PDA

View Full Version : Aansluiting Gibson Angus Young Signature Humbucker



Henri K
12 oktober 2008, 13:23
Goeindag
Ik had even een vraag. Nu heb ik een Gibson Angus Young Signature Humbucker ( gekocht via Ebay uit Amerika )
Nu heb ik hem al een jaar geleden in mijn Epiphone G400 maestro Tremelo, alleen heb ik er nooit een goede aansluit schema erbij gehad,
Ik had altijd het idee dat de humbucker niet goed was aan gesloten,
In het Gibson doosje waar de Angus Young in aankwam zat een aansluitschema voor een 57 classic Element,
Daar heb ik hem toen naar aangesloten, maar dat klonk niet helemaal lekker, beetje schel , niet zoals een humbucker hoort te klinken, het was meer een Fender pickup
Ik ben toen een beetje aan het uitvinden geweest welke draadjes bij elkaar hoorde.
Toen toch een beetje een Humbucker geluid eruit te weten te krijgen.
Maar toch het idee dat het niet helemaal klopte.
Ik heb toen naar een poosje van ellende toch maar de gewone Epiphone humbucker erin gezet met het idee daar kijk ik later wel een keer naar.
Nu is er meer dan een half jaar versterken en nu wil ik het toch weer een keer proberen
Nu heb ik al op de Gibson site gekeken maar daar kan ik het ook niet echt op vinden
http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20Gear/Pickups/Angus%20Young%20Signature/
daar staat een aansluiting met twee draadjes, een plus draad en een aarde draad, opzich simpel.
Maar mijn Humbucker heeft 5 draaden… 1 Aarde ,1 Zwarte, 1 Witte, 1 Groene, en 1 Rode,
Nu heb ik al in mijn beste Engels een mailtje gestuurd naar Gibson maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
En ik heb ook al op Google gezocht maar daar kan ik ook niks vinden.
Nu is mijn vraag… Weet iemand van jullie misschien de aansluit schema van deze humbucker.
Of heeft iemand deze humbucker in zijn SG zitten , en dat je even voor mij wil kijken hoe die aangesloten is.

Nu had ik nog een klein vraagje ertussen door…
Nu heb ik ook een Gibson 57 Classic Humbuker. En ik denk dat er een breuk in de aansluit kabel zit.
Ik dit element tweedehands gekocht en toen was er al een stukje erbij aan gezet, ( onprofessioneel )
Opzich deed deze het toen wel, ,maar nu valt het geluid af en toe weg .
Weet iemand een toevallig een elementen Dokter die dit voor mij goed kan maken ?

Alvast bedankt
Henri K

Mr.Fingers
12 oktober 2008, 13:28
5 draden wil zeggen dat je de humbucker kan splitten in z'n 2 spoelen, + aarding


Wat je moet doen:

aarde + zwart aan de potmetermantel (negatief)
groen soldeer je vast aan wit, en vervolgens wikkel je er een stukje tape rond (dat dat blote uiteinde geisoleerd is)
rood soldeer je aan het lipje van de volumepot (waar de originele "lead" van het oorspronkelijke element aangesloten was)

in die link moet je eens op pagina 3, links kijken ;)

Henri K
12 oktober 2008, 13:35
Zo heb ik hen ook in het begin aan gesloten. stond toen ook in de beschrijving.
Maar toen kreeg ik een schel geluid.
Ik zal het eens opnieuw proberen, misschien dat het nu beter gaat.

Mr.Fingers
12 oktober 2008, 13:37
bedoel je met schel: "een heel erg dun geluid, zonder bassen, precies of je een wah-wah pedaal half ingedrukt hebt staan"?

Henri K
12 oktober 2008, 13:40
Het klonk toen meer naar een singele pickup, dan naar een Humbucker.
Heel erg dun een bijna geen bass.

Mr.Fingers
12 oktober 2008, 13:44
misschien moet je rood & groen dan eens omwisselen (klinkt alsof de spoelen uit fase stonden)

Henri K
12 oktober 2008, 13:50
Dat heb ik toen volgens mij ook gedaan ( weet het niet meer zeker )
Toen klonk het een stuk beter, maar nog niet naar tevredenheid.
Maar ik probeer hem eerst eens op de originele manier aan te sluiten
en als dat niet wil dan zal ik het eens op jou manier proberen.
Ik ben er nu mee aan de gang, je hoort het nog wel van mij.

Orpheo
12 oktober 2008, 13:54
heb je een multimeter? zo ja, meet effe welke draden samen zitten op 1 spoel, en dan gewoon effe spelen met de aansluitingen zodat 't in serie komt.

Henri K
12 oktober 2008, 14:49
Ik heb het gevonden. Het was een heel gepuzzel. maar dit moet het zijn.
Zwart en de aarde is de Min solderen aan de potmetermantel
Groen en Rood aan elkaar gesoldeerd.
en de Wit is de de Plus aan het lipje van de volumepot
Hij klinkt nu lekker vol en krachtig zoals hij moet klinken.

Bedankt voor jullie hulp.
Henri K

Henri K
12 oktober 2008, 14:55
weet er iemand ook nog toevallig een andwoort op mijn tweede vraag

Alvast bedankt
Henri K