PDA

View Full Version : Fender Mustang



MJR
13 oktober 2008, 16:14
Wie kan mij alles vertellen over de Fender Mustang? Ik wil er alles over weten! Ik wil binnenkort namelijk een nieuwe gitaar aanschaffen, maar twijfel tussen een Strat, een Mustang en een klein beetje over een Jag. Ik ben op zoek naar een gitaar die zowel clean als met flink wat overdrive/distortion goed klinkt. Vooral een beetje dat grunge geluid, Nirvana, jeweetwel.
De Mustang vind ik gewoon een enorm mooi gitaartje (misschien vanwege Cobain) en die '65 Reissues van Fender zien er erg lekker uit. Bovendien vind ik zo'n 24" scale hals geweldig spelen (ik heb ook een Tom Delonge Strat met zo'n neck).
Wie kan mij wat vertellen over de Mustang en de voor- en nadelen op een rijtje zetten van deze Fender, ten opzichte van de Strat en de Jag?

Joey Handsome
13 oktober 2008, 16:20
Dit zijn toch echt drie verschillende gitaren. Een Jaguar heeft een heel karakteristiek geluid, waar je echt van moet houden. Dat geldt in iets mindere mate ook voor een Mustang. Een strat is natuurlijk heel veelzijdig.
Het geluid van Cobain, grunge, ga je niet redden zonder er een paar humbuckers in te gooien. Hij gebruikte Dimarzio Super Distortion. Als je dit doet is de gitaar gelijk al zijn karakter kwijt.

MJR
13 oktober 2008, 16:28
Kurt Cobain heeft heel veel verschillende set-ups gehad. Hij heeft ook van die HB in singlecoilformaat gebruikt van Dimarzio en Jeff Becks van SD. Hij was nooit tevreden, zelfs de Jagstang was hij naar een paar optredens al zat.
Het punt is meer dat ik er een gitaar bij wil, en het moet een Fender zijn. :) Ik vind de Mustang en de Jaguar gewoon vette gitaren; die zijn lekker karakteristiek. Ik ben ook gek van Strats, maar dat is zo 'standaard' en bovendien heb ik er al één (niet dat je een Tom Delonge kan zien als een Stratocaster).
Maar dat was mijn vraag niet :) , ik wil gewoon alles weten over de Mustang en de Jaguar. :satisfie:

Mr.Fingers
13 oktober 2008, 16:34
Dit vraagt om een turbo-post van de Fender-Guru :D

Strat

De "senior" van het gezelschap, rechtoerechtaan gitaar, zero nonsense, 1e generatie tremolo.


Jaguar

Top-of-the-line model van Fender uit 1962, flopte falikant als top-of-the-line gitaar, maar werd dankbaar ingepikt door de surf-scene, en later door de grunge. Enorm veelzijdig schakelschema (rhythm-switch (warmere neckpupsound, met eigen V&T regeling), aparte aan-uit schakelaars voor de elementen (met eigen V&T regeling), basscut switch, fender mute (alleen op de AVRI nu), 2e generatie "floating" tremolo, die je kon vastzetten). Leuke gitaar, maar indien slecht afgesteld een hel om mee te spelen (brug kan lastig zijn!)


Mustang

Student-gitaar uit 1965, 3e generatie tremolo, aparte aan-uit-fase schakeling voor de elementen. Neck is ingepikt van de jaguar. veel simpeler design dan de jazzmaster of jaguar, maar daarom niet minder slecht. tremolo is stabieler dan die van de strat, en je kan er ook "upbends" mee doen (gaat met een flatmount-strat-trem niet). Is uitgebracht als een student-gitaar, en was vroeger van mindere kwaliteit als de strat, tele, jazz, jag.

Als je veel wilt weten over de mustang: http://www.shortscale.org/
Als je veel wilt weten over de jaguar: offsetguitars.com/forums

Joey Handsome
13 oktober 2008, 16:36
Wat wil je er dan over weten? Je moet die gitaren gewoon gaan testen en op basis daarvan je oordeel vellen. Het is niet mogelijk de voor- of nadelen ten opzichte van een Jag of Strat te noemen. Dat hangt er helemaal vanaf wat je van plan bent en of het aansluit bij jouw speelstijl etc etc.
Sowieso heeft een Jag een hele lage output, evenals de Mustang. Niet goed voor een hoop overdrive/distortion dus. Daarom moeten er andere elementen in als je dat wilt, wat dus ten koste van het karakter van die gitaren gaat.

Daan_B
13 oktober 2008, 18:15
Grunge krijg je in ieder geval niet uit de standaard pick-up's, die hebben een veel te lage output!

Joey Handsome
13 oktober 2008, 18:17
http://i116.photobucket.com/albums/o20/lukeofjudgement/spuit11.jpg

MJR
13 oktober 2008, 18:45
Ok, lijkt me allemaal duidelijk. Tja, ik kick gewoon op het uiterlijk van de Mustang. Ik vind 'm gewoon mooi! :hippie:
Waarom waren de Jag en de Mustang zo populair bij Grunge en Punk, als ze van zichzelf zo weinig output hebben? :???:
En wat die brug/tremelo van de Mustang betreft: is deze ook vast te zetten? Ik heb ook gelezen dat de Mustang ook problemen heeft met intonatie en dat 'ie moeilijk in tune blijft. Wat is hier van waar?
Heeft iemand hier ervaring met een Mustang trouwens? :)

Mr.Fingers
13 oktober 2008, 18:48
Omdat je in de jaren 80 een oude Fender Jaguar, Jazzmaster of Mustang kreeg als je 12 plectra's kocht! (ze waren geen hol waard, niemand wou ze, en ze waren belachelijk goedkoop (120$ voor een 1959 Jazzmaster was de normaalste zaak ter wereld), en grungers zijn bij voorkeur langharig werkschuw tuig dat weinig geld heeft, en bijgevolg die gitaren kocht. En aangezien ze geen hol kostten, waren ze leuk "testgerief" om allerlei rare dingen op te zetten (sonic youth)

Joey Handsome
13 oktober 2008, 19:04
Een vriend van me heeft een Mustang. Die ontstemt redelijk snel als je wat aan de tremolo zit. Ik ben er geen fan van, wel van het uiterlijk. Vind hem ook niet zo lekker spelen. Zelf heb ik een Jaguar. Erg stemvast.

MJR
13 oktober 2008, 20:09
Omdat je in de jaren 80 een oude Fender Jaguar, Jazzmaster of Mustang kreeg als je 12 plectra's kocht! (ze waren geen hol waard, niemand wou ze, en ze waren belachelijk goedkoop (120$ voor een 1959 Jazzmaster was de normaalste zaak ter wereld), en grungers zijn bij voorkeur langharig werkschuw tuig dat weinig geld heeft, en bijgevolg die gitaren kocht. En aangezien ze geen hol kostten, waren ze leuk "testgerief" om allerlei rare dingen op te zetten (sonic youth)

Ok, da's dan ook weer duidelijk! :satisfie: Maar eigenlijk snap ik dan nog niet, waarom bands die het gemaakt hadden, zoals Nirvana, op Jag's en 'stangs bleven spelen, terwijl ze stinkend rijk waren. Als geld geen rol speelt, waarom blijf je dan op die goedkope 'rotzooi' doorspelen? Sorry dat ik zo bijdehand ben! :satisfie:

Maarja, ik vind 't allemaal erg interessant, ik ben gek op Fender en zijn historie. Ik sprak laatst met m'n oom, die vroeger een 1962 Jazzbass had van Fender en 'm voor een paar honderd gulden verkocht had toen 'ie ging trouwen. Hoeveel was zo'n ding nu wel niet waard geweest?:P

Maarja, ff weer on-topic. Ik ben bereid om in andere pups te investeren voor een lekkere grunge-sound en bij mijn gitaarboer is dat voor een vriendelijk prijsje ook wel te regelen. Voor de echte Mustang-sound ga ik toch niet, ik houd van het wat hardere werk en ik kick toch voornamelijk op z'n looks. Ik ben niet zo'n tremeloliefhebber, dus die arm gaat er waarschijnlijk toch af. Is het dan een lekker stemvast gitaartje?

Sorry voor mijn gezeur... :)

Mr.Fingers
13 oktober 2008, 20:14
Omdat dat toen deel van het "imago" was, met zo'n oude afgeragde jaguar/jazzmaster/mustang spelen, en omdat de sound & 3th bridge techniek daarbij goed werken.

Trem van een mustang kan je vastzetten hoor, elementen, tsja iets "hot" van seymour duncan

MJR
13 oktober 2008, 20:23
Jeff Beck of hotrail element van SD of zo'n Humbuckertje in Singlecoilvorm van Dimarzio toch?

Klinken die kleine humbuckertjes net zo vet als een fullsize humbucker? Of maakt 't niet uit als je met zo'n flinke shitload distortion speelt? Ik heb een invader in m'n TD Strat, en dat bevalt me echt retegoed, heerlijk, hard en direct geluid! En wat voor element is geschikt voor het 'cleane' werk van Nirvana? Ik weet dat Cobain als middle- en neckpup vaak een Texas Special gebruikte... :satisfie:

Pepe
13 oktober 2008, 20:39
ja, die sound was nog niet eerder vertoond... Neil Young misschien maar die paste goed in die scene.

Dat geluid van Dinosaur jr, een jazzmaster door een overstuurde amp, dat is nog steeds een behoorlijk extreem geluid. Op een basic manier rauwer dan een gecompresde jackson door drie gestapelde preamps.

vulvasonic
13 oktober 2008, 21:17
Omdat dat toen deel van het "imago" was, met zo'n oude afgeragde jaguar/jazzmaster/mustang spelen, en omdat de sound & 3th bridge techniek daarbij goed werken.

Trem van een mustang kan je vastzetten hoor, elementen, tsja iets "hot" van seymour duncan

Ik denk dat je het hier meer bij het rechte eind hebt dan je 'verklaring' uit je vorige post. Pas toen Kurt Cobain er vaak mee gezien werd kwam je ze steeds vaker tegen, net als de grunge bands die daarvoor geen kans kregen of zelfs niet eens bestonden. Een hype dus.

Echt goedkoop waren ze namelijk niet. Ze waren te luxe en te duur om echt interessant te zijn voor de beginnende gitarist. En bovendien had je voor een paar tientjes meer een echte volwassen telecaster, die echter (eind jaren 60, begin jaren 70) bij lange na niet de populariteit genoot als voorheen en in latere jaren.

Maar goed (en daar heb je weldegelijk gelijk in), uiteindelijk resulteerde het een en ander wel in het feit dat die mustangs (en in iets mindere mate ook de Jaguars en Jazzmasters) op de vintage markt nog steeds zeer betaalbaar waren, daar waar men voor strats en teles uit dezelfde periodes inmiddels al belachelijke bedragen moesten worden neergelegd.
Voor 800 gulden kocht je dus een echte ouwe Fender waar je lekker mee kon aankloten zonder het gevoel te hebben aan kapitaalvernietiging te doen.

Dat is inmiddels wel anders. Iedere slimme jongen die destijds had aangevoeld dat de Jazzmaster en de Jaguar nog eens de populariteit zou gaan genieten die het gekregen heeft dankzij (onder andere) ene Kurt Cobain, heeft een leuk centje kunnen verdienen met die planken.

Voor het ruigere werk zijn de Mustang en de Jaguar minder geschikt vanwege de kortere mensuur en de elementen. Aan de elementen kun je iets doen, met de kortere mensuur moet je leren leven.
De Jazzmaster is echter, ook wanneer je 'm laat zoals ie is, beter geschikt om ruige muziek mee te spelen. Niet voor het Nirvana geluid, maar wel voor geluiden als die van Dinosaur Junior.

hesse
13 oktober 2008, 22:16
Als het je soort gitaar is: aanschaffen, maar aub: ga het niet nemen omdat Cobain het had en vorm het al helemaal niet naar Cobain :confused: Cobain was echt geen gitaarheld/kenner of eender wat. Nirvana als geheel heeft gewoon goede dingen (niet mijn smaak meestal, maar dat doet er niet toe hier) gemaakt, echt waar, maareuhm, ik zou daar je gitaargeluid zeker niet naar zetten. Maar nog es: als het geluid je aanstaat (test het eens), dan mag je het altijd aanschaffen, het is weer eens wat anders dan wederom de strat of de les paul

Wabbie
14 oktober 2008, 10:32
Als je toch elementen wilt wisselen is dat zo'n nieuwe mexicaanse jaguar niet wat voor je? Die hebben ze zelfs in "cobain" uitvoering met twee humbuckers.
[/url]Zie [url="http://www.fender.com/products//search.php?partno=0141710305"]hier (http://www.fender.com/products//search.php?partno=0141710305) voor de humbuckervariant. Geen idee of ze al in Nederland te krijgen zijn, maar de duitse superstores hebben ze iig al wel volgens mij.

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 15:07
Jaja, ze zijn al verkrijgbaar, ik heb al zo'n witte jag HH getest. Erg leuk speelgoed! (met killswitch!)

JipStoop
14 oktober 2008, 15:16
Die gitaren kosten maar 819 euro op Thomann :)

FruscianteFan
14 oktober 2008, 16:11
Voor het ruigere werk zijn de Mustang en de Jaguar minder geschikt vanwege de kortere mensuur en de elementen. Aan de elementen kun je iets doen, met de kortere mensuur moet je leren leven.Hier ben ik het niet mee eens. Je zult met een kortere mensuur moeten leven als je een Mustang of Jag hebt en met veel distortion is het niet aan te raden om de boel te dempen (als je doorspeelt, gaat er ook niets piepen), maar de kortere mensuur speelt geen rol bij het minder geschikt zijn voor het hardere werk.

vulvasonic
14 oktober 2008, 17:24
Hier ben ik het niet mee eens. Je zult met een kortere mensuur moeten leven als je een Mustang of Jag hebt en met veel distortion is het niet aan te raden om de boel te dempen (als je doorspeelt, gaat er ook niets piepen), maar de kortere mensuur speelt geen rol bij het minder geschikt zijn voor het hardere werk.

Dat bedoelde ik ook niet. :)

MJR
14 oktober 2008, 17:59
Als ik een Jag koop, dan moeten er alsnog andere elementen in (Dimarzio Superdistortion of een distortion setje van SD). In principe maakt het niet uit of ik dan een Mustang of een Jaguar neem, toch? De Jag trekt me minder aan dan de Mustang, ik weet niet wat ik met die gitaar heb, maar ik vind 'm gewoon mooi op de een of andere manier. Ik weet niet of het met Cobain te maken heeft, maar ik ben wel fan van zijn muziek. Een kortere hals is geen probleem, die Tom Delonge Strat van mij heeft ook zo'n kort halsje, en daar heb ik ook geen problemen mee. Integendeel zelfs; ik vind het de fijnste hals waarop ik tot nu toe gespeeld heb en die mening delen veel mensen met mij die 'm in de handen gehad hebben. Maarja, ik ben ook geen supergitarist, ik speel ook weinig na de 12e fret...

Misschien koop ik ook wel gewoon een Strat. Ik heb een geweldig mooie '50's Strat in Fiesta Red zien hangen bij mijn gitaarboer en die kon ik krijgen voor een vriendenprijsje met andere elementen naar keuze.

hesse
14 oktober 2008, 18:36
hmmm, koop dan toch maar een andere: alles behalve weer een strat extra in privebezit!!!

MJR
14 oktober 2008, 19:07
Nouja, weer een strat extra... Ik heb een Tom Delonge Stratocaster (vaste brug, één element: SD Invader, slechts een volumeknop, rockt keihard), maar dat kun je niet zien als een Strat. Je kunt er maar één ding mee, en dat is keihard gaan. Clean klinkt 'ie te scherp en te hard, daarom wil ik er een gitaar bij die wat veelzijdiger is. Bij aanschaf kijk ik niet naar de pups, die worden toch vervangen door exemplaren uit de Dimarzio- of SD catalogus. :)
Ik heb verder niets tegen Strats, maar dat is zo 'gewoon'. Ik wil een wat 'exclusiever' model hebben van Fender. :)

FruscianteFan
14 oktober 2008, 20:13
Dat bedoelde ik ook niet. :)
Dat snap ik even niet. Wat bedoel je dan met het volgende?

Voor het ruigere werk zijn de Mustang en de Jaguar minder geschikt vanwege de kortere mensuur en de elementen.

Samder
14 oktober 2008, 22:14
Ik heb ook een mustang. Ik speel er alleen haast nooit meer op. De gitaar ziet er erg goed uit vind ik, ook de reden waarom ik hem toen gekocht heb, alleen is de gitaar zo onpraktisch.

Ontstemt sneln maar het meest vervelende is het feit dat je telkens weer tegen de switches (BOVEN DE SNAREN !@$#%) aan slaat waardoor je geluid weg valt.

Ik zou echt voor de strat gaan!

vulvasonic
14 oktober 2008, 22:39
Dat snap ik even niet. Wat bedoel je dan met het volgende?
quote: Voor het ruigere werk zijn de Mustang en de Jaguar minder geschikt vanwege de kortere mensuur en de elementen.

Ik doelde vooral op de elementen. De mensuur was iets wat ik nodig vond te vermelden, maar dat heeft inderdaad niet veel te maken met de muzieksoort die je wenst te spelen. Op het moment van schrijven dacht ik even terug aan de keren dat ik er een paar heb geprobeerd. Door de kortere mensuur kreeg ik zelf steeds het gevoel dat er te dunne snaren op lagen, terwijl ze van hetzelfde type waren als die op mijn eigen gitaren. Maar dit is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een dikker setje snaren te gebruiken, mocht je echt willen gaan rossen op het ding.

Waarom krijg ik nu het gevoel dat ik mezelf goed probeer te praten?
Het zijn vermoeiende dagen......
:seriousf:

niekb
14 oktober 2008, 22:50
Ik heb ook een Mustang (welliswaar geen Fender) waarvan de trem is vastgezet. Als je het een mooi model vind zou ik m gewoon kopen en dan de elementen vervangen. Persoonlijk ben ik niet zo fan van humbuckers in singleformaat maar dat is wel een optie om m optisch origineel te houden.

Een strat is ook maar een strat en een Mustang zie je niet zoveel. Zeker als je de 24" mensuur geen probleem vind dan is het een hele leuke gitaar.

Zelf heb ik op de onderste hoorn een 3 weg switch gezet ipv de on- off - on switches, deze zijn nu ff met pensioen.

MJR
15 oktober 2008, 19:47
Die switches leken mij ook niet erg ideaal. Lijkt me ook irritant schakelen tijdens het spelen, of valt dit wel mee?

Joey Handsome
15 oktober 2008, 20:51
Nee, dat is inderdaad irritant. Verder vind ik het zelf niet nodig de boel uit fase te kunnen zetten, maar de bass-cut bij een Jag vinden velen ook niet ideaal.