PDA

View Full Version : Wat is slim!? Afschuren/lak vraag



Chroxy
12 oktober 2008, 17:51
Ik heb een Squier Telecaster Custom 2; de meesten zullen er wel bekend mee zijn: een tof Squiertje met P90 elementjes.

Nu vond ik de kleur bijzonder lelijk en omdat ik graag mijn maingitaar een andere kleur zou willen geven, kon deze als experiment gebruikt worden.

De squier heeft een laklaag, maar daaronder een vrij dikke plastic achtige laag.. Schuren en schuren dus (hoewel ik dit met afbijtmiddel heb gedaan)..

In ieder geval; wat is nu slim? Tot op het hout schuren, filler/plamuur en dekkende (matzwarte) lak.. Of net niet op het hout schuren, waardoor filler/plamuur niet nodig is (niks kan in hout trekken, want body is al goed glad) en dan lakken?

barno
12 oktober 2008, 18:30
in principe moet er niks worden afgeschuurd zolang je geen lak gaat gebruiken die gaat reageren met wat er al opzit.

Chroxy
12 oktober 2008, 18:36
het afschuren was meer vanwege de dikke (plastic) laklaag; dmv een nieuwe (nitrocellulose) laklaag hoop ik ervoor te zorgen dat hij wat meer 'ademt' en opener gaat klinken..

no 1 hops
12 oktober 2008, 20:40
het afschuren was meer vanwege de dikke (plastic) laklaag; dmv een nieuwe (nitrocellulose) laklaag hoop ik ervoor te zorgen dat hij wat meer 'ademt' en opener gaat klinken..
ik denk dat dit een van de grootste vraagtekens is die je je kunt afvragen.
misschien bij een acoustice waarvan het bovenblad trillen moet, maar bij een elektrische denk ik dus niet.

gewoon een goede ondergrond maken voor de dekkende nieuwe laag.
want ga je tot het hout moet je weer een porien vuller hebben etc.

barno
12 oktober 2008, 21:02
ik geloof wel dat zo'n dikke plastic coat je klank wat ineendrukt. En een gitaar zonder lak klinkt opener dan met lak, weet ik uit eigen ervaring. Maar het is de vraag of het hout van je squier genoeg resonantiekwaliteiten heeft om echt een verschil te maken.

no 1 hops
12 oktober 2008, 21:07
ik geloof wel dat zo'n dikke plastic coat je klank wat ineendrukt. En een gitaar zonder lak klinkt opener dan met lak, weet ik uit eigen ervaring. Maar het is de vraag of het hout van je squier genoeg resonantiekwaliteiten heeft om echt een verschil te maken.ik ga er ook vanuit dat er weer een dekkende laag opkomt in dit geval.
hem bv in de olie zetten in plaats van de polyester lak zal misschien wel duidelijker effect laten horen

Chroxy
12 oktober 2008, 23:56
tjah; we zullen het nooit precies weten. Ik heb geen opnames + hij ligt al maanden uit elkaar.. Zijn klank weet ik dus niet meer precies.

De Squier is een lekker instrumentje, hij krijgt een nieuwe kleur en eventuele (positieve) klankveranderingen zijn altijd prima. Persoonlijk lijkt me dat hij er qua openheid altijd op vooruit gaat: er komt namelijk een dunne cellulose lak overheen ipv dikke plastic met poly..

Dus jullie zeggen; niet helemaal tot op het hout; wat zorgt voro een gladder resultaat om opnieuw dekkend te lakken?

gengar
13 oktober 2008, 23:48
Ik heb pas geleden ook zoiets gedaan en het is inderdaad het gemakkelijkst om net niet tot op het hout te schuren. Dan heb je een mooie start ondergrond en kun je gewoon beginnen met lakken in plaats van filler etc. Dat heeft de fabriek namelijk al fijn voor je gedaan...