PDA

View Full Version : Vragen over de PRS CE "bolt on"



the sure thing
12 oktober 2008, 17:54
Hallo,

Mijn interesse gaat uit naar de CE24 of 22 series met een geschroefde nek. Die zijn volgens mij 2e hands goedkoper dan de gelijmde nek. Vraag 1 is dus:

Wat is een normale prijs voor een 2e hands type gitaar zoals deze? Dus met tremolo, normale inlays en normale pickups.

Daarnaast (vraag 2): hoe heet de dunste nek bij een PRS? Is dat "wide thin"? Of welke andere Engelse term?

Anders Destium
12 oktober 2008, 18:37
Wide thin is de dunste nek van PRS, deze zie je op de meeste 24-fretters. Op 22-fretters heb je vaker een wide-fat. Het verschil is duidelijk te voelen, maar ik vind ze zelf allebei erg comfortabel.

Een CE vind je normaliter voor ongeveer 1300-1600 euro, inderdaad goedkoper dan de set-necks. Hoe nieuwer, hoe duurder maar dat zal je niet verbazen. In tegenstelling tot de customs uit de eerste jaren van PRS, hebben de CE's weinig collector-waarde. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd even weinig CE's te koop heb gezien. Als je er per se eentje wil, mag je me PM-en. Op de mijne speel ik helaas wat te weinig.

the sure thing
12 oktober 2008, 19:26
... maar is er ook een variatie op de "wide" (breedte van de nek) of is dat wel 1 maat? En wat moet een set neck (gelijmde hals) opbrengen?

En ik neem aan dat de oude CE's in kwaliteit de nieuwe Koreanen nog doen verpulveren?

Jiboom
12 oktober 2008, 20:24
Als je persé een trem wilt, kom je vrijwel zeker uit bij een CE24 (binnen de CE reeks tenminste). Een CE24 heeft standaard ook andere elementen dan de CE22, dus da's naast het frets en het halsprofiel nog een duidelijk merkbaar verschil.

Ik weet niet of je alleen vanwege je budget kijkt naar de CE, maar de Custom en CE modellen verschillen redelijk veel qua karakter (meer dan dat de specs doen vermoeden). Een CE is wat feller, meer "stratterig" dan een Custom. Dit geldt nog wat meer voor de oudste CE's (die met een Alder body.. niewere hebben mahonie of mahonie met esdoorn top)

Dus ik zou toch even kijken wat je van een Custom of McCarty vindt, vooral als je meer naar Les Paul achtige neigt. Die modellen zijn in een kale vorm nauwelijks duurder dan CE's (d.w.z. zonder birds, 10-tops etc.).

De bouwkwaliteit en materialen van een CE zijn overigens prima. Ik weet echer wat te weinig van de SE modellen om ze goed te kunnen vergelijken.

Wat betreft de halsmaten: kijk even hier (http://www.prsguitars.com/csc/faq.html) (punt 8). Wide Fat en Wide Thin zijn dus even breed, waarbij Wide Thin wat dunner is. Regular is smaller (en net zo dik als Wide Fat).

Als je met "En wat moet een set neck (gelijmde hals) opbrengen?" nog steeds een CE bedoelt: die bestaan niet.. Dan moet je zoals gezegd kijken naar een Custom of McCarty (of misschien een Mira, die ook redelijk betaalbaar is). Prijzen van een Custom beginnen 2e hands vanaf zo'n €1700 en lopen zeer ver door, afhankelijk van de uitvoering (tot voorbij de €3000). Zelfde geldt voor McCarty's.

Anders Destium
12 oktober 2008, 20:34
... maar is er ook een variatie op de "wide" (breedte van de nek) of is dat wel 1 maat? En wat moet een set neck (gelijmde hals) opbrengen?

En ik neem aan dat de oude CE's in kwaliteit de nieuwe Koreanen nog doen verpulveren?

Bij het verhaal van Jiboom wil ik me direct aansluiten. Naast de wide/fat en with/thin heb je een regular profiel, dat iets minder breed is en qua breedte ligt tussen de wide/thin en wide/fat. Met een regular nek heb ik zelf geen ervaring, de PRSen die ik heb en heb gehad hebben allemaal een W/T of een W/F halsprofiel.

Over je tweede vraag:
De kwaliteit van Amerikaanse PRSen is ongeëvenaard tov de Koreanen, IMO. Dit heeft te maken met een combinatie van de gebruikte materialen, de toleranties bij de bouw, de elementen/electronica en de hardware. Om een of andere reden zijn de CE's duidelijk goedkoper dan de set-necks (reken op minimaal 1800 voor welke set-neck dan ook), terwijl de kwaliteit eender is IMO. Het grote verschil tussen CE's en de andere modellen, is dat je bij de set-necks luxe opties hebt als ten-tops en Artist Packages. Voor de pure kwaliteit scheelt dat niets, de gitaren zien er zo alleen mooier uit.

the sure thing
12 oktober 2008, 21:19
Dank voor de zinnige antwoorden tot nu toe! De zojuist genoemde custom modellen, heb je die ook met geschroefde hals?

Anders Destium
12 oktober 2008, 23:32
Nope, een custom is net als een CE niets meer dan een type-aanduiding:

de benaming custom geldt voor een bepaald type PRS: set-neck, mahonie body+maple top, verder of 22 of 24 frets (met bijbehorende pups) en nog verdere opties (birds, ten-top, artist package). Op een CE heb je die opties niet, misschien is het wel mogelijk om er birds bij te krijgen.

Jiboom
13 oktober 2008, 01:06
..Op een CE heb je die opties niet, misschien is het wel mogelijk om er birds bij te krijgen.
Volgens mij zijn birds nooit een officiele optie geweest. Wel zijn er one-off (oftewel als uitzondering) CE's geweest met birds, daarnaast natuurlijk nog Private Stock CE's (maar da's een iets andere prijsklasse..).

Om nog wat aanvullingen op Anders te geven:

Naast het Custom model met de door Anders genoemde specs heb je nog een Standard. Dit is een Custom zonder maple top (oftewel wel gelijmde hals, volledig mahonie body), en is iets goedkoper dan een Custom (en iets duurder dan een CE).

En dan de McCarty: lijkt uiterlijk veel op een Custom 22, maar verschilt met name op de volgende punten:
-iets dikkere mahonie body (meestal met maple top, maar hoeft niet)
-wat meer vintage/low output humbuckers (PAF-achtig)
-geen 5-standen draaischakelaar, maar 3-standen schakelaar met push/pull op de tone-knop (dit is ook als optie leverbaar op de Custom).
-vaste brug (tremelo bestaat wel op McCarty's, maar is zeer zeldzaam)
-altijd Wide Fat hals.
-vintage (Kluson stijl) stemknoppen, geen locking.
(-meer Les Paul karakter door bovenstaande kenmerken)

the sure thing
13 oktober 2008, 09:19
He super bedankt allemaal. Ook voor de link... Ik vind de wide/fat nek echt teveel van het goede, dus daarmee valt een deel al af. Gezien de prijzen die genoemd worden, wordt het denk ik toch een CE "bolt on".