PDA

View Full Version : pre-amp tubes



Einzeln
10 oktober 2008, 10:25
Kan iemand mij de weg wijzen, of vertellen hoe ik met het wijzigen van pre-amp tubes in mijn matchless-hotbox, wel fizz kwijt raak en toch niet teveel aan grit kwijt raak. High gain is niet belangrijk voor mij. Nu zit er een 12 ax7 en een 12at7 in van electro harmonix.

EDIT:
Ik heb dus behoefte aan info over klankeigenschappen van pre-amp buizen.

erwin_ve
10 oktober 2008, 12:54
12ax7(7025 Highgrade) van Tad klinkt erg lekker. De ecc803s van JJ ook. Ter vergelijk: een sovtek 12ax7 klinkt erg fizzy/schril.

kassie
10 oktober 2008, 13:30
Ik heb tungsols 12ax7's erin. Ik vind ze hele goede buizen.

Nocki
10 oktober 2008, 21:53
Welke speakers gebruik je?

stonerdaf
11 oktober 2008, 08:57
Heb hier nog 2 12AX7's liggen van Groove Tubes uit mijn bassman. Heb gisteren alle lampen vervangen door een setje JJ.

Mag je wel hebben hoor om eens te vergelijken.

rocker_71
11 oktober 2008, 09:18
Check anders even http://www.eurotubes.com/, daar staat wel wat info. Maar zoiets kun je lang over lullen, maar moet je eigenlijk gewoon horen.

Einzeln
11 oktober 2008, 12:33
Welke speakers gebruik je?

Ik speel over een 91 ac30 met greenbacks.

Einzeln
11 oktober 2008, 12:34
Heb hier nog 2 12AX7's liggen van Groove Tubes uit mijn bassman. Heb gisteren alle lampen vervangen door een setje JJ.

Mag je wel hebben hoor om eens te vergelijken.

Zou je kunnen aangeven welk verschil jij ervaart?

Nocki
11 oktober 2008, 12:39
Check dit eens:

http://thetubestore.com/bymanufacturer.html

ik denk dat je best eens kunt rommelen met JJ V1 buisjes. die zullen dat kunnen doen. als je meer korrel in je sound wil kan je eens kijken naar EH 12ax7A buizen. dat zijn geen geweldig goeie buizen maar op andere locaties dan V1 geven ze wel meer korrel. gewoon eens proberen...

Pepe
11 oktober 2008, 15:20
Pre amp buisjes doen onderling helemaal niks aan de klankkleur van je geluid, ik gooi het maar in de groep (die zich nu als wolven...:seriousf: )

Die hotbox heb ik gehad, same problem. Ik heb geexperimenteerd met nieuwe en oude buisjes.. ik heb daar een schoenedoos vol van. Uiteindelijk heb ik het onder ogen moeten zien: de hotbox heeft helemaal geen goed geluid of je moet houden van dat Bee In A Jar geluid.
Ik heb het over de 1 issue he, Matchless heeft de kritiek ten harte genomen en de hotbox overhauled, heet nu Classic maar is verbeterd. Die ken ik niet.

Ipv een Ecc83 is het wel lonend om een 82 of 81 er in te gooien, wat je bij 1 buisje al gedaan hebt. Wat je inlevert aan gain win je aan smoothness.


Ik heb die van mij verkocht, het was gewoon niet te doen.

Einzeln
12 oktober 2008, 08:44
Dit is de 2e keer dat je me dat verteld. Ik wil het niet weten. Ik ben er nog niet klaar voor.

toneblo
12 oktober 2008, 08:56
Ipv een Ecc83 is het wel lonend om een 82 of 81 er in te gooien, wat je bij 1 buisje al gedaan hebt. Wat je inlevert aan gain win je aan smoothness. ...JJ's..... en verder moet je gewoon wat proberen om het verschil te horen...... Onze oren zitten immers niet aan jou hoofd........:stop: als je begrijpen wilt wat ik bedoel.

Pepe
12 oktober 2008, 09:28
Dit is de 2e keer dat je me dat verteld. Ik wil het niet weten. Ik ben er nog niet klaar voor.

haha oja? Sorry 'bout that.

Maar dat snap ik, het is een cool ding, mooi gemaakt, je zou er rustig oud mee kunnen worden.
Als ik hem nu had zou ik er nog meer moeite voor doen, desnoods naar een amp modder, tis wel een echt buizengeluid, geen plastic trannie.

Die wollige bassen, dat dunne hoog en te fuzzy korrel, dat moet met wat andere waardes hier en daar te finetunen zijn.

Einzeln
12 oktober 2008, 09:46
...JJ's..... en verder moet je gewoon wat proberen om het verschil te horen...... Onze oren zitten immers niet aan jou hoofd........:stop: als je begrijpen wilt wat ik bedoel.

Pepe praat echter geen onzin, in mijn oren.

toneblo
12 oktober 2008, 09:49
Pepe praat echter geen onzin, in mijn oren. Klopt, ik gaf ook alleen maar mijn voorkeur aan en kan mij ook uitstekend vinden in pepe zijn ideeen.
Toch zal ie zelf moeten horen wat elk buisje met zijn geluid doet.
Je moet het bijna voelen toch?

toneblo
12 oktober 2008, 09:51
met ie bedoel ik een ieder in dit geval.... sorry..

Einzeln
12 oktober 2008, 11:10
Ik ga die jj's proberen en dan de at's of au, of de ECC802

Pepe
12 oktober 2008, 12:38
Ja, gewoon dingen er in stoppen en luisteren. Zoals ik zei, ik heb een doos vol met oude amperex, philips, mazda's en rtc en als je heel goed luistert kan je minimale verschillen ontdekken onderling maar dat kan ook autosuggesstie zijn.

De problemen van de hotbox zijn mijn inziens niet op te lossen met die kleine nuances. Wat je verwacht van dat ding zijn strakke bassen, bold mids en rond transparant hoog en overstuurd een fiercy hot smooth leadsound.
De potentie is er maar kwa design is de grondtoon te extreem, teveel laag en een te hoog treble gebied, bovendien niet smooth. Ik snap dat het geen fender sound is maar meer een spikey vox variant. Je kan waarschijnlijk een hoop dingen modden inside -want goed opgebouwd met klasse onderdelen- maar ik heb er voor gekozen om voor mezelf uit te maken dat ik niet hou van de Matchless take on a vox.

Dat zeggende, als ik nog eens tegen zo'n ding aanloop, grote kans dat ik het weer probeer. Enorm veel mojo.

jerome
12 oktober 2008, 19:06
Hé Pepe, als jij toch het verschil niet hoort wil jij dan een paar nieuwe JJ's of EH's ruilen voor een paar NOS Philips buisjes?
Ik vind het niet erg om mezelf te laten leiden door "autosuggestie"... ;)

Pepe
12 oktober 2008, 21:56
haha, ik heb ze uit oude radio's, bandrecorders, tape-echoes en dynacord ampjes enzo... die dingen kan je overal vandaan halen.