PDA

View Full Version : Acoustische gitaar bouwen



HdR
10 oktober 2008, 22:34
Hey hoi!

Is er op dit moment iemand van jullie bezig om een acoustische gitaar te bouwen en zou iemand van jullie me met wat handige links opweg kunen helpen?

alvast ontzettend bedankt!

Greetz...
Henk

Hedge
11 oktober 2008, 08:39
Kijk dat zijn goede berichten, weer een acoustisch bouwer. Ik ben op dit moment bezig met mijn 3e project (laat ik eerlijk zijn, NR 2 is nog lang niet klaar, want ik ben eerst NR 3 aan het afbouwen).

Onderstaand de link naar het bouwverslag. Ik ben zelf erg enthousiast over het boek van Kinkead. Dat is goed beschreven en de foto's zijn zeer duidelijk.

Links heb ik niet echt op rij staan, maar Google levert daar veel op.

HdR
11 oktober 2008, 10:42
Hey!

Ik heb even het verloop van je project gezien en moet zeggen dat het er top uitziet! Ik zal de voortgang in de gaten houden! Bedankt voor je tip wat betreft het boek!

Greetz
Henk

Enra
11 oktober 2008, 11:33
Het boek van kinkead is prima, maar er is meer. 'Guitarmaking, tradition and technology' van Cumpiano and Natelson is ook een goede. Op de site van stewmac.com kun je meer titels vinden. Bestellen of aanschaffen kun je ze over het algemeen ook in Nederland.

Succes,
Enra

superfly
11 oktober 2008, 12:54
Dag Hdr

Mijn acoustische project ligt even in de koelkast.
Hier http://www.lmii.com/CartTwo/Newbie.asp een aardige verzameling links

Succes en veel plezier
Wim

Jeef4h
11 oktober 2008, 21:12
Persoonlijk lijkt akoestisch bouwen mij niets. Je kunt in mijn ogen weinig variatie in vorm en functies brengen. Maar het lijkt me ook een stuk moeilijker, dus kudos voor je poging.

Succes met bouwen :hippie:

Hedge
11 oktober 2008, 22:01
Ik zal het waarschijnlijk nooit afleren om op dergelijke reacties te reageren. :chicken:

Acoustische gitaren bouwen is heel goed te doen en niet exteem moeilijk, als je maar geduld hebt. Variatie is misschien minder zichtbaar, maar zeker mogelijk. Neem NR 3. Dit wordt een 12 fretter, maar de kast is van een 14 fretter naar het model van de Martin OO. Het hele balkenpatroon aan de binnenkant is hierop aangepast. Niet zo zichtbaar, maar wel helemaal volgens mijn idee/variatie.

barno
11 oktober 2008, 22:46
en zelfs met de stelling dat er minder variatie zou zijn bij acoustische gitaren vind ik nonsens. Er bestaan veel meer soorten acoustische gitaren dan electrische. Bij electrische houdt het met meestal op bij een plank in een vormpje.

Enra
12 oktober 2008, 08:32
en zelfs met de stelling dat er minder variatie zou zijn bij acoustische gitaren vind ik nonsens. Er bestaan veel meer soorten acoustische gitaren dan electrische. Bij electrische houdt het met meestal op bij een plank in een vormpje.

Juist!!!!!

Jeef4h
13 oktober 2008, 18:16
Ik zal het waarschijnlijk nooit afleren om op dergelijke reacties te reageren. :chicken:

Acoustische gitaren bouwen is heel goed te doen en niet exteem moeilijk, als je maar geduld hebt. Variatie is misschien minder zichtbaar, maar zeker mogelijk. Neem NR 3. Dit wordt een 12 fretter, maar de kast is van een 14 fretter naar het model van de Martin OO. Het hele balkenpatroon aan de binnenkant is hierop aangepast. Niet zo zichtbaar, maar wel helemaal volgens mijn idee/variatie.
Ik zeg ook niet dat er geen variatie is, ik zeg alleen dat ik voor mezelf niet echt weet wat je kan varieren. Het zal ongetwijveld goed kunnen.
Verder weet ik ook niets van de bouw eigenlijk af, maar het lijkt me gewoon dat elektrisch makkelijker is (als ik het zelf zou moeten doen).

ps
@barno: je bent toch niet elektrische gitaren aan het dissen eah?:)

Zjef
13 oktober 2008, 20:04
Ik ben eindelijk begonnen aan m'n cursus gitaarbouw. Al 3 lessen achter de rug, maar ik vergeet steeds m'n fototoestel. Volgende week foto's dus :hippie:

gengar
13 oktober 2008, 23:25
Minder variatie mogelijk dan bij een elektrische, dat zijn mooie uitspraken op een forum waar mensen bij zitten met een enorme passie voor de bouw van een akoestische gitaar!
Voor degene die de vraag stelde, iedereen op dit forum heeft waarschijnlijk wel tips en er staat al een ton aan info op, zoekfunctie is een goede hulp. Als je echter bij het begin moet gaan beginnen dan is het lastig omdat je echt niet weet waar je zou moeten beginnen waarschijnlijk. Je kunt een cursus doen of gewoon aan de slag gaan, eventueel met behulp van een boek. Je kunt inderdaad bij steward macdonald goede boeken bestellen, wat ik zelf doe is bij stewmac zoeken en dan bij amazon.com bestellen, eventueel gebruikt, want dat is veel goedkoper. (cheapo jaja).
Als je wat geld over hebt kun je mooi een 1-weekse cursus doen bij een bouwer, bijv. in Ierland, dat lijkt me ook echt gaaf. Ik heb toen een bouwer gebeld en gevraagd of ik 3 maanden gratis bij hem kon werken, zodat ik kon leren en hij een gratis knecht had. Jammer genoeg vond maar 1 persoon dat een goed idee..Dus toen maar een cursus gedaan, maar niet het gevoel dat ik daar leer wat de echte bouwers aan kennis in huis hebben. Dus ik ben nu toch vooral op het internet en boeken aangewezen.
Ik woon in Deurne, Brabant, andere bouwers zijn altijd welkom om in mijn werkplaatsje te komen kijken, het weinige dat ik weet van gitaarbouw deel ik graag!
Succes met de bouw