PDA

View Full Version : Aktie probleem...



hendrix2
13 oktober 2008, 12:00
Ik zit met een lastig probleempje.

Ik hou van erg lage aktie op m'n gitaren. Mijn akoestische is daar dan ook volledig naar afgesteld. Ik heb altijd wel wat last van fretbuzz, maar dat stoort me niet. (elk voordeel heeft z'n nadelen is m'n redenering).

Tot voor kort versterkte ik de gitaar enkel uit met een gewone gitaaramp, de fretbuzz werd hierdoor niet mee uitversterkt.

Maar sinds deze week heb ik een akoestische versterker gehaald en die reproduceert mijn gitaar geluid echt goed. Nadeel: ik heb last van die fretbuzz (enkel op mijn lage E snaar). Hier wordt die dus wél mee uitversterkt en het stoort me nu wel.

De opties:
-Halsprofiel iets 'holler' stellen en zo de buzz wegwerken (maar een hogere aktie)
-Nieuw brugzadeltje dat iets hoger is (een heel gedoe door m'n versterkingssysteem, denk ik)

De vragen:
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?
Wat zouden jullie de voorkeur geven: Hals bijstellen, of zadel verhogen (eventueel nieuw brugzadel)?

Misschien nog een bijvraagje (goh, lijkt wel een examen):
Zouden jullie het storend vinden dat je op een optreden (akoestische rock, dus niet té rustig) af en toe de lage E snaar horen buzzen...?

peter_heijnen
13 oktober 2008, 12:54
De vraag mss ook even stellen in zelfbouw?

hendrix2
13 oktober 2008, 13:09
Ik wacht hier nog even af (er is geen haast bij).

Eventueel kan ik hem nog naar zelfbouw verplaatsen later (voordeel van mod zijn :p)

Enra
13 oktober 2008, 13:13
Ik zit met een lastig probleempje.

De opties:
-Halsprofiel iets 'holler' stellen en zo de buzz wegwerken (maar een hogere aktie)
-Nieuw brugzadeltje dat iets hoger is (een heel gedoe door m'n versterkingssysteem, denk ik)

De vragen:
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?
Wat zouden jullie de voorkeur geven: Hals bijstellen, of zadel verhogen (eventueel nieuw brugzadel)?

1) Is de buzz slechts merkbaar bij één of enkele posities?
Onderzoek - of laat onderzoeken - de frets.
2) Is de gitaar al wat ouder?
Soms slijten topkammetjes in op de lange duur. Voornamelijk bij omwonden snaren.
3) Gebruik je een ander type snaar?
Meer flexibiliteit van een ander type of van nieuwe snaren geeft soms ook fretbuzz.
4) Hoe is de luchtvochtigheid bij jou thuis en buiten?
Hout is hygroscopisch materiaal en neemt dus vocht of staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid. In het vochtige najaar zijn er wel meer mensen die problemen krijgen met hun gitaar zoals jij die beschrijft. Meestal verdwijnt het dan als de omstandigheden veranderen.
5) Ontstaat de buzz wel door de actie?
Soms zijn er hele andere oorzaken voor een buzz. Ik heb wel een gitaren gerepareerd waarbij een los zangbalkje of een losse fret ging meevibreren bij een bepaalde frequentie.

Nouja, de simpelste oorzaak is meestal het meest voor de hand liggend. Maar soms kom je aan het zoeken. Maar voor alles is een oplossing.

Groet,
Enra

hendrix2
13 oktober 2008, 13:17
De gitaar is een jaartje oud.

De buzz is merkbaar op de Esnaar (1ste tot 5de fret ongeveer).

Ik was me reeds bewust van de buzz. Dat was een bewuste keuze door mijn lage aktie. Mijn probleem is vooral dat het nu mee uitversterkt wordt en ik dus een oplossing zoek om m'n aktie laag te houden en toch de buzz te minimaliseren.

Ik ben vrij zeker dat de buzz ontstaat door de actie.

Mr.Fingers
13 oktober 2008, 13:22
misschien voor die E-snaar een dikkere snaar nemen, die trekt harder, dus die gaat de hals een ietsiepitsie omhoog trekken, en de buzz doen verminderen. Ik had hetzelfde probleem op mijn hoge e-snaar, met 0.011 buzz, maar ik gebruik nu een 0.012 e-snaar, en de buzz is weg

barno
13 oktober 2008, 13:37
hier ben je niets mee aangezien je van lage actie houdt maar ik zeg het toch:)

actie wat verhogen dus. Hogere actie geeft namelijk een betere klank, hoe dat komt, weet ik niet, maar het verschil is behoorlijk groot. De klank wordt dikker, meer karakter

Iedereen houdt in eerste instantie van lage actie (omdat het gemakkelijk speelt), maar als je jezelf dwingt een tijdje met hogere actie te spelen, zal je merken dat het best snel went.

hendrix2
13 oktober 2008, 14:01
Probleem is dat ik ondertussen reeds 13 jaar met een lage actie speel, zowel op elektrische als akoestische, maar misschien ga ik het toch even overwegen om me aan te passen :)

Enra
13 oktober 2008, 16:06
Hendrix2,

Als je met je linkerhand de E snaar fret in de eerste positie en met je rechterhand op de twaalfde, dan moet je snaar in het midden - 5de a 6de fret - een fractie loskomen van de frets. Dat heet 'relief'! Soms is een halve mm genoeg soms een hele mm. Doel van de relief is fretbuzz door lage actie tegen te gaan.

Raakt je snaar overal de frets dan betekent dat simpelweg dat je trussrod een fractie losser moet.

Groet,

Enra

Enra
13 oktober 2008, 16:07
Probleem is dat ik ondertussen reeds 13 jaar met een lage actie speel, zowel op elektrische als akoestische, maar misschien ga ik het toch even overwegen om me aan te passen :)

Lage actie kan heel goed, maar dan moet alles kloppen; de frets, de trussrod, het zadel, de topkam, eventueel het snaartype, enz.

Fingerpick
13 oktober 2008, 17:00
Ik weet dat bij sommige klassieke gitaren de toets in het midden en onder de dikke E-snaar een heel klein beetje (0,5 mm) lager is dan aan de dunne E-snaar kant.




Probleem is dat ik ondertussen reeds 13 jaar met een lage actie speel, zowel op elektrische als akoestische, maar misschien ga ik het toch even overwegen om me aan te passen :)

Boom-chick-Franky
13 oktober 2008, 19:43
Dat heet 'relief'! Soms is een halve mm genoeg soms een hele mm. Doel van de relief is fretbuzz door lage actie tegen te gaan.



Een hele milimeter?!?!?! Da`s wel erg veel!
Als je van lage aktie en een goede bespeelbaarheid houdt zal je de speling in het midden zo klein mogelijk moeten houden.
Ik heb van Picker geleerd dat je de halspen gewoon net zo lang moet aandraaien tot de speling zogoed als 0 is!.
Vereiste is dus inderdaad wel dat de hals kaarsrecht is!!
Zit er ook maar ergens een knik of steekt er een fret maar een ietsepietsje uit dan is het direct mis!(daarom speelt Picker ook op Taylor`s, die zijn vanwege hun speciale halsconstructie gewoon fantastisch goed af te stellen)

En inderdaad een hogere aktie geeft veel meer Dynamiek en klankkleur en volume maar dan lever je onherroepelijk weer in op je bespeelbaarheid.
Zo is het altijd wat :sneaky: het blijft kiezen tussen 2 kwaden!

Ik zou zeggen , kijk de E-snaar nog eens goed na, maak desnoods een brugdeeltje uit 6 stukken zodat je niet iedere keer alles opnieuw hoeft te doen.(zie de website van Eltjo,hij heeft goede tips voor het afstellen)

Groeten Frank

Enra
13 oktober 2008, 21:13
Een hele milimeter?!?!?! Da`s wel erg veel!

Groeten Frank

Voor klassieke gitaren niet! Voor bepaalde speeltechnieken ook niet. Maar in het kader van dit topic... Het gaat erom dat er een bepaalde mate van 'relief' moet zijn.

hendrix2
1 november 2008, 22:38
Even een late update hoe ik het ga oplossen.

Ik heb bij Graphtech een nieuw brugzadel besteld (identiek aan het zadel dat er nu inzit, alleen is dit hoger).

Dan kan ik een zadeltje gebruiken voor erg lage actie en eentje voor een iets hogere actie voor als ik versterkt speel. Misschien ga ik zelfs wennen aan de hoge actie en blijft dat zadeltje erop. Nu alleen nog wachten tot dat kreng binnenkomt :)

Bedankt voor de reacties in ieder geval.