PDA

View Full Version : Maple top op strat body



mink
11 oktober 2008, 23:04
Beste bouwers,

Wat is een mooie methode om een bestaande strat body te voorzien van een maple top?
Het gaat mij vooral om een mooi geheel te krijgen met de schuine kant.

Zoals altijd, alle input is van harte welkom.

Thanx

barno
11 oktober 2008, 23:54
voor de vuist weg denk ik dit:

- indien fineer : ook wat fineer in de neckpocket en klaar.

- Als je echt een top derop wil à la LP: ofwel zit je dan met een hele dikke strat, waarvan je de neckpocket moet gaan opvullen.

- Ofwel ga je een stuk van de stratbody afschaven en daarop een dikke maple top lijmen. (in dat laatste geval kan je net zo goed een nieuwe stratbody bouwen imo

mink
12 oktober 2008, 08:19
Het idee is om een bestaande body even door de vlakvandikte bank te halen en de schuine kant met het handje te schaven.
Zit ik dus alleen met het probleem dat ik een top van een mm of 6 niet zomaar kan buigen.

no 1 hops
12 oktober 2008, 09:16
zie hier een heel bouwproject
http://www.tdpri.com/forum/stratocaster-discussion-forum/112065-lets-do-sharp-dressed-strat.html

barno
12 oktober 2008, 11:48
schitterende thread hops. die Ron Kirn is niet normaal. die afwerking!! Ik denk niet dat die zijn gitaren te koop zijn onder de 3000 dollar. ik ga die niet meer bekijken, dan stop ik zo met bouwen ... :)

no 1 hops
12 oktober 2008, 13:18
schitterende thread hops. die Ron Kirn is niet normaal. die afwerking!! Ik denk niet dat die zijn gitaren te koop zijn onder de 3000 dollar. ik ga die niet meer bekijken, dan stop ik zo met bouwen ... :)
juist wel doen barno.
je komt er zoveel handigheidjes tegen, zoals een busje die hij om een boortje heeft zodat je niet per ongeluk een stuk van de body raakt, het gebruik van mallen en natuurlijk het lak gebeuren.
tis een hele gewone man die dit niet als 'werk' ziet maar er wel veel werk van maakt.

pueblo
12 oktober 2008, 14:50
http://www.guitarsupplies.nl/Hout-N_grp_19-1.php fineer maple toppen van bij guitarsupplies, en ik zie nu juist dat er veel op staan :)

orreltak
12 oktober 2008, 21:30
heb ook een projectje gedaan met hetzelfde idee.
een maple droptop op een alder strat met armrest.

even kijken in mijn sig bij flamemaplestratproject.

oknarb180
14 oktober 2008, 23:55
Het idee is om een bestaande body even door de vlakvandikte bank te halen en de schuine kant met het handje te schaven.
Zit ik dus alleen met het probleem dat ik een top van een mm of 6 niet zomaar kan buigen.


Hey,

Wat je bedoelt is waarschijnlijk een droptop.
Charlotte heeft bij haar dubble neck een droptop gebruikt (ca 6mm dik). Een droptop kun je met stoom een beetje voorbuigen t.p.v. de ronding en daarna volgens mij gewoon verlijmen en naturlijk goed klemmen.

vr.gr.

Branko