een andere bevestiging. Iemand ervaring met dit systeem?

Nielsje
17 januari 2009, 23:47
Dat is 't systeem van Lava volgens mij, heb zelf VanDamme (gotta love that name) kabels van Lavaman Mark besteld; gewone switchcraft pluggen, maar wat 'n kwaliteit..
je kan Mark altijd mailen, 't is een bovenstebeste kerel met een geweldige kennis van kabels (hij raadt je -binnen zijn catalogus- ook altijd de passende kabel voor elk budget aan, en gaat niet meteen voor de 'hoofdprijs-kabel'.. erg nuttige tips..)

zijn kabels kun je solderless gebruiken, maar eventueel ook solderen..
George L kun je -voor extra zekerheid- ook solderen, meen ik wel eens gelezen te hebben.. ben 't wel eens tegen gekomen dat men zweerde bij GL's of Lava, maar dan gesoldeerd...

Jup, inderdaad lava kabels. Mooi systeem, maar volgens mij kan je het alleen per setje kopen (of je hebt in ieder geval een 'opstart' setje nodig). Wel aardig prijzig. Iemand anders nog een idee?

sjaak1990
18 januari 2009, 16:38
Jup, inderdaad lava kabels. Mooi systeem, maar volgens mij kan je het alleen per setje kopen (of je hebt in ieder geval een 'opstart' setje nodig). Wel aardig prijzig. Iemand anders nog een idee?

Je kan ze los kopen, dat is wel duurder. Dan worden ze voor je in mekaar gezet. Wil ze zelf ook kopen alleen heb geen complete set nodig, ga ik ook snel doen. Heb geïnformeerd en het kan per stuk.

Nielsje
18 januari 2009, 19:18
Je kan ze los kopen, dat is wel duurder. Dan worden ze voor je in mekaar gezet. Wil ze zelf ook kopen alleen heb geen complete set nodig, ga ik ook snel doen. Heb geïnformeerd en het kan per stuk.

Waar heb je navraag gedaan? Bij Mark van Lavacable zelf? (Ik lees ook TGP:D), of hier ergens in NL? Ik vind het we lastig als ze voor mij in elkaar worden gezet, ik bepaal de lengte meestal pas als ik de opstelling van m'n pedalen weetn én weet hoe m'n snoeren moeten lopen.

sjaak1990
18 januari 2009, 20:23
Waar heb je navraag gedaan? Bij Mark van Lavacable zelf? (Ik lees ook TGP:D), of hier ergens in NL? Ik vind het we lastig als ze voor mij in elkaar worden gezet, ik bepaal de lengte meestal pas als ik de opstelling van m'n pedalen weetn én weet hoe m'n snoeren moeten lopen.

Sorry ik was in de war, ik had het eerst bij de Premium Pedals gevraagd, deze zou de kabels op maat maken, de kabels van de pedalboard kit, als ik geen set zou bestellen. Later beslist dat ik ze uit Amerika wilde halen, en daar zou ik de mini ELC patch kabels nemen, deze gaan wel per stuk, dus sorry voor de foutieve informatie, was een beetje verward. Het handigst is het om zelf te mailen denk ik, het is een makkelijke man volgens mij.

sjaak1990
19 januari 2009, 14:20
Ik zat eraan te denken een Van der Hul Fusion speakerkabel zelf te maken. Ik heb alleen gelezen dat je hiervoor speciale soldeertechnieken nodig hebt klopt dit? Ik vind ze namelijk wel erg duur bij lavacable.

Weet iemand verder een leuke winkel voor kwaliteit kabels, de jacks zijn makkelijk te vinden maar verder kan ik geen duurdere gitaar en speaker kabels vinden om zelf in elkaar te solderen.

Nielsje
19 januari 2009, 14:24
Ik zat eraan te denken een Van der Hul Fusion speakerkabel zelf te maken. Ik heb alleen gelezen dat je hiervoor speciale soldeertechnieken nodig hebt klopt dit? Geen idee.


Weet iemand verder een leuke winkel voor kwaliteit kabels, de jacks zijn makkelijk te vinden maar verder kan ik geen duurdere gitaar en speaker kabels vinden om zelf in elkaar te solderen.

Ik heb gewoon 2 Neutrik pluggen gekocht, en stuk speakerkabel bij de lokale electro boer. Van dat spul met 2.5 mm^2 (volgens mij) oppervlakte per dwarsdoorsnede. Kost niets, en werkt uitstekend.

Rik van der Meulen
19 januari 2009, 19:23
Ik heb een klein vervelend brommetje in me kabel,
valt dit nog te maken of gewoon weg gooien?

Ik weet zeker dat het aan de kabel ligt,
want met m'n andere kabels geen last van!

Er staat geen merk op.

Nitefly7
19 januari 2009, 20:19
Ik heb een klein vervelend brommetje in me kabel,
valt dit nog te maken of gewoon weg gooien?

Ik weet zeker dat het aan de kabel ligt,
want met m'n andere kabels geen last van!

Er staat geen merk op.

kijken of je de stekkers kan 'aandraaien'
anders mss opnieuw solderen..

en anders gewoon nieuwe halen..!

p.s.
De Tube Zone is trouwens al verkocht voor je ;)

Rik van der Meulen
19 januari 2009, 20:29
ik zal het proberen.

Oke, ik heb mijn effectenketen in me fx loop gedaan en nergens meer last van,
ook haast geen tone-suck meer :chicken:

Als je nog een fulltone ocd verkoopt :P

Nitefly7
19 januari 2009, 22:20
ik zal het proberen.

Oke, ik heb mijn effectenketen in me fx loop gedaan en nergens meer last van,
ook haast geen tone-suck meer :chicken:

Als je nog een fulltone ocd verkoopt :P

denk dat je misschien 'n stroomprobleempje had, misschien 'n aardlus..

kijk ook uit welke effecten je in de fx-loop propt !.. maar dat weet je al uit 't "Volgorde"-draadje..

ik heb begin vorig jaar een OCD verkocht...!

Mr Xen0
20 januari 2009, 10:42
Leek me hier zomaar het meest geschikt om te vragen..

Als het goed is komt vandaag of morgen m'n eerste pedaaltje binnen, een BOSS DS-2. Ik heb hem besteld via thomann.de maar krijg ik ook gewoon kabel(tje)s erbij om aan te sluiten?

Nielsje
20 januari 2009, 10:48
Leek me hier zomaar het meest geschikt om te vragen..

Als het goed is komt vandaag of morgen m'n eerste pedaaltje binnen, een BOSS DS-2. Ik heb hem besteld via thomann.de maar krijg ik ook gewoon kabel(tje)s erbij om aan te sluiten?

Nee. In deze wereld moet je gewoon alles apart kopen :)
Ik zou zeggen, ga naar de lokale gitaarboer, en scoor een paar zogeheten 'patch kabels'. Liefst niet die gekleurden, die zijn niet van beste makelij. Wél zijn ze het goedkoopst.

Maar euh.. je eerste pedaaltje gekocht via thomann? Hoe weet je dan wat je gekocht hebt..?

Mr Xen0
20 januari 2009, 11:39
Omdat de site gewoon Engels is? Bovendien heb ik bij m'n gitaarleraar advies gevraagd, zijn pedaaltjes gebruikt en dergelijke.

Ik wou eerst voor een MT gaan maar aangezien dat niet echt een all-a-round pedaal was zo te horen is m'n keuze gevallen om als eerste maar een DS2 te kopen.

FruscianteFan
20 januari 2009, 11:47
Nee. In deze wereld moet je gewoon alles apart kopen :)
Ik zou zeggen, ga naar de lokale gitaarboer, en scoor een paar zogeheten 'patch kabels'. Liefst niet die gekleurden, die zijn niet van beste makelij. Wél zijn ze het goedkoopst.Als het je eerste pedaaltje is moet je dus niet een patch kabel hebben, maar een langere kabel. Immers, je maakt geen verbinding tussen twee pedalen maar je hebt een extra kabel nodig tussen pedaal en versterker.

Mr Xen0
20 januari 2009, 11:52
Stom eigenlijk dat dat er niet gelijk bij geleverd wordt, maar dan zal ik langs de audioboer moeten gaan..

Nielsje
20 januari 2009, 13:05
Als het je eerste pedaaltje is moet je dus niet een patch kabel hebben, maar een langere kabel. Immers, je maakt geen verbinding tussen twee pedalen maar je hebt een extra kabel nodig tussen pedaal en versterker.

Je hebt gelijk, stom!


Stom eigenlijk dat dat er niet gelijk bij geleverd wordt, maar dan zal ik langs de audioboer moeten gaan..

Ehm, had je dat wel verwacht dan? Bij je versterker komt toch ook geen gitaar?

Mr Xen0
20 januari 2009, 14:09
Nee maar je zou toch wel een kabeltje verwachten? :] Die zat wel gewoon bij m'n versterker.. *gniffelt*

Nee, maar een kabeltje zou je op z'n minst toch wel verwachten.

Diggerz
3 februari 2009, 23:46
Zo! net even dit hele topic doorgespit omdat ik ook opzoek ben naar een betrouwbaardere manier om al mijn pedalen te bekabelen..

Momenteel gebruik ik zelf george L (inclusief de bijbehorende pluggen), maar het probleem met dit systeem zit hem, zoals al eerder gemeld in dit topic, vooral in de pluggen, en niet in de kabel.
Andreas Möller van stinkfoot electronics heeft hier een nuttig stukje over geschreven: http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/george.htm

Ik heb helaas ook al een aantal keren ervaren dat na enthousiast pedalen stampen het geluid ging kraken of in volume halveerde als gevolg van een slecht contact van kabel met plug. (en zie dan maar eens de defecte te vinden tussen 14 pedalen :( ).

In dit topic lees ik dat veel mensen positieve ervaringen hebben met neutrik jacks, maar heeft iemand deze ook al gesoldeerd aan bijv. george L?

Ik heb inmiddels een paar neutriks besteld om het zelf te testen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen.. het lijkt me een win-win situatie..

Guitarleon
20 februari 2009, 14:48
om nog even te reageren op het George L's probleem van de losrakende pluggen:

Iemand al aan loctite gedacht?

Groeten,

Leon

DeiDRagonas
21 februari 2009, 02:34
Ik ben echt zo blij met mn goedkope Klotz kabeltjes zeg als ik dit soort dingen lees. DRIE euro, geen gedoe met solderen, loctite of wat dan ook, geen toonverlies en NOOIT problemen... Geweldig hoe makkelijk t leven soms kan zijn.

R.

sjaak1990
21 februari 2009, 03:38
Ik vind kabels echte het lastigste dat er is.

Ik zit te twijfelen. Lava cables, uit usa dus. Kabels van Uwkabelsopmaat, of een vovox kabel. Vovox moet zo ongeveer het beste merk zijn maar het is ook echt enorm duur, weet niet hoe groot het verschil is met uwkabelopmaat. Heeft iemand misschien een dergelijk iets vergeleken? Of uwkabelopmaat vergeleken met lava cable? Moet paar patchkabeltjes hebben en wat gitaarkabel.

dodeboboeror
21 februari 2009, 03:50
Ik ben echt zo blij met mn goedkope Klotz kabeltjes zeg als ik dit soort dingen lees. DRIE euro, geen gedoe met solderen, loctite of wat dan ook, geen toonverlies en NOOIT problemen... Geweldig hoe makkelijk t leven soms kan zijn.

R.

****** Klotz kabels, reeds 3 exemplaren gehaald bij de snaren- en kabelboer, maar na een paar weken klinken ze na elke beweging of er iemand over een grindpad loopt.

Ondanks de vrij lange garantieperiode geen kabels van dit merk meer voor mij, ik wordt er namelijk klotz- en klotzmisselijk van
;)

Pepe
21 februari 2009, 04:31
Ik ben niet zo merkvast, in een kist liggen een stuk of 20 kabels van zo'n beetje elk merk en alles gaat stuk, afgezien van een whirlwind die al zo'n 15 jaar mee gaat. Maar de laatste tijd pak ik toch vaak een tweed kabel, die dingen raken nauwelijks in de knoop. Het gaat er wel enorm smerig uitzien na een serie gigs maar dat past dan weer goed bij de rest http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

http://www.guitargear.be/images/photos/vintage_tweed_guitar_cable.jpg

DeiDRagonas
21 februari 2009, 12:55
geen kabels van dit merk meer voor mij, ik wordt er namelijk klotz- en klotzmisselijk van
;)

LOL :seriousf: :seriousf:

Grt R!

sjaak1990
22 februari 2009, 01:21
Ik ga kabels laten maken, kan kiezen tussen Smartcable, Klotz en Mogami. Welke zouden jullie kiezen?

Speeddemon
22 februari 2009, 01:43
Ik vind kabels echte het lastigste dat er is.

Ik zit te twijfelen. Lava cables, uit usa dus. Kabels van Uwkabelsopmaat, of een vovox kabel. Vovox moet zo ongeveer het beste merk zijn maar het is ook echt enorm duur, weet niet hoe groot het verschil is met uwkabelopmaat. Heeft iemand misschien een dergelijk iets vergeleken? Of uwkabelopmaat vergeleken met lava cable? Moet paar patchkabeltjes hebben en wat gitaarkabel.
Ik ben na alles checken op Lava cables en het lezen van enkele deugdelijke recensies gegaan voor Klotz LaGrange; mid-range prijs met top-range prestaties/kwaliteit.

Misschien dat het de (1/4e) Nederlander in me is, maar ik kan me er niet toe bewegen om 150-200 euro voor een kabel te betalen. Koper is koper en ik krijg er van die Monster/VDH gevoelens bij; meer marketing, dan daadwerkelijk resultaat. Neemt niet weg dat ik 2 Monster cables heb, maar 1tje ervan wel op Ebay gekocht voor 40 euro ipv 70.

Er is zo'n review tabel waar ze zo'n beetje alle interessante kabels vergelijken met van die blokjes (1 slecht, 5 goed) en met nog wat specs erbij.
Daaruit bleek dat Monster nog een behoorlijke capaciteit had (42pF per foot ofzo, ter vergelijking: Klotz LaGrange 23pF en Lava Cable 21pF) en de kabels die dan net 5% beter waren dan de LaGrange, wel 300-500% duurder waren.
Dat gecombineerd met het feit dat die reviews uit de USA kwamen, waar Klotz een stuk duurder is, was voor mij reden genoeg om hiervoor te gaan, aangezien ik 4,5m voor 32 euro incl. verzenden uit de UK had, met Neutrik pluggen (waarvan 1 Neutrik Silent angled plug).

sjaak1990
22 februari 2009, 02:24
Ik ben na alles checken op Lava cables en het lezen van enkele deugdelijke recensies gegaan voor Klotz LaGrange; mid-range prijs met top-range prestaties/kwaliteit.

Misschien dat het de (1/4e) Nederlander in me is, maar ik kan me er niet toe bewegen om 150-200 euro voor een kabel te betalen. Koper is koper en ik krijg er van die Monster/VDH gevoelens bij; meer marketing, dan daadwerkelijk resultaat. Neemt niet weg dat ik 2 Monster cables heb, maar 1tje ervan wel op Ebay gekocht voor 40 euro ipv 70.

Er is zo'n review tabel waar ze zo'n beetje alle interessante kabels vergelijken met van die blokjes (1 slecht, 5 goed) en met nog wat specs erbij.
Daaruit bleek dat Monster nog een behoorlijke capaciteit had (42pF per foot ofzo, ter vergelijking: Klotz LaGrange 23pF en Lava Cable 21pF) en de kabels die dan net 5% beter waren dan de LaGrange, wel 300-500% duurder waren.
Dat gecombineerd met het feit dat die reviews uit de USA kwamen, waar Klotz een stuk duurder is, was voor mij reden genoeg om hiervoor te gaan, aangezien ik 4,5m voor 32 euro incl. verzenden uit de UK had, met Neutrik pluggen (waarvan 1 Neutrik Silent angled plug).

Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens. Volgensmij zegt die capaciteit neit alles Lava Cable heeft nu volgensmij 15pF per foot. Kan die tabel alleen niet vinden. Denk ook dat Klotz LaGrange mooi voor mij is, ik ga tenminste geen 100 euro voor een paar meter betalen :)

Speeddemon
22 februari 2009, 04:05
Sjaak, ik heb de review-link gevonden!

http://www.guitarplayer.com/article/49-guitar-cables/apr-08/34729

Rechts, bij het vakje "IMAGES" kun je de vergelijkingstabellen zien.
zoals hier:
http://www.guitarplayer.com/pop-up.aspx?content_id=84592

De LaGrange staat daar als zijnde $88 en de enige kabel in die prijsklasse die beter uit de test komt is de Evidence Audio Melody. Laat die nou in de praktijk echt ook 2 à 3x duurder zijn. De Vovox en Zaolla's (Cables from $90 and up) komen er (iets) beter uit, maar zijn dus in de praktijk 4 tot 5x zo duur.

nico verduin
22 februari 2009, 11:39
Volgensmij zegt die capaciteit neit alles
Het is uiteindelijk wel de capaciteit die een grote demper vormt voor het hele hoge. Maar de pluggen spelen ook nog een rol hoor. En het is veel geld ,,,,
Aan de andere kant sommige mensen willen nu eenmaal the best of the best en denken door veel geld te betalen...... dat ook te krijgen.:seriousf::seriousf:

Yek1
22 februari 2009, 12:37
Ik ga kabels laten maken, kan kiezen tussen Smartcable, Klotz en Mogami. Welke zouden jullie kiezen?

Gezien de merken, zeker bij "Uw kabel op maat"?

sjaak1990
22 februari 2009, 14:11
@speeddemon: Bedankt, ga het eens goed bekijken :)
@nico: Ik wil sowieso niet teveel uit gaan geven, de verschillen zijn in de top zo minimaal.
@Yek1: Je hebt gelijk, Uw kabel op maat. Komt als een geweldige zaak op me over, denk dat ik gewoon voor Klotz LaGrange ga, lijkt mij een mooie verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Sowieso ff de link van speeddemon goed bekijken.

JeroenSchaaf
22 februari 2009, 14:16
Ik gebruik nij het ene pedalboard een Klotz la Grange ( voor naar de versterker ) en een Anne Doedens Buffer kabel voor naar de gitaar.

En het andere pedalboard gebruik ik 2 Titanium kabels! ( met als reserve een La Grange )

Bevalt me zeer goed!

sjaak1990
22 februari 2009, 14:24
Ik denk ook dat Klotz Lagrange mij ook goed gaat bevallen :)
Super veel positiefs over, ga ik dat sowieso bestellen. Die review heeft het ook nog wel duidelijk gemaakt dat Klotz gewoon erg goed is, vooral voor de prijs. Het extra beetje kwaliteit voor een berg meer geld lijken die andere kabels mij niet waard.

JeroenSchaaf
22 februari 2009, 14:30
Mwah tis maar net hoever je daar in wilt gaan ( of kan gaan ) ik vind dit eerst wel best! tenzij ik een keer word overhaalt door een duurdere kabel! :D

sjaak1990
22 februari 2009, 14:34
Mwah tis maar net hoever je daar in wilt gaan ( of kan gaan ) ik vind dit eerst wel best! tenzij ik een keer word overhaalt door een duurdere kabel! :D

Denk dat het alleen zin heeft als de rest van je gear gewoon precies zo is als je het wilt, als je verder niks meer zou willen veranderen misschien, en dan moet je het nog waard vinden. Ik denk dat je het verschil van gewoon al erg goede kabel en dan nog iets beter niet snel zult horen. Ik heb u ook al wel goede kabel, heb alleen meer nodig :) Ik hoor wel duidelijk verschil tussen goedkope meuk en middenklasse kabel.
Vooral als je door pedaaltjes gaat kan je denk ik beter een signaalboostertje kopen dan een enorme berg geld aan kabels uit te geven lijkt mij. Misschien ga ik ooit ook nog wel een keer voor duurder, moet ik eerst ook overgehaald worden :D en moet mijn gear gewoon af zijn voor de rest, dat is het denk ik nog lang niet.

JeroenSchaaf
22 februari 2009, 14:35
Ik gebruik op het ene pedalboard een Anne Doedens buffer, werkt lekker! op het andere nog niet echt een buffer of iets dergelijks nodig gehad!

sjaak1990
22 februari 2009, 14:42
Buffer heb ik ook niet nodig heb echt een basic gear :D Maar investeringen in een buffer lijken mij beter dan in kabel, anders heb je toch weer verlies in je pedalen.

Yek1
22 februari 2009, 14:42
@Yek1: Je hebt gelijk, Uw kabel op maat. Komt als een geweldige zaak op me over, denk dat ik gewoon voor Klotz LaGrange ga, lijkt mij een mooie verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Ik gebruik Mogami/Neutrik, bevalt uitstekend. Maar omdat die momenteel moeilijk te krijgen is, ga ik wat Klotz La Grange bestellen bij die zaak.

sjaak1990
22 februari 2009, 14:49
Ik gebruik Mogami/Neutrik, bevalt uitstekend. Maar omdat die momenteel moeilijk te krijgen is, ga ik wat Klotz La Grange bestellen bij die zaak.

La Grange moet ook een heel stuk beter zijn dan Mogami, dus lijkt mij een goede keuze, hoewel ik de kabel natuurlijk nog niet getest heb.

Yek1
22 februari 2009, 15:15
Dat denk ik ook. Sowieso, Mogami 2524 wordt ook gebruikt door de grote rig builders (Bradshaw enz) dus alles wat daaraan gelijk, is of beter is, voldoet natuurlijk prima.

sjaak1990
23 februari 2009, 00:32
Dat denk ik ook. Sowieso, Mogami 2524 wordt ook gebruikt door de grote rig builders (Bradshaw enz) dus alles wat daaraan gelijk, is of beter is, voldoet natuurlijk prima.

Lijkt mij ook, met mogami lijkt mij ook niks mis, maar meer kwaliteit voor bijna geen extra geld is natuurlijk wel leuk :D.

Speeddemon
23 februari 2009, 17:39
Dat denk ik ook. Sowieso, Mogami 2524 wordt ook gebruikt door de grote rig builders (Bradshaw enz) dus alles wat daaraan gelijk, is of beter is, voldoet natuurlijk prima.
Speelt ook mee dat die Mogami een stuk flexibeler is dan Klotz LaGrange.

scabiosa
3 mei 2009, 14:11
ik ben hier zowat allemaal kleinigheidjes aan het bestellen op thomann
nu ben ik bij de kabels aangekomen en het is me allemaal wat
ik vroeg me af, wat is nu gewoon een degelijke kabel voor zijn geld?
cordial, klotz,... of maakt het eigenlijk allemaal niet zoveel uit?
belangrijk is voor mij vooral dat ze tegen een stootje kunnen en niet te vlug opkrullen....
heeft iemand dé kabeltip van het jaar?

Nielsje
3 mei 2009, 14:44
Tja, wat definieer je zelf als "degelijk", of "goed"?

Zelf heb ik nu een paar weken een Klotz LaGrange kabel, laten maken bij uwkabelopmaat. Ik heb er nog niet extreem veel mee gespeeld, maar de kabel is iets stugger dan een 'normale' kabel, wat er voor zorgt dat 'ie dus niet veranderd in zo'n spaghetti zooitje.

Kabel is ook iets dikker, waardoor 'ie wat beter tegen flightcase wielen kan etc. Je kan ook naar een écht grote gitaar zaak gaan en alle snoeren ff uitrollen en twisten :)

Chiel
4 mei 2009, 00:03
ik ben hier zowat allemaal kleinigheidjes aan het bestellen op thomann
nu ben ik bij de kabels aangekomen en het is me allemaal wat
ik vroeg me af, wat is nu gewoon een degelijke kabel voor zijn geld?
cordial, klotz,... of maakt het eigenlijk allemaal niet zoveel uit?
belangrijk is voor mij vooral dat ze tegen een stootje kunnen en niet te vlug opkrullen....
heeft iemand dé kabeltip van het jaar?
Speel eigenlijk altijd met Mogami, maar voor mijn rack heb ik laatst de Sommer Spirit XXL gebruikt. Beetje lastig te solderen kabel, maar verder heel erg oke! Soepel, flink dikke kern en erg puike afscherming. Ik heb van het overgebleven deel een spare gitaarkabel gemaakt en die is erg fijn.

SloeGin
5 augustus 2009, 20:21
Ik ben op zoek naar patchkabels om mijn pedalen onderling te verbinden en aan de Voodoo-lab Pedal Power 2 Plus te hangen.
Ik gebruik volgende pedalen : Boss SD-1, Boss DD-3, MXR Stereo Chorus, Dime CFH wah

Welke al geprefabriceerde kabeltjes raden jullie aan?

Alvast bedankt!

DeiDRagonas
5 augustus 2009, 20:38
Klotz.. Zijn maar 6,- per 2 ofzo.

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 20:43
Deze dus;

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AUAJJ0030

Dave32
6 augustus 2009, 00:13
Ik heb sinds kort een nieuwe gitaarkabel in gebruik van Vovox (Sonorus protect A) Maar het viel mij op dat deze veel meer ruis veroorzaakt zodra je de volume van de versterker omhoog draait. Terwijl ik met mijn gewone 18 euro kostende kabel hier veel minder last van heb. Tevens wordt die ruis nog eens verstrerkt als je met je hand aan de bescherming van je jackplug komt, of het metaal aanraakt bij de ingang van de gitaar.

Enig idee waarom ik meer ruis krijg met een kabel van 90 euro?

Ben pas zelf begonnen met het spelen van de guitar en de kabel was een cadeau, mijn gitaar en blackstar versterker zijn gloedje nieuw.

iemand een idee ?

JeroenSchaaf
6 augustus 2009, 00:48
Wat voor gitaar heb je? ( wat voor pickups )

vinni
6 augustus 2009, 00:53
Sinds deze week speel ik exclusief met Sommer Grindycop the Beast. Dit is de nieuwe topkabel van Sommer.
Samen met mn ander nieuwe speeltje...de Skydstrup BF2M....is mijn geluid weer een stukkie beter!

Vinni

JeroenSchaaf
6 augustus 2009, 00:57
Kun je daar meer over vertellen vinni?

Wat voor kabel, kosten? wat merk je qua geluid?

vinni
6 augustus 2009, 01:15
Een zeer direct open geluid met mooi afgerond hoog.
Gekocht bij Thomann.

Heb ook Evidence Audio gehad....vond het niet zo'n fijne
kabel. Geluid is wel ok hoor....maar erg stug.

Wat wel minder was.....was erg moeilijk te solderen.
dr zit een bepaalde coating op de anders die je eerst weg moet smelten.
Dat moet met vrij hoge temperatuur en stinkt enorm.

De prijst is zeer gunstig.

Vinni

Dave32
6 augustus 2009, 08:11
Wat voor gitaar heb je? ( wat voor pickups )

IK heb een Washburn Wi66pro en daar zitten seymour duncan 59 reissue in the neck pickup, seymour duncan custom in de bridge. Misschien ligt het aan de VCC die op het model zit?

Vind het zonde als ik de Vovox weg moet doen, het zal vastwel ergens aan liggen maar die kennis ontbreekt mij nog.

ekkybedmond
7 augustus 2009, 17:07
Klinkt als een breuk in de afscherming en de signaalkabel. heb ik ook net gehad. Iemand een keer op de kabel gestaan ? k Zou er mee terug gaan..






Ik heb sinds kort een nieuwe gitaarkabel in gebruik van Vovox (Sonorus protect A) Maar het viel mij op dat deze veel meer ruis veroorzaakt zodra je de volume van de versterker omhoog draait. Terwijl ik met mijn gewone 18 euro kostende kabel hier veel minder last van heb. Tevens wordt die ruis nog eens verstrerkt als je met je hand aan de bescherming van je jackplug komt, of het metaal aanraakt bij de ingang van de gitaar.

Enig idee waarom ik meer ruis krijg met een kabel van 90 euro?

Ben pas zelf begonnen met het spelen van de guitar en de kabel was een cadeau, mijn gitaar en blackstar versterker zijn gloedje nieuw.

iemand een idee ?

Chris Winsemius
7 augustus 2009, 17:42
Ik heb sinds kort een nieuwe gitaarkabel in gebruik van Vovox (Sonorus protect A) Maar het viel mij op dat deze veel meer ruis veroorzaakt zodra je de volume van de versterker omhoog draait. Terwijl ik met mijn gewone 18 euro kostende kabel hier veel minder last van heb. Tevens wordt die ruis nog eens verstrerkt als je met je hand aan de bescherming van je jackplug komt, of het metaal aanraakt bij de ingang van de gitaar.

Enig idee waarom ik meer ruis krijg met een kabel van 90 euro?

Ben pas zelf begonnen met het spelen van de guitar en de kabel was een cadeau, mijn gitaar en blackstar versterker zijn gloedje nieuw.

iemand een idee ?

Vermoedelijk laat die goedkopere kabel minder hoog door.
Wat je kunt proberen:
probeer beide kabels vlak na elkaar met dezelfde gitaar- en versterkerinstellingen en focus je dan even op het geluid (vooral de hoge tonen weergave) en even iets minder focussen op de ruis. Als de duurdere kabel helderder klinkt dan kan dat de extra hoeveelheid ruis verklaren.

Ruis speelt zich hoofdzakelijk af in het gebied van hogere tonen dus....
meer hoog = meer (kans op) ruis

SUCCES!

ekkybedmond
8 augustus 2009, 16:43
Klotz La Grange koper aan de meter, 1,90 bij Tonefactory (is zeer betaalbaar en Lavacable raadt ze aan!), pluggen (haaks of recht, nikkel of goud, of zwart, you name it) van G+H, ebay.com onder Pro Audio Wiring, met name de haakse pluggen nemen weinig ruimte in en solderen VERY easy, veel gemakkelijker dan Neutrik. Soldeer van WBT, goed spul. Evt een Neutrik Silent plug voor aan je gitaarkabel.



Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede gitaarkabel maar met de zoek functie en op internet zoekend naar kabels ben ik er al achter gekomen dat er een hoop verschillende soorten en merken zijn.

Eigenlijk zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus welke kabel moet ik hebben? Ik zoek er een die niet snel opkrult en een goede kwaliteit heeft. Dus ik hoop dat jullie me weer wat verder kunnen helpen.

Midwolda
11 augustus 2009, 23:43
Ik heb al even op diverse internet-winkels gezocht maar ik kom het nergens tegen...
Bij mijn trapdoosjes komt het toevallig zo uit dat een rechte 6,3 jack eigenlijk een haakse zou moeten zijn.
Ik zoek dus een adapter female 6,3 - haakse male 6,3 (want ik wil niet knippen en solderen in m'n kabels).
Hint?

Nielsje
12 augustus 2009, 00:16
Gewoon een nieuwe kabel solderen, want die adapters zijn (van kwaliteit) vaak best prijzig. En nemen een hoop ruimte in beslag.

vinni
14 augustus 2009, 12:03
Een zeer direct open geluid met mooi afgerond hoog.
Gekocht bij Thomann.

Heb ook Evidence Audio gehad....vond het niet zo'n fijne
kabel. Geluid is wel ok hoor....maar erg stug.

Wat wel minder was.....was erg moeilijk te solderen.
dr zit een bepaalde coating op de anders die je eerst weg moet smelten.
Dat moet met vrij hoge temperatuur en stinkt enorm.

De prijst is zeer gunstig.

Vinni

Zo.....
De geluidskwaliteit van de Grindycop is erg goed......wat minder is...
Als je dr op gaat staan hoor je een lichte kraak.....hmmm.....
Van de week maar eens verder testen.

Vinni

Electro Dan
19 augustus 2009, 18:25
DiMarzio-kabels met zo'n vintagelooking stoffen afwerking.
Doen hun werk perfect en zien er zo goed uit, it's sick.

M Kactus
24 augustus 2009, 12:12
Ik heb ook even een vraagje. Ik zat gisteren House, M.D. te kijken, komt daar opeens een gitaar voorbij. Nu ging het me niet om de gitaar, maar eerder om de gitaarkabel. Het is een dunne, felgele kabel met fijne plugs (niet van die lompe knakkers). Ik heb even wat fotootjes van een youtubeclipje (http://www.youtube.com/watch?v=JUSIqrcEWnw&feature=related) bijgevoegd.

Ik begrijp dat dit een kansloze vraag is en weet dat zoiets enkel op het uiterlijk kiezen uit den boze is, maar ik doe het lekker toch ;) Ik ben dus erg geïnteresseerd als iemand het weet!

http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/HouseCable1.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/HouseCable2.jpg

Nitefly7
24 augustus 2009, 12:34
pluggen zijn 'gewoon' Switchcraft (of Switchcraft-achtigen), het 'all-american' alternatief voor Neutriks..

kabel weet ik niet, maar zou gewoon Klotz kunnen zijn ;)



Ik heb ook even een vraagje. Ik zat gisteren House, M.D. te kijken, komt daar opeens een gitaar voorbij. Nu ging het me niet om de gitaar, maar eerder om de gitaarkabel. Het is een dunne, felgele kabel met fijne plugs (niet van die lompe knakkers). Ik heb even wat fotootjes van een youtubeclipje (http://www.youtube.com/watch?v=JUSIqrcEWnw&feature=related) bijgevoegd.

Ik begrijp dat dit een kansloze vraag is en weet dat zoiets enkel op het uiterlijk kiezen uit den boze is, maar ik doe het lekker toch ;) Ik ben dus erg geïnteresseerd als iemand het weet!

http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/HouseCable1.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/HouseCable2.jpg

HaroldA
24 augustus 2009, 13:06
http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/HouseCable1.jpg

Zie ik het nou goed dat de plug al kapot/krom is? Of zou de jack input zelf kapot getrokken zijn door de plug? :???:

Nitefly7
24 augustus 2009, 13:46
Zie ik het nou goed dat de plug al kapot/krom is? Of zou de jack input zelf kapot getrokken zijn door de plug? :???:

Switchcrafts zijn soms/open van achter, bedoel je dat?

HaroldA
24 augustus 2009, 14:11
Switchcrafts zijn soms/open van achter, bedoel je dat?

Nee, hij staat niet haaks op de gitaar...

vinni
24 augustus 2009, 18:23
Is gewoon zwarte krimpkous

Vinni

hugo123
24 augustus 2009, 22:22
Welke aflevering was dat??:)

M Kactus
24 augustus 2009, 22:31
Welke aflevering was dat??:)

Uit het vierde seizoen. Hij speelt een paar blueslickjes in aflevering 1 of 2 op zijn oude V...

Maar blijkbaar zijn het die Switchcraft-plugs (bedankt!). Nu nog een goede kabel vinden in een mooi kleurtje met die plug. Ja, lekker oppervlakkig :)

De Live Wire Soundhose en de Horizon Neon Yellow (voor het lagere budget) zijn kanshebbers! Bedankt voor de hulp.

soup
24 augustus 2009, 23:32
Kan iemand mij goede kabels aanraden, ik heb planet waves gehad maar die werkt niet meer (en ik gebruik ze enkel thuis en doe er niks verkeerd mee).

En planet waves kabels hadden toch levenslange garantie? Maar ik heb hier geen bonnetje van en geen idee hoe of wat ik dan moet doen om nieuwe te krijgen of whatever. :D


Oh ja kabels zoals deze, enkel looks of zijn ze ook degelijk?

http://www.rainbowguitars.com/imagesproduct/KG/KGVCC090WH-xl-03.jpg

Nielsje
25 augustus 2009, 11:23
Maar blijkbaar zijn het die Switchcraft-plugs (bedankt!). Nu nog een goede kabel vinden in een mooi kleurtje met die plug. Ja, lekker oppervlakkig :)

Ik heb ooit een kabel gehad met dergelijke pluggen, en ik ben echt heel erg blij dat ik die kabel niet meer heb. Wat een gammele rotzooi. Het voelt niet stevig aan, en 'cilinder' draait best vaak van de 'plug' af. Ik zou niet weten waarom je niet gewoon een neutrik zou nemen...
Echt veel kleiner zijn de switchcrafts niet, en als je niet van grote dingen houdt, dan moet je maar triangel gaan spelen :D

M Kactus
25 augustus 2009, 11:52
Ik heb ooit een kabel gehad met dergelijke pluggen, en ik ben echt heel erg blij dat ik die kabel niet meer heb. Wat een gammele rotzooi. Het voelt niet stevig aan, en 'cilinder' draait best vaak van de 'plug' af. Ik zou niet weten waarom je niet gewoon een neutrik zou nemen...
Echt veel kleiner zijn de switchcrafts niet, en als je niet van grote dingen houdt, dan moet je maar triangel gaan spelen :D

Jammer dat die zo gammel zijn... Dat drukt de pret toch wel even. Als het nu min of meer evenwaardige plugs waren, was ik nog te overtuigen... Maar je hebt vast gelijk, ik ga maar eens op zoek naar een goeie triangel. Maar wel een gele!