PDA

View Full Version : Elementen vervangen PRS Santana SE --> splitbaar



Rude Perception
12 oktober 2008, 17:27
Laatst had ik naar oefenen weer eens m'n prs SE mee, ipv m'n goedkope squier met splitbare humbucker. Ik heb altijd m'n squier mee omdat ik voor een aantal nummers echt een single-coil nodig heb (éénkanaals jcm800, zonder gain pedalen, moet redelijk clean en scheur uit kunnen komen).

Zonde van die prs was m'n conclusie van de avond. Verder ben ik eigenlijk heel tevreden over m'n prs, ook over de elementen. Toch wil ik ze dus vervangen voor splitbare elementen.
Ik heb totaal geen ervaring met het vervangen van elementen, en ik vind het heel erg moeilijk kiezen, omdat testen niet echt mogelijk is.

Daarom heb ik eigenlijk 3 vragen?
- Zijn alle elementen met 4 draadjes eruit (zoals eigenlijk allemaal van SD bijv.) splitbaar?
- Welke elementen raden jullie aan om erin te zetten?
- Kan ik nog op een andere manier aan tips komen, zijn er muziekzaken die, op welke manier dan ook goed advies kunnen geven, kortom, hoe hebben jullie voor nieuwe elementen gekozen?

Rude Perception
13 oktober 2008, 21:48
niemand tips?

no 1 hops
14 oktober 2008, 17:44
je kan natuurlijk ook je eigen pups splitten mits je handig bent en verder tevreden over de hummy sound

jimihattricks
14 oktober 2008, 18:37
je kan natuurlijk ook je eigen pups splitten mits je handig bent en verder tevreden over de hummy sound

je kunt toch niet zomaar elke humbucker splitten?

Rude Perception
14 oktober 2008, 20:16
Inderdaad, dat heb ik al nagevraagd bij dijkman. In een standaard humbucker zijn de draadjes al in de humbucker zelf verbonden. Je moet dus IN de humbucker zijn om ze splitbaar te maken. Dat kan niet zomaar.

Ik heb wat rondgezocht op de seymour duncan website en kwam op het volgende uit:
SH-4 JB in de brug
SH-2 Jazz in de neck

Is dit een goede keuze en/of set?
Zie ik verder nog belangrijke kandidaten over het hoofd? (van seymour duncan heb ik eigenlijk al de keuze gemaakt dat dit de beste zijn, maar andere merken?)

Rinze
14 oktober 2008, 20:26
Elke humbucker met vier draden is te splitten. Waar je een beetje rekening mee moet houden is dat je geen echte enkelspoeler krijgt. De opbouw is anders, e zit een grote staafmagneet onder een humbucker in plaats van de pooltjes bij een enkelspoeler die zelf de magneetjes zijn.

Een echte enkelspoeler zal een weerstand van pak em beet tussen de 3 en 8 K hebben. Als je een SB Jazz split wordt de gelijkstroomweerstand de helft van wat de Jazz normaal heeft, dus 7.72 : 2 = 3,86 K. Dat betekent dat je een vrij dun geluid krijgt, ook door de bouw. Met een humnbucker met wat hogere output (wat weer gerelateerd is aan de weerstand, nou je, niet echt maar het loopt wel min of meer parallel) krijg je IMO een betere splitsound. Ik vind de splitzound van de Jeff Beck best wel goed. In combi met een volle humbucker kan de gesplitte Jazz wel weer aardig dienst doen.

Just my two cents..

no 1 hops
14 oktober 2008, 20:53
elke humbucker die niet ingegoten is is te splitten mits je de standaart aansluit draad vervangt door een vier draads en de verbinding tussen de twee spoelen per humbucker los maakt en elk uiteinde zijn eigen draad geeft.
is op zich te doen maar wel een priegel werkje

Rude Perception
14 oktober 2008, 21:06
Bedankt voor de info.
In de brug had ik een hogere output gepland. Die is dus beter te splitten? Verder vroeg ik me af wat ongeveer de output is van m'n huidige pick-ups, zodat ik wat dat betreft wat vergelijkingsmateriaal heb.

Orpheo
14 oktober 2008, 21:57
de jb/jazz is veel te fel voor in de santana. Ik raad de dimarzio Breed aan; hotter dan wat je nu hebt, meer diepte en definitie, ongeveer even warm, splitable, lekkere sound gesplit, goeie humbuckersound; soort van over the top paf. de duncans zijn over 't algemeen veel te helder voor die gitaar. vind ik dan.

en anders; de motherbucker. lijkt supersuperhot, maar valt reuze mee. gesplit is ie ook heel lekker, en heel veelzijdig.

maar wat je natuurlijk ook kunt doen voor ultra-veelzijdigheid, is een setje prails erin kwakken. eitje!

Rude Perception
14 oktober 2008, 23:00
de jb/jazz is veel te fel voor in de santana.

Is dat veel te fel in vergelijking met de standaard pick-ups? Ik weet namelijk dat ik van een iets minder donkere sound hou dan jij.:satisfie:

Orpheo
15 oktober 2008, 00:03
Is dat veel te fel in vergelijking met de standaard pick-ups? Ik weet namelijk dat ik van een iets minder donkere sound hou dan jij.:satisfie:

ik houd ook van een helder en soms zelfs fel geluid. maar ik vind de JB/jazz alleen lekker in een LP, omdat zo'n gitaar het hoog wat tempert.

Rude Perception
15 oktober 2008, 01:28
ik houd ook van een helder en soms zelfs fel geluid. maar ik vind de JB/jazz alleen lekker in een LP, omdat zo'n gitaar het hoog wat tempert.

Ok, bedankt voor je tip.
Via die tone wizzard van seymour duncan kwam ik op SH-4 of SH-5 uit. Die SH-5 is iets minder fel had ik het idee, is dat dan misschien een betere optie?
Op de site van SD stond dat de SH-5 vaak gecombineerd wordt met een SH-1 '59. Kan iemand iets zeggen over dat setje?

Kellet
15 oktober 2008, 01:42
Inderdaad, dat heb ik al nagevraagd bij dijkman. In een standaard humbucker zijn de draadjes al in de humbucker zelf verbonden. Je moet dus IN de humbucker zijn om ze splitbaar te maken. Dat kan niet zomaar.

Ik heb wat rondgezocht op de seymour duncan website en kwam op het volgende uit:
SH-4 JB in de brug
SH-2 Jazz in de neck

Is dit een goede keuze en/of set?
Zie ik verder nog belangrijke kandidaten over het hoofd? (van seymour duncan heb ik eigenlijk al de keuze gemaakt dat dit de beste zijn, maar andere merken?)

Ik raad je de '59 Model aan voor in de neck. Tja, het is puur smaak, maar de '59 heeft een warmere tone. Alnico 2 pickups... je moet er maar net van houden :B

Rude Perception
15 oktober 2008, 02:17
Ik raad je de '59 Model aan voor in de neck. Tja, het is puur smaak, maar de '59 heeft een warmere tone. Alnico 2 pickups... je moet er maar net van houden :B

Na nog meer luisteren ga ik daar denk ik inderdaad maar voor. Icm met een SH-5. Waarom toch een SH-5? Iets meer bas, afgaande op het advies van Orpheo dat ik dat nodig heb en iets minder output. Dichter bij m'n huidige pickups denk ik.
Ik ga voor seymour duncans omdat ik de site zo ontzettend prettig vind. Je kan veel beter een keuze maken dan bij andere sites. Bij dimarzio krijg je volledige mixen van bands te horen. Dan hoor ik echt niet meer wat het aandeel van de pickup in het geluid is.
Tips zijn nog steeds welkom, maar voorlopig wordt dit het.

Orpheo
15 oktober 2008, 11:39
de duncan custom? no way. absoluuut niet. die is heel fel en heel drukkend met behoorlijk wat output. ik zeg je, de breed of de prails, dat zoek je. de '59 vind ik zelf 3 keer niks. slappe hap, weinig ballen, geen karakter... totaal niet wat een pafje is, imho.

Orpheo
15 oktober 2008, 11:40
ps: over de alnico2pro: warm element, maar heeft wel het karakter alsof je je tonepot hebt dichtgedraaid. heel warm, bijna modderig. is dat wat je zoekt?

Rude Perception
15 oktober 2008, 12:42
Je maakt het me niet makkelijke Orph!;)
Ik gebruik m'n tone-pot eigenlijk nooit, omdat ik dat niet lekker vind klinken meestal. Ik vind op de site de '59 ook een stukje beter klinken, omdat die precies nog wel een beetje heldere sprankel heeft.
Die dimarzio pickups... Ik vind het nogal moeilijk om ze te beoordelen vanaf hun site.

MjS
15 oktober 2008, 12:48
Ik heb juist gelezen van mensen die erg tevreden waren met de Jazz/JB combi. De Santana SE (heb 'm zelf ook, versie 1) niet bepaald fel te noemen. Ik vind 'm juist erg soepel, veel van die 'zingende' mids.

Wel wegblijven van de Steve's Special (ooit in brugpositie gehad omdat brugbucker kapot was, maar wat een klotegeluid als je de std humbucker gewend bent).

Orpheo
15 oktober 2008, 12:55
Ik heb juist gelezen van mensen die erg tevreden waren met de Jazz/JB combi. De Santana SE (heb 'm zelf ook, versie 1) niet bepaald fel te noemen. Ik vind 'm juist erg soepel, veel van die 'zingende' mids.

Wel wegblijven van de Steve's Special (ooit in brugpositie gehad omdat brugbucker kapot was, maar wat een klotegeluid als je de std humbucker gewend bent).


de steve's special vind ik ook niks. maar de santana se.... is eigenlijk een soort SG; mahonie body, geen dikke maple top, mahonie hals, RW toets... een jb/jazz set is imho veel te fel daarvoor, en zeker als je een warm geluid wilt.

de prails raad ik aan, absoluut. geweldige singlecoilsound, lekkere p90 sound, lekkere humbuckersound; minder fel en jankend dan een duncan custom of een JB, maar ook niet zo modderig als een alnico2pro. een lekkere mediumhotte humbucker met goeie overtones. zeker met een jcm800.

Rude Perception
15 oktober 2008, 13:06
de steve's special vind ik ook niks. maar de santana se.... is eigenlijk een soort SG; mahonie body, geen dikke maple top, mahonie hals, RW toets... een jb/jazz set is imho veel te fel daarvoor, en zeker als je een warm geluid wilt.

de prails raad ik aan, absoluut. geweldige singlecoilsound, lekkere p90 sound, lekkere humbuckersound; minder fel en jankend dan een duncan custom of een JB, maar ook niet zo modderig als een alnico2pro. een lekkere mediumhotte humbucker met goeie overtones. zeker met een jcm800.

Die p-rails is ook zeker interessant. Dan wordt alleen één ding een probleem, ik wil niet boren en ik wil in m'n neck sowieso een gesplitte humbucker (ik heb maar 2 pots op m'n gitaar). Hoe kan je de schakeling het handigst op je gitaar zetten voor een element met 3 standen?

Rude Perception
16 oktober 2008, 23:53
Sorry, dat ik zo vervelend doe en nog meer ga vragen.
Maar zijn er meer mensen die ervaring hebben met een p-rails, en waar in NL zijn ze te bestellen?

Orpheo
17 oktober 2008, 00:20
uhm. hoeveel pots heb je? als je er 2 hebt, minimaal, is t supermakkelijk te installeren. kan je kiezen uit iedere spoel, serie of parallel. dus alle opties kan je horen dan.

je kan ze vast bij vox krijgen, maar via ebay en de site van warmoth kan je ze voor relatief weinig/minder krijgen. 98 dollar bij warmoth, dat is ongeveer 75 euro gok ik zo. werkt perfect.


en anders, gaatje maken in je slagplaat als daar ruimte onder zit, en er een 3weg slider installeren.

Rude Perception
18 oktober 2008, 19:33
Ik wilde m'n neckhumbucker ook splitbaar maken, maar ik heb al bedacht dat, als hij er komt ik m'n tone-pot ga vervangen voor een 3-weg (single-coil, beide, p-90).

Orpheo
18 oktober 2008, 22:50
Ik wilde m'n neckhumbucker ook splitbaar maken, maar ik heb al bedacht dat, als hij er komt ik m'n tone-pot ga vervangen voor een 3-weg (single-coil, beide, p-90).


kan supermakkelijk met, alsnog, 2 push pots :) die heeft immers 2 polen, en aan iedere pool kan je dus een pup aan hangen. volg maar het schema op de site van seymour duncan.

Rude Perception
18 oktober 2008, 23:05
kan supermakkelijk met, alsnog, 2 push pots :) die heeft immers 2 polen, en aan iedere pool kan je dus een pup aan hangen. volg maar het schema op de site van seymour duncan.

Het gaat sowieso niet lukken. Met 2 push/pull pots kom je maar op 4 mogelijkheden. Met een p-rails heb je er 3, een gewone splitbare humbucker erbij kom en je komt op 2x3=6 mogelijkheden. De pick-ups moeten apart splitbaar zijn.

Orpheo
18 oktober 2008, 23:08
Het gaat sowieso niet lukken. Met 2 push/pull pots kom je maar op 4 mogelijkheden. Met een p-rails heb je er 3, een gewone splitbare humbucker erbij kom en je komt op 2x3=6 mogelijkheden. De pick-ups moeten apart splitbaar zijn.


apart splitbaar... ah, nee dat gaat niet. maar met die speciale bedrading heb je per pup VIER opties: north coil, series, parallel, south coil.

Rude Perception
10 december 2008, 20:15
de duncan custom? no way. absoluuut niet. die is heel fel en heel drukkend met behoorlijk wat output. ik zeg je, de breed of de prails, dat zoek je. de '59 vind ik zelf 3 keer niks. slappe hap, weinig ballen, geen karakter... totaal niet wat een pafje is, imho.

:(Ik was eigenwijs, en jij had gelijk.
Die '59 ben ik wel tevreden over, die zit nu in de hals, maar ik denk dat ik in de brug iets anders komt. Ik denk dat ik meer een vintage element erin moet. Dit is veel te vel, en drukkend, geen warmte. Ik had het idee dat het gevoel uit m'n geluid was.
Ik denk nu meer richting een Alcino II pro.

Heeft iemand hier ervaring mee (icm met santana se of de sh-1 '59)?

Rude Perception
11 december 2008, 01:02
gheghe, gewoon m'n oude brugelement erin gestopt. Klinkt een stuk beter. Ik houd niet van high-output elementen blijkbaar.
Lesje geleerd:)

Ik houd wel m'n ogen open voor een nieuw brugelement. Je hoort nu namelijk wel heel erg dat het brugelement kwalitatief een stuk beter is. Beter definitie, helderder (maar zonder echt meer hoog). Qua output ligt die humbucker me eigenlijk wel, die is ongeveer 9k ohm. Zoeiets zal er ooit dus ook wel in komen.

Oja, iedereen met adviezen, of ik ze heb opgevolgd of niet, heel erg bedankt!!!

Orpheo
11 december 2008, 02:11
uhm....je BRUGpup vind je dus beter? je zegt net dus dat je ook n nieuwe brugpup wilt.

Nja, weet je, ik raadde je toch de p-rails aan? ik heb een SET prails nu in m'n main axe zitten, met p90, strat, humbucker serie en humbucker parallel dmv 2 push pull pots. je bent meer dan welkom om 'm op de meeting te testen, als je dat wilt.

anders zeg ik: alnico2pro is heellekker, maar imo wat neuzig. de norton is lekkerder (niet de air norton, die ga je te hot vinden).de bluesbucker ga je ook lekker vinden denk ik. rauw, puur, eerlijk, direct, veel punch, open, maar mocht je ooit high gainwillen doen doet ie dat ook. ik vind de bluesbucker een geweldige pup. iedereen denkt dat ie bluesy is, nja, is ie ook. echt absoluut. maar voor high gain is ie ook TE gek. net als de air norton, maar dan een comleet ander karakter.

bagheera
11 december 2008, 11:21
Ik zou gaan voor dimarzio paf
die klinken sprankelend clean en die SCHEUREN de broek van je lijf

Rude Perception
11 december 2008, 14:51
uhm....je BRUGpup vind je dus beter? je zegt net dus dat je ook n nieuwe brugpup wilt.

Sorry, ik bedoelde halspup.

Die p-rails wil ik wel even testen op de meeting dan, maar ik denk ook dat ik die te hot vind.
Bedankt voor de nieuwe tips!

Orpheo
11 december 2008, 18:11
Sorry, ik bedoelde halspup.

Die p-rails wil ik wel even testen op de meeting dan, maar ik denk ook dat ik die te hot vind.
Bedankt voor de nieuwe tips!

zet je 'm parallel ;) of dat hele ding lager, maar goed, proberen mag altijd