PDA

View Full Version : Blij met mijn nieuwe Artcore!



heinz3110
10 oktober 2008, 12:37
Ik was al een tijdje op zoek naar een elektrische archtop. Lastig, want ik ben linkshandig, en wist dat ik nog even verder moest sparen voor iets degelijks.

In de winkel dacht ik nog: o jee, ziet er erg leuk uit, maar zal even naar de prijs vragen, dat zal me voor nu wel afschrikken.

De prijs was 399 euro. Twijfel, twijfel, da's een erg goede prijs, maar moest daarvoor wel op het volgende geldschip wachten. Weet je wat, dacht ik, ik ga erop spelen. Dan kan ie nog tegenvallen, zet ik 'm terug en ga ik verder sparen.

Affijn, die mentale truc werkte dus niet. Klonk meteen al lekker. Gelukkig was mijn vriendin zo lief om voor te schieten tot het volgende geldschip.
Genoeg gezwets, hier is het plaatje:

http://members.chello.nl/krabmoer/artcore.jpg

JeroenSchaaf
10 oktober 2008, 12:44
Gaaf Gefeliciteerd! ! heb er zelf ook 1! heb alleen de stemknoppen en de volume en tone knop veranderd!

Sjel
10 oktober 2008, 12:50
Gefeliciteerd! Heb er ook eentje gehad. Leuke gitaartjes. Ik heb er behoorlijk wat optredens mee gedaan, maar heb ze uiteindelijk weer verkocht wegens toch niet helemaal mijn ding...
Maar als je houdt van de combinatie betaalbaar/hollowbody/humbuckers, kan er niets misgaan! :)

Luke-wannabe
10 oktober 2008, 12:50
Yeah die Artcores zijn nice! Gefeliciteerd ermee!

heinz3110
10 oktober 2008, 12:59
Dank allemaal! Ja tof he, voor het geld was ik ook blij verrast. Ik zit in een elektro-akoestisch bandje en daar istie uitermate geschikt voor. Ik denk zomaar dat ik er niks aan verander...:) Hooguit de potmeters omsolderen naar rechtshandig, want nu staat ie op "0" voluit en op "10" dicht. Maar ja, dat gepriegel door die f-gaten heb ik (nog) niet zo'n zin in.

Er zit wel een rammeltje ergens in de kast, maar dat zoek ik wel uit bij de volgende snarenwissel.

@Joene: nou was ik benieuwd, maar kon dus niet een foto van je artcore op dit forum vinden....

Kim Wilson
10 oktober 2008, 13:49
Mooi ding! Zeker bang for the buck, die Artcores! Ik heb er ook één, en vind hem nog steeds erg fijn.

Dat rammeltje, hoor je dat tijdens het spelen? Dat heb ik namelijk wel, en ik vermoed dat het de snoertjes zijn binnenin, die lekker tegen de voor- of achterkant aan liggen te rammelen. Niet erg verder, het klinkt alleen een beetje gek. :)

heinz3110
10 oktober 2008, 14:10
Tja, dat rammeltje, dat hoor ik dus ook versterkt. Tis een, hoe zeg je dat, een soort na-buzzje op bepaalde posities. Tis zeker niet fretbuzz, dat klinkt anders. Tis subtiel, maar ga toch kijken of ik dat tzt kan oplossen.

Ik vermoed dat het de draden van de elementen zijn, of dat de elementen tegen het elementgat van het bovenvlad aan zitten te rammelen.
Zal bij de volgende snaarwissel de elenten eraf schroeven om te kijken of dat dat is. Maar voor nu...ga ik er lekker op spelen :D

JeroenSchaaf
10 oktober 2008, 14:18
Heej!

ik maak straks even een beter foto! maar dit is de mijne

http://img82.imageshack.us/img82/6241/dsc03252ry6.jpg
!

hezz
10 oktober 2008, 15:26
Yeah te gek man!

Ik heb er ook een, wel met de scherpere cutaway en van de vorige serie. Zonder verandering was het al een fijn bespeelbare gitaar. Ik heb er inmiddels wel al nieuwe pickups, tone-knopjes en een bigsby op gegooid. Nu die brug nog vastzetten en een toneblok...

http://farm4.static.flickr.com/3274/2846322203_2ee8ea72f5_d.jpg

heinz3110
10 oktober 2008, 15:50
@Joene: Ghehehe, leuk, tis dezelfde.:) Kan alleen niet zien welke knopjes ter vervanging hebt gedaan.

@Hezz:Ik ga der niks aan veranderen. Nou ja, misschien de slagplaat eraf.. Bij elementwissel e.d. ga ik ook weer de oude elementen missen. Tenzij ze heel erg waardeloos zouden klinken, maar dat doen ze niet vind ik. (maar dan had ik 'm sowieso niet gekocht. )

Nou is dit mijn eerste archtop ( een oud egmondbarrel niet meegerekend) dus ik ben geen connaisseur(?), maar vind m lekker "woody" klinken en jazzy genoeg -voorzover ik dat kan spelen. ;) Ben je niet bang dat zo'n toneblok niet het hele karakter van je gitaar weghaalt?

vulvasonic
11 oktober 2008, 03:13
Endatteme....... :cooler:

Eko
11 oktober 2008, 09:23
Voor dat je begint aan het loshalen van potmeters e.d. kijk eens even , bij een snaarwisseling , naar je brug. Als je hem van je body afhaalt kun je even onder het metaal kijken. Vaak zit er door de zadeltjes een metaaldraad om ze op spanning te houden en te voorkomen dat ze gaan verlopen. Zelfs bij mijn dure Gretsch was dit zo. Die draden willen nog wel eens resoneren. Je kunt je helemaal gek zoeken naar zoiets. Gelukkig voor mij kende een Gretschgek dit euvel en heb ik het opgelost. Er zijn aftermarketbruggen die heel goed zijn en het probleem niet kennen.

Eko
11 oktober 2008, 09:24
BTW , mooie axe!

Sjel
11 oktober 2008, 13:36
Voor dat je begint aan het loshalen van potmeters e.d. kijk eens even , bij een snaarwisseling , naar je brug. Als je hem van je body afhaalt kun je even onder het metaal kijken. Vaak zit er door de zadeltjes een metaaldraad om ze op spanning te houden en te voorkomen dat ze gaan verlopen. Zelfs bij mijn dure Gretsch was dit zo. Die draden willen nog wel eens resoneren. Je kunt je helemaal gek zoeken naar zoiets. Gelukkig voor mij kende een Gretschgek dit euvel en heb ik het opgelost. Er zijn aftermarketbruggen die heel goed zijn en het probleem niet kennen.

klopt! Ik heb dit draadje op al mijn gitaren vastgezet met... nagellak. Klinkt misschien een beetje gay, maar het werkt uitstekend! :)

hezz
11 oktober 2008, 15:26
@Joene: Ghehehe, leuk, tis dezelfde.:) Kan alleen niet zien welke knopjes ter vervanging hebt gedaan.

@Hezz:Ik ga der niks aan veranderen. Nou ja, misschien de slagplaat eraf.. Bij elementwissel e.d. ga ik ook weer de oude elementen missen. Tenzij ze heel erg waardeloos zouden klinken, maar dat doen ze niet vind ik. (maar dan had ik 'm sowieso niet gekocht. )

Nou is dit mijn eerste archtop ( een oud egmondbarrel niet meegerekend) dus ik ben geen connaisseur(?), maar vind m lekker "woody" klinken en jazzy genoeg -voorzover ik dat kan spelen. ;) Ben je niet bang dat zo'n toneblok niet het hele karakter van je gitaar weghaalt?

Voor mij was het vooral dat ik wat anders wou spelen dan jazz, ik mistte wat sprankel. Als het toneblok tegen gaat vallen haal ik die er zo weer uit, no problem :)

heinz3110
12 oktober 2008, 23:32
Goeie tip, Eko, ga ik zeker even bekijken!

DeiDRagonas
12 oktober 2008, 23:50
Gefeliciteerd man.. Niet duur heh, voor zo'n gitaar? Die knoppen zijn alleen wel lelijk. Misschien kan Joene even een foto-tje uploaden, zoals hij al zei heeft ie de knoppen en tuners vervangen en dat ziet er direct een stuk beter uit! Maar t blijven mooie gitaartjes natuurlijk.

edit: kut, beter lezen/kijken Roy!

Roy.

heinz3110
29 oktober 2008, 00:43
Een kleine update.


Voor dat je begint aan het loshalen van potmeters e.d. kijk eens even , bij een snaarwisseling , naar je brug. Als je hem van je body afhaalt ....etc, etc

Nou, ik heb gekeken, en er zat geen draad. Wat er wel aan de hand was:

De schroefjes die door de zadeltjes lopen , hadden wat speling , je kon ze dus van voor naar achter iets schuiven. Dus even aangeschoven naar een kant, en nu is het rammeltje weg. En je kan inderdaad met wat nagellak oid ze nog beter vastzetten

@Deid: Ik vind m mooi zoals ie is. :)