PDA

View Full Version : solo eentonig



Aaron
12 oktober 2008, 20:48
Hallo,

Ik speel nu ongeveer 4 jaartjes gitaar waarvan ik 3,5 jaar ook soleer. Maar nu heb ik een probleem:p... Mij solo klinkt eentonig. Ik heb gitaarles gehad en daar ben ik onderhand vanaf omdat ik nu toch zelf dingen kan uitzoeken dmv. tabs en luisteren naar songs etc.

Ik ken één toonlander, de pentatonische, omdat dit over het algemeen de bluesladder wordt genoemd. Maar elke solo klinkt hetzelfde en daar wil ik graag vanaf komen. Iemand tips? Alvast bedankt!

DeiDRagonas
12 oktober 2008, 20:55
Wat veel ppl doen is simpelweg veel muziek luisteren, uitzoeken en naspelen. Zo leer je welke ladders andere gitaristen gebruiken en wat je lekker vind klinken. Nadeel hiervan is (en dat zie ik zelfs veel bij gitaristen die soms al dertig jaar spelen!) dat je uiteindelijk perfect op gehoor kan spelen, alleen je niet weet wat je nu eigenlijk speelt. De theorie erachter snapt men dan niet, heel jammer.

Als je stilstaat en niet meer vooruit gaat in je spel is t beste gewoon weer les te nemen. Een goede leraar helpt je hier overheen en kan je nog veel leren. Als ik mensen hoor praten dat hun leraar heeft gezegd dat ie ze niks meer kan leren moet ik vaak toch beetje lachen.. Dat bestaat helemaal niet.

edit: Ga bijv eens beginnen met de majeur (ionisch) en mineur (aeolisch) ladders.. En hoe dat aan elkaar te koppelen zodat je vrij over de hele hals kunt improviseren.

Succes, grt Roy!

Aaron
12 oktober 2008, 20:59
Hallo,

Ik bedoel ook niet te zeggen dat mijn leraar me niks meer kan leren maar ik vond het ook wel leuk om zelf dingen uit te zoeken. Het is ook niet dat ik niet meer vooruitkom maar dit stukje is alleen een knelpunt.

Dus ik moet gitaarsolo's van anderen proberen na te spelen? En wat maakt het uit als je niet weet wat je speelt? Dat is toch net beter? Zo doe je wat je hart je ingeeft om te spelen :) :hippie:

Maarjah... Welke solo's zou jij dan aanbevelen?

DeiDRagonas
12 oktober 2008, 21:17
Ik ga je geen solo's aanraden joh.. Jij weet wat je leuk vindt, dus zoek gewoon een paar lekkere solo's uit en download de tabs (of beter nog: probeer t uit te zoeken vanaf de cd).

Probeer btw ook bewust de ladders en trucjes die je al kent een tijdje niet te gebruiken.. Die penta ken je nu wel dus laat je die ff tijdje links liggen. Dat laat ik mijn gitaarpatienten bijv ook doen met akkoorden... Als je alle varianten van een septiem kent gebruik je eens express wat anders om te kijken hoe de sound daarvan is.

In principe is t niet erg nee als je de theorie niet kent.. Speel je idd wat "je hart je ingeeft" ja.. Maar ik merk wel dat het soms lastig communiceerd als de ander je niet begrijpt. Stel, jij vraagt of de andere gitarist een A wil spelen en je krijgt steevast de vraag.. "welk hokje is dat?" Is toch lastig, onieda? Beetje dat idee. Tis wel zo makkelijk dat iedereen in de band weet dat je een mineurladder bedoelt als je t over de aeolische modus hebt.. En wat de terts of kwint van een G is..

R

-=JEROEN=-
12 oktober 2008, 22:13
Zie pentatonisch als de basis. Leer nu alle tonen die er tussen zitten te gebruiken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

Guitarmania
20 oktober 2008, 16:08
Wat ik heb gedaan is bekende melodietjes naspelen. Ik heb de "Best of" van Paul McCartney gekocht en alle melodies gedaan. Die man is een melodie-meester. Toonladders spelen heb je nl niet veel aan. Je leert alleen maar noot voor noot of 123, 234, 345 etc. Muziek = melodie. Maak melodie en muziek ipv vragen naar toonladders!

EuroCinema
20 oktober 2008, 17:13
En wat maakt het uit als je niet weet wat je speelt? Dat is toch net beter? Zo doe je wat je hart je ingeeft om te spelen :) :hippie:


Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Zonder kennis van theorie is er het gevaar dat je in hetzelfde rondje blijft spelen, altijd maar weer die pentalicks die je neus uitkomen. Je moet je niet teveel bezighouden met gepeins over wat beter is en gedoe over uit je hart of met je hoofd spelen. Allemaal overbodig gepraat. Er telt maar een ding: je wilt te gekke muziek maken. Dus alles wat jou daarbij helpt is goed. Ook theorie!

rjong999
20 oktober 2008, 19:36
Wat ik heb gedaan is bekende melodietjes naspelen. Ik heb de "Best of" van Paul McCartney gekocht en alle melodies gedaan. Die man is een melodie-meester. Toonladders spelen heb je nl niet veel aan. Je leert alleen maar noot voor noot of 123, 234, 345 etc. Muziek = melodie. Maak melodie en muziek ipv vragen naar toonladders!Onzin. Als ik een ladder goed ken kan ik 'm ook 1-6-3-2-2-3-7-5-6-1 spelen. Het is wel degelijk handig om je toonladders goed te kennen, zodat je improviserend ook wat avontuurlijkere dingetjes kunt spelen.

Ibanez666
20 oktober 2008, 23:16
Gewoon een vakje naar links of rechts op je hals naast je vaste noten proberen, luisteren of het klinkt (met en zonder achtergrond akkoorden) en dan blijven proberen totdat je alle bruikbare noten naast je vaste schema kent en dan net zolang oefenen totdat je de nieuwe noten en je vaste schema als een geheel ziet.
Als je de schema's op twee of drie posities op je hals te pakken hebt kun je ook weer zoeken naar patronen tussen die schemas om te voorkomen dat je je solos in schema's (2 of 3 posities) speelt en je hele hals gebruikt.

gorgasm
21 oktober 2008, 12:37
Maar ik merk wel dat het soms lastig communiceerd als de ander je niet begrijpt. Stel, jij vraagt of de andere gitarist een A wil spelen en je krijgt steevast de vraag.. "welk hokje is dat?" Is toch lastig, onieda? R
ergerlijk!
of mensen die op je vingers kijken alsof het een wonder is, als ze je moetne naspelen. Waarom hangen er ketsers van oren aan iemand zn hoofd?
waar is roodkapje om te antwoorden!?

-=JEROEN=-
21 oktober 2008, 17:38
Ik speel niet meer met dat soort mensen.

Ik geef ze les :satisfie:

RiffMeister
22 oktober 2008, 16:52
Als je trouwens voor eigen nummers solo's moet maken die eentonig zijn (en dus niet bij improvisatie), dan kun je ook gewoon het nummer als backing-track nemen, daarover heen brullen/neurien/fluiten/(je kan het zo gek niet bedenken) en dat dan naspelen. Doet / deed Brian May volgens mij ook en het is wel een goede methode om "out-of-the-box" te soleren.

(daarnaast is deze methode volledig toepasbaar ongehinderd door enige vorm van theoretische kennis :dance:)