PDA

View Full Version : Combo + 2 cabinetten(2x12)



rhcp_schipper
12 oktober 2008, 22:52
Hallo Mensen,

Ik heb een London city protube Ft100 buizencombo icm een HB 2x12 cabinet(met celestions). Nu heb ik bij sommige optredens het gevoel dat ik net niet genoeg sprijding heb kwa geluid, en zat ik dus te denken aan nog een 2x12 erbij onder.

Op deze manier heb ik dan mooi de mogelijkheid om af te wisselen waar nodig. Nu ben ik alleen heel erg benieuwd of dit gewoon mogelijk is, en hoe ik dit moet doen?

Moet ik de beide cabinetten dan doorkoppelen, en dan naar de combo?
Kan 2 cabinetten aansluiten op beide van de speaker outs(8 en 16 ohm) van mijn combo?

Wat is hiervoor de beste manier.

Groeten Tim

Realeigo
12 oktober 2008, 22:58
Zet je cabinnetten eens op hun kant en dan naast elkaar. Draai de linker 30 graden naar echts en de rechter hetzelfde naar links.

Asteblaft, meer spreiding.

rhcp_schipper
12 oktober 2008, 23:01
Zet je cabinnetten eens op hun kant en dan naast elkaar. Draai de linker 30 graden naar echts en de rechter hetzelfde naar links.

Asteblaft, meer spreiding.

Ik heb er nu nog maar een. Dus ik kan er nog geen twee naast elkaar zetten.

Mr.Fingers
12 oktober 2008, 23:02
Wat zegt de handleiding van de amp over de uitgangen?

rhcp_schipper
12 oktober 2008, 23:03
Wat zegt de handleiding van de amp over de uitgangen?


Is geen handleiding bij, is een redelijk oude versterker, maar volgens mij wel van na 1983.

Realeigo
12 oktober 2008, 23:04
Dan neem ik aan dat je nu op de interne speaker + cabinet speelt?

dan gewoon de interne speaker eruit halen en het 2de cabinet erbij aansluiten.

rhcp_schipper
12 oktober 2008, 23:05
Dan neem ik aan dat je nu op de interne speaker + cabinet speelt?

dan gewoon de interne speaker eruit halen en het 2de cabinet erbij aansluiten.


Yes,klopt. Maar ik ben eigenlijk van plan, als dat mogelijk is. Om ook gewoon de interne speaker te gebruiken.

Jimwoud
12 oktober 2008, 23:21
Ik zou er echt niet nog een cabinet bijkopen. Zonde. Verkoop alles en koop een goede top met 4x12.

rhcp_schipper
12 oktober 2008, 23:29
Ik zou er echt niet nog een cabinet bijkopen. Zonde. Verkoop alles en koop een goede top met 4x12.


Hoezo??? Ben erg blij met het geluid van mijn setje. Zit er niet aan te denken het te verkopen.

Henri H
12 oktober 2008, 23:37
Ik begrijp je probleem niet helemaal denk ik. :???:
Je hebt die combo en een 2x12; daarmee moet je toch behoorlijk kunnen spreiden lijkt me?
Als de speakers v.d. combo een andere impedantie hebben dan je 2x12 heb je waarschijnlijk last van het feit dat de ene meer volume produceert dan de andere.
M.a.w.: Zorg ervoor dat die 2x12 dezelfde impedantie (Ohm) heeft als je combo.
Dus misschien moet je die 2x12 inruilen voor een bijpassende cab?

Zie ook: Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)

rhcp_schipper
12 oktober 2008, 23:39
Ik begrijp je probleem niet helemaal denk ik. :???:
Je hebt die combo en een 2x12; daarmee moet je toch behoorlijk kunnen spreiden lijkt me?
Als de speakers v.d. combo een andere impedantie hebben dan je 2x12 heb je waarschijnlijk last van het feit dat de ene meer volume produceert dan de andere.
M.a.w.: Zorg ervoor dat die 2x12 dezelfde impedantie (Ohm) heeft als je combo.
Dus misschien moet je die 2x12 inruilen voor een bijpassende cab?

Zie ook: Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)


Impedanties kloppen gewoon allemaal. Combo heeft 8 ohm uitgang, cabinet ook. Dus dat is het probleem niet.

Henri H
12 oktober 2008, 23:41
Impedanties kloppen gewoon allemaal. Combo heeft 8 ohm uitgang, cabinet ook. Dus dat is het probleem niet.Wat is het probleem dan wel?

Rude Perception
13 oktober 2008, 02:09
Stapel je nu?
Zet ze eens naast elkaar, stukje ertussen en een hoekje van 30 graden ten opzichte van elkaar, wat dus al gezegd is. 4x12 moet zat zijn, zolang je het geluid maar niet precies vanuit één punt laat komen.

Henri H
13 oktober 2008, 08:10
Impedanties kloppen gewoon allemaal. Combo heeft 8 ohm uitgang, cabinet ook. Dus dat is het probleem niet.Misschien hebben de speakers verschillende vermogens (WATT)?

Realeigo
13 oktober 2008, 08:11
Misschien hebben de speakers verschillende vermogens (WATT)?
Maakt ook niets uit.

Mitch
13 oktober 2008, 11:09
Als spreiding je probleem is lijkt een beam blocker in je combo mij een stuk goedkopere oplossing dan nog een 2x12 erbij. Scheelt ook behoorlijk in sjouwwerk...
Zeker bij een open back combo maakt het een wereld van verschil.

Sj03rd
13 oktober 2008, 12:37
inderdaad, en zorg ervoor dat de cab een open back heeft. dan heb je echt genoeg spreiding...

Henri H
13 oktober 2008, 13:29
Impedanties kloppen gewoon allemaal. Combo heeft 8 ohm uitgang, cabinet ook. Dus dat is het probleem niet.De combo kan wel een 8 Ohm uitgang hebben en de 2x12 een 8 Ohm input maar welke impedantie hebben de speakers v.d. combo?

JohnLord
13 oktober 2008, 19:20
Volgens mij is het in jouw plan op geen enkele manier mogelijk om zes speakers allemaal hetzelfde volume te laten produceren. En, het is al gezegd, als je met vier speakers nog te weinig spreiding zullen nog eens twee dat niet verhelpen.

rhcp_schipper
13 oktober 2008, 20:10
Mijn combo heeft maar een speaker, en ik gebruik een 2x12 cab.
De speaker in mijn combo is 8 ohm. Dit klopt ook gewoon.

Wel is mijn cabinnet helemaal gesloten. Misschien een idee om hem gedeeltelijk open te maken?