PDA

View Full Version : wat betekent veel mid , of veel low enz



bagheera
10 oktober 2008, 16:53
Ik zit hier te lezen over celestion speakers en er worden woorden gebruikt als veel mid tones low end enz

hier de tekst in het engels van de celestion site over de v30 wat betekent da nu
a warm low-end, a famously rich vocal mid-range and a beautifully detailed top-end

dit klinkt nogal als een beginners vraag maar ja de theoretische kant van de zaak ben ik nog niet helemaal meester

Joey Handsome
10 oktober 2008, 16:56
Dat ie veel mids heeft. Sowieso allemaal leuk die praatjes, maar het beste is om het zelf te horen.

bagheera
10 oktober 2008, 16:56
Dat ie veel mids heeft. Sowieso allemaal leuk die praatjes, maar het beste is om het zelf te horen.
ja ik kan me er dus echt NIKS bij voorstellen he wat doen mids
daim ik voel me dom

Joey Handsome
10 oktober 2008, 16:58
Pak een versterker, draai alles weg behalve de mids. Dat is wat mids doen, doe dit ook met de rest van de toonregeling en je weet het.

bagheera
10 oktober 2008, 16:59
Pak een versterker, draai alles weg behalve de mids. Dat is wat mids doen, doe dit ook met de rest van de toonregeling en je weet het.
goede raad thx

het valt zo te lezen moeilijk in woorden te omschrijven he :)
meer een voel hoor ruik zie soort van iets

G.G.
10 oktober 2008, 20:04
daim ik voel me dom

Ik heb nog een reden gevonden: het is damn i.p.v. daim :)

Braindead
10 oktober 2008, 20:47
Je kunt ook gewoon op je stereoinstallatie de middelste faders omhoog zetten en de rest , links en rechts naar beneden. Mids is gewoon het midden van het klankspectrum op je equalizer, low links en high rechts. Maar je moet het gewoon horen.
Volgens mij maak je het moelijker dan het is ( en draag ik daar ook nog aan bij :-))

Liquid_Metal
12 oktober 2008, 11:08
excuses, dubbelpost

Liquid_Metal
12 oktober 2008, 11:11
het is inderdaad het zinvolst om zelf wat te experimenteren want een tekstuele uitleg zal toch in de sferen 'mids geven je meer attack, met een hi-cut kom je minder door de mix' etc blijven. Ik ken zelf ook lang niet alle termen dus dan wordt uitleggen ook lastig.
Al met al komt het er gewoon op neer dat de sterkte van een bepaald frequentiegebied wordt geregeld door je lo-mid-hi. Veel gebruikt met distortion is veel laag, weinig mid en veel hoog. Zelf heb ik een amp met lo, lo-mid, hi-mid en hi. Ik gebruik veel lo, lo-mid en hi, en cut mijn hi-mid. Lekker aggressief geluid :D

Die speakers hebben een bepaalde klankkleur en in heavy metal willen mensen een 'strak en aggressief' middengebied hebben. Daarom hebben de V30 speakers dat. Bluesgitaristen zoeken iets heel anders en daarom zijn bv de G12T's anders geconstrueerd.
De termen warm, zingend en gedetaileerd zijn vooral gevoelsmatig. Dat zijn termen die lastig zijn uit te leggen. Die moet je horen en opslaan als zijnde een bepaalde term ;)