PDA

View Full Version : Gibson The Paul!



Pul32
12 oktober 2008, 13:19
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een Gibson the paul?
wat is het verschil qua geluid met een les Paul of is dat
een hele domme vraag!! :) En zijn het goeie gitaren?

Orpheo
12 oktober 2008, 13:30
een ouwe the paul heeft een body en hals van walnut, en hij klinkt wat strakker, scheurender en feller dan een gewone LP, maar niet als een SG; de the paul heeft veel meer laag en 'low end thump' dan een sg.

Pul32
12 oktober 2008, 14:07
Dus het is wel een goeie gitaar?

yhcmarc
12 oktober 2008, 14:10
De oude The paul gitaren zijn echt heel erg ok, klinken en spelen echt super en zien er megaruig uit, de nieuwere The paul II vind ik wat minder.

zeppo
12 oktober 2008, 15:53
Was ooit, na lang sparen en ontelbaar veel klusjes, mijn eerste gitaar. Spijtig genoeg na enkele jaren verkocht, maar toen ik weer begon te spelen wist ik zeker: die gitaar wil ik nog eens terug, en zo geschiedde: twee jaar geleden plukte ik er een van Ebay.

En het was net als het weerzien met een oude geliefde :)

Mooie, goede gitaren. De eerste lichting (in 1978 geloof ik) was zelfs binnen een paar uur uitverkocht, maar ja, het was ook een uiterst betaalbare Gibson destijds.

Er werd in de loop der jaren nog wel eens aan deze gitaren geklust, het waren immers 'low-budget' gitaren, maar imho zijn ze perfect.

/edit: zit je misschien te gassen op deze (http://link.marktplaats.nl/199461457)?

Pul32
12 oktober 2008, 18:56
Ja inderdaad !
Iemand wil hem ruilen tegen mijn Ibanez Js 1000!
Goeie deal of niet?

yhcmarc
12 oktober 2008, 19:04
ik zou het wel weten, weg die ibanez, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke keuze want deze 2 gitaren zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

artnaz
12 oktober 2008, 19:41
Ik zou het ook wel weten, mooie gitaar!

zeppo
12 oktober 2008, 19:51
Die ruil zou ik wel aangaan. Let wel even op de stemmechanieken, die zijn ook niet origineel (er zaten andere, nieuwer model Grovers op, met tulp knoppen), en vreemd genoeg zitten de nieuwe mechanieken maar met 1 schroefje vast. Ies vreemd vinnik

Verder: tsja, hij is natuurlijk verre van origineel, maar het is een goede gitaar.
Hoe de pickups zijn kan ik niet vertellen, ik even op HC voor wat reviews van Wolftones. En dan de meest in het oog springende wijziging: de goldtop. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe die er in het echt uitziet ....

Enterprice
12 oktober 2008, 20:12
Had er een gehad in 1978 en had er toen Dimarzio super distortions in gezet.
Ik speelde toen veel van die Saga palm mute rifs en dat klonk er lekker.
De gitaar was inderdaad gebouwd van walnut hout maar voelde heel robuust aan.
De orginele gibson pickups die er toen op zaten waren dirty fingers, al met al zeker geen slechte gitaar.

Frisods
12 oktober 2008, 20:19
hee jongens,
als ik hier even lees, dan zie ik dat The paul eigenlijk beter is dan een standaard les paul?
als ik de 1e comment lees van orpheo, dan vind ik dat personelijk beter?

Lexvandoef
12 oktober 2008, 20:28
Niet beter maar anders ;)

Frisods
12 oktober 2008, 20:40
hmm true:)
maarja, licht denk ik ook aan je amp over wat voorn geluid je hebt
maar is walnoot niet zwaarder dan andere hout soorten?

Orpheo
12 oktober 2008, 21:26
hee jongens,
als ik hier even lees, dan zie ik dat The paul eigenlijk beter is dan een standaard les paul?
als ik de 1e comment lees van orpheo, dan vind ik dat personelijk beter?

the paul beter dan een standard...? qua tone weet ik niet. voor mij zeker wel, maar de standard is voor andere sounds, andere muziek, andere feel...ik vind 'm fantastisch qua sound,maar qua looks 3 keer niks; dan OF echt iets met die tone, dikkere body, mooie top, of gewoon een standard, niet dat half half ding, mar ey, voor de prijs zal ik 't denk ik alsnog niet laten ;)

EpiCenturiesAWAy
12 oktober 2008, 21:36
Ik heb 2 jaar geleden ofzo nog een the paul gehad.
Qua bespeelbaarheid was da echt een SUPERgitaar, heb ik nog spijt van!
Maar qua sound trok ze echt op geen ballen! Super trebly klank, en acoustisch klonk ze ook niet..

Dat was m'n eerste en laatste gibson..

Tupelo
12 oktober 2008, 21:39
The Paul uit '79 was 4 jaar geleden nog voor tussen de € 500.- & € 700 te scoren en bij die laatste prijs had je dan een raw deal.
Dingen zijn aardig aan de prijs geraakt kennelijk, de laatste jaren.
Heb die van mij geruild voor mijn Höfner, maar had bij nader inzien best een goede investment kunnen zijn.

wiltin
12 oktober 2008, 22:38
Heb er ook een gehad.. en naar een paar jaar met pijn in mn hart moeten verkopen. Doe het nu alweer een paar jaar met een Epiphone maar mn hart huilt als ik aan mn oude The Paul denk.

Tupelo
12 oktober 2008, 22:57
Ik was er wat minder over te spreken.
'T was toch niet wat ik verwacht had uiteindelijk.
Doelstelling was eigenlijk Les Paul en had ook iets dergelijks verwacht.
Geval van mij was - zoals eerder genoemd - een stukje feller, stuk minder donker en ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat er echt andere elementen in zouden moeten.
Geval van mij was met dirty fingers (W.E.T.M.B.) trouwens.., geloof ik.

Than again, dit exemplaar is al voorzien van andere elementen dus wie weet...
Ik vind 'm evengoed nog aan de prijs, maar ik weet niet wat de topicstarter zijn Ibanez in de verkoop zou doen.

Anywhy.. met deze elementen zou ik 'm wel willen proberen. :)

yhcmarc
12 oktober 2008, 23:31
Ik had even de link naar marktplaats niet gezien. Maar voor deze zou ik niet doen, die goldtop vind ik echt zonde, pups zijn zo te zien niet meer origineel en de stemmechanieken zijn vervangen door Gibson Deluxe, wat een klote dingen zijn dat, die originele Grovers zijn een stuk beter.

Ik zou eerlijk gezegd wachten voor een in originele conditie.

Ligt het trouwens aan mij, of is er ook met het kopstuk gerommeld?

vulvasonic
13 oktober 2008, 00:41
Even een loze opmerking tussendoor, de fijnste SG waarop ik ooit heb gespeeld was een Gibson The SG. Die The SG's zie je echter lang niet zo van als die The Les Pauls, helaas...


Maar dat terzijde.

2350
13 oktober 2008, 00:44
Ik heb zo een ding gehad en die viel uit mekaar na een jaartje of drie intensief gebruik. Letterlijk.

vulvasonic
13 oktober 2008, 00:49
Ik heb zo een ding gehad en die viel uit mekaar na een jaartje of drie intensief gebruik. Letterlijk.

Daar had Pete Townshend ook veel last van.

2350
13 oktober 2008, 00:54
Ja maar die heeft een andere speelstijl. Die sloopte ook deLuxe's. Mijn deLuxe's zijn nog in prima conditie.
Die the Paul begon op lijmnaden los te laten.

JeroenSchaaf
13 oktober 2008, 06:51
die The paul van die link , daar zitten de stemmechanieken ook maar met 1 schroef vast?

Voor de rest lijkt het me meer een geval van proberen!? :satisfie:

yhcmarc
13 oktober 2008, 09:09
Even een loze opmerking tussendoor, de fijnste SG waarop ik ooit heb gespeeld was een Gibson The SG. Die The SG's zie je echter lang niet zo van als die The Les Pauls, helaas...


Maar dat terzijde.

Ik heb er een, superfijne gitaar idd. Er staat er nog eentje op marktplaats op het moment.

zeppo
13 oktober 2008, 09:48
Er staat er nog eentje op marktplaats op het moment. ik niet zien!
/edit: ik blind
/edit 2: jammer dat de machanieken zijn vervangen door Schallers.

yhcmarc
13 oktober 2008, 09:50
http://link.marktplaats.nl/199966220 alsjeblieft. Is echt een topgitaar.

449
13 oktober 2008, 12:51
Ik heb een The Paul gehad en heb deze verkocht omdat ik er ontevreden over was.
G-snaar snel ontstemt, hals was niet recht. Bovenin te krom, bij de body te recht.
Ik heb een tijd 0.10 snaren gebruikt en daar kunnen deze gitaren blijkbaar niet tegen.
Misschien bestaan er wel goede exemplaren, ik had in ieder geval geen goede.

Pul32
13 oktober 2008, 16:41
Bedankt allemaal voor de reacties !Zie er toch maar vanaf de meningen lopen teveel uiteen.En ik zoek een goeie gitaar de absoluut niet ontstemd tijdens het spelen.Ik heb n.l ook een prs ce 22 en daarbij kun je bijwijze aan de snaren gaan en nog ontstemd hij niet :) Dit is overigens mijn ad http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=97165

DaveItUp
13 oktober 2008, 16:52
Ken zat gasten die losgaan op dat ding en die geen problemen hebben met ontstemmen. Zou niet alles ophangen aan hetgeen men hier zegt over een bepaalde gitaar. Gewoon proberen. Sowieso meeste gitaren die snel ontstemmen hebben gewoon een crappy topkam in veel gevallen.