PDA

View Full Version : Actief + Passief



Manuvdv
11 oktober 2008, 17:29
Kijk eens rond.. Je ziet mensen met actieve pickups. Je ziet mensen met passieve pickups... Maar eigenlijk amper iemand met de combinatie van deze twee. En daarom twijfel ik.

Ik ben op zoek naar een ESP Horizon, en kwam iemand tegen die 'm wil verkopen. Hij heeft echter de Seymour Duncan '59 in de nek vervangen door een EMG 81.

Samengevat: EMG 81 in de nek en Seymour Duncan JB in de brug. Werkt dit goed, en wat zijn mogelijke problemen die zouden kunnen opduiken? Of mag ik op mijn beide oren slapen :)

toon-
11 oktober 2008, 18:04
Over de moeilijkheden of eventuele gevaren van de combinatie actief-passief kan ik niets zeggen, maar ik denk wel dat je een geweldige sound zult hebben!
Een EMG 81 in nekpositie vind ik zeer lekker voor solo's etc., maar bij de brug zou ik ook liever iets JB-achtig willen :)

Steven Otto
11 oktober 2008, 18:17
Het verschil tussen actief en passief is de output. Het volume dus.

Je zult merken dat de EMG waarschijnlijk harder is dan de SD. Als je de neck voor solo's gebruikt kan dit juist erg gunstig zijn zodat je geen booster ofzo nodig hebt.

Bram+
11 oktober 2008, 23:17
Krijg je ook geen problemen met aarding omdat passieve pups geaard moeten zijn en actieve niet?

Manuvdv
12 oktober 2008, 13:48
Zou het verschil in output dan echt zo opvallend zijn denk je?
Overigens nog mensen met ervaring?

toon-
12 oktober 2008, 13:51
Het verschil tussen actief en passief is de output. Het volume dus.

Je zult merken dat de EMG waarschijnlijk harder is dan de SD. Als je de neck voor solo's gebruikt kan dit juist erg gunstig zijn zodat je geen booster ofzo nodig hebt.
Dat van het volume heb ik eigenlijk nog niet gemerkt... Ik ken iemand met identiek dezelfde versterker als ik maar met een gitaar met passieve elementen, de mijne heeft er actieve. Het verschil in volume is eigenlijk niet te merken wanneer de volumeknop even ver openstaat.

LP_CL
12 oktober 2008, 13:56
Zou het verschil in output dan echt zo opvallend zijn denk je?
Overigens nog mensen met ervaring?
Ja, ik heb dit nog gedaan met mijn RX10D, maar dan net omgekeerd. Een Duncan Livewire in de brug en een '59 in de neck.
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/modern7.jpg
Het verschil in output is ENORM. Zelfs zo groot dat je de actieve pup niet meer clean krijgt. Hou daar rekening mee.

Manuvdv
12 oktober 2008, 15:46
Goed om weten. Maar een echt nadeel is het dus niet? Gewoon iets waar je moet aan wennen vermoed ik.

En de middenstand, werkt die dan wel? Ik vermoed van niet, of toch niet optimaal.

Een pickupchange, wat kost dat zoal? Dan heb ik natuurlijk weer extra kosten... Het laten veranderen, nieuwe pickup, ... *zucht*

Steven Otto
12 oktober 2008, 20:07
Dat van het volume heb ik eigenlijk nog niet gemerkt... Ik ken iemand met identiek dezelfde versterker als ik maar met een gitaar met passieve elementen, de mijne heeft er actieve. Het verschil in volume is eigenlijk niet te merken wanneer de volumeknop even ver openstaat.
Op die manier kan je dat natuurlijk niet vergelijken hè. Maar zoals LP_CL al aangaf is dat verschil er wel degelijk. Reken maar op een fors volume verschil als je van de een naar de andere switcht. Ik zou het voor de Neck pick-up geen probleem vinden.

Manuvdv
13 oktober 2008, 21:55
Even melden dat ik verkeerd was qua pickups :p

In de brug zit de EMG 81, in de neck een Seymour Duncan '59.
Ik zal het eens uittesten, maar vermoed dat ik de EMG ga wisselen met een Seymour Duncan JB (of andere passieve SD). Toch bedankt voor de reacties!