PDA

View Full Version : Waarom hebben e-gitaren schakelaars en geen blendknop?



telecastermaster
13 oktober 2008, 11:44
Zomaar een gedachte: waarom hebben gitaren met twee elementen eigenlijk vrijwel altijd een 3-standen schakelaar terwijl een blend knop (die het signaal van de elementen mixt van 100% hals naar 100% brug) toch veel handiger is en veel meer mogelijkheden geeft?

Orpheo
13 oktober 2008, 11:53
dat kan je toch doen met je volumepots....

Kim Wilson
13 oktober 2008, 11:55
Bij een Tele niet...

Tupelo
13 oktober 2008, 11:56
Of een schuifknop i.p.v. een switch.

Tupelo
13 oktober 2008, 11:56
Bij een Tele niet...
Die van mij wel! :sssh:

Orpheo
13 oktober 2008, 11:58
Bij een Tele niet...

moet je eens eens een echte mannen-gitaar kopen ;)

Frisods
13 oktober 2008, 12:01
zou wel handig zijn, 70% brug 30% hals:)

Hendriks
13 oktober 2008, 12:14
Blend knop lijkt leuk ,maar het is soms lastig om nou net die instelling te vinden , die gisteren zo goed klonk , even de pot aanraken en je hebt een ander geluid . Ik heb het gehad met een gitaar met humbuckers , die kon je traploos naar enkelspoels draaien.

telecastermaster
14 oktober 2008, 13:29
Mijn vraag komt namelijkv oort uit het feit dat ik deze gitaar bezit. Hij heeft een mini-humbucker in de hals en een piezo in de brug. Door de blendknop kan ik die 2 traploos combineren (dus van 100% humbucker naar 100% piezo) en heb daardoor een flink aantal verschillende geluiden ter beschikking met maar 3 knoppen. De middenstand is overigens heel duidelijk voelbaar bij verdraaien van de pot. Volgens mij zou dit voor alle gitaren met 2 elementen (Tele's, LP, SG etc) reuze handig zijn.. Anyway, zelf weten hoor.....



http://www.jayturser.com/images/products/jt-resdlx.jpg

Rutger
14 oktober 2008, 13:35
Ik heb het me ook weleens afgevraagd. Bij basgitaren is een balansknop vanzelfsprekend, bij electrische gitaren lijken ze er nog nooit van gehoord te hebben.

Wat de telecaster betreft denk ik dat het voortkomt uit hoe een Tele oorspronkelijk gewired was, daar zat namelijk geen combinatie brug/neck bij.

Persoonlijk zou ik een blendknop preferen boven 2 aparte volumeknoppen, da's veel eenvoudiger live te bedienen.

Maar het is een mooie mod om zelf uit te voeren :)

hoofd
14 oktober 2008, 13:52
Of een schuifknop i.p.v. een switch.

Die vind ik goed! Dat zou nog best kunnen op een tele, dan hoef je tenminste geen pot op te offeren of te gaan boren.. Plus dat je een stuk sneller ziet waar 'ie staat, eventuele sweetspots kan je aan de zijkant markeren. Prachtidee eigenlijk. Zou een schuifknop passen in de switch-ruimte van een tele?

Mr.Fingers
14 oktober 2008, 14:00
Daar moet wel een mouw aan te passen zijn, je hebt toch redelijk wat ruimte onder die switch ja

Rutger
14 oktober 2008, 14:04
Dat is inderdaad geniaal! Zou dan ook bij 3 elementen moeten kunnen.

snaarplukker
14 oktober 2008, 14:40
Dat is inderdaad geniaal! Zou dan ook bij 3 elementen moeten kunnen.
Als jij hiervoor een schemaatje op papier kan zetten dan kan ik bekijken of dat gaat. Het lijkt me alleen met 2 pickups te kunnen werken.
Je kan wel blenden met de hals en midden PU en met midden en brug PU, maar niet in één keer van hals naar brug PU.

Cees

nevyn292
14 oktober 2008, 14:44
Als jij hiervoor een schemaatje op papier kan zetten dan kan ik bekijken of dat gaat. Het lijkt me alleen met 2 pickups te kunnen werken.
Je kan wel blenden met de hals en midden PU en met midden en brug PU, maar niet in één keer van hals naar brug PU.

Cees

switchje erbij? dan kan je makkelijk de pups naar keuze naar de schuifweerstand sturen

Rutger
14 oktober 2008, 14:48
Dan heb je in principe 2 schuifpotmeters achter elkaar, waarbij het schuifje over beide potmeters glijdt. Eerste potmeter schuift van brug naar middenpu, tweede potmeter neemt het van hieraf over en blend van midden naar neckpu.

Dan heb je in principe alle combinaties die je normaal met de standenswitch hebt, en alles daar tussenin. Blenden tussen neck en brug is dan niet mogelijk, maar dat was het op bijv. op een normale strat ook al niet.

nevyn292
14 oktober 2008, 14:55
nee, ik bedoelde een 3 way geloof ik

even denken hoe ik dat kan bedraden, het moet mogelijk zijn met een 3 weg :D


EDIT:

okejj, je begint met brug pup maar schuif kant 1, dan mid+hals op 3 weg, die naar schuif kant 2 => out.

dan heb je dus Brug + Mid, Brug+hals, en hals + mid (+brug), maar de laatste stand tussen hals en midden valt niks te blenden

groovieguitarguus
14 oktober 2008, 22:05
Dit lijkt me echt een gaaf gitaartje... met een enorm gave 'blend' functie.
Valley Arts Custom pro - Brent Mason signature.

http://www.youtube.com/watch?v=FaP97Z5bS_4

ieme
14 oktober 2008, 22:11
dit heeft een van mijn strats:

schakelaar stand 1 humbucker
schakelaar stand 2 split humbucker
schakelaar stand 3 center pu
schakelaar stand 4 center en neck
schakelaar stand 5 neck pu

das niets nieuws, maar dan...
pot 1 volume - master volume
pot 2 tone - main tone
pot 3 tonepot vervangen voor een volume voor mn humbucker, die kan ik dan blenden met een andere stand, bijvoorbeeld stand 4 neck en middelste pu, daar kan in dan de humbucker bij mixen.. werkt erg mooi!