PDA

View Full Version : Waar bottleneck/ slide leren spelen?



schoolprisoner
11 oktober 2008, 16:53
Net een slide gekocht.
Iemand die weet waar ik het kan leren? (youtube, andere sites of boeken)
Gebruikt men ook gewoon de bluesscale voor te improviseren met een slide?
Want ik heb vernomen dat ik mijn gitaar moet stemmen in een open stemming, dus dat gaat dan wel een andere scale zijn voor een slide?

Ik wil dus weten waar ik kan leren improviseren met een slide.

Bedankt.

pimmetje
11 oktober 2008, 17:22
Tja... luisteren en naspelen... dan is 't vaak wel handig om te weten of een nummer in standaard stemming of een alternatieve stemming staat.

Maar het beste advies dat ik ooit over slide heb gekregen, is: eerst ermee leren spelen alsof 't geen slide is.
Dus losse noten als ladder of riff pakken zonder er nog enig slide-effect aan te geven. Puur pakken en zorgen dat je zuiver pakt en goed dempt achter de slide.

Daarna pas de slide-on, slide-off, vibrato, etc eraan toevoegen...

(ik moet dat ding ook weer 's uit de mottenballen trekken nu ik m'n mississippi drum machine heb geknutseld :D)

jaspie
12 oktober 2008, 15:55
http://www.youtube.com/watch?v=iAvsSv_FG3c


das wel een leuke beginner voor slide spelen. Zoek em zelf uit of zoek er een tab van(zijn er zat). Staat geloof ik in open Ab, maar veel mensen spelen hem ook in G

schoolprisoner
12 oktober 2008, 18:44
Als ik het goed begrijp na een paar tabs met slides te bekijken, speelt men dus op de frets: 2,3,4,5,7,10,11,12?
Dus men werkt hier niet met een bluesscale ofzo om te improviseren?

jaspie
13 oktober 2008, 19:22
wat je het meeste ziet bij slide blues is dat men per akkoord gebruik maakt van een mix van de mineur en majeur blues ladders. Clapton speelt bijvoorbeeld zo'n lick tussendoor:



d
B
G s4 0
D 0 3s5 0 0 3 2 0
G 0 3 2 0
D


dat zijn noten uit beiden blues scales over een G7 dus

schoolprisoner
13 oktober 2008, 20:36
wat je het meeste ziet bij slide blues is dat men per akkoord gebruik maakt van een mix van de mineur en majeur blues ladders. Clapton speelt bijvoorbeeld zo'n lick tussendoor:



d
B
G s4 0
D 0 3s5 0 0 3 2 0
G 0 3 2 0
D


dat zijn noten uit beiden blues scales over een G7 dus
Ok, dat had ik nog niet door. Bedankt voor de info. :satisfie:

jplm
13 oktober 2008, 20:46
Net een slide gekocht.
Iemand die weet waar ik het kan leren? (youtube, andere sites of boeken)


Hallo.

Een goed startpunt is de dvd van Michael Messer, Blues Slide Guitar. Wordt uitgelegd hoe je met de slide te werk gaat, G- en D- stemming, enz.

Groet, Jan.

Ibanez666
14 oktober 2008, 13:17
Er zijn genoeg lessen te vinden op youtube, ook simpele:
http://nl.youtube.com/watch?v=TIueIIoupjY

schoolprisoner
14 oktober 2008, 18:03
Er zijn genoeg lessen te vinden op youtube, ook simpele:
http://nl.youtube.com/watch?v=TIueIIoupjY
Ja, maar er is een deel weggelaten van het filmpje. Voor dat deel zul je wss moeten betalen op hun site. Op youtube kan ik toch geen goeie filmpjes vinden voor complete beginnersslide. Als je anders toch een goeie vind, mag je het hier posten.

jaspie
14 oktober 2008, 20:11
Ja, maar er is een deel weggelaten van het filmpje. Voor dat deel zul je wss moeten betalen op hun site. Op youtube kan ik toch geen goeie filmpjes vinden voor complete beginnersslide. Als je anders toch een goeie vind, mag je het hier posten.
dat filmpje is toch al duidelijk genoeg?

verder gewoon na gaan spelen, dat werkt toch het beste( als je niet voor lessen of dvds of wat dan ook wil betalen)

schoolprisoner
14 oktober 2008, 21:08
Ondertussen een handige site gevonden voor slide:

http://12bar.de/slide.php

Ibanez666
15 oktober 2008, 11:10
Ja, maar er is een deel weggelaten van het filmpje. Voor dat deel zul je wss moeten betalen op hun site. Op youtube kan ik toch geen goeie filmpjes vinden voor complete beginnersslide. Als je anders toch een goeie vind, mag je het hier posten.


Hij is mij duidelijk genoeg, of had ze je handje nog vast moeten houden? ;)

Rutger
15 oktober 2008, 11:23
Toen ik mijn eerste slide kocht zat er een cassettebandje bij met daarop de eerste slidelessen incl. verschillende stemmingen :satisfie:

Verder heb ik veel geleerd door slidenummers van Eric Clapton MTV unplugged na te spelen

Maar t leukste blijft toch om met veel gain met die slide over je neck heen en weer te raggen :D

hansies
10 december 2008, 15:08
Tja... luisteren en naspelen... dan is 't vaak wel handig om te weten of een nummer in standaard stemming of een alternatieve stemming staat.

Maar het beste advies dat ik ooit over slide heb gekregen, is: eerst ermee leren spelen alsof 't geen slide is.
Dus losse noten als ladder of riff pakken zonder er nog enig slide-effect aan te geven. Puur pakken en zorgen dat je zuiver pakt en goed dempt achter de slide.

Daarna pas de slide-on, slide-off, vibrato, etc eraan toevoegen...

(ik moet dat ding ook weer 's uit de mottenballen trekken nu ik m'n mississippi drum machine heb geknutseld :D)

Hoi, ik zie dat je een mississippi drum machine hebt geknutseld, hoe heb je die gemaakt (hout enzo,,,)en met welke microfoon heb je die uitgerust,
greetz
Hansies

Lossesnaar
9 januari 2009, 11:35
goedemorgen,

even voor de gevorderde sliders onder ons. Ik ben zelf beginner en heb een gitaar met hoge actie en open G (voor de slide) en een normale stemming met normale (lage actie). Voor ik me er 100% op toeleg vwb het op het podium spelen met een slide op een normale gitaar....is dit haalbaar en/of aan te raden? Of moet je echt 1 gitaar met hoge actie in je rek hebben staan?

bvd, gr marco

Spitfire
7 mei 2009, 14:53
Even het topic kapen, omdat ik het een beetje onzin vond hiervoor een nieuw topic te openen.

Ik begin steeds meer interesse te krijgen om één gitaar van mij in een open tuning te stemmen (om slide en 'gewoon' op te kunnen spelen), maar ik heb twee vragen naar aanleiding daarvan.
Hoe kies ik in welke open stemming ik mijn gitaar wil zetten? Waarom open G of open D? Daarnaast wilde ik ook nog graag weten wat voor dikte snaren ik erop zou moeten zetten, ik speel nu altijd met een setje .010 op mijn elektrische gitaar.