PDA

View Full Version : Keyboard en gitaar in een band



Arvoitus
12 oktober 2008, 19:00
Hallo,
Zelf ben ik gitarist en ik zit in een beginnend bandje.
Wij hebben zelf een zeer getalenteerde toetsenist die echt de mooiste dingen uit zijn keyboard krijgt. Zelf speel ik gitaar, en snap ik wel redelijk wat van theorie en hoor ik bepaalde dingen wel.

Het is wordt een vrij harde metal band met keys en vrouwelijk zang. Op dit moment zijn we bezig met eigen nummers te schrijven en kwamen we (of ik) tegen het volgende probleem.

De toetsenist speel een melodie in een bepaalde toon, en ik kan daar natuurlijk een akkoord (powerchord) over spelen.

Maar als hij dat melodietje voor 5/6 seconden speelt en ik moet de hele tijd in hetzelfde akkoord blijven. Dan wordt dat nogal saai, voor mij en het gitaarstuk ook.

Hoe kan ik (en onze toetsenist) dit verbeteren, zodat ik niet alleen maar in die powerchord blijf.

Il_Falco
12 oktober 2008, 20:18
een ander (rhytmisch) melodietje eronder kleven? powerchord strummen en losse noten ertussen, of melodie meespelen of een speciaal patroon in je pm'es steken zodat het interessant blijft.

grts

-=JEROEN=-
12 oktober 2008, 22:41
Tja, binnen één toonaard passen zowiezo alle akkoorden die uit de bijbehorende ladder voortkomen. Speelt de toetsenist een melodie in C majeur, dan kan jij bijv C Dm Em F G of Am spelen. Maar beter leer je te luisteren naar waar de melodie om vraagt. Laat de toetsenist de 1e maat van de melodie spelen, en ga luisteren welk akkoord je het sterkst vindt klinken. Laat hem nu de eerste 2 maten van de melodie spelen en luister of jouw akkoord nog steeds zo sterk klinkt. Ik durf te wedden dat het eigenlijk vraagt om een ander akkoord, of om een 2e akkoord. Dit komt omdat een melodielijn meestal ergens naar toe leidt.

Zie het als een verhaal vertellen. Iemand begint met te zeggen dat hij gister iets bijzonders heeft meegemaakt, vervolgens leidt hij zijn verhaal in door te vertellen hoe het begonnen is, om uiteindelijk tot een clue te komen en te vertellen wat er nou eigenlijk zo bijzonder aan was.

Zo werkt dit ook met de begeleiding. De begeleiding kan het verhaal volgen, beginnend met een inleidend akkoord om te eindigen met een slot akkoord. Dit is niet verplicht uiteraard. De begeleiding kan de melodie ook versterken door eerst heel veel spanning te ontwikkelen om aan het eind juist veel ruimte te laten voor de melodische slot conclusie.

Neem een éénvoudige melodie als vader jakob:

c d e c - e f g - g a g f e c - c g c

Speel je als begeleiding: C - Am - G C - C G C dan ondersteun je de melodie.
Speel je als begeleiding: Am - Em - G Fmaj7 - C dan klinkt ook de melodie ineens heel anders.

Arvoitus
12 oktober 2008, 23:22
een ander (rhytmisch) melodietje eronder kleven? powerchord strummen en losse noten ertussen, of melodie meespelen of een speciaal patroon in je pm'es steken zodat het interessant blijft.

grts
Dat heb ik dus zowiezo al gedaan.

Hier een voorbeeld van een melodietje van het desbetreffende nummer:
http://www.zshare.net/audio/2043456262a7f217/

ik speel daarover dus:


7-----7-----7-----7-7
5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-7


@jeroen,
Hier is een voorbeeld van ons leidje
http://www.zshare.net/audio/2043456262a7f217/

De toetsenist vertelt mij dat ik een powerchord op de 5de plek moet spelen (toonhoogte kan niet kloppen want het bovenstaande was een test versie).

In feite speelt hij gewoon over een toonladder terwijl ik ritmisch met de gitaar begeleid.
Hoe kan ik tijdens een repetitie het beste te werk gaan? De toetsenist verteld mij dat hij in een bepaalde toonladder zit, wat moet ik dan denken/doen?

Maar eerst, zijn er nog bepaalde onderwerpen die ik hierover kan bestuderen? Dingen die je bijv. in een topic eerder hebt uitgelegd?

-=JEROEN=-
12 oktober 2008, 23:51
Hier is een voorbeeld van ons leidje
http://www.zshare.net/audio/2043456262a7f217/
Dus de grondtoon is Am. Theoretisch zeg ik dan meteen: dus ik kan Am C Dm Em F en G spelen.

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=A&scchnam=Natural+minor+triads+i-ii*-III-iv-v-VI-VII&get2=Get

Maar nogmaals, gebruik je oren. Speel een powerchord in 1e positie en laat je oren je vertellen wat je daar van vindt. Speel nu een powerchord in 2e positie en luister hoe het klinkt. En zo verder...

In principe kan ieder akkoord, de vraag is: vind je het mooi klinken? En als het lelijk klinkt, klinkt het dan wel mooi als je er een ander akkoord voor of na speelt?

Speel maar eens een B (7e positie), klinkt een beetje stroef, toch? Maar speel er nu eens een A achteraan (5e positie). Hee, door die B klinkt het stroef, maar door die A erachter ineens niet meer. Of bijv C B A of F E A. Ze noemen dit spanning en ontspanning. Je creeert eerst spanning, om die vervolgens te laten ontspannen (oplossen).

Leer dus je oren te gebruiken!
(hooguit onderbouwt door wat theoretische kennis)

Arvoitus
19 oktober 2008, 01:49
Ok, dus je zegt dat je begint met een akkoord zodat je spanning opwekt.
Daarna speel je de Am akkoord (wat de 1ste grondtoon van toonladder is) zodat het weer "klinkt".

Is dat eerste akkoord dan van een toon uit de toonladder, of mag dat ook erbuiten zijn?

Welk onderwerp kan ik hier het best voor bestuderen eigenlijk?

-=JEROEN=-
19 oktober 2008, 13:45
Dat kan alles zijn wat jij wilt, dat is het mooie van spanning en ontspanning.

Wat je het beste kunt bestuderen?
De bands die de stijl muziek maken die jij ook wilt spelen!

Wil je er een gothic of doommetal nummer van maken, dan speel je met andere spanningen dan wanneer het een jazznummer zou moeten worden.