PDA

View Full Version : [HELP] Engl buizenversterker maakt vreemd geluid



soup
11 oktober 2008, 19:29
Zoals de titel zegt mijn ENGL maakt opeens een zeer vreemd geluid.

Gisteren heb ik er nog op gespeeld en alles werkte normaal, nu zet ik hem vandaag voor de eerste keer aan (stand-by staat altijd aan en na een tijdje, ongeveer 1 min, zet ik de stand-by uit) en dan maakt hij een vreemd zoemend geluid.

Dit is mijn 1ste tube-amp, dus ik weet niet wanneer een buis precies vervangen moet worden maar weet iemand wat er aan de hand is? Moet er iets vervangen worden of ...

Als ik mijn gitaar inplug kan ik nog altijd spelen maar ik heb dat vreemde geluid op de achtergrond.


=(

Bl44t44p
11 oktober 2008, 19:35
Welke versterker is het? Hoe oud? Geaard stopcontact? Aardlus? In de buurt van transformators?

soup
11 oktober 2008, 19:42
ENGL thunder 50 Reverb

heb hem nu nog maar 1 jaar (ongeveer), nieuw gekocht bij feedback

Normaal gezien is alles geaard.

Alles wat er nu ligt, ligt er al 1 jaar (bij wijze van spreken) dus er ligt niks vreemd bij dat dit effect kan veroorzaken.

soup
14 oktober 2008, 10:47
Kick

Anyone?

Er zijn toch wel wat mensen hier met ervaring betreffende buizenversterkers en mensen die zoiets al eens hebben meegemaakt?

Bl44t44p
14 oktober 2008, 11:56
Nogmaals; niet in de buurt van transformators / adapters, of liggen je kabels er misschien overheen? Dat ie het nooit heeft gedaan en nu wel zegt niet zoveel eigenlijk.

Anders even terug naar de winkel.

ColourofFire
14 oktober 2008, 12:20
iets meer info kan ook geen kwaad.

Een "zoemend geluid" is niet echt een omschrijving waar iemand iets mee kan.

erwin_ve
14 oktober 2008, 12:33
Heb deze amp ook.
Dat zou wel eens een buisprobleem kunnen zijn.
Pre ampbuizen kun je ongestraft verwisselen.

soup
14 oktober 2008, 12:48
Ja een zoemend geluid, geen ruis of zo maar een constante toon die zich aanhoudt.

Spelen gaat wel, er komt geluid uit maar tezamen met die toon.


En er zijn adapters in de buurt maar hoe zouden die dat kunnen veroorzaken. Ik zou eens weg kunnen leggen maar betwijfel het of dat iets verandert.



En als er toch iets vervangen moet worden, hoeveel kosten zulke pre-ampbuizen?
Ik had het ingecalculeerd dat ik de eerste 2 jaren toch safe ging zijn, niet dat geld een rol speelt maar ik dacht dat buizen redelijk lang meegingen en dat ik niet iedere keer diep in mijn zak moet tasten.

Kim Wilson
14 oktober 2008, 13:30
Voorbuisjes kosten rond een tientje per stuk. Niet echt een bedrag om arm van te worden. Maar ik betwijfel of het daaraan ligt. Een constante toon lijkt mij iets van een adapter. Heb je je kabels over je amp heen liggen? Want dat kan ook zo'n storing veroorzaken, weet ik uit ervaring van onze andere gitarist. Die had zijn gitaarkabel over zijn amp liggen en had een vreselijke brom. Kabels eraf, weg brom.

Wat je zou kunnen doen is een paar voorbuisjes verwisselen (mits ze van hetzelfde type zijn). Dan kun je dat alvast wegstrepen. :)

Rutger
14 oktober 2008, 14:07
Check verder ook even de apparaten om je versterker heen (tv's, computers, etc), ook aan de andere kant van de muur! Alle sterke magnetische velden kunne nbehoorlijk storen.

Probeer bijv. maar ns een versterker uit bij Saksioni in A'dam, daar rijden de trams gewoon door je amp heen!

soup
14 oktober 2008, 17:04
Ok die dingen zal ik alvast eens uitproberen wanneer ik dit weekend weer thuis ben.

Maar die buisjes wisselen, is dat iets makkelijk? Ik ben niet redelijk technisch en heb geen zin om iets kapot te maken (waar ik wel goed in ben) dus blijf er liever met mijn handen van af. :D

pimmetje
14 oktober 2008, 18:52
Voorbuisjes wisselen is een eitje.
Maar je kan ook even kijken of er eentje (of meer) microfonisch is geworden: versterker aan en met een potlood voorzichtig op de buisjes tikken. Wel ff op beide kanalen doen.
Als er bij zo'n tikje een duidelijk geluid uit je speaker komt, is dat buisje niet meer lekker.

Bl44t44p
14 oktober 2008, 22:39
En er zijn adapters in de buurt maar hoe zouden die dat kunnen veroorzaken. Ik zou eens weg kunnen leggen maar betwijfel het of dat iets verandert.


Vergis je daar niet in. Zie ook de andere reacties hier. Ik had bij laatste repetitie ook zoiets: kabel lag over adapter heen, leg ik hem ergens anders neer is de brom weg. Zelfde geldt voor een of ander gaar elektrisch apparaat in die oefenruimte: als ik er te dichtbij ga staan veroorzaakt dat ook een dikke zoem.

soup
15 oktober 2008, 14:56
Nog even over die adapters, wat ik ook had geprobeerd afgelopen weekend is dat ik niks had ingeplugd en toch maakte hij dit geluid dus een kabel kan het toch niet geweest zijn of moet ik nog eens goed kijken of mijn elektriciteitskabel ergens op lag (om toch zeker te zijn).

TimmU
15 oktober 2008, 15:51
Vergis je daar niet in. Zie ook de andere reacties hier. Ik had bij laatste repetitie ook zoiets: kabel lag over adapter heen, leg ik hem ergens anders neer is de brom weg. Zelfde geldt voor een of ander gaar elektrisch apparaat in die oefenruimte: als ik er te dichtbij ga staan veroorzaakt dat ook een dikke zoem.
welnee man, ik had in de oefenruimte een koelkast en een magnetrone even verderop staan en ook nergens last van.

Bl44t44p
16 oktober 2008, 00:30
welnee man, ik had in de oefenruimte een koelkast en een magnetrone even verderop staan en ook nergens last van.

Wat wil je nou suggeren, dat ik het uit mijn duim heb gezogen? Ik zeg toch ook niet dat elk elektrisch apparaat dat veroorzaakt ofzo... dan zou ik nergens meer normaal kunnen spelen.

Kim Wilson
16 oktober 2008, 08:39
Ik denk dat ie wil suggereren dat je eerder een probleem hebt met je amp dan dat je last hebt van een koelkast in de ruimte ernaast.

Bl44t44p
16 oktober 2008, 13:41
Er staat geen koelkast in de repetitieruimte en mijn versterker is twee maanden oud en doet het prima.

soup
17 oktober 2008, 16:34
Filmpje voor jullie, zodat je het geluid kunt horen

http://au.youtube.com/watch?v=8NujxQRKa7o


Ik ga er zelf niet aan prutsen, dus waarschijnlijk zal ik hem volgende week laten maken.

Als ik hem laat maken bij feedback (waar ik hem gekocht heb) hoe lang duurt het dan voordat ik hem terug heb (en hebben ze alles in voorraad?)? Zou het mogelijk zijn dat als ik er een paar uurtjes wacht ik hem terug mee naar huis zou nemen?

Bl44t44p
18 oktober 2008, 18:42
Doet ie het ook zonder dat je een kabel hebt ingeplugd?

soup
18 oktober 2008, 21:05
Ja

maar zoals je misschien kunt zien, was er nu geen kabel ingeplugd =)

ingeplugd of niet ingeplugd, uit de buurt van adapters in een geaard stopcontact etc.


Dus wat zou er nu mis mee zijn?

Mr.Fingers
18 oktober 2008, 21:33
Het klinkt precies alsof iets mee aan het trillen is op de netfrequentie van 50Hz.

Ik denk daardoor dat het aan uw "gelijkrichter" licht, de rectifier, dat daar een defectje zit.

soup
12 december 2008, 19:14
Eindelijk is mijn versterker terug thuis, werkt weer perfect.

En wat een geluid, terug overgeschakeld van een laney 15 watt --> engl thunder. :eek:



Maar wat er nu uiteindelijk is vervangen zijn 2x elco 47uF/450V


En dat is het, nu google ik even om te zien wat dat precies is (alleszins geen buizen) maar zulke dingetjes

http://www.jukebox-revival.nl/catalog/images/ANHJJ.jpg


http://www.jukebox-revival.nl/catalog/index.php/cPath/55_90

Allemaal goed en wel maar de rekening is uiteindelijk wel 110 euro geweest, terwijl ik op die site die dingentjes zie staan voor 5-6 euro per stuk.

Dus de rest is werkuren van de persoon die mijn versterker heeft gemaakt?

TimmU
12 december 2008, 19:22
Dat lijkt me wel ja. Beetje amptech kost wat, maar die moet ook het probleem zoeken, de hele amp onderdeel voor onderdeel nameten dus, en dan ook nog is perfect solderen.

caliban
12 december 2008, 19:25
Er is natuurlijk wat werk aan, maar dit is afzetterij vind ik. En over perfect solderen, dat is zever hoor. Een condensator van een printplaat afhalen en een nieuwe erop zetten kan vrij weinig aan fout lopen bij mijn weten.

soup
12 december 2008, 19:31
Dat lijkt me wel ja. Beetje amptech kost wat, maar die moet ook het probleem zoeken, de hele amp onderdeel voor onderdeel nameten dus, en dan ook nog is perfect solderen.

Dat zou ik ook denken maar als je een beetje ervaring hebt lijkt me logisch dat je snel het probleem vindt.


Ik had dit trouwens niet verwacht, als mijn buizen vervangen moesten worden (en die dingen kosten toch wel wat) dan ja maar bij zoiets.


Maar soit het zij zo, het belangrijkste is dat hij terug werkt.



Maar toch mogen er nog reacties geplaatst worden of deze prijs wel correct is.

Han S
12 december 2008, 19:53
Hoe lang is de garantietermijn? en mocht hij daar net overheen zijn dan nog kun je aanspraak maken op garantie omdat je mag verwachten dat een nieuwe versterker niet na anderhalf jaar kapot gaat.

Voorzover ik weet zorgt een gesneuvelde elco voor typische klachten, die een vakkundige technicus heel snel moet herkennen. Die dingen kosten weinig en ik denk dat de diagnose snel kan worden gesteld en de reparatie in een uurtje moet kunnen.

soup
12 december 2008, 19:55
Versterker was van januari 2006 (of 2007) maar de garantietermijn was al een tijdje verstreken dus dat ging niet meer.

Han S
12 december 2008, 19:58
Je moet er achter zien te komen of hij een of twee jaar oud is. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant als Engl minder dan een jaar garantie geeft.

Ik haalde van de week een nieuwe Hella dynamo voor mijn auto, gratis omdat hij geen jaar oud was. Kost toch meer dan 200 euro.

soup
12 december 2008, 20:03
Ik zal straks even op de factuur kijken.

caliban
12 december 2008, 20:06
Die dingen kosten weinig en ik denk dat de diagnose snel kan worden gesteld en de reparatie in een uurtje moet kunnen.

Hoe lang het duurt is afhankelijk van hoe gemakkelijk de printplaat uit het chassis wil komen. Bij een e530 van ENGL bijvoorbeeld zou een herstelling als deze gedaan zijn op 20 minuten schat ik, printplaat uithalen, soldeerwerk doen, printplaat er terug in en fini.

soup
5 april 2009, 21:09
Godverdomme, wat een kutzooi. Ik ben :angry::angry::angry:


Het brom geluid is teruggekeerd. Had ik eindelijk geen problemen meer, begint het terug. En ik word er gek van, het liefste gooi ik de engl in mijn vijver.

Klaster
5 april 2009, 22:39
Hallo,

Erg vervelend allemaal, ik neem aan dat je garantie op de reparatie hebt maar het blijft een gedoe.

Je brom klinkt alsof het uit de eindtrap komt, bijvoorbeeld (vaak) een van de twee eindbuizen die niks/weinig meer doet. Dat krijg je als de buis niet goed kan werken doordat: de buis is op/defect maar dan heb je clean ook geen power meer. Wat in de praktijk (door mechanische belasting) vaak misgaat is dat de boel (buisvoetcontacten, solderingen van de voet op print, schermroosterweerstanden buis loszitten, etc) om de buis heen voeten niet lekker is. Dat weet elke amptech ook wel trouwens.

Je kunt slechte contacten checken door de versterker aan te zetten met brom en al en dan met mate op de kast te tikken en tegen chassis, voorzichtig svp. Als je echt lef hebt kun je de eindbuizen voorzichtig bewegen, en luisteren of de brom blijft of soms weer verdwijnt, dit is natuurlijk werk voor een amp-techneut omdat je zelf nooit weet hoe hard of zacht je dit allemaal met verantwoording kunt doen.

Als laatste wil ik opmerken dat het altijd allerlei oorzaken kan hebben, daarom kosten schijnbaar simpele reparaties vaak veel geld. Een tech moet eerst uitzoeken waar het probleem zit en hoe "kleiner" het probleem hoe langer vaak de zoektijd is helaas..
Daarna moet de boel gefikst worden, bij moderne amps vaak demontage van (meerdere) printplaten en alle potmeters en gechekt of het euvel inderdaad ook op termijn en onder zware belasting verholpen is.
Ik heb tig amps gerepareerd en de kosten voor dit soort problemen liggen zo tussen 50 en 100 euro ex btw, grof geschat en exclusief evt buizen.

Succes ermee,

Noël.

Klaster
6 april 2009, 08:45
Nog even dit.....als de brom continu is dan zou je, als het een eindbuis probleem is, altijd minder druk (geluid) moeten hebben, check dat maar eens. Heb je clean wel volle druk dan ligt het probleem ergens anders en zou het de voeding kunnen zijn maar die is al onlangs gerepareerd door de reparateur. Dat ronde ding (condensator) is een soort accu en zit in de voeding om brom tegen te gaan, simpel gezegd. Omdat het probleem terugkomt kan er wellicht nog een defect in je voeding zijn, maar hoe je het ook wendt of keert, het ding zal nog een keer gefikst moeten worden.

Lennartmot
6 april 2009, 19:47
Ik had met mijn Engl Ritchie Blackmore hetzelfde probleem. Het bleek toen dat 1 van de voorbuisjes lek was. 20 eurie voor een nieuw buisje en het was opgelost.

soup
6 april 2009, 20:43
Bedankt voor de uitleg. =)

En ik heb geen garantie meer, heb hem al sinds 2006 (had al op de factuur gekeken maar niet meer hier gepost, sorry daarvoor).



En @ Lennart

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119987


Ik heb al een voorversterkerbuisje vervangen. Misschien nog even wat 'switchen'.


Pff maar ik heb hier absoluut geen zin in, die vorige ''reparatie'' kostte al 100 euro en dan nog eens benzine en ik heb er ook weer geen zin in om mijn versterker enkele weken kwijt te zijn. Misschien overdrijf ik nu wel maar ik ben tijdens de week niet thuis dus ik speel er enkel tijdens het weekend op en ik wil gewoon dat hij het doet, clean is en perfect werkt.

Het is niet dat ik krap bij kas zit maar het moet redelijk blijven, straks zit ik na 5 jaar al aan 500 euro aan reparatiekosten en wetende dat mijn amp ''maar'' 900 euro kostte, dan heb ik liever een fatsoenlijke amp (als dat bestaat, ik ben echt tevreden van het geluid zou niet weten wat ik anders moest spelen)

Er zijn toch JCM800/900's die totaal geen problemen whatsoever hebben na al die jaren?!

sjaak1990
6 april 2009, 20:59
Je hebt een buisje vervangen? Kan dan ook nog een andere zijn lijkt me?

Ik heb zo het idee dat je pech hebt. Die kapotte Elco's is ook wel een apart iets naar mijn mening. Als het alleen een kapotte buis is dan is het heel normaal. Heb je met buizenbakken he.

Hoop dat je het snel op kan lossen.