PDA

View Full Version : Problemen met afstellen



Brent Ray Vaughan
11 oktober 2008, 16:04
Een tijdje terug ben ik begonnen met ineenzetten van een stratocaster. Het lakken en zo ging me goed af, het solderen al wat minder, maar nu zijn de problemen pas echt begonnen;

Ik heb last van fretbuzz en niet een beetje. Vooral op de E-A en G-snaar. Fret buzz is het ergste op fret 4-5-6-7.

Verdere gegevens:

*Hals is van Tonefactory, body van EDEN.
*Tusq nut (enkel de randjes wat minder scherp gemaakt en het stukje nut aan de onderkant afgevijld omdat het nutslot ook de 7,5 " radius heeft.)
*Neck is goed intoneerbaar
*Zadeltjes staan op maximale hoogte
*De kromming van de hals lijkt ook te kloppen. (Weet niet goed hoe je dit goed kunt controleren)
*Er zijn geen uitstekende frets ( heb per 3 frets gecontroleerd en met een lange lat)

Hopelijk zijn dit voldoende gegevens voor jullie om mij wat in de goede richting te duwen. Ik heb geen zin om er mee naar een hersteller te gaan. Ik zou graag zelf (samen met hulp van jullie) tot een oplossing komen.

Ik had zelf in de richting van een neck shim gedacht, maar eigenlijk ken ik daar de ballen van.

Groetjes en alvast bedankt voor de hulp!!

Mr.Fingers
11 oktober 2008, 16:09
uitstekende frets zijn vaak fracties van millimeters, dus misschien toch eens overgaan met een wetsteen (slijpsteen voor messen).

als je zegt dat de buzz erg is op 4-5-6-7, kan het misschien zijn dat de hals wat te plat staat, de trussrod misschien eens een kwartslagje losser draaien, en dan nog eens proberen? Kromming kan je controleren door een capo op de 1e positie te zetten, en de snaar in te duwen op de laatste fret, ter hoogte van de 7e fret zou er dan een opening tussen snaar & fret van +- 0.5mm moeten zijn

Brent Ray Vaughan
11 oktober 2008, 16:32
Als ik de capo op de eerste fret zet en de laatste fret indruk, is er geen ruimte tss. fret en snaar. Wil dit zeggen dat ik de kromming van mijn neck niet goed is? Losser of vaster draaien?
Alvast bedankt mr fingers!

Mr.Fingers
11 oktober 2008, 16:37
geen ruimte = losser (dus tegenwijzerzin draaien, kwartslagje om te beginnen)

Brent Ray Vaughan
11 oktober 2008, 16:39
Laat vanavond iets weten of ik uit de problemen ben. Wat zou een mens beginnen zonder gitaarnet... Merci

Mr.Fingers
11 oktober 2008, 16:41
Laat vanavond iets weten of ik uit de problemen ben. Wat zou een mens beginnen zonder gitaarnet... Merci

dan ga je naar gitaar.net/forum. Veel kleinschaliger, dat wel :D


Graaggedaan trouwens ;)

Brent Ray Vaughan
11 oktober 2008, 23:16
Ik heb ondertussen een poging gedaan om de trussrod wat beter af te stellen, zonder resultaat. Ik heb de trussrod ondertussen een drietal volledige wentelingen gegeven, met als resultaat nog steeds fretbuzz tussen fret 5 en 7 én bij de hogere frets.

Dus waarschijnlijk zal het toch een te hoge fret zijn. Dus zal ik me een wetsteen moeten aanschaffen. Iemand een goedkoop adresje in België of op internet (heb echt geen idee wat zo'n ding kost)? En verder zal ik me nog een fretcrownvijl?!? of hoe heet zo iets moeten aanshaffen. Welke neem ik het beste?

Ik heb ook op het forum gelezen dat iemand zijn neckpocket een paar mm uitfreest. Zou dit ook kunnen helpen? Ik vraag het me af omdat mijn brugsaddles ook op maximale hoogte staan. :( Kan ik nog een bovenfrees gaan kopen ook?

Alle suggesties zijn ook nu weer welkom!

barno
12 oktober 2008, 00:02
is de buiging in je neck veranderd na het bijstellen van de truss rod? Je moet het verschil toch kunnen zien met ervoor? je fretboard moet licht concaaf zijn (komvorm)/ dus niet bol.


Voor je gaat vlakken, zou ik toch eens goed checken of de oorzaak ligt aan te hoge fret(s). Dit kan je zien: je ziet de snaar een fret raken die verder op de hals ligt.

Brent Ray Vaughan
12 oktober 2008, 00:42
De buiging is momenteel goed denk ik. Ben even op de website van Don Hofstee gaan kijken en de hals is bij de hogere frets recht en bij de lagere frets is een lichte kromming.
Als ik bijvoorbeeld de E-snaar op de 5de fret aansla, raakt hij de 6de fret. En zo is dit op verschillende plaatsen. De actie is niet hoog, hoewel de brugzadels op hun hoogste staan.
Als ik een capodaster op het 1ste fret zet en mijn 21ste fret indruk, is er tussen de 7de fret en de snaar heel weinig ruimte (minder dan 0,016", mijn dunste voelermaat).

Alle raad is welkom! Wil dat ding beginnen te bespelen :-)

Luigi
12 oktober 2008, 08:24
zou het niet een kwestie zijn van de hoek van de hals ten opzichte van de body? Probeer eens een heel dun strookje hout (zie andere topics) tussen je body en de hals te plaatsen, beetje experimenteren met de plats waar je dat doet.

Brent Ray Vaughan
12 oktober 2008, 11:02
Ik ga vanavond eens experimenteren met zo'n shim. Het zou een geldbesparende oplossing zijn. Hopelijk lukt het.

Mr.Fingers
12 oktober 2008, 11:09
Zo'n wetsteen kan je in de betere ijzerwarenzaak kopen. Ik weet dat ze bij Galler in Antwerpen (op de Italiëlei, vlakbij Muziek&Visie, de Renaultgarage & de Norske Sjomanskirche) ze hebben (daar heb ik de mijne gekocht), kost iets van een 20€ voor een grote (20cm) en 12€ voor een kleine (12 cm).

Zo'n shim kan handig zijn, maar dat is wordt vooral gebruikt als de brug erg hoog moet staan (zoals bij een Tune-o-Matic, of een Jazzmaster-brug)

madman
12 oktober 2008, 16:29
Shimmen is idd handig als je halshoek niet helemaal je van het is, maar voor dit probleem zou het niets oplossen, aangezien het probleem tussen de 1e en de 21e fret zit.
De hals shimmen zou tot gevolg kunnen hebben dat de actie wat hoger wordt, maar als er een of meerdere frets te hoog zijn blijf je daar toch last van houden, hetzij misschien wat minder omdat de snaren in z'n algemeenheid wat verder van de frets staan.
Hetzelfde geldt voor als het aan de kromming van de hals zou liggen, wordt ook niet opgelost door het shimmen van de hals.

Brent Ray Vaughan
12 oktober 2008, 22:53
Ik denk dat mijn probleem toch een paar uitstekende frets zijn. Dus ben ik van plan om het benodigde gereedschap aan te schaffen.

Bij guitarsupplies: radius schuurblok
Bij Voxhumana: fret leveler/vlakvijl

Het schuurblok is aanzienlijk goedkoper dan de vlakvijl. Het is niet dat ik het dagelijks ga gebruiken, maar beetje kwaliteit mag wel. Wat lijkt jullie het beste?

En wat kan ik best kopen voor de frets terug op vorm te brengen? Er liggen medium frets op de hals.

Groetjes!

barno
13 oktober 2008, 00:27
radiusblok heb je imo niet nodig. gebruik je vooral om fretboard zelf te radiussen.

nodig: fretvijl en ev. crownvijl, al zou ik die voor een of twee fretjes niet kopen, tenzij je zelf gaat bouwen natuurlijk.

gengar
13 oktober 2008, 23:44
Begin bij het begin en doe de hele neksetup! Het is op deze manier moeilijk te zeggen waar het aan ligt.
1) Je zegt dat je misschien een paar hogere fretten hebt. Dit kun je natuurlijk gewoon vaststellen mbv een rei/lineaal. Als je de lineaal op de hals legt kun je vrij gemakkelijk zien of er een of twee hoge fretten tussen zitten.
2) Als je zegt dat bij het aandrukken van de snaar op de eerste en 12e (of laatste wat jij hebt gedaan geloof ik) fret er geen spacing is rond de 7e fret tussen de snaar en de fret, dan denk je inderdaad snel aan teveel spanning op de trustrod waardoor de hals in de lengte niet hol genoeg staat. Als de trustrod spanningloos is en de snaren zijn in plaats dan zou er iets van een holling moeten zijn. Dit kun je ook weer met een lineaal meten. Misschien zie je dat er wel iets van holling is over de lengte van de toets, maar staat inderdaad alleen die ene fret veel te hoog. Dan zou je dus de fret moeten verlagen.
3) Het radius blok is inderdaad voor de toets op radius te maken. Hoef je dus niet aan te schaffen.

Koop geen gereedschap als je niet weet waar de fout zit, dat is zonde van je geld. Als je een goede camera hebt zou je eventueel verschillende foto's kunnen maken met de lineaal op de hels in verschillende hoeken, richtingen, en dan kunnen we misschien de fout lokaliseren.

oknarb180
14 oktober 2008, 23:44
Ik denk dat mijn probleem toch een paar uitstekende frets zijn. Dus ben ik van plan om het benodigde gereedschap aan te schaffen.

Bij guitarsupplies: radius schuurblok
Bij Voxhumana: fret leveler/vlakvijl

Het schuurblok is aanzienlijk goedkoper dan de vlakvijl. Het is niet dat ik het dagelijks ga gebruiken, maar beetje kwaliteit mag wel. Wat lijkt jullie het beste?

En wat kan ik best kopen voor de frets terug op vorm te brengen? Er liggen medium frets op de hals.

Groetjes!


Hey,

Ik gebruik om de fretten te vlakken altijd een kort waterpasje van 40 cm. Is een goedkoop item met prima nauwkeurigheid. Dubbelzijdig tape eronder met een fijne korrel schuurpapier, bijv 800grid. De bovenkanten van de fretten even met een markeerstift kleuren en dan heel licht en voorzichtig met het waterpas de fretten vlakken totdat je op alle fretten kunt zien dat de stift weg is. Dan is ie in principe vlak. Verder kun je de ca. 15 t/m 24 een fractie lager schuren (en dan bedoel ik echt een fractie!!!) dat komt de actie op de hogere noten alleen maar ten goede. Daarna recrownen en polijsten. Dan kan het in ieder geval niet meer aan je fretten liggen. Verder kun je dan altijd nog bekijken of de neckangle aangemast moet worden.

vr.gr.

Branko

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2008, 09:35
Pff... nog steeds hetzelfde... Zoals eerder voorgesteld is, moet ik misschien wat foto's posten van mijn neck.

Iemand suggesties vanuit welke hoek ik het best foto's neem?

(Voor de mensen die alles niet willen doorlezen: fretbuzz rond fret 4 tot 8, brugzadels al op max. hoogte. Ik twijfel of de neck wel de juiste kromming heeft.)

Als ik op dit moment de trussrod losser draai, voel ik geen weerstand....

Geen zin om dit te laten doen, het is een euhm... leermoment.

Brent Ray Vaughan
15 oktober 2008, 15:44
Eindelijk verbetering... nog niet helemaal perfect, maar fretbuzz is zo goed als verdwenen. Versterkt is hij helemaal weg.

Ik heb een shim aangebracht, waardoor de halshoek een klein beetje veranderd is. Dat zo'n dun stukje hout zoveel effect heeft, had ik nooit gedacht. Met als gevolg dat de actie hoger is dan voordien (vind ik persoonlijk niet zo erg). Dadelijk verlaag ik hem nog een beetje en intoneer ik dat ding.

Iedereen die mee heeft gedacht: bedankt!!!

Hier enkele fotootjes van het kreng. (Gebaseerd op 61 strat)

http://inlinethumb39.webshots.com/43174/2446482450102024199S500x500Q85.jpg
http://inlinethumb01.webshots.com/41600/2635253410102024199S500x500Q85.jpg

Yoshida
15 oktober 2008, 15:52
Als ik ff dit draadje mag kapen, heb ik bij een strat met standaard hals en tremolo nog een speciale topkam nodig? Ik zal de overige beweringen in dit topic ook nog eens nalezen, het is natuurlijk onvermijdelijk dat klontjes grainkiller in de nekpocket terechtkomen. Die ga ik natuurlijk niet uitgebreid schuren maar wel met terpentine schoonmaken.

barno
15 oktober 2008, 16:14
[QUOTE=Yoshida]Als ik ff dit draadje mag kapen, heb ik bij een strat met standaard hals en tremolo nog een speciale topkam nodig?QUOTE]

tuurlijk niet.
fender gaat geen gitaren afleveren waarvan de topkam moet veranderd worden vanwege de standaard tremelo ...

Brent Ray Vaughan
17 oktober 2008, 21:23
foutje, sorry...

Brent Ray Vaughan
24 oktober 2008, 21:52
Kort vraagje;

Ik ben bezig met solderen; push-pull als volume pot: de aarde solderen om de push-pull of aan de zijkant van de potentiometer zelf?

Dank u wel!

snaarplukker
24 oktober 2008, 23:09
Kort vraagje;

Ik ben bezig met solderen; push-pull als volume pot: de aarde solderen om de push-pull of aan de zijkant van de potentiometer zelf?

Dank u wel!
Maakt niet uit waar je de aarde soldeert. De hele behuizing is één aardevlak.

Cees

Brent Ray Vaughan
24 oktober 2008, 23:18
Dankjewel Cees