PDA

View Full Version : Een live concert registeren



Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2008, 16:15
Na een aantal nummers te hebben 'gemultitracked' in de studio met mijn top 100 band ben ik me aan het orienteren hoe en wat over een live optreden vastleggen.

Het lijkt me een goed stuk PR om met 2 camera's leuke beelden van een live optreden te maken, waar uiteindelijk alle sporen audio 'droog' uit de mixer worden gekoppeld aan een HD recorder. Vervolgens zou ik het willen afmixen en editen in Logic, en waar nodig bas/gitaar/zang/toetsen repareren bij foutjes.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben redelijk thuis in de studiowereld, maar een liveregistratie lijkt me toch een andere tak van de sport. Waar moet ik rekening mee houden in zo'n situatie?

skanky
13 oktober 2008, 16:43
Je moet eerst bedenken hoe je de sporen naar je HD recorder gaat routen.
Het kan via een aux of een direct out op de (FOH)-mixer, maar het is beter om via een (liefst geisoleerde) splitter en preamps naar de HDrecorder te gaan. Op die manier ben je niet afhankelijk van de preamps van de front-tafel.

Ik mix meestal met de gain en laat de faders zoveel mogelijk op 0db staan. Als je dat signaal opneemt heb je allemaal volumeschommelingen in je opnames. Sommige tafels hebben een pre-preamp direct-out. Die zou je wel kunnen gebruiken.

Misschien moet je sommige instrumenten extra mic'en. In sommige kroegen heb je bv geen OH's nodig maar ze zijn onmisbaar voor je opname.

Als je uiteindelijk alles hebt opgenomen en ingeladen in Logic, moet je naast de beelden ook het geluid van de camera in een track laden. Zo is het makkelijker zoeken bij de edits. Dan hoor je wel stuk het is, als je het aan de hand van de beelden uit moet vinden ben je veel langer bezig. En het is makkelijk om zo je eigen opnames onder het camerageluid te leggen voor de sync. (je zal altijd een beetje moeten schuiven omdat de camera ook vertraging heeft)

succes!

Peter

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2008, 17:14
Bedankt voor je reactie Peter.

Wat 'kroegsize' optreden betreft, daar passen we niet in. Ik probeer inderdaad een optreden te pakken waar we een groot technisch budget hebben, en waar we een leuke lichtshow hebben maar vooral alle afzonderlijke delen van de drumkit hebben uitversterkt plus overheads.

Afhankelijk van de preamps op de tafel; bedoel je dat in de zin van klank of volumeverhoudingen? Ik was van plan om een HD recorder te koppelen aan de direct outs van elk kanaal, als het goed is heb je dan alle sporen droog en fader-onafhankelijk?

De bezetting is overigens:
Drums (op riser van +- 70 cm)
Bas & backingvox 1
Gitaar
Toetsen
Tenorax/Altsax& backingvox 2/Trompet1/Trompet2
Leadzang

Is het een idee om de bas zowel met een DI te pakken als met een mic voor de luidspreker? Ik vind het DI geluid uit de gemiddelde SWR amp echt best wel ruk, eerlijk gezegd.

Heb je nog tips hoe je het publiek op de gewenste momenten lekker in de mix kan krijgen? (vooral; waar hang je de mix ervoor op?)

bert k
13 oktober 2008, 17:18
Zet, als je nog twee sporen over hebt, twee zaalmics neer bij de mengtafel. Kan je later naar smaak bijmixen.

De basversterker zou ik geen mic voor zetten. Als je echt wil kan je later het DI-spoor re-ampen.

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2008, 17:26
Omni's voor de zaalmics of iets anders?

Re-ampen, d'oh:D Dat zijn weer dingen die ik me niet bedenk. Heb niet voor niets zo'n Little Labs di/re amp ding aangeschaft. Goeie tip.

skanky
13 oktober 2008, 17:36
Afhankelijk van de preamps op de tafel; bedoel je dat in de zin van klank of volumeverhoudingen? Ik was van plan om een HD recorder te koppelen aan de direct outs van elk kanaal, als het goed is heb je dan alle sporen droog en fader-onafhankelijk?



Ik bedoel vooral de volumeverhoudingen. Je kan idd ook de direct-outs pakken , maar vraag dan wel aan de foh-mixer of ie de gain zoveel mogelijk op een punt wil laten staan. Anders moet je die volumewisselingen in Logic weer gelijk gaan trekken. En kijk wel of de direct-out pre-eq is, anders kan je voor nare verrassingen komen te staan als je thuis alles terug luistert.

Qua zaalmics zou je voor omni's kunnen gaan, maar je kan ook voor een ortf-setje kunnen gaan waarmee je de zaal en tevens een stuk PA opneemt.
Dat PA-geluid geeft nog wat extra live-sound wat heel goed kan werken. Anders wordt het wel erg netjes en droog.

harrie-beton
14 oktober 2008, 13:58
Een (budget) live audio- en video opname met meerdere sporen is niet eenvoudig. Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken.

-gebruik zo weinig mogelijk draadloze microfoons. Diverse redenen te bedenken.. In ear is geen probleem.
-Audio en Video synchroon krijgen met meerdere camera's is vaak lastig zonder tijdcodes. Als je een amateur opname wilt voor op een website zou ik 1 vaste camera en 2 bewegende camera's gebruiken. Deze camera's mixen en het eindsignaal opnemen, op deze manier heb je 1 videospoor waar je het audiospoor onder kunt plakken. Altijd synchroon. Dan deze nieuwe video-audio mix opdelen in stukken.
-Geluidsmensen hebben de neiging om tijdens de gig nog aan de gain te draaien. Deze gains zijn meestal pre fader en hebben helaas als gevolg dat de opname volumes veranderen. Dat is onwenselijk.
-Digitaal spul mag nooit in het rood komen tijdens de opname, kies een veilige kant van de db meter.
-In het rack van de zaalmixer zitten prachtige compressors en galmpjes. Neem het signaal op VOORDAT deze effecten worden toegevoegd.
-Luister in stilte of de lichtshow niet de audio stoort. Doe een test mét licht op dimmers die open en dicht gaan.

pol
14 oktober 2008, 14:08
Ik zou de gitaren ook via d.i nemen. d.i. van basgitaren zeker rechtstreeks van de bas ook, niet via de versterker, er zijn genoeg goedklinkende plugins waarmee je het basgeluid achteraf kan wijzigen. rechstreeks uit de amp geeft minder flexibiliteit als je achteraf nog wil gaan mixen.

skanky
14 oktober 2008, 15:46
Ik zou de gitaren ook zowel DI als met amp/mic opnemen. Als je genoeg kanalen hebt uiteraard. Mocht het geluid niet helemaal naar je zin zijn, kan je de gitaren ook nog reampen en eventueel blenden met het amp-signaal.

Met de volgende kanalenlijst zou je het met bv een Alesis HD24 redden.
De Snare bottom en de Bass Amp zou je ook voor wat anders kunnen vervangen, die zijn niet noodzakelijk.

bv.

ch.1 Kick
ch.2 Snare
ch.3 Snare bottom (hoeft niet, kan wel)
ch.4 Hihat
ch.5 Tom 1
ch.6 Tom 2
ch.7 Floor tom
ch.8 OH L
ch.9 OH R
ch.10 Bass DI
ch.11 Bass Amp
ch.12 Guitar DI
ch.13 Guitar Amp
ch.14 Keys L
ch.15 Keys R
ch.16 Tenor Sax
ch.17 Alt Sax
ch.18 Trompet 1
ch.19 Trompet 2
ch.20 Lead Vocals
ch.21 Backing Vocals 1
ch.22 Backing Vocals 2
ch.23 Audience L
ch.24 Audience R

Han S
14 oktober 2008, 15:57
Ik neem wel op locatie op, maar alleen met fanfares, grote orkesten etc. Ik heb wel eens een multitrack uitgeleend voor dat doel en die jongens kwamen later dan de mix doen. Maar toen ze de opnamen hoorden besloten ze om dat maar niet te doen en er verder geen tijd aan te verspillen. Het valt meestal namelijk vies tegen. Je hebt op het moment van de gig de sfeer, het licht, de bierlucht en dat alles draagt bij aan de beleving, maar ga je de volgende dag luisteren dan geloof je niet wat je hoort in veel gevallen. Tel daarbij op de we in de studio veel betere microfoons gebruiken, veel betere preamps dan de gemiddelde FOH tafel en de ruimte klinkt in de meeste gevallen veel beter.

Als je het echt goed wilt doen moet je naar een grotere studio die voldoende sporen tegelijk kan opnemen en waar een man of 40 publiek in kan voor de sfeer.
Tenzij je genoegen neemt met een mindere geluidskwaliteit, want de sfeer op een video is ook belangrijk.

Mr.Bluesbreaker
14 oktober 2008, 16:11
Het zal inderdaad vrij 'pijnlijk' zijn, aangezien alles echt live is.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om alles behalve drums best ok te overdubben in mijn homestudio. Of het op alles lukt vraag ik me af ivm. de overspraak van de 'oude' track wanneer je een stuk vervangt.

Het gaat vooral om het vastleggen van de sfeer en de interactie met het publiek, als er een stuk of 6 nummers echt goed gespeeld zijn voor mixage met beeld ben ik al heel blij.

Han, heb jij nog een tip wat betreft de zangmicrofoon?
Ik vraag me af of er voor die context niet veel te veel drums/blazersgeluid in terecht komt wanneer je met de standaard SM58 beta zingt. (leadvox)
Misschien iets hypernier achtig nemen? Beta 87?

Skanky, bedankt voor je lijst, zo had ik hem in de ideale situatie ook opgebouwd. Toetsenist heeft 2 apparaten, maar ik denk dat we gewoon een 32 kanaals mixer neerzetten om toch flexibel te blijven. Voor die paar tientjes extra maakt dat ook niet meer uit. Ik heb alleen geen flauw benul hoe ik een DI aan mijn Hook gitaaramp moet koppelen?

pol
14 oktober 2008, 16:15
de DI voor gitaar moet ook niet aan de gitaaramp, je moet het cleane signaal vanaf je gitaar nemen.

dus gitaar in de input van de d.i. box, en van de thru naar de hook.

Han S
14 oktober 2008, 16:22
Als het een groot podium is zal de 58 het niet zo verkeerd doen en ook als zangmicrofoon in een studio situatie voldoet hij goed. Als je dichter bij elkaar staat en overspraak op de 58 krijgt van toeters, gitaar en drums dan zul je merken dat die overspraak niet mooi klinkt, neuzige herrie wordt het.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer goede microfoons, maar ik zou in deze situatie de Beyer M88 gebruiken, hoor je veel minder overspraak mee en die overspraak klinkt gewoon goed, maar de M88 is zeker niet de enige, alleen heb ik die anderen niet.

bert k
14 oktober 2008, 19:13
Niet gaan kutten met andere mics voor de zang. Een 58 is prima, klinkt niet slecht en heeft zich bewezen voor livegeluid.

En een hypernier heeft geen enkele zin. Overspraak blijft precies gelijk omdat de bron van de herrie achter de zanger is! Of wil hij met zijn rug naar het publiek gaan staan? Overspraak krijg je, hou je en kom je niet vanaf. Niets van aantrekken, hoort erbij.

harrie-beton
14 oktober 2008, 19:28
mr bluesbreaker heeft een zangeres. Bovendien een topper, eentje die een concours gewonnen heeft (en terecht - ik vind haar erg goed). Voor vrouwenstemmen (is zij een alt?) vind ik de beta 58A stukken beter.

Han S
14 oktober 2008, 20:00
Niet gaan kutten met andere mics voor de zang. Een 58 is prima, klinkt niet slecht en heeft zich bewezen voor livegeluid.

En een hypernier heeft geen enkele zin. Overspraak blijft precies gelijk omdat de bron van de herrie achter de zanger is! Of wil hij met zijn rug naar het publiek gaan staan? Overspraak krijg je, hou je en kom je niet vanaf. Niets van aantrekken, hoort erbij.

Bert, de off axis response van de M88 is enorm veel mooier dan van de 58 en daar wilde ik eigenlijk heen.

harrie-beton
15 oktober 2008, 10:22
Stel je neemt 3 sets op, weet je wel hoeveel werk het is om 24 sporen te mixen? Dan de overdubs, wel een uur per liedje ben je zo kwijt per instrument. Goed, dat moest ik even kwijt.
Het blijft een leuke uitdaging en ik zou het doorzetten als ik jou was. Ik heb meerdere live registraties gemaakt maar in bijna alle liedjes zit wel een foutje of vals nootje. Ben benieuwd. Veel muzikanten gaan anders spelen als ze weten dat het wordt opgenomen..

Mr.Bluesbreaker
15 oktober 2008, 10:30
Stel je neemt 3 sets op, weet je wel hoeveel werk het is om 24 sporen te mixen? Dan de overdubs, wel een uur per liedje ben je zo kwijt per instrument. Goed, dat moest ik even kwijt.
Het blijft een leuke uitdaging en ik zou het doorzetten als ik jou was. Ik heb meerdere live registraties gemaakt maar in bijna alle liedjes zit wel een foutje of vals nootje. Ben benieuwd. Veel muzikanten gaan anders spelen als ze weten dat het wordt opgenomen..

Het is een pokkewerk inderdaad, maar je hoeft ook niet per nummer een andere mix voor het drumgleuid te hebben, dus dat scheelt enigszins.

Enne, ik vertel mijn collega's gewoon niet welke gig opgenomen wordt:D
Eerst maar een geschikte datum vinden waar alles ok is.

Kim Wilson
15 oktober 2008, 10:31
Stel je neemt 3 sets op, weet je wel hoeveel werk het is om 24 sporen te mixen? Dan de overdubs, wel een uur per liedje ben je zo kwijt per instrument. Goed, dat moest ik even kwijt.
Het blijft een leuke uitdaging en ik zou het doorzetten als ik jou was. Ik heb meerdere live registraties gemaakt maar in bijna alle liedjes zit wel een foutje of vals nootje. Ben benieuwd. Veel muzikanten gaan anders spelen als ze weten dat het wordt opgenomen..
Wij hebben ook nog ergens een live-opname liggen, iets van 40 nummers en 20 sporen. Allereerst ga je alle nummers even luisteren, waarbij je gelijk een schifting kunt maken tussen aanvaardbare en niet aanvaardbare nummers. Overal zit wel een foutje in, maar de ene fout valt harder op dan de andere. Wij hebben een selectie van 12 nummers gemaakt. En dan valt het mixen opeens wel weer mee.

Wat bedoel je trouwens met overdubs? De grap van live is toch dat je alles er in één keer opknalt, tijdens een optreden?

bert k
15 oktober 2008, 10:51
Bert, de off axis response van de M88 is enorm veel mooier dan van de 58 en daar wilde ik eigenlijk heen.
Snap ik, maar kijk nou eens naar een podiumopstelling. De meeste overspraak komt van achteren, dus helemaal niet off axis. Ik denk dat je er niet echt last van hebt. Bij off axis denk ik toch vooral aan 90 graden of meer.

Han S
15 oktober 2008, 12:56
Snap ik, maar kijk nou eens naar een podiumopstelling. De meeste overspraak komt van achteren, dus helemaal niet off axis. Ik denk dat je er niet echt last van hebt. Bij off axis denk ik toch vooral aan 90 graden of meer.

Hij heeft het over een saxofoon en twee trompetten en die zijn hard en staan vaak naast de zanger(es), vandaar.

bert k
15 oktober 2008, 13:27
Aha, overheen gelezen.

Saxen en trompetten. brrr... Gewoon niet laten spelen, dat klinkt vaak het beste :D

rjong999
15 oktober 2008, 20:38
Aha, overheen gelezen.

Saxen en trompetten. brrr... Gewoon niet laten spelen, dat klinkt vaak het beste :D
:) Dempers, dempers !

Ik kreeg laatst van een club in Engeland waar we gespeeld hadden een cdtje, gewoon opgenomen met twee mic's in de zaal, en dat klonk echt heel goed. Wel een flinke zaal, dus alles over de PA. Hij had wel een wat heftige compressor over het geheel meedraaien maar de tracks zijn toch wel behoorlijk goed, misschien is dat voor TS wel een goede oplossing ?

Achteraf repareren is echt heul veul werk, als je het met video synchroon wilt houden en geen grote problemen met overspraak en fase wilt krijgen. Ik heb een paar jaar geleden een keer een concert van mijn broertje recht zitten zetten, dat moest op DVD uitkomen dus daar moesten 'even wat foutjes uit'. 24 tracks op een harddisk+anderhalf uur video, ik geloof dat we wel een maand bezig geweest zijn, en we hebben niet echt extreem veel dingen rechtgezet, het moest een beetje live blijven.